Toon posts:

Erg traag na nieuwe installatie XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweaker,

ik heb een oude P4 2,6Ghz met 1Gb intern op een ASRock MB 465iGV aparte 6600gt videokaart. Deze deed de laatste tijd een beetje raar, dus maar de gehele harde schijf geformatteerd en XP pro opnieuw geinstalleerd. Deze versie heb ik in het verleden ook op de pc staan en doet het prima. Gedurende de installatie blijft hij al hangen, waarna ik weer een nieuwe installatie heb moeten doen (dus harde schijf opnieuw uitgebreid formatteren). Uiteindelijk XP geinstalleerd. Echter andere programma's zijn nagenoeg onmogelijk om te installeren omdat hij er zooo ontzettend lang over doet. Of het nou een virusscanner of MS office was.

Nu weet ik dat het een oude pc is, maar xp moet een P4 toch makkelijk trekken?
Is er dan iets mis met de Bios of iets anders? Volgens diverse programma's geeft hij aan dat de CPU te warm is (circa 70 graden), maar temperatuur in de bios is weer rond de 35 graden. Is de meter dan kapot? De koeler van de cpu is redelijk warm en ook de fan doet het. Tevens stof eruit gezogen etc.
Kan dit de oorzaak zijn, waardoor hij ontzettend traag is geworden? Of zijn er andere oorzaken, of mogelijkheden?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Alvast bedankt.

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Heb je een andere hdd om te testen of het daar aan kan liggen (of juist niet), want ik denk zelf dat het de hdd is.

Heb je trouwens al iets geprobeerd?

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 13:05

the mod man

iets van beeldmaker

Alle drivers wel geinstalleerd? (en dan vooral chipset en videokaart)

I can't wait to shoot!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:07
Staat je hardeschijf niet toevallig in PIO modus te draaien?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook al een andere harde schijf geprobeerd. PIO modus zegt me niets, maar aan de instellingen heb ik niets gewijzigd, dus dat lijkt me niet.

• SUD

SUD

En wat is de conclusie? Je zegt dat je een andere hdd hebt geprobeerd en toen?

PIO Modus is hoe snel de hdd functioneert met de dvd drive en moederbord (ofso iets, weet het niet precies.)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:25
Mbt. PIO; misschien ken je de term DMA wel? Als je die term vindt in de BIOS, dan zit het wel goed.

Ik zie dat je een Asrock moederbord hebt, daar is men over het algemeen wat negatief over, mede omdat Asrock goedkope onderdelen gebruikt. Misschien is je moederbord aan het doodgaan?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt net alsof er heel veel programmas aan het draaien zijn, zo langzaam gaat alles. Is dat een teken dat de MB dood is/gaat?

• Kishi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:48
Ik zou eerst eens (zoals al eens gezegd is) in de bios kijken of alle instellingen correct zijn. Laat ook eens een paar diagnostische tools los op je hardware. Op die manier kan je meestal redelijk snel het probleem tegenkomen, en hopelijk ook oplossen.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:52:
Het lijkt net alsof er heel veel programmas aan het draaien zijn, zo langzaam gaat alles. Is dat een teken dat de MB dood is/gaat?
Internet Explorer hapert toevallig met scrollen?

Dan moet je het zoeken in je chipset drivers, zowel van je moederbord als videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips. Ik heb al in de bios gekeken, maar zag daar niets vreemds, maar misschien kijk ik wel verkeerd.
Verder zal ik vanavond eens sisoftware proberen te installeren en laten draaien.

Internet werkt wel, maar idd vertraagd, maar dat geldt bijv. ook als ik door windows explorer scroll.

Een ander harde schijf lost het probleem helaas niet op.

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:45
Je zegt het eigenlijk in het begin al: je systeem deed een beetje raar, daarom heb je een herinstallatie van XP gedaan.
Ik vermoed dat je probleem dus niet in een "vuile" windows omgeving zat, maar dat je een hardware probleem hebt. Zou beginnen met de HD, maar dat heb je kennelijk al gedaan.... zeker weten dat een andere het probleem niet oploste?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal voor de zekerheid vanavond eens opnieuw de andere harde schijf proberen. Ook zal ik de sata kabels nog eens checken.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 02:17
Probeer eens een andere voeding.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
zorg eerst eens dat je up to date chipset en video drivers hebt geinstalleerd, anders is het logisch dat je niet normaal kan scrollen etc.

http://specs.tweak.to/15535

• SUD

SUD

Nou er worden wel veel tips gegeven.

allereerst, drivers checken of ze wel up to date zijn, ten tweede de hdd uitsluiten d.m.v. een andere hdd te proberen en kabels checken, ten derde de voeding uitsluiten d.m.v. een andere voeding.

Is het wat overzichterlijker. soort van checklist

Verwijderd

Topicstarter
haha, dank je wel voor de samenvatting. Alleen een andere voeding wordt wat lastiger. Ik hoop dat het probleem middels de andere tips al opgelost worden.

Bedankt voor jullie hulp en zal het vanavond/morgen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Wederom opnieuw een installatie gedaan op een andere harde schijf. In de Bios staat DMA op auto. Verder nieuwe chipset en VGA driver geinstalleerd, maar hij is nog steeds traag.

Een test met een andere voeding niet kunnen uitproberen, maar Fan van de voeding doet het gewoon.

De andere harde schijf daarom weer geprobeerd, maar tijdens installatie van XP, hoor je regelmatig een tikgeluid, alsof er een begrenzer aan het werk is of zo. Kan niet herleiden waar het geluid exact vandaan komt. Nu de installatie bijna is afgelopen, krijg ik een blauw scherm met als foutmelding "Kernel stack inpage error"
Technische informatie is:
*** STOP: 0x00000077 (0x00000001, 0x71D177DD, 0x00000000, 0xF717ACA0

Ik kan alleen CPU opstarten. De uitgebreidere Sisoftware, start niet op.

Ik geef het bijna op, tenzij jullie nog goede tips hebben.
Pagina: 1