Ballebek schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 19:43:
Als bedrijf zou ik toch liever een SDSL hebben waar een SLA van 4 uur op zit (standaard bij KPN zakelijke verbindingen) dan een ADSL consumentenlijn waar op kabelherstel alleen 4
kantooruren zit, alle andere storingen zoals brakke DSLAM's e.d. 48 uur. (zover mij bekend).
SLA is beter dan geen SLA, maar 4 uur is nog steeds 4 uur outage. SLA is geen vervanging van redundancy. Tenzij je gebonden bent aan een vast IP is redundancy dmv twee consumentenaansluitingen (DSL+kabel, DSL+fiber of fiber+kabel) niet alleen veel goedkoper maar ook veel effectiever om je in de lucht te houden.
Ook is ADSL zoals de naam al zegt asynchroon, ga je vol zitten uploaden trek je je download dicht en andersom. Dat heb je niet met SDSL.
Oh
De "A" in ADSL staat voor asymmetrisch, niet voor asynchroon. Los daarvan, ongeacht hoe de verhouding tussen up- en download ligt gaat je download instorten als je je up volledig voltrekt omdat de ACKjes voor wat je downloadt dan niet meer doorkomen.
Ook lijkt het mij wel fijn als je 1 input hebt ipv dat je eerst met je provider mag gaan bellen, die zoeken het uit en je vervolgens nog is met KPN mag bellen omdat het een koperstoring is.
1 input heb je in theorie altijd, aangezien je provider KPN moet bellen bij koperstoringen. In praktijk loopt het niet altijd even soepel, maar dat geldt net zo goed als KPN je provider is, aangezien zij intern exact dezelfde partij op dezelfde manier moeten benaderen als dat je met een willekeurige andere provider zit. Bovendien kun je ook gewoon je consumentenlijntje bij KPN halen.
Mijn advies: Overboeking terugschroeven, scheelt 120 euro per maand per locatie en in praktijk ga je daar weinig van merken. Bel anders is met je account manager van KPN.
Scheelt al een stuk, maar de fundamentele vraag is wat je behoeften zijn. "Vroeger" was het gebruikelijk dat bedrijven hun servers zelf in de meterkast hadden zitten en was een vast IP noodzakelijk. Probleem alleen is dat je zelfs bij een strakke SLA uren eruit kon liggen, en dat je fysieke beheer van je servers moest doen. Tegenwoordig worden bijna alle mission-critical servers co-located en staan dus los van je zakelijke lijn. Wat nu telt is puur connectivity, een uur offline is een uur niet gewerkt. Uptime, niet vast IP, is bepalend dus.
Dat kun je het beste met redundancy bereiken, dus twee verschillende technologieen naast elkaar. Probleem is alleen dat (in NL iig) geen van de providers meer dan 1 technologie (kunnen) aanbieden, dus geen bieden dit als kant en klaar product. KPN wil liever maandelijks een paar honderd EUR aan je verdienen met een SDSL lijn met 4u SLA dan dat je EUR 50 voor een lijn bij hen en EUR 50 voor pakweg een kabel of fiber abo betaalt. Zelfs al zouden ze zelf ook een van die alternatieven aanbieden, dan hebben ze liever dat je één duur pakket neemt dan twee goedkopere. Daarom hoor je zo weinig over redundancy vanuit de providers. Maar jouw belang ligt niet noodzakelijkerwijs in het verlengde van hun belang