Nieuw systeem: Trage Vista Installatie

Pagina: 1
Acties:

• Elonoir
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03-2025
Hey,

Ik heb een maand geleden een nieuwe pc besteld en deze is nu eindelijk binnen. Ik heb de hardware laten assembleren maar ervoor gekozen om zelf de Software kant te doen. De Vista installatie gaat erg traag. kan hem eventueel terug sturen maar ik zou ook geen tweaker zijn als ik het niet zelf zou proberen. ;)
Ik zit nu alleen al een paar dagen vast en kom niet erg verder. Weet ook niet of ik het aan de hardware of software kant moet zoeken, al neig ik naar software matig.

Mijn hardware:
Moederbord: GigaByte MA790X-UD4
Processor: AMD Phenom II X4 940 Black Edition
Geheugen: OCZ 4GB. DDR2. PC2-8500. 1066 MHz
Videokaart: Sapphire PCIe 1024MB HD4870
Geluid: Creative Labs PCI Express X-Fi Titanium.
DVD-Drive: Samsung SH-S223F
Hard-Disk: 2x Seagate Barracuda 7200.12 SATA. 3Gb/s. 500GB
Voeding: CoolerMaster Real Power 620W Modular

Andere onrelevante hardware:
Nzxt Lexa Blueline Midi Tower
Logitech MX518 Gaming-Grade Optical Mouse

De installatie gaat het opstarten naar mijn idee normaal, soms de muis en het keyboard onverwachts dienst weigeren. Bij de stap 'Expanding Files' blijf hij hier meer dan 3uur op hangen. Na deze stap reboot de installatie en krijg je een BSOD*
Bij opnieuw opstarten gaat hij gewoon, maar blijft ongeveer uur hangen op 'Completing Installation' met vervolgens deze foutmelding:
" Windows Setup could not configure Windows to run on this computer's hardware."
Hierna de pc opnieuw opstarten geeft je een melding dat je installatie is mislukt.

Na veel zoeken heb ik een BIOS update gedaan naar de nieuwste versie BIOS, F2a, de installatie ging hierna nog steeds net zo traag. ipv een BSOD bij het rebooten bleef de pc hangen op een knipperende _
Bij het opnieuw opstarten ging de installatie verder en lijkt de installatie gelukt.

Bij deze installatie stoppen de muis en toetsenbord er nog steeds op schijnbaar willekeurige er nog mee, in windows lijken na installatie van de muis driver deze problemen verholpen.
Na installatie van alle drivers die ik op zowel de Gigabyte website als de driver DVD kon vinden lijken ook de problemen tijdens het afsluiten/rebooten verholpen en krijg je ook geen knipperende _ meer.

De Vista installatie zelf is alleen nog steeds erg traag en loopt steeds vast. Installatie van drivers zowel als programma gaan erg slecht en lijkt de pc wel stil te staan. Ook windows eigen programma's lopen regelmatig vast. ( Deze computer/verkenner etc. ) Deze pc is tot dusver niet normaal te gebruiken. Ik heb niet echt een idee mee waar ik kan zoeken.
In taakbeheer lijkt de CPU ook nooit volledig gebruikt, deze krijg je dan nog wel opgestart en geeft niet erg vaak foutmeldingen.

Enkele andere dingen die ik heb gedaan: Cool 'n' Quiet uitschakelt, Audio Chip op moederbord uitgezet.

Waar kan ik nog zoeken? Heb veel Google searches gedaan maar heb nog geen werkende oplossing gevonden.
Als ik wat ben vergeten uit te leggen, kan je het gewoon vragen. Ik vertel het je graag.

Alvast bedankt, Groeten Jan.

* BSOD foutmelding:
Driver_Power_state_Failure

Stop: 0x0000009F (0x0000000000000003, 0xFFFFFA8004131400, 0xFFFFFA80041335F0, 0xFFFFFA8004B80760 )

Edit: Ik zit te denken om een volledig nieuwe installatie te doen, met o.a. SATA in AHCI ipv de standaard IDE mode. Alleen niet echt zin in, 5uur lang wachten, zeker als ik geen idee heb of het iets gaat verhelpen.
Ook las ik veel dat juist die AHCI veel van deze problemen kan geven, al is deze bij mij niet ingeschakeld geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Elonoir op 13-