Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik tv op mijn pc wil, ben ik op zoek naar een tv-kaart.

Begrijp me niet verkeerd, op dit terrein heb ik weinig ervaring en kennis.

Ik heb in mijn kamer alleen een coax-aansluiting, dus de tvkaart / -usb receiver moet analoog zijn. Het is me opgevallen dat de PCI-kaartjes een nieuwe concurrent hebben, de ontvangers via usb. Het is mij nog niet echt duidelijk geworden welke van de twee beter is, usb werd slechter geacht maar is kwalitatief toch vooruit gegaan. Bij eenzelfde kwaliteit gaat mijn voorkeur uit naar usb, omdat het makkelijk is en mee te nemen.

Mijn wensen zijn:
- afstandsbediening
- redelijke prijs (100 euro max)
- beeld van goede kwaliteit (relatief)
- PCI of usb met usb als voorkeur
- Audio, liefst stereo
- Teletext, radio en opname/edit mogelijkheden hoeven niet, maar zitten vaak al inbegrepen.

Wat ik op kan maken uit andere fora is dat ik voor Hauppage of Pinnacle moet kiezen.

De volgende kaarten heb ik al gevonden:

Hauppauge WIN-TV HVR-900TV USB 2.0 Analogue & Digital TV Tuner
Beide uitgangen, in principe een goede investering, prijs € 53,00

Hauppauge WinTV-HVR-930C
USB, Prijs € 66,00

Hauppauge WinTV PVR USB 2
USB, Prijs € 89,95

Hauppauge WinTV-HVR-1100
PCI, Prijs € 58,00

Er wordt met allerlei termen gegooid waardoor ik het overzicht een beetje kwijtraak.
PVR en HVR, PVR schijnt iets met recorden te maken te hebben en hvr is een nieuwer type?
Is er voordeel met 'digitale tv kaarten / sticks' tov analoge, en is hiervoor ook een digitaal modem nodig?
Welke aansluiting is kwalitatief het best, usb of pci?

Bedankt voor de hulp! :)

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 20:51
Ik heb vorige week voor dezelfde keus gestaan en heb gekozen voor de Hauppauge WinTV-HVR-1100. Ik zie dat je hem analoog aan gaat sluiten. In dat geval kan ik je deze kaart ten zeerste afraden. De analoge tv-kwaliteit is zwaar ondermaats. Digitale zenders worden wel goed weergegeven. Ik breng de kaart morgen terug wegens ondermaatse prestaties.
Ik zou van tevoren goed nakijken op internet of het analoge signaal ook voldoende kwaliteit levert. Wellicht is het in de winkel te testen.
Succes met je aankoop.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03
Heb je eigenlijk wel analoge usb tuners met hardware encoding ?

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:48
Ik heb zelf een Haupauge WintV PVR-150 (als ik het uit mijn hoofd goed zeg) en die presteert heel goed naar mijn idee. Zenders zijn scherp, geen ruis (behalve RTL7, maar dat komt door onze kabel). Verder heeft deze kaart ook teletext, kan je er mee opnemen, maar (duikt achter zijn PC :P) je kan er volgensmij geen afstandsbediening op aansluiten, but correct me if i'm wrong.

Hij is alleen wel PCI, tenzij dat een nadeel is, doe je aan deze kaart een goede koop (enige probleem= geen afstandsbediening en hij is erg moeilijk te vinden).

[ Voor 18% gewijzigd door AlexV op 13-05-2009 21:17 ]

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:39
Is dit niet wat voor je?
Het is dan wel digitaal, maar dan ben je wel zeker van een goede kwaliteit!
Kost ook iets meer dan €100 euro, maar lijkt me wel een goede investering,
Met alleen coax kun je prima digitale tv ontvangen, je hebt er alleen nog een smartcard voor nodig, maar die zijn voor ±€20 aan te vragen bij je kabel-provider.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-02 17:57
Ik heb een Pinnacle PCTV 50i gehad. Deze heeft wel een afstandsbediening, maar vond ik ondermaats presteren. Zenders hadden ruis en door het ontbreken van een hardwarematige encoder belast hij je systeem enorm. Ook de Pinnacle software vond ik waardeloos.

Nu heb ik een Hauppage WinTV PVR-150, net als velen met mij, waar ik erg tevreden over ben, evenals velen met mij. Ik heb een versie zonder afstandsbediening, maar ze zijn ook met.
Sowieso zijn die afstandsbedieningen puur softwarematig. Je kunt dus net zo goed een losse (MCE) remote kopen met een IR-ontvangertje. Zolang de software waarmee je tv wilt kijken het maar ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties, echt super!

Als ik de reacties zo lees komt de WinTV PVR-150 als prima kaart naar voren, een kaart die bij mij ook een paar keer eerder voorbij is gekomen, alleen niet in het lijstje gezet, vraag me niet waarom.

Pinnacle daarentegen presteert minder (de kaart van frickY in ieder geval)

@ Superhuuper
Is dat in feite een digitaal modem dat je op de pc aansluit? Als ik het vluchtig doorlees lijkt het daar wel op, heeft zo z'n voordelen en maakt een pakket met extra zenders (film, sport) ook mogelijk. Mooi alternatief.

Ik zal morgen even verder zoeken, nu tijd om te slapen. Bedankt :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik heb ook een PVR 150, prima kaart maar kwaliteit is minder dan m'n normale tv's.
Heb ook een pinnacle kaartje pctv pro (pci) en pctv hybrid (usb) allebei bagger en omdat er geen hardware decoding in zit hoge cpu belasting (=meer lawaai) vanwege timeshift in media center.

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten te vertellen, het is de bedoeling dat ik tv kan kijken op mijn zogenaamde beamer, een klein project met overheadprojector en een tft scherm (15'') met vga aansluiting. Dit verandert de situatie niet echt, maar geeft wel de mogelijkheid om een (digitale) ontvanger direct aan het scherm te linken zonder tussenkomst van computer.

Edit: DukeBox bedankt voor je reactie, geen Pinnacle voor mij dus ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2009 17:29 ]

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Als je USB wilt, dan hebben die meestal geen hardware encoder. Maar deze wel. en tweedehands ook betaalbaar. Hier zit ook nog een Microsoft afstandsbediening bij.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Verwijderd

Topicstarter
@ Dothan
Wat je nu in principe aanbiedt, is een bulk variant, zoals ook hier te koop. Hoewel het wel een mooi apparaatje is.

Kan iemand me vertellen wat de meerwaarde is van een digitale ontvanger (via pc en/of coax ingang) ten opzichte van een analoge ontvanger? Concreet: levert een digitale ontvanger echt beter beeld of wordt dit door het converteren teniet gedaan?
Pagina: 1