Toon posts:

prijs sdsl in verhouding met extra zekerheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
we hebben hier verschillende locaties die met sdsl (2mbit/2mbit) verbonden zijn met het hoofdkantoor.
over deze verbindingen gaat voornamelijk citrix. dus heeft hoge prio. want zonder verbinding geen werkende thinclient. De kosten van deze sdsl lijnen van kpn zijn hoog (€230 per maand) zeker als je het vergelijkt met een particulier adsl abonnementje van telfort. En is het dus de vraag of het nog wel nodig is om zo veel te betalen voor een sdsl lijn van kpn als een gemiddeld adsl abbonnemente ook genoeg performance heeft. en downtime ook zelden voorkomt. Dus de vraag: betalen we niet gewoon veels te veel. en is de extra zekerheid die kpn belooft bij sdsl wel inverhouding met de kosten?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47

Nakebod

Nope.

Er is maar 1 iemand die antwoord kan geven op die vraag: Jij.
Kost het je miljoenen als je er 2 weken uitligt omdat je consumentenlijntje het niet meer doet, of maakt het geen zak uit.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:13:
we hebben hier verschillende locaties die met sdsl (2mbit/2mbit) verbonden zijn met het hoofdkantoor.
over deze verbindingen gaat voornamelijk citrix. dus heeft hoge prio. want zonder verbinding geen werkende thinclient. De kosten van deze sdsl lijnen van kpn zijn hoog (€230 per maand) zeker als je het vergelijkt met een particulier adsl abonnementje van telfort. En is het dus de vraag of het nog wel nodig is om zo veel te betalen voor een sdsl lijn van kpn als een gemiddeld adsl abbonnemente ook genoeg performance heeft. en downtime ook zelden voorkomt. Dus de vraag: betalen we niet gewoon veels te veel. en is de extra zekerheid die kpn belooft bij sdsl wel inverhouding met de kosten?
Als het altijd goed gaat zul je het idee hebben teveel te betalen.

Op het moment dat het mis gaat echter, ben je met een gold-sla veel beter uit.

Hoeveel mensen zitten er, wat kosten die als ze zeg 3 dagen niet kunnen werken ?

Simpel gezegd, die € 230 per maand / 20 werkbare dagen = 11,50 per dag voor een gold sla lijn.
Zet dat af tegen de kosten van medewerkers die de hele dag alleen koffie doen.

Als op die locatie een paar clients zitten, en geen server, zou je kunnen overwegen een ADSL verbinding te nemen met gold-sla, die zijn ietsje goedkoper.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waar je eventueel ook naar kan kijken zijn twee consumenten lijnen en een Dual WAN router.
Zorg wel dat je met verschillende netwerken werkt. ( Bijvoorbeeld glasvezel en ADSL2 of ADSL2 en kabel. )

@ onderbuurman:
Die HSDPA router abbo kan je zelf ook plaatsen. Kabel breuk is geen issue, want je werkt met twee gescheiden netwerken. ( Daarom moet je ook geen twee ADSL lijnen nemen. )

Overboekings factor kan een goede reden zijn om een zakelijke lijn te nemen. ( Zodat je gegarandeerde bandbreedte krijgt. ) Maar wat betreft uptime, is een tweede lijn net zo effectief.

[ Voor 49% gewijzigd door Bl@ckbird op 13-05-2009 23:54 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:58
^ consumenten lijn is leuk, maar bij een kabel breuk of wijk probleem o.i.d. heb je daar niets aan.

Het hangt natuurlijk ook allemaal van de SLA af die je met KPN hebt afgesproken en de overboeking. Daarnaast is het met ADSL niet mogelijk QoS aan te bieden op download. Het voordeel is met name wanneer er een ernstig probleem is dat niet binnen een x aantal dagen opgelost kan worden, KPN geeft dan hoe dan ook prio aan jou i.p.v. de consumenten lijnen en plaatst (tijdelijk) een HSPDA failover router.

