Toon posts:

Gparted harddrive resize, harde schijf laptop gecorrumpeerd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren met Gparted Live CD geprobeerd de harddrive van mijn Lenovo laptop te resizen. Om vervolgens op de nieuwe unallocated disk space windows XP als dualboot te installeren.

Vlak bij het einde trad er echter een fout op en de computer startte opnieuw, vervolgens startte het lenovo recovery center (of whatever de naam ook is) op en moesten er een aantal reparaties gedaan worden.

Toen ik vervolgens Gparted weer opstartte werd er toch 9gb unallocated disk space weergegeven. Ik besloot om eerst de schijf weer 1 geheel te maken en daarna weer te proberen om de schijf de shrinken. Vlak bij het einde werd er weer een foutmelding weergegeven en dat was bij wijze van spreken het moment dat de stront in contact kwam met de draaiende ventilator.

In zowel de Lenovo repair center als in de Windows Vista DVD repair optie werden er fouten weergegeven. In de eerste instantie kon er geen volume met een windows installatie worden gevonden dus de lenovo software kon me niet helpen. In het vista repair menu kon ik nog wel wat dingen doen. Ik heb bijvoorbeeld een chkdsk kunnen doen. (waar ik 'chkdsk C: /f' invoerde, maar er iets als volume ?:**/<random text> werd weergegeven), hij repareerde echter wel een hoop dingen. Zoals de hoofdbestandstabel o.i.d. Ook heb ik een start-up problem fix gedraaid, waarna windows vista bootte tot aan een zwart scherm waar alleen de muisaanwijzer op te zien was (vlak voor het welkomscherm dus). Na heel lang wachten (een paar uur) werd het scherm gewoon zwart. Toen ik de computer uitzette d.m.v. het inhouden van de aan/uit-knop was ik weer terug bij af.

Weet iemand van jullie, na het lezen van dit verhaal of ik nog wat kan doen om bij de data te komen die op deze harde schijf staat? Zo nee, is er nog andere informatie die jullie nodig hebben voordat jullie met kunnen helpen? Ik hoop ten zeerste dat dit nog mogelijk is aangezien er een aantal belangrijke bestanden op deze computer staan.

Alvast bedankt,

Martijn

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Ik zou beginnen met je hardeschijf uit de laptop te halen en deze via een externe behuizing of via een mooi apparaat zoals dit aansluiten aan een andere pc. Dan kan je in ieder geval je eigen data redden. Je zou dan ook vanaf daar de HD kunnen formatteren en opnieuw kunnen beginnen.
nog wel een vraag. je had vista op je laptop staan? Waarom probeer je het dan via gparted en niet via de standaard mogelijkheden van vista?

[ Voor 14% gewijzigd door Rupie op 14-05-2009 07:12 ]

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad geen slecht plan. Ik had inderdaad Vista op de computer staan en ik heb het op een andere computer ook al via dat menu gedaan.

Om eerlijk te zijn, ik kon die optie niet direct meer vinden en heb toen uit luiigheid de Gparted Live CD die ik nog rond had slingeren.

Ik ga even die harde schijf eruit halen en kijken of ik hem op een andere PC aan kan sluiten. Maar zou de data nog te redden zijn?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:17:
Maar zou de data nog te redden zijn?
Is toch echt een kwestie van hem even aansluiten in een andere laptop / op een andere computer en testen..
(zelf heb ik goede ervaringen met Acronis Disk Director Suite om je schijf te resizen / op te delen enzovoort)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk dat je gelijk hebt.
CLB schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:24:
(zelf heb ik goede ervaringen met Acronis Disk Director Suite om je schijf te resizen / op te delen enzovoort)
Ik heb die software voor die andere computer waar ik h et over had toen ook gebruikt, ik had Gparted toen eerst geprobeerd maar het werkte toen niet omdat er RAID drivers geladen moesten worden. Vandaar dat ik Gparted nog ergens had liggen.