Verwijderd

Topicstarter
Laatst begonnen met een klein project, met een overheadprojector en een tft-scherm een 'beamer' bouwen. Het vlot al aardig en ik ben erg te spreken over het beeld.

Maar ik wil naast computerbeeld ook tv kunnen kijken. Nu heb ik in mijn slaapkamer de beschikking over een analoge coax-aansluiting. De 'beamer' beschikt alleen over een vga-aansluiting (het tft-scherm).

De volgende oplossingen heb ik gevonden:

1. Via de computer dmv een tv-kaart.
Een eenvoudige en redelijk goedkope oplossing, ik ben echter uit ervaring niet zo te spreken over tv-kaarten, hoewel ik ook geen idee heb van de ontwikkelingen op dit gebied de afgelopen paar jaren.

2. Via een digitale ontvanger
Dit lijkt mij ook een aardige oplossing, sommige ontvangers beschikken al over een VGA-poort als ik het goed heb. Ik weet echter niet of dit allemaal zomaar mogelijk is en hoe de audio dan geregeld wordt? Daarnaast zijn digitale ontvangers relatief duur.
Er zijn ook scart to vga converterkabels, maar de kwaliteit hiervan schijnt matig te zijn.

Kunnen jullie me verder helpen? Houd er rekening mee dat het een projectje is, het moet dus niet in de bedragen gaan lopen. Ik wil dan ook zo'n 100 euro klaar zijn, als dit niet te onrealistisch is.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Hallo Ruud011,

Ik zie dat je tamelijk nieuw bent, als eerste dus welkom :)

Verder wil ik je erop attenderen dat dit (AUD) subforum enkel bedoeld is voor audio problemen. Zo te zien heb jij echter problemen met beeld. Ik zal dus je naar topic in het juiste subforum schoppen ;) Dus AUD -> LCD

Verder terzaken: Over TV kaarten zijn diverse topics te vinden. Ik denk dat je daar prima terecht komt voor de do's en don'ts van TV kaarten.

TV ontvangers voor een kleine prijs zijn ook wel te vinden, alleen niet met VGA uitgang. Ik denk dus dat je voor jou budget aan een analoge TV kaart vastzit. Kwaliteit zal dan niet super zijn, maar dat ligt vaak meer aan de kabel dan aan de TV-kaart, en natuurlijk ook het feit dat een computerscherm niet echt geschikt is voor TV beeld.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De bijgeleverde software van tv kaarten is matig, christv lite (gratis) met ffdshow is een goede vervanging.
In tegenstelling tot wat de maker beweert heb je geen add-on pakket nodig om ffdshow te kunnen gebruiken, dit is ook mogelijk door ffdshow goed in te stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)

Waarschijnlijk gaat het dan toch een tv kaart worden, converters gaan zoals ik her en der lees gepaard met kwaliteitsverlies en dan denk ik voor minder geld beter een tv-kaart te kunnen kopen. Ik zal me in het verdere forum over tv-kaarten gaan verdiepen!

Tegen de tijd dat ik dan daadwerkelijk een kaart heb, zal ik ook zeker dat programma ChrisTV lite eens proberen. ;)

Verwijderd

Avermedia heeft een TV box met vga uitgang, misschien dat dat iets voor je is?
http://www.avermedia.eu/a...ct/ProductList.aspx?IID=4

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

converters zijn echt brak, niet aan beginnen dus. Je pc moet wel aan staan om tv te kunnen ontvangen, en het signaal is heel erg afhankelijk van de tv kaart en de bekabeling. Moet je 20 meter afleggen waar drie splitters tussen zitten dan verlies je gewoon veel signaal.
En een dure TV kaart staat niet garant voor een goed signaal. Eventjes googlen naar reviews dus.

Als je te ver van je aansluiting af zit (dus een slecht analoog signaal overhoud) is het misschien nog een mogelijkheid om een digitaal TV kastje aan te schaffen, icm een smart card van de tv provider. Meestal zijn aan die smart cards geen abonnementskosten verbonden, zolang je het gehele pakket van de provider afneemt (tv, telefoon en internet...). Mocht je een te slecht signaal hebben, dan zal overstappen op digitaal ook geen optie meer zijn omdat er dan corruptie in het digitale signaal gaat zitten (waardoor je heel vreemd beeld krijgt, ipv sneeuwbeeld ;))

-_-

Verwijderd

Topicstarter
@ HP7
Ik heb die TV box bekeken en ik moet zeggen dat het er (in theorie) goed uitziet. Als ik het goed begrijp kan ik via de coax-aansluiting in de muur thuis naar zo'n 'box' die het omzet in digitaal en verder naar vga?

@ M2M
Je verhaal klinkt logisch maar bij een digitaal modem met smartcard moet toch alsnog geconverteerd worden naar vga? Voordeel van een digitaal pakket is dan wel dat ik ook extra zenders zoals film en sport kan kiezen.

Is die TV Box digitaal of analoog, en welke van bovenstaande twee opties geeft kwalitatief het beste beeld, de digitale ontvanger?

Edit: Vereist de TV Box een pc met een tv kaart of kan deze box ook direct aan een coax aansluiting gelinkt worden?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2009 17:14 ]

Verwijderd

Avermedia heeft zowel analoge, digitale en hybride versies. Antennesignaal in, videosignaal uit.
Ik heb overigens zelf geen ervaringen met deze dingen, dus over de kwaliteit kan ik geen uitspraak doen.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik trouwens de optie digitale ontvanger + scart to vga kabel volledig vergeten? Ik heb er nog eens over na zitten denken, maar als ik via digitale tv kwaliteitsverbetering heb, en via die kabel weer kwaliteitsvermindering heb, dan kom ik per saldo toch nog aardig uit (puur theorie)?

Edit: En verschilt een echte 'scart to vga' converter veel van een 'scart to vga' kabel?
Converter klik
Kabel klik

Bij de kabel staat wel dat de apparaten het softwarematig moeten ondersteunen, dat kan dus nog wel eens een bottleneck worden.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 16:25 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:16:
Moet ik trouwens de optie digitale ontvanger + scart to vga kabel volledig vergeten? Ik heb er nog eens over na zitten denken, maar als ik via digitale tv kwaliteitsverbetering heb, en via die kabel weer kwaliteitsvermindering heb, dan kom ik per saldo toch nog aardig uit (puur theorie)?

Edit: En verschilt een echte 'scart to vga' converter veel van een 'scart to vga' kabel?
Converter klik
Kabel klik

Bij de kabel staat wel dat de apparaten het softwarematig moeten ondersteunen, dat kan dus nog wel eens een bottleneck worden.
Die converters zijn dingen waar je voor uit moet kijken. De kwaliteit is helaas gewoon niet om over naar huis te schrijven (teminste bij de drie apparaten die ik inmiddels geprobeerd heb om de WII via zo'n omvormer van S-video of vergelijkbaar naar D-Sub (vga) om te zetten.) Probeer die dingen dus te vermijden.

Mijn idee was een tv kaart, en mocht de kwaliteit van het analoge signaal te brak voor woorden zijn, dan schaf je jezelf nog een digitale decoder aan, waardoor je digitaal tv kijkt. Die is dan dvd kwaliteit en is volledig en 100% gegarandeerd goed beeld en geluid, of helemaal geen / enorm brak beeld en geluid. In het laatste geval is je bekabeling in huis zo slecht dat er gewoon niet genoeg digitaal signaal binnenkomt om beeld weer te geven. Het is dan dus of wel beeld, of geen beeld. Slechtere kwaliteit beeld (zoals bijvoorbeeld sneeuwbeeld die je met een analoog signaal kunt hebben) is niet meer aan de orde.

Om dat digitale kastje dan vervolgens op je tv kaart aan te sluiten heb je een S-video in op je tv kaart nodig. Een S-Video kabel, icm een scart blokje lust het output signaal van je digitale tv kastje door naar je tv kaart, waarna je tv kunt kijken op je pc. Je zult dan gebruik moeten maken van de afstandsbediening van het tv kastje om van zender te wisselen.

SCART blokje:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/scartblok_voor.jpg

Het kabeltje wat in de tweede link zit, gaat waarschijnlijk niet werken. Die pakt enkel de RGB signalen uit de scart connector en lust die door naar je scherm. Zolang als je tv kastje een RGB signaal als output heeft, kan dit goed gaan. De kans is echter groot dat je tv kastje enkel signaal output via S-Video en composite.

Maar zolang als je analoge tv signaal niet te veel ruis bevat, zou ik het digitale tv kastje nog even laten voor wat het is. Als je bij de keuzen van je tv kaart rekening houd met een S-Video of composite-input kun je later altijd overstappen op een digitaal tv kastje van je televisieprovider of bijvoorbeeld digitenne van KPN.

edit: ter verduidelijking:
S-Video en composite (in het plaatje staat dat aangeduid met "video"): Analoog signaal
VGA / DSub: Analoog signaal (maar veel betere kwaliteit dan S-Video en composite)
Analoge Coax: Standaard analoog tv signaal
"Analoge" Coax icm tv kastje: Digitaal tv signaal, dat vervolgens in veel gevallen analoog geoutput wordt over S-Video en composite. Sommige dure kastjes ondersteunen ook HDMI (digitaal)

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 15-05-2009 16:51 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
@ M2M
Dus jij raad sowieso aan om een tvkaart te nemen, evt. later icm een digitale ontvanger ertussen? He is dus niet mogelijk om 'fatsoenlijk' beeld te krijgen zonder pc als tussenschakel?
Pagina: 1