Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beste Tweakers, wat is voor mij een betere keuze?

Ik wil mezelf gaan verdiepen in tekenen, ik heb de benodigde boeken al binnen en het enige wat ik nog wil is een apparaat die het mogenlijk maakt om tekeningen digitaal te maken, schetsen maken en vooral designen van het een en ander.

Deze producten heb ik gevonden, waarvan ik meer neig te gaan naar de tablet pc.

de HP TX2 - 1150 met tablet laptop met touchscreen.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.nl/files/show_image.php?id=0381-NP654EAABH&t=3

Wat zou de meerwaarde zijn van een bedraade niet mobiele wacom zoals deze:

de Wacom Cintiq 12WX
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1228232918.jpg

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Drukgevoeligheid, hoekgevoeligheid (geloof ik), meerdere soorten gereedschappen naast de pen, resolutie etc.

De achterkant van je pen heeft een andere functie dan de normale punt van je pen bij Wacom, bij een tabletpc heb je alleen een standaard punt die je muisaanwijzer is.

En als je net begint, waarom dan niet een gewone Wacom kopen zonder scherm? :) Blijkbaar heb je nog nooit of nauwelijks een Wacom gebruikt en dan wil je meteen een topmodel?

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 13-05-2009 20:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 16:39

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Voor tekenen zou ik idd voor een wacom gaan, maar koop eerst een bamboo ofzo. Ga daar me spelen, en als je het echt leuk vindt kun je altijd naar een cintiq kijken :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:09:
Drukgevoeligheid, hoekgevoeligheid (geloof ik), meerdere soorten gereedschappen naast de pen, resolutie etc.

De achterkant van je pen heeft een andere functie dan de normale punt van je pen bij Wacom, bij een tabletpc heb je alleen een standaard punt die je muisaanwijzer is.

En als je net begint, waarom dan niet een gewone Wacom kopen zonder scherm? :) Blijkbaar heb je nog nooit of nauwelijks een Wacom gebruikt en dan wil je meteen een topmodel?
Ik ben zelf al in bezit van een bamboo fun, alleen wil ik meer op het teken-oppervlakte focussen dan op mijn beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 16:39

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Omdat?
Als je eenmaal goed gewend bent aan het gebruik van een wacom is het niet meer nodig om naar je hand te kijken.
Ik vindt het iig prima werken, plus dat m'n monitor veel groter en helderder is dan de cintiq wat dus prettiger werkt :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Persoonlijke ervaring bij mij is dat je klein moet beginnen.

Zelf ben ik begonnen met A6, een simpele corellie ofzo. (een corellie is niet aan te raden overigens) Lag nog ergens in de kast. Veel oefenen en overtrekken vanaf plaatjes is een must. Zeker als je geen tablet gewent bent. Hand oog coördinatie is 0 in het begin. (qua pen dan, muis is ander verhaal) Als je daarmee gewend ben zou je kunnen kijken of groter bevalt. Na een tijdje heb ik zelf een A5 geleend voor een paar weken. A6 vond ik wat te klein na de A5 geprobeerd te hebben. Toen is me pa een keer thuisgekomen met een A4 van zijn werk. Sinds dien doe ik bijna alles met mijn tablet. (heb zelf daarna een A4 gekocht) Van tekenen en browsen tot Rpg's en stategy games.

Maar begin vooral klein. Dalijk heb je een mooie Cintiq gekocht en bevalt het helemaal niet. Leen desnoods eerst een tablet van een kennis ofzo.

edit:
wat spike zegt dus.

Vraag maar aan elke wacom tekenaar hier op het forum (en daarbuiten) Niemand vind het oppervlakte in het begin lekker tekenen, niemand kon gelijk al naar zijn scherm blijven kijken. Je moest toch ook vroeger eerst kijken welke vinger welke toets indrukte. (ook al is dat lang geleden)

[ Voor 15% gewijzigd door Borgoth op 13-05-2009 20:33 ]

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MrJey schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:13:
[...]

Ik ben zelf al in bezit van een bamboo fun, alleen wil ik meer op het teken-oppervlakte focussen dan op mijn beeldscherm.
Bij je Bamboo heb je gemerkt (als het goed is :P ) dat het ding verschillende drukniveau's herkent. In tekenprogramma's/photoshop kun je dat koppelen aan de opacity, of aan het vloeien (de dikte) van je lijn. Dat lijkt me echt een must bij tekenen en het nabootsen van het echte gevoel/resultaat dat je zou hebben bij potloden/stiften/kwasten etc.

