Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beveligingspakket voor Newbies

Pagina: 1
Acties:

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
Beste Tweakers,

De afgelopen dagen zijn mijn beide ouders met hun laptops langsgekomen omdat ze weer eens last hadden van spyware / trojans / etc...

Dan wordt die laptop bij mij afgedropt van 'maak jij het ff', iets wat bij velen van jullie bekend in de oren zal klinken.

Ik gooi dan Spybot S&D, een anti-virus (AVG of Avira), Malwarebytes Anti-Malware en Super Antispyware er overheen en verwijder alles wat ik vind.

De rest ruim ik dan op met CCleaner, Hijackthis en regedit.

Ook zorg ik dat alle passieve beveiliging zoals Spywareblaster en de immunization van Spybot S&D aanstaat.

Nu is dit allemaal leuk en aardig en vaak zijn de laptops dan weer zo goed als brandschoon, het probleem is echter dat deze foefjes veel te ingewikkeld zijn voor mijn ouders om zelf naar om te kijken. Ook is het zo dat mijn ouders niet ervaren genoeg zijn om te herkennen wat spyware is (bijvoorbeeld van die spelletjes van iWin of Zylom die mijn moeder graag speelt) en dit levert dan ook wel eens problemen op.

Nu vraag ik mij dus af wat voor (gratis) software jullie allemaal aanbevelen zodat mijn ouders (en uiteindelijk dus ik) er zo min mogelijk omkijken naar hebben en de laptops zo veilig mogelijk zijn. Hou er ook rekening mee dat mijn ouders ook wel eens internetbankieren.

Het gaat trouwens niet alleen om software, maar ook om instellingen.

Er zijn al andere topics met allerlei programma's, maar het gaat er dus om dat de interactie van de gebruiker minimaal moet zijn en de beveiliging optimaal.

Ideeën? Ik hoor het graag.

Groeten,

Dave

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Neem Linux.

Serieus, neem Linux.

Of geef ze een niet-administrator-account op XP, maar erg veel (brakke) software kan hier niet mee omgaan.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Ik neem aan dat ze al in gebruikersmodus werken in XP en niet in beheerdersmodus?

En dat soort programma's zijn toch niet al te ingewikkeld in het gebruik? Een vrius programma houdt zichzelf draaiende, zowel qua updates als qua scans. Malware byte is iets dat ze zelf wekelijks kunnen doen als je ze leert hoe het moet, of dit eventueel ook in een schriftelijk stappenplannetje zet.

En IE eraf mieteren en vervangen door bijvoorbeeld firefox? En gewoon een stuk of 10 standaard spelletjes sites opzoeken en die in de favorieten staan, zodat ze niet meer naar van die vage sites gaan? :)

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
Ze werken al in gebruikersmodus en ik heb ze al aanbevolen om Firefox te gebruiken in plaats van Internet Explorer.

Ook heb ik mijn moeder gewoon op van die Flash-spelletjes gewezen via bijvoorbeeld spele.nl, hoeft ze niks meer te downloaden.

Verwijderd

Davio schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:59:
Ze werken al in gebruikersmodus en ik heb ze al aanbevolen om Firefox te gebruiken in plaats van Internet Explorer.

Ook heb ik mijn moeder gewoon op van die Flash-spelletjes gewezen via bijvoorbeeld spele.nl, hoeft ze niks meer te downloaden.
Daar maak je al een fout 'ik heb ze aanbevolen'. Mieter IE er gewoon helemaal van af en installeer Firefox?

Gewezen? Gewoon favorieten aanmaken en onveilige sites via hostfile blokkeren

Je hebt toch geen zin meer in problemen? Zorg er dan voor dat die problemen niet meer kunnen ontstaan. Adviezen zijn erg leuk voor mensen, maar die volgen ze toch niet op omdat het geen meerwaarde voor ze hebben. Ik bedoel: ja, laptop heeft op een gegeven moment iets. Maar dan leveren ze hem gewoon bij jou in en hebben ze een weekje later weer een werkende laptop.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2009 22:03 ]

Verwijderd

Inderdaad:

verwijder internet explorer.
installeer firefox.

installeer noscript (als ze echt zo newbie zijn kunnen ze hier neit mee omgaan en wordt alle onzin standaard geblokeerd).

Disable autorun in het registeren (dan zullen usb sticks enzo ook geen narigheid veroorzaken).

Installeer secunia (patcht automatisch alle geinstalleerde software)
Installeer een virusscanner (doh).

Stel gebruikers permissies in.

@Dwars
website's in de hostfile blokeren is semi nuttig. Je gebruikt een blacklist maar omdat er zoveel meuk elke dag nieuw verschijnt is het dwijlen met de kraan open. Je kan dan nog beter alles blokeren en enkel een paar sites toestaan (en eventueel toevoegen aan de favorieten zodat het makkelijk toegankelijk is).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2009 14:59 ]

Pagina: 1