Toon posts:

Profiteren mijn WIFI-G aparaten ook van WIFI-N

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een WIFI-G netwerk met daarop aangesloten:
1 desktop en 3 latops en een mobiel device (samsung i780).

In mijn woonkamer waar ook de router staat heb ik geen problemen met de connectie maar als ik in andere ruimtes in huis kom wordt het bereik zienderogen minder.
In bepaalde uithoeken en op de zolder is een verbinding zelfs helemaal niet mogelijk.

Nu kan ik dat natuurlijk oplossen door een paar extra ap's toe te passen zodat ik het bereik vergroot maar liever zie ik één apparaat waarmee ik door het hele huis een goed bereik krijg.

Levert een WIFI-N router mij bereik door het hele huis ook voor mijn WIFI-G aparaten??

Groeten,

Peter

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Peter,

Zoals altijd wordt een beetje eigen onderzoek hier op prijs gesteld.
Probeer bijvoorbeeld eens te googlen op: difference between wireless n and wireless g
Eerst hit is van WikiAnswers met een link naar:
http://futureshopforums.c...techservices&thread.id=27

Daar is duidelijk op te lezen dat het bereik van wireless N ongeveer 2 keer zo groot zou moeten zijn...in theorie.

Probleem hierbij is wel dat je wel een sterke router kunt hebben, maar als je laptop te zwak is....

Eg. het signaal kan wel vanaf de router bij je laptop komen, maar je laptop is te zwak om het signaal naar je router te zenden....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Naar alle waarschijnlijkheid niet. Het is niet zo dat het n-protocol ineens meer ruimte maakt waar het signaal doorheen kan, het maakt alleen op een andere manier gebruik van de beschikbare ruimte. Het g protocol heeft daar geen profijt van.

Er is natuurlijk wel altijd de mogelijkheid dat het nieuwe apparaat van betere kwaliteit is, waardoor het bereik beter wordt. Dat is dan alleen niet te danken aan het n-protocol.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-03 16:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Je 802.11G apparaten zullen het 802.11N signaal mogelijk niet eens herkennen, het is een ander signaalsoort, wat nog niet eens een duidelijke standaard is. De enige manier die ik me kan bedenken om NIET meer accesspoints te moeten installeren is het opvoeren van het huidige signaal. Dat kan met (een) andere antenne(s), of mogelijk is er een instelling in je router. Misschien is er een aangepaste firmware voor je router te downloaden, zoals tomato, die die instelling toevoegd.

Wat vaak ook wel helpt is het anders neerzetten van je antennes. Ze zenden uit in een 'discus' vorm, die tegen het tweedimensionale aanzit. De antenne recht overeind zetten zal als resultaat hebben dat je op het niveau van de router een goede ontvangst hebt, maar daarboven of beneden wordt het alsmaar slechter.
CherandarGuard schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 08:36:Er is natuurlijk wel altijd de mogelijkheid dat het nieuwe apparaat van betere kwaliteit is, waardoor het bereik beter wordt. Dat is dan alleen niet te danken aan het n-protocol.
Zoals in een eerdere link te lezen was, is het N-protocol erop gebaseerd dat er meerdere kanalen gebruikt worden die daarnaast ook nog eens 40Hz breed zijn ipv. de gebruikelijke 20Hz. Als het G-apparaat het signaal al oppikt, is het nog maar te bezien welk kanaal hij pakt, en gezien er maar één kanaal door het G-apparaat wordt gebruikt, zal er amper verbetering zijn. In theorie.

[ Voor 33% gewijzigd door Umbrah op 14-05-2009 08:43 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zoals altijd is ook hier het juiste antwoord: "it depends".

Over het algemeen - met de juiste AP - zal je bereik aanzienlijk verbeteren, ook met 11g clients. Er zitten features in 802.11n gebouwd zoals beamforming die dit mogelijk maken.

http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3680781

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee een wireless n router geeft als hij is ingesteld op wireless G in principe geen verbetering in het signaal. Enige wat mogelijk is is dat de nieuwe router een sterker signaal kan geven. Dit staat echter volledig los van het geschikt zijn voor de N standaard dan.

