Toon posts:

Probleem Voeding of Driver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb de volgende pc in elkaar gezet:

Moederbord: Asus M4A78-E AMD 790GX
Processor: AMD Phenom X4 9950 Black Edition (4x 2600 MHz)
Voeding: StealthXStream 500W
HD: Samsung SpinPoint F1 (HD103UJ) 1.000GB
Geheugen: Kingston HyperX 4 GB DDR2-1066 Kit (4x 2GB)
DVD: Asus DRW-20B1LT
Kast: Sharkoon Rebel9 Value
Windows Vista Ultimate x64
Beeldscherm: Samsung Syncmaster T240HD

Toen ik gister thuis kwam stond mijn pc aan maar mijn beelscherm werkte niet.
Na het opnieuw opstarten liep Vista vast bij het inlogscherm zodra ik mijn muis bewoog; Nieuwe muis aangesloten via USB en deze werkte wel goed.
Ik had op dezelfde dag pinnace studio geinstalleerd welke een videodriver installeerd. hierna heb ik Windows terug gezet naar een oudere herstelpunt.

Het probleem:
PC is erg traag (hoge cpu usage)
Opstarten duurt ook erg lang.

Vraag:
Wat kan het probleem zijn?
Kan het een driver probleem zijn?
Kan het de voeding zijn (aangezien ik 8gb geheugen en een quadcore CPU gebruik)
En natuurlijk wat kan de oplossing zijn?! :P

Ik zal thuis nog even kijken hoe he twerkt met minder hardware aangesloten, maar misschien dat er nu al een belletje gaat rinkelen bij iemand.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Wat heeft 8GB geheugen precies nodig met de voeding? 4x2GB neemt ongeveer evenveel (weinig) dan 4x256MB.
Voeding kan het bijna niet zijn alleen als de voeding kapot is, want een 300 Watt voeding was al meer dan genoeg geweest.
Ik zou de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter maar eens gaan doornemen en testen, wij kunnen ook niet ruiken wat het probleem is. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lijkt me sterk dat dit aan de hardware ligt als het komt na een driverinstallatie.
Waarom vermoed je dat de voeding problemen geeft?

En welk proces veroorzaakt die hoge cpu-usage? als je die killed is het probleem dan voorbij?

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
In jouw beschrijving geef je aan dat je een 64bit Vista gebruikt. Met 8GB geheugen is dat ook niet meer dan logisch.

Het is echter wel zo dat het verstandig is om alle drivers en software zo veel mogelijk ook voor 64bit te installeren. Als je de standaard 32bit installaties neemt zou een van de oorzaken kunnen zijn.
Het is namelijk zo dat een 64bit OS een 32bit OS virtualiseert. Dat betekend dus dat drivers e.d. die 32bit zijn misschien wel werken, maar dat het extra CPU vreet om 32bit uit te voeren.
Meer details: Wikipedia: 64-bit

Ik zou zeggen zorg ervoor dat je zeker weet dat alle belangrijke software en drivers(mobo, chipset, audio, videokaart, etc.) ook 64bit zijn! (Asus heeft voor alle AM2 borden zowieso 64bit ondersteuning)

Probeer daarna pinnace studio eens te installeren als 64bit (als die bestaat).

Verwijderd

Topicstarter
blijkbaar geen voedingsprobleem dus..Ik dacht dat dit kwam doordat mijn muis windows liet vast lopen en elke keer als ik opstart word de USB-HID (van de pc frontpanel) opnieuw geinstalleerd.

Ik heb ook windows terug gezet naar een herstelpunt voordat Pinnacle was geinstalleerd. Dit heeft ook niet gewerkt. Nadat ik pinnacle geinstalleerd had trouwens, werkte alles nog oke. Pas nadat ik thuis ben gekomen (pc stond aan) begonnen deze problemen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 11:01:
blijkbaar geen voedingsprobleem dus..Ik dacht dat dit kwam doordat mijn muis windows liet vast lopen en elke keer als ik opstart word de USB-HID (van de pc frontpanel) opnieuw geinstalleerd.
Weet je zeker dat de HID je frontpanel is? Logischer zou zijn als het een keyboard of muis was (is die niet gewoon stuk?).
Ik heb ook windows terug gezet naar een herstelpunt voordat Pinnacle was geinstalleerd. Dit heeft ook niet gewerkt. Nadat ik pinnacle geinstalleerd had trouwens, werkte alles nog oke. Pas nadat ik thuis ben gekomen (pc stond aan) begonnen deze problemen.
Heb je deze problemen ook als je een ander OS probeert (een livelinux zoals knoppix of ubuntulive?)

Verwijderd

Topicstarter
Muis is niet stuk, heb deze getest op een laptop en werkte prima. Kan wel zijn dat idd de nieuwe muis die is aangesloten elke keer geinstalleerd word.

Ik heb nog geen andere OS geprobeerd, zal dat ook eens proberen vanavond..

Nog steeds vraag ik mij af wat er nou voor zorgt dat mijn pc zo traag is.
- Muis kan het niet zijn werkte altijd perfect.
- Herstelpunt gebruikt (drivers net zo als toen het goed werkte)

Kan het misschien iets te maken hebben met de processor?

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Ik geloof dat herstelpunten niet echt gezond zijn voor de hdd, tenminste uit mijn ervaring zorgde dat voor heel veel gekloot.

Ik had zelf het probleem dat door het bios gaan ontzettend lang ging duren. (tussen de 5 en 20 minuten 8)7 )

Als je nou je hdd formatteerd en vista opnieuw installeert?

Ook kan zijn dat je niet een goede biosversie hebt waardoor de processor niet volledig werkt (iets met tot 800Mhz ofso?) Ik weet niet of iemand kan aangeven dat dit ook het geval zou kunnen zijn, maar dat zou wel verklaren waarom je processor traag is.

Kijk hoe snel de processor werkt?

Verwijderd

Topicstarter
Net even via remote ingelogd, werkte eventjes maar mn processor liep erg hoog op. Hierna liep de PC vast.. :S

Kzal thuis even de bovenstaande dingen proberen en anders idd formatteren en een bios update doen..
Pagina: 1