Een tablet-pc volgt alleen je pennetje en bij harder drukken een 'klik'. Aan of uit dus, en niet met 1000+ drukniveaus die een Wacom wel kent.

Ook zit je met de resolutie. Een tablet-pc zal waarschijnlijk 1 op 1 de resolutie hebben van het onderliggende beeldscherm (dus bijvoorbeeld 1280x800), terwijl een Bamboo een resolutie van 2500DPI heeft en een Cintiq meer dan 5000DPI!

Meer specificaties vind je natuurlijk op de Wacom site, waar ook de kantelgevoeligheid en dergelijke wordt genoemd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
duidenlijk dat ik mezelf maar eens eerst wat meer moet verdiepen in de bamboo die ik op het moment bezit, bedankt voor de tips !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Gizz schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:09:

Ik kan hier uit ervaring spreken, met zowel een Graphire4 XL Classic als een Cintiq 12WX.

Sowieso hebben Wacom Tablets en schermen alleen gevoeligheid t.o.v. een speciale pen.
Afhankelijk van het model apparaat dat je gebruikt kan die bepaalde extra functies van de pen herkennen. Sowieso hebben ze allemaal een pen punt, een gum en minimaal 1 knop.
Met je vingers of hele hand op een Wacom device gebeurt er helemaal niks. Voor tekenen is dat ideaal. Je wil niet dat je een dikke afdruk van je arm op je tekening hebt staan als je even driftig over je tekening gebogen zit.

Verder hebben sommige pennen nog extra functies zoals extra knoppen, een tilt sensor en apparte punten om b.v. een kwast of marker te simuleren. Deze worden onderling van elkaar herkend.
Dus als je een normale pen en een marker hebt kan je gewoon pennen wisselen en het Wacom apparaat weet welke jij in handen hebt en wat hij daarmee moet doen.
Zo kan perfect nagebootst worden dat je bijvoorbeeld met een kwast op canvas zit te kladden of een marker stevig op het papier drukt om een dikke streep te krijgen.

Daarbij hebben alle Wacom apparaten een hogere resolutie dan je scherm heeft, uitgedrukt in LPI, ofwel: Lines Per Inch, duidend op het aantal detectielijntjes onder het oppervlak lopen in zowel horizontale als verticale richting.
Dat betekent dat de nauwkeurigheid, zelfs bij uitzoomen, precieser neergezet wordt dan dat je zelf ziet. Ook dit verbeterd de effectiviteit van een Wacom apparaat.

Ook kunnen die detectielijntjes aanvoelen hoe hard jij de pen op het tekenoppervlak drukt. Stel, je selecteert een kwast of airbrush in photoshop, dan zal je Wacom apparaat precies op basis van de druk iets doen met wat er neergezet wordt. Bijvoorbeeld een dikkere streep of een groter spreidingsvlak van een airbrush.

Als laatste hebben de meeste tablets en schermen van Wacom nog wat extra knoppen.
De Graphire4 XL C heeft een scrollwiel en ook nog twee functietoetsen.
Nog geavanceerder is de Cintiq, die aan beide zeiden van het scherm 5 configureerbare knoppen heeft en een slider.
Beide kanten kunnen onafhankelijk ingesteld worden, zodat je dus twee sliders en 10 knoppen hebt voor extra functies, naast de penpunt, gum en twee toetsen op de pen.

Daar tegenover staat een touchscreen, zoals op een tabletPC. Die registreert alleen maar 1 druk nivo en de precisie is gelijk aan je schermresolutie.
Hij registreert ook geen andere aanwijzers. Dus het verschil tussen je vinger en een kwast ziet hij niet. Het zal altijd maar 1 functie zijn die gedaan wordt en dat is gelijk aan de primaire click van een muis.

Als je echt met tekenen aan de slag wil kan ik je sowieso een regulier touchscreen afraden. Dat werkt voor geen meter. Te onprecies, te ongevoelig, te weinig functies om zinnig te kunnen tekenen.
Laat staan dat je met je arm op het scherm gaat hangen, dan ben je direct je cursor kwijt en wordt er van alles aangeklikt wat je niet wil.

Als beginner zou ik een Wacom tablet kopen, niet al te klein en in dezelfde aspectratio als je scherm.
Widescreen? Widetablet. Hoeken van het tablet zijn namelijk relatief aan die van je scherm.
Het is wel even wennen wat betreft hand-oog coordinatie, maar geef het een paar uurtjes intensief er mee bezig zijn en dan voelt het niet anders als met een potlood of pen.
Daarbij is een Cintiq schreeuwend duur en weggegooid geld als je het achteraf niks aan vind. Het kleinste model (12inch widescreen) kost al gauw 1000 euro. Grotere gaan tot ver boven de 2000 euro. Extra (of vervangende) pennen voor de Cintiq zijn ook verre van goedkoop.
Bij een tablet zijn ze goedkoper.
Verder raad ik wel aan om een beetje zinnige maat tablet te kopen. Bamboo's zijn leuk om digitaal je handtekening te zetten. Echt tekenen is pas leuk vanaf een A5 maat model. (lager nummer is groter!)

Dus even opgesomd:

Touchscreen:
Voordelen:
- Werkt out of the box, emuleert muis
- Ideaal om even lekker op de bank te surfen zonder te hoeven typen
- Roteerbaar op schoot.

Nadelen:
- Lage resolutie
- Registreert alles, dus ook elleboog
- Registreert slechts met onderscheid tussen aan en uit, geen hoeveelheid druk
- Geen extra fucties voor andere aanwijzers mogelijk
- Geen extra knoppen als hotkeys
- Haperig vergeleken met Wacom devices
- Gevoeliger voor krassen, ontworpen voor handen, niet voor scherpe objecten zoals pennen

Wacom tablets:
Voordelen:
- Hoge resolutie (laagste modellen hebben 512LPI)
- Registreert druk (allen met minimaal 256 nivo's)
- Detecteert penlocatie tot max 0,5inch boven het oppervlak. Tikken is klikken
- Hebben extra functieknoppen
- Detecteert en maakt verschil tussen verschillende aanwijsapparaten (optioneel, modelafhankelijk)
- Detecteert tilt van pen (optioneel, modelafhankelijk)
- Je kan er op hangen zonder dat dat registreert. Intensief en geconcentreerd tekenen werkt beter.
- Grote mate van instelbaarheid mbt knoppen en registratie van druknivo's e.d.
- Krasvast dmv harde coating

Nadelen:
- Werkt niet out of the box, heeft installatie en desgewenst persoonlijke voorkeurssettings nodig
- Ligt naast scherm, vergt hand-oog coordinatie aanpassing
- Indien widescreen ook een wide tablet kopen, hoeken zijn relatief aan scherm. 4:3 op wide vertrekt.
- Extra apparaat, zinloos om te surfen.

Wacom Cintiq:
Voordelen:
- Hoge resolutie (5000LPI)
- Registreert druk (1024 nivo's)
- Detecteert penlocatie tot max 0,5inch boven het oppervlak. Tikken is klikken
- Heeft 10 functieknoppen
- Heeft twee instelbare sliders/scrollers
- Detecteert en maakt verschil tussen verschillende aanwijsapparaten. (niet in box, extra aanschaf)
- Detecteert tilt van pen
- Je kan er op hangen zonder dat dat registreert. Intensief en geconcentreerd tekenen werkt beter.
- Grote mate van instelbaarheid mbt knoppen en registratie van druknivo's e.d.
- Draaibaar op tafel dmv rotate-dot
- Draaibaar op schoot
- Kan als tekentafel worden neergezet dmv poot
- Krasvast door harde coating

Nadelen:
- Werkt niet out of the box, heeft installatie en desgewenst persoonlijke voorkeurssettings nodig
- Heeft nogal wat kabels aan de controllerbox
- Kosten. Kleinste kost ommenabij 1000 euro
- Leuk om mee te surfen, maar niet zo ideaal als een touchscreen
MrJey schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:19:
duidenlijk dat ik mezelf maar eens eerst wat meer moet verdiepen in de bamboo die ik op het moment bezit, bedankt voor de tips !
Mjah, leuk om even mee aan te pielen, maar als je de smaak te pakken krijgt is een bamboo al snel veeeeel te klein en doet het alleen maar afbreuk aan de goede naam van Wacom.
Zoals ik al zei, een Bamboo is leuk om je handtekening te zetten ;)
Maargoed, om even te proeven, why not? je hebt er toch al een nu ;)

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 13-05-2009 22:21 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1