[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 13-05-2009 23:01 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Sla's zijn leuk, maar vind ik eigenlijk niet echt meerwaarde hebben. Een 2e verbinding is dat wel, iig via een ander netwerk.

SLA is leuk, maar met (bv) een kabel door is dat overmacht, en heb je niets aan je SLA. Ook een grote storing zoals vorig jaar: jammer dan.

Een 2e lijn via een ander netwerk is veel raadzamer (en goedkoper)
Of dan een consumentenverbinding handig is dat is een 2e. Als backup kan het voor nood, maar primair zou ik dat niet willen, denk aan vast IP, rDNS enz.

Maar goed, weet je zeker dat ADSL voldoet? je hebt nu 2/2, dan heb je max 1mbit up... daar lever je dus de helft in.

Is er geen glas beschikbaar inmiddels? Dat is ook een prima alternatief...

Ik heb onlangs bij een klant hun SDSL met 2e kantoor vervangen door een darkfiber. Hadden 2.3 Mbit 1:1, iets van 600 eur. Nu, voor 150 eur meer, hebben ze 2Gbit darkfiber tussen hun 2 lokaties (20km afstand ofzo). Alleen eenmalig hardware enz, maar goed, dan nog...

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 13-05-2009 23:06 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
DukeBox schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:57:
^ consumenten lijn is leuk, maar bij een kabel breuk of wijk probleem o.i.d. heb je daar niets aan.

Het hangt natuurlijk ook allemaal van de SLA af die je met KPN hebt afgesproken en de overboeking. Daarnaast is het met ADSL niet mogelijk QoS aan te bieden op download. Het voordeel is met name wanneer er een ernstig probleem is dat niet binnen een x aantal dagen opgelost kan worden, KPN geeft dan hoe dan ook prio aan jou i.p.v. de consumenten lijnen en plaatst (tijdelijk) een HSPDA failover router.
QoS gaat niet werken via internet, maar in een VPN constructie is dat juist goed mogelijk :)
Het verkeer wordt dan vanaf 2 kanten geprioriteert; de router bij de klant richting het netwerk, het netwerk van de ISP naar de klant.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik zie dat veel van onze klanten de SDSL eruit gooien en overgaan op bijv. ADSL van XS4all. Wel dingen als vast ip en rDNS, maar de kosten zij zo belachelijk veel lager.

Ook is de support van consumenten lijnen vaak beter, want de SLAs van SDSL zijn meestal een wassen neus. Hoogstens krijg je een keer je maandbedrag terug (nee daar zit je op te wachten).

Ik heb zelfs een klant die al zijn medewerkers overgezet heeft op UMTS dongles. Was fors goedkoper dan SDSL lijnen op alle flex locaties.

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 14-05-2009 21:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-03 11:34
DJSmiley schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 23:04:
Sla's zijn leuk, maar vind ik eigenlijk niet echt meerwaarde hebben. Een 2e verbinding is dat wel, iig via een ander netwerk.
De meerwaarde van een SLA is dat je een claim kunt neerleggen bij je leverancier zodra hij niet voldoet aan die SLA. Er van uitgaande dat je een beetje fatsoenlijke SLA krijgt voor die 230 euro per maand.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• BCC
  • Nu online

BCC

In de praktijk krijg je dan hoogstens je maandbedrag terug. Er is geen enkele SDSL leverancier die de door jouw gederfde omzet gaat terugbetalen. En je wil op zo'n moment helemaal geen geld, maar een werkende internet verbinding.

SDSLs kunnen qua prijs/kwaliteit verhoudingen niet meer opboksen tegen de alternatieven IMHO. Zeker doordat zaken als Citrix steeds meer vervangen worden door internet applicaties.