Ik zou dus of je huidige router sterker maken (alternatieve firmware en/of sterkere antenne). En anders kijken naar een sterker accepoint, die zijn er namelijk ook.

Verwijderd

Topicstarter
Fastex schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 08:36:
Peter,

Zoals altijd wordt een beetje eigen onderzoek hier op prijs gesteld.
Probeer bijvoorbeeld eens te googlen op: difference between wireless n and wireless g
Eerst hit is van WikiAnswers met een link naar:
http://futureshopforums.c...techservices&thread.id=27

Daar is duidelijk op te lezen dat het bereik van wireless N ongeveer 2 keer zo groot zou moeten zijn...in theorie.

Probleem hierbij is wel dat je wel een sterke router kunt hebben, maar als je laptop te zwak is....

Eg. het signaal kan wel vanaf de router bij je laptop komen, maar je laptop is te zwak om het signaal naar je router te zenden....
Beste FasteX,

Misschien had ik het erbij moeten vermelden maar ik ben al een hele poos bezig om hier via verschillende wegen een goed antwoord op te krijgen.
Maar nergens staat hier iets duidelijk op beschreven. In iedergeval niet voor iemand die alleen met storage bezig is. Ook de site die jij opgeeft geeft niet het antwoord. Er wordt inderdaad gezegd dat het bereik twee keer zo groot zou moeten worden. Maar er staat niet bij dat dit ook voor G - apparatuur geldt!
En dat zie ik over terug komen. Ik hoop via dit op een technisch nivo werkende forum meer te weten te komen over de techniek. En gezien de antwoorden tot nu toe is dat gelukt.

Nog wat additionele gegevens van mijn situatie:
Mijn huidige router is een "Buffalo WBR-G54" van meer dan 5 jaar oud. Er is wel een mogelijkheid om een extra antenne aan te sluiten maar helaas zijn die dingen heel moeilijk te krijgen en dan ook nog eens zo duur dat een andere router koper goedkoper is. Waarchijnlijk gaat hem dat ook worden maar dan wel eentje waar ik makkelijker een externe antenne bij kan kopen dan nu.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
joopv schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 09:05:
Zoals altijd is ook hier het juiste antwoord: "it depends".

Over het algemeen - met de juiste AP - zal je bereik aanzienlijk verbeteren, ook met 11g clients. Er zitten features in 802.11n gebouwd zoals beamforming die dit mogelijk maken.

http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3680781
Eens. Zie ook linkje.

Edit: @ onderbuur:
N access points gebruikt MIMO techniek om signalen te bundelen.
Bij N access point gebruik je zowel het directe RF pad als het pad via reflecties.
( Bij G access points wordt alleen het directe pad gebruikt. )
Vandaar dat N access points 3 antennes hebben voor de A radio (op 5Ghz) en
3 antennes voor de B/G radio. (op 2.4GHz)

Omdat je toch al meerdere antennes gebruikt om het signaal beter te detecteren, kan je dit ook gebruiken om het bereik van bestaande A en G clients te verbeteren. Dit wordt gedaan met beamforming. Hiermee wordt het wireless signaal een bepaalde richting op gestuurd. Figuur 3 geeft dit mooi aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/wireless/ps5678/ps10092/images/white_paper_c11-516389-3.jpg

Op de plek van de X is het signaal van beide antennes het sterkst.
Dit wordt gedaan door met de fase van beide RF wissel signalen te spelen.

Volgens mij is beamforming voor A/G clients geen onderdeel van de N-draft standaard.
Het is fabrikanten dus vrij om beamforming te implementeren of niet.

[ Voor 51% gewijzigd door Bl@ckbird op 14-05-2009 14:59 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat cisco document lees dan implementeren zijn in hun routers functionaliteit om inderdaad de gaten in het g bereik te verkleinen en deze N routers zouden mijn g aparaten dus wel profiteren van een beter bereik en zelfs betere perfomance.

Interpreteer ik dat goed?
Pagina: 1