Is er een betere geluidskaarten dan creative?

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:47
Ik heb hele tijd al een creative geluidkaart en heb eigenlijk nog nooit iets anders gehad.

Het begon met de Live 5.1 toen de audigy en nou een X-FI xtrememusic PCI

Ik hoor wel wat verschil met onboard geluid met deze kaart, maar wil eens uit de cirkel komen wat creative betreft. En wil het liefst gewoon beter geluid zodat je echt als zeer goed hoort zoals kogels die vliegen om je oren, en ander geluid wat je niet op een x-fi zal horen..

Ik heb zoiezo een PCi-express 1x geluidskaart nodig, want wil de PCI sloten op me gigabyte x58 UD5 vrijhouden voor eventueel twee dual slots videokaarten, want dan zou ik zoiezo terug moeten naar onboard sound en dat wil ik dus niet.

Ik heb ook een creative fatality headset en een logitech Z-5450 5.1 speakerset met 2 draadloze speakers achter.

Op het hwi forum word beweerd dat dankzij me speakerset, het dus nutteloos is om bijvoorbeeld een xonar 2 geluidskaart aan te schaffen en niet de optimale kwaliteit eruit kan krijgen.

Ik zou graag eens willen weten wat jullie `tweakers` hiervan vinden.

Is het echt verspilling om een Xonar 2 geluidskaart te kopen op me huidige speakers?

Is de Xonar 2 echt een heel veel betere geluidskaart dan de x-fi reeks?

Wat ik ermee wil doen is:

Games, MP3, radio luisteren, eventueel in de toekomst wellicht nog films bekijken..

Zijn er misschien nog andere betere geluidskaarten dan de x-fi reeks die het ook super doen met games?

[ Voor 3% gewijzigd door Robin4 op 14-05-2009 01:40 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
MP3 en radio zijn sowieso van dusdanig gare kwaliteit (doorgaans) dat je zelfs met de goedkoopste el-cheapo kaart weinig tot geen verschil zult horen tenzij je echt audiofiel bent ofzo. Als ik zie wat je er mee wil gaan doen denk ik dat je je centen beter in je zak kunt houden.
Voor films zal 't al wat meer lonen; voor games zie ik (persoonlijk) het nut niet: je bent veel te druk met rondrennen en knallen om op te letten of je wel alles uit je speakers haalt.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 14-05-2009 01:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Robin4
Kan de Xonar 2 bijvoorbeeld meer geluiden weergeven dan een x-fi..? (detail)

Zal het geluid op een Xonar 2 mooier klinken dan op een x-fi?

Of zal zo`n andere geluidskaart alleen maar beter geluid geven in films en zal de kwaliteit in games gewoon hetzelfde zijn?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:30

Aganim

I have a cunning plan..

Hmm, ik weet niet waar jij je MP3's vandaan haalt RobIII, maar ik denk dat je dan toch op de verkeerde locaties zoekt. ;)

Anyways, OT. Ik weet niet of er kaarten zijn die merkbaar beter geluid neerzetten dan X-Fi's. Het grootste verschil zal volgens mij gemaakt worden door de speakers die je eraan hangt.

Mocht je echter uit de Creative kring willen stappen, zou je ook kunnen kijken voor Auzentech kaarten. Deze zijn wel gebouwd rond de X-Fi chips, maar de drivers en ondersteuning verlopen via Auzentech.

Edit, overigens is het natuurlijk niet mogelijk om "de X-Fi" te vergelijken met een andere kaart, aangezien X-Fi voor een volledige serie verschillende geluidskaarten staat, met ieder andere eigenschappen.

[ Voor 15% gewijzigd door Aganim op 14-05-2009 02:05 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Buiten de Windows-wereld (en zelfs daarin soms :P) staat Creative niet hoog aangeschreven qua geluidskwaliteit - wel qua marketing. M-Audio is een naam die ik hier en daar wel zie opduiken, en ook die Xonar van Asus (specifiek de STX dan bv.) lijkt erg in trek te zijn. De drivers van Creative waren vaak regelrechte horrorverhalen (zo doen ze toch de ronde), en ook met Vista heeft Creative zich van z'n smalste kant laten zien. Persoonlijk vind ik dat een bedrijf met zo'n gebrek aan respect voor z'n klanten ronduit de pot op kan - of ze nu de beste technologie in huis hebben of niet. Dan ga ik wel naar een andere speler die z'n klanten wel waardeert en (misschien) iets mindere kwaliteit biedt.

Zelf heb ik een Creative Sound Blaster Live! 24 bit, maar dat ding heeft alleen nog maar onder Linux gedraaid (en daar ben je niet afhankelijk van Creative voor drivers :+). Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar het is een instapkaart, geen topkaart, dat weet ik zelf ook (al kan ik wel zeggen dat het onboardgeluid (we spreken hier over een 780G chipset van AMD met zo'n Realtek onding) in vergelijking ermee een stuk zwakker is qua vermogen, qua geluidskwaliteit kan ik geen uitspraken doen, ik heb geen luistertests gedaan).

Sowieso is je vraag enorm dubbel. Beter, op welk vlak? Prijs-kwaliteitsverhouding? Prijs, of kwaliteit tout court? Ik neem aan dat er wel speling op zit.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bij je geluidskaart hoef je denk ik niet te kijken, zelf heb ik ook een ExtremeMusic en daar komt erg goed geluid uit (teufel set), MITS je ook goeie speakers hebt. Zeker als je 5.1 'kogels om je oren' wil horen vliegen, moet je je speakers op de juiste afstand hebben en het liefst natuurlijk allemaal zelfde afstand.

Het 'betere' wat jij hoort is het stukje software van de X-fi's, die pimpen het gewoon wat op (dat is trouwens vloeken voor een audiofiel), maar einde van de rit zijn het je speakers die het geluid weergeven.

Zover ik weet gebruikt de Xonar nagenoeg dezelfde principes, het is enkel bij 'echt' geluid dat er (voor doorsnee persoon) geen hoorbaar verschil is. Beter en 'mooier' zijn enorm persoon-afhankelijk, helemaal als iedereen er wat anders mee doet (MP3 en radio zijn al 'slecht', dus daar kan je weinig in verbeteren).

Daarbij, ik zie dat je Vista hebt, daar heeft X-fi altijd wat moeite gehad wat betreft drivers. Heb je wel de laatste drivers, is alles weg goed ingesteld en heb je bv ook alchemy geinstalleerd?

Zie het als ati tegen nvidia, je hebt nu een ati en vraagt je af of nvidia beter beeld geeft in een 3D game. Wat dacht je van je monitor? :P

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 14-05-2009 02:12 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Auzentech X-meridian.
Werd heel erg goed ontvangen, en die wordt helaas niet meeer gemaakt (na 2 maanden maakte asus een te goede deal met C-Media).

* Boudewijn heeft er gelukkig 2.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Mentalist

[avdD]

RobIII schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 01:40:
MP3 en radio zijn sowieso van dusdanig gare kwaliteit (doorgaans) dat je zelfs met de goedkoopste el-cheapo kaart weinig tot geen verschil zult horen tenzij je echt audiofiel bent ofzo.
Of jij bent aan een gehoorapparaat toe, of jij haalt je Mp3 en (internet?)radio op de verkeerde plekken. :P
Borromini schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 02:05:
Buiten de Windows-wereld (en zelfs daarin soms :P) staat Creative niet hoog aangeschreven qua geluidskwaliteit - wel qua marketing. M-Audio is een naam die ik hier en daar wel zie opduiken,
M-Audio!

Ik heb een M-Audio Revolution 7.1, daar komt voor de verandering eens wèl goed geluid uit - en dan heb ik het vooral over DACs en dergelijke zaken. Dit is wel een PCI kaart, maar ik heb er dan ook al 4 jaar plezier van, toen had men het nog niet zo over PCIe. :) Er zwerven nog wel wat Revolutions rond op eBay.

Alleen weet ik niet of je ook echt een gamekaart hebt aan de Revolution. Ik heb in het verleden met verschillende geluidskaarten wel eens EAX aangezet maar ik vond het maar vaag klinken. Ik speel ook niet zoveel spellen, en als ik even wat serieuzer speel is het normaal met een hoofdtelefoon. Ik heb liever goede DACs.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Robin4
Ik wil eerst even zeggen dat ik onder windows 7 aan het draaien ben.
Opzicht komt er niet heel erg slecht geluid uit die xtreme music die ik heb. Het lijkt wel of me onboard beveiligd is. Het geluid van me soundkaart kan veel harder dan me onboard geluid (gigabyte x58 UD5 moederbord)

Ok heb zelf ook nog even wat zitten zoeken.

Conclusie

Het zal duidelijk zijn dat Auzentech alles op alles heeft gezet om een superieure geluidskaart te maken, die zowel de audioliefhebber als de filmkenner als de gamer moet aanspreken. Daar hangt een pittig prijskaartje van 150 tot 180 euro, afhankelijk van welke shop uit onze prijsvergelijker je raadpleegt. Een Creative X-Fi Xtreme Gamer heb je al voor rond de 70 euro, dus de vraag rijst of het de meerprijs waard is. Dat zal vooral van je gebruiksdoel afhangen: wie geen behoefte heeft aan de Dolby Digital ondersteuning óf aan potentieel zeer hoogwaardige geluidskwaliteit, is denkelijk beter af met de voordeliger variant van Creative zelf, of met een onboard kaart. Wie wil gaan voor de allerbeste geluidskwaliteit, komt op basis van onze metingen uit bij ASUS, dat met de Xonar een nieuwe standaard op dat vlak heeft gecreëerd. Hierbij moeten we wel vermelden, dat alleen bezitters van een uitzonderlijk goede audioinstallatie het verschil zullen horen, de praktische meerwaarde is derhalve beperkt. Auzentech heeft met de Prelude 7.1 een geluidskaart die niet alleen voor alle toepassingen geschikt is, maar die ook kwalitatief uitblinkt. De X-Fi DSP vormt een solide basis, waarop door Auzentech een zeer degelijke geluidskaart is ontwikkeld met bovengemiddeld goede componenten en meer functionaliteit dan Creative zelf biedt. Gecombineerd met het feit dat het bedrijf duidelijk werk maakt van zowel driver-ondersteuning als het toevoegen van extra functionaliteit, mag duidelijk zijn dat wij zeer enthousiast zijn over deze kaart. De Prelude 7.1 is nu al een goed product en de enige oplossing voor wie én wil gamen én films kijken én muziek in hoge kwaliteit wil beluisteren; de wetenschap dat hierop binnen afzienbare termijn nog meer aan wordt toegevoegd, is extra reden voor een welverdiende HWI Gold Award.

Het staat er misschien niet tussen, maar ik had ergens gelezen dat de xonar 2 geluidskaart meer een kaart is voor een media center zodat ie daar beter tot ze recht komt. In games is het een veel slechtere kaart.

Ik heb ook zitten denken om voor een creative X-FI titanium Fatality pro series te gaan, omdat ik die aansluitingen voor de koptelefoon wel kan waarderen aangezien dit niet overal op zit.

Maargoed dan ben ik wel vrij veel kwijt voor het zelfde..

Ok las ik ergens dat creative geen DTS en DD support. Ik zie met die windows 7 driver wel een tab staan van decode met iets van DTS en DD logo erbij

Dus zover ik weet kan die kaart volgens mij wel decoderen, maar niet encoderen.

En na wat zoeken kom ik dan voor een mindere prijs uit bij de auzentech X-Fi HomeTheater HD of de Auzen X-Fi™ Forte 7.1 geluids kaart. Deze kaarten bieden wel DD en DTS support. Ook heeft de kaart X-Ram in de vorm van SD-ram..
Daarnaast een losse voorversterkte headphones aansluiting.. En volgens mij zijn die auzentech kaarten ook van betere kwaliteit.. Volgens mij is dat de enigste optie voor mij. Alleen nog geen windows 7 drivers en wanneer ze komen is ook nog niet duidelijk, en of de vista drivers wel werken onder windows 7.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@ Weird neird: En draai je die onder Linux of onder Windows? :P

Wat de internetradio betreft: in België heb je hier maximaal 160 kbps streams bij de openbare omroep, en om de een of andere redenen klinken die een stuk slechter dan de DAB-streams (die via m'n standalone DAB-ontvanger lopen). Beide passeren via dezelfde versterker.

* Borromini moet zien dat hij het topic niet hijackt
SinergyX schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 02:11:
Zover ik weet gebruikt de Xonar nagenoeg dezelfde principes, het is enkel bij 'echt' geluid dat er (voor doorsnee persoon) geen hoorbaar verschil is.
Wil je daarmee zeggen dat het net zoals bij Creative driver-effectjes zijn die het verschil maken?

Tom's Hardware is erg positief over de Xonar STX bv., die ook qua hardware op de audiofiel gericht zou zijn. Dus als je je standpunt kan verduidelijken hoor ik het graag.

* Borromini namelijk in een Xonar STX geïnteresseerd is vanwege de ondersteuning onder Linux

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 14-05-2009 04:11 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:53

FeaR

In GoT we trust

Had je topic op HWI ook gelezen en daar wordt inderdaad gezegd dat het niet nodig is op een Logitech setje. Waar ik me aan de ene kant wel iets bij voor kan stellen...

Maar ontopic:
Die Z-5450 is die digitaal of analoog aangesloten?
Want in het eerste geval maakt het toch niets uit. Aangezien het digitale signaal pas wordt omgezet in je receiver of in jouw geval die control-dock van de Z-5450.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> AUD

OH is immers geen dumpbak.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Borromini schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 04:07:
Wil je daarmee zeggen dat het net zoals bij Creative driver-effectjes zijn die het verschil maken?
Nee, hiermee zeg ik dat jou MP3's voor 99% geen verschil maken in geluid, dat een DTS of DD geluid niet opeens 20x beter klinkt als het precies zelfde bitjes en bytes naar buiten gooit. En zit er op de een een 'tikje' betere filter of worden de hoge of lage tonen iets beter afgevlakt, zal 99% dit niet eens horen. En de 'betere' audofielen laten niet eens DTS of DD door een geluidskaart doen maar hebben een externe reciever met gelijke kwaliteit speakers (waar zelfs de Xonar een 'budgetkaartje' wordt).

Ik durf te zeggen dat bijna iedereen die een X-fi of Xonar overweegt/heeft niet eens in de buurt zit van audiofiel, laat staan een perfect geluidsysteem hebben. Waar het effectieve geluidsverschil veelal niet meer is dan een equalizer instelling of voorkeur naar geluid (zware bass, vol geluid, veel ruimte in de hoge tonen etc).

X-fi is zeker niet top in de driversupport geweest, gelukkig door 1 gebruiker (daniel_k) hebben we lange tijd goeie drivers en features gehad. Maar die 10-tallen euro's meer in een Auzentech of Xonar, zal jij met een 'PC speaker setje' echt niet horen. (onboard, is een ander verhaal - maar zelfs daar zijn ze al aardig ver qua geluid).

(ik heb zelf nagenoeg hele Creative serie gehad, diverse terratec's, budgetkaarten en onboardkaarten).

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 14-05-2009 09:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Mentalist

[avdD]

Borromini schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 04:07:
@ Weird neird: En draai je die onder Linux of onder Windows? :P
Onder Linux, gewoon met open drivers uit de kernel. :) Geen idee of die alle functionaliteit ondersteunen, maar zolang alle geluidjes in stereo afspelen ben ik wel tevreden eigenlijk. :P
Tom's Hardware is erg positief over de Xonar STX bv., die ook qua hardware op de audiofiel gericht zou zijn. Dus als je je standpunt kan verduidelijken hoor ik het graag.

* Borromini namelijk in een Xonar STX geïnteresseerd is vanwege de ondersteuning onder Linux
Die werkt onder Linux? Misschien overweeg ik die dan wanneer ze PCI uitfaseren (dat het nog lang moge duren)..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

RME maakt goede soundcards voor onder andere studio's met externe ADC en DAC.
Veel betere geluidskwalitijd dan een X-Fi.
Maar niet echt geschikt voor games dan blijkt die X-Fi toch weer goed te zijn. (games ondersteunen geen ASIO drivers)

En als het moet kan het nog beter en duurder. Of met Echo, Lexicon en M audio iets goedkoper.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Weird_neird: vanaf alsa 1.20 zou er ondersteuning voor de STX zijn.

http://vip.asus.com/forum...96&page=1&SLanguage=en-us

Verwijderd

ESI maakt ook mooi spul. Ik weet alleen niet of ze ook 5.1 of 7.1 kaarten hebben.
http://www.esi-audio.com/products/

Ik heb zelf de Juli@

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:49
Ik denk dat de TS eerst maar eens moet vertellen op wat voor set hij deze kaart gaat aansluiten.

Mijn idee is dat bijna iedere kaart beter is dan een onboard kaart. Maar iemand met een Z5500 of een dergelijk PC speaker setjes zou ik nooit een geluidskaart van M-Audio of iets dergelijks adviseren. Daar heeft de persoon niets aan.

Die STX is wel ongelofelijk mooi. Maar zo'n kaart gebruik je ook alleen in combinatie met een nette HiFi set.

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Wat is eigenlijk gebeurd met soundcards van merken als Turtle Beach en Terratec? Volgens mij waren dat in vroegere tijden toch de betere merken, of niet?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MP3 is trouwens 'lossy', ik heb nu pas ook gezien dat de TS het daarover heeft, dus dan lijkt me een audiofiele kaart niet echt de oplossing... Dan houd je geen MP3'tjes in de eerste plaats :P.

offtopic:
SinergyX, bedankt voor de toelichting. De audioset is nog in opbouw ;). En als ik dingen lossless kan krijgen dan gebeurt dat ook (collectie is 99% lossless). Ik bestempel me niet als audiofiel maar ik wil wel goed geluid. Aan effecten heb ik geen behoefte, stereogeluid is al wat ik zoek.

[ Voor 44% gewijzigd door Borromini op 15-05-2009 00:36 ]

Verwijderd

offtopic:
Borromini, ik heb een niet onaardige stereo setup (Marantz AV9000 / MM9000 versterker en T+A TMR80 luidsprekers, 3-weg transmissielijn) en hoor geen merkbaar verschil tussen FLAC en MP3 VBR ~245 kbps. Ik gebruik de DAC van de AV9000.
Lossy en audiofiel hoeven niet per definitie in tegenspraak te zijn... ;)
Pagina: 1