[ Voor 69% gewijzigd door BCC op 14-05-2009 21:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Toen ik nog bij KPN werkte kreeg ik ook wel eens de vraag waarom de zakelijke SDSL verbinding van die klant zoveel duurder was dan een consumentenlijntje.
Mijn antwoord: "Omdat u nu met mij aan het praten bent"
Het is niet alleen maar een extra zekerheid waar je voor betaalt.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 12:21
Maargoed, als je een goede provider hebt dan heb je gewoon standaard fatsoenlijke support.
wij hebben de meeste klanten met een dure SDSL over gezet op een dual WAN setup. vaak 1 el cheapo 20 mbit dsl verbindingkje en dan afhankelijk van de lokatie een simpele SDSL/Kabel. wanneer er glas beschikbaar is heb je vaak primair een glas en secundair een ADSL verbinding. kosten liggen dan nog stukken lager dan hun dure en oude SDSL, en nu zijn ze sneller en veiliger.

Join the club

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 15:09
Even los van de sla, maar een sdsl is 2 mbit upload en 2 mbit download, een adsl lijn is 20 mbit download om 1 mbit upload. Dus als je nu minder als 1 mbit upload nodig hebt kan het anders zou ik er niet aan beginnen.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-03 19:25

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het voornaamste verschil tussen SDSL en een consumentenlijntje is niet zozeer de uptime garantie (alhoewel deze bij SDSL wél gegarandeerd wordt) maar de overboeking. Op consumentenlijnen is deze 1:35 gemiddeld. Bij SDSL is deze 1:10 en het is zelfs mogelijk om 1:1 overboeking te hebben. Daar zit het verschil qua prijs in. KPN moet veel meer bandbreedte kopen om op zakelijke verbindingen deze overboeking te realiseren.

Zoals al eerder gezegd hier is de beste optie IMO een dual (of multi-) WAN router en twee consumentenlijntjes. Vóórdat we bij ons op kantoor glas kregen hadden we een ADSL lijntje via KPN en een ADSL lijntje via BBned. Nu gebruiken we nog 1 lijntje als WAN failover naast de glasvezel.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• BCC
  • Nu online

BCC

Klopt, maar als bedrijf heb je daar in de praktijk geen last van, omdat consumenten eigenlijk alleen buiten kantoortijden traffic genereren. Daarnaast houdt het ontwerp van netwerk systemen van nature rekening met niet 100% betrouwbare verbindingen. Dus eigenlijk alle applicaties kunnen prima werken als er zo nu en dan eens een pakketje verdwijnt.

[ Voor 50% gewijzigd door BCC op 15-05-2009 11:49 ]

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:13:
Voor 230euro in de maand zou ik me echt geen moeite doen hoor, zeker niet als zonder verbinding een boel mensen amper nog kan werken.

• BCC
  • Nu online

BCC

Dat ligt er maar net aan om hoeveel vestigingen het gaat natuurlijk. Bij 20 locaties heb je het al gauw over 60.000 euro / jaar. Met consumentenlijn zal dat zo'n 10.000 per jaar zijn. Dat lijkt me toch wel de moeite :).

[ Voor 25% gewijzigd door BCC op 15-05-2009 19:27 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11
Als bedrijf zou ik toch liever een SDSL hebben waar een SLA van 4 uur op zit (standaard bij KPN zakelijke verbindingen) dan een ADSL consumentenlijn waar op kabelherstel alleen 4 kantooruren zit, alle andere storingen zoals brakke DSLAM's e.d. 48 uur. (zover mij bekend).
Ook is ADSL zoals de naam al zegt asynchroon, ga je vol zitten uploaden trek je je download dicht en andersom. Dat heb je niet met SDSL.
Ook lijkt het mij wel fijn als je 1 input hebt ipv dat je eerst met je provider mag gaan bellen, die zoeken het uit en je vervolgens nog is met KPN mag bellen omdat het een koperstoring is.

Zitten je locaties via Epacity aan elkaar vast geknoopt?

Mijn advies: Overboeking terugschroeven, scheelt 120 euro per maand per locatie en in praktijk ga je daar weinig van merken. Bel anders is met je account manager van KPN.

[ Voor 17% gewijzigd door Uberprutser op 15-05-2009 19:46 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• _JGC_
  • Nu online
MoBi schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:59:
Even los van de sla, maar een sdsl is 2 mbit upload en 2 mbit download, een adsl lijn is 20 mbit download om 1 mbit upload. Dus als je nu minder als 1 mbit upload nodig hebt kan het anders zou ik er niet aan beginnen.
Een UPC abonnement kan afhankelijk van de locatie 2.5, 6 of 10Mbit upload aan. Bij het bedrijf waar ik werkte hadden we een UPC 24/2.5 kabellijn en een xs4all 8/1 ADSL lijntje (6Mbit volgens lijnmeting max haalbaar). Als je dan een fatsoenlijke loadbalancer gebruikt heb je een fatsoenlijke failover en is je abonnement nog steeds een stuk goedkoper (en sneller) dan SDSL.

• BCC
  • Nu online

BCC

Eens met hierboven.

• Uberprutser
_JGC_ schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:35:
[...]

Een UPC abonnement kan afhankelijk van de locatie 2.5, 6 of 10Mbit upload aan. Bij het bedrijf waar ik werkte hadden we een UPC 24/2.5 kabellijn en een xs4all 8/1 ADSL lijntje (6Mbit volgens lijnmeting max haalbaar). Als je dan een fatsoenlijke loadbalancer gebruikt heb je een fatsoenlijke failover en is je abonnement nog steeds een stuk goedkoper (en sneller) dan SDSL.
Alleen heb je dan vaste IP adres(sen) ?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• _JGC_
  • Nu online
In het geval van UPC iig niet, bij xs4all zou ik dat niet weten. Als een vast IP een vereiste is, vallen dat soort oplossingen af en zal je alsnog een bedrijfslijn moeten nemen met vast IP adres.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 22:50
DexterDee schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 10:16:
Het voornaamste verschil tussen SDSL en een consumentenlijntje is niet zozeer de uptime garantie (alhoewel deze bij SDSL wél gegarandeerd wordt) maar de overboeking. Op consumentenlijnen is deze 1:35 gemiddeld. Bij SDSL is deze 1:10 en het is zelfs mogelijk om 1:1 overboeking te hebben. Daar zit het verschil qua prijs in. KPN moet veel meer bandbreedte kopen om op zakelijke verbindingen deze overboeking te realiseren.
Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit wat gemerkt van overboeking op consumentenlijnen (ADSL). Nog nooit zag ik de snelheid op ADSL dalen door overboeking. Dus ik vind dat een theoretisch verhaal, tot nu toe.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ligt helemaal eraan wat je in de SLA hebt afgesproken, maar in de standaard SLA staat vaak een maixmale schade die niet hoger is dan het maandelijkse abonnee geld. Enkel en alleen daarom is het al van belang een backup mogelijkheid te hebben. (2e lijn via andere medium, mogelijkheid dat mensen op andere lokatie gaan zitten etc etc)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• SpamLame
  • Laatst online: 06:30

SpamLame

niks

Om om de publieke mogelijk dynamische adressen heen te werken zou je VPN tunnels tussen de lokaties kunnen opbouwen waar je dan al je verkeer overheen laat lopen.

• Uberprutser
SpamLame schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 14:39:
Om om de publieke mogelijk dynamische adressen heen te werken zou je VPN tunnels tussen de lokaties kunnen opbouwen waar je dan al je verkeer overheen laat lopen.
Ik kan even niet meer terugvinden hoeveel locaties TS ookweer had maar volgens mij wordt deze oplossing een onoverzichtelijke brij?

• _JGC_
  • Nu online
Ballebek schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:04:
[...]

Ik kan even niet meer terugvinden hoeveel locaties TS ookweer had maar volgens mij wordt deze oplossing een onoverzichtelijke brij?
Sowieso is het wel aan te raden om VPN te gebruiken tussen kantoren die over internet verbonden zijn, maar dan nog, voor een werkende VPN verbinding zal altijd 1 van beide kanten statisch moeten zijn, of je moet bereid zijn te willen wachten op een DNS update bij het veranderen van een IP.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-03 17:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit is meer voer voor Netwerken :)

• SpamLame
  • Laatst online: 06:30

SpamLame

niks

_JGC_ schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:16:
[...]

Sowieso is het wel aan te raden om VPN te gebruiken tussen kantoren die over internet verbonden zijn, maar dan nog, voor een werkende VPN verbinding zal altijd 1 van beide kanten statisch moeten zijn, of je moet bereid zijn te willen wachten op een DNS update bij het veranderen van een IP.
Lijkt me vanzelfsprekend dat je je hoofdkantoor dan op 1 (of meerdere) lijne laat ontsluiten met vast ipadres.
Dat overzetten naar een goedkopere verbinding waarbij niet gaat weegt niet op tegen het niet kunnen werken op alle nevenlocaties.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ballebek schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 19:43:
Als bedrijf zou ik toch liever een SDSL hebben waar een SLA van 4 uur op zit (standaard bij KPN zakelijke verbindingen) dan een ADSL consumentenlijn waar op kabelherstel alleen 4 kantooruren zit, alle andere storingen zoals brakke DSLAM's e.d. 48 uur. (zover mij bekend).
SLA is beter dan geen SLA, maar 4 uur is nog steeds 4 uur outage. SLA is geen vervanging van redundancy. Tenzij je gebonden bent aan een vast IP is redundancy dmv twee consumentenaansluitingen (DSL+kabel, DSL+fiber of fiber+kabel) niet alleen veel goedkoper maar ook veel effectiever om je in de lucht te houden.
Ook is ADSL zoals de naam al zegt asynchroon, ga je vol zitten uploaden trek je je download dicht en andersom. Dat heb je niet met SDSL.
Oh :?

De "A" in ADSL staat voor asymmetrisch, niet voor asynchroon. Los daarvan, ongeacht hoe de verhouding tussen up- en download ligt gaat je download instorten als je je up volledig voltrekt omdat de ACKjes voor wat je downloadt dan niet meer doorkomen.
Ook lijkt het mij wel fijn als je 1 input hebt ipv dat je eerst met je provider mag gaan bellen, die zoeken het uit en je vervolgens nog is met KPN mag bellen omdat het een koperstoring is.
1 input heb je in theorie altijd, aangezien je provider KPN moet bellen bij koperstoringen. In praktijk loopt het niet altijd even soepel, maar dat geldt net zo goed als KPN je provider is, aangezien zij intern exact dezelfde partij op dezelfde manier moeten benaderen als dat je met een willekeurige andere provider zit. Bovendien kun je ook gewoon je consumentenlijntje bij KPN halen.
Mijn advies: Overboeking terugschroeven, scheelt 120 euro per maand per locatie en in praktijk ga je daar weinig van merken. Bel anders is met je account manager van KPN.
Scheelt al een stuk, maar de fundamentele vraag is wat je behoeften zijn. "Vroeger" was het gebruikelijk dat bedrijven hun servers zelf in de meterkast hadden zitten en was een vast IP noodzakelijk. Probleem alleen is dat je zelfs bij een strakke SLA uren eruit kon liggen, en dat je fysieke beheer van je servers moest doen. Tegenwoordig worden bijna alle mission-critical servers co-located en staan dus los van je zakelijke lijn. Wat nu telt is puur connectivity, een uur offline is een uur niet gewerkt. Uptime, niet vast IP, is bepalend dus.

Dat kun je het beste met redundancy bereiken, dus twee verschillende technologieen naast elkaar. Probleem is alleen dat (in NL iig) geen van de providers meer dan 1 technologie (kunnen) aanbieden, dus geen bieden dit als kant en klaar product. KPN wil liever maandelijks een paar honderd EUR aan je verdienen met een SDSL lijn met 4u SLA dan dat je EUR 50 voor een lijn bij hen en EUR 50 voor pakweg een kabel of fiber abo betaalt. Zelfs al zouden ze zelf ook een van die alternatieven aanbieden, dan hebben ze liever dat je één duur pakket neemt dan twee goedkopere. Daarom hoor je zo weinig over redundancy vanuit de providers. Maar jouw belang ligt niet noodzakelijkerwijs in het verlengde van hun belang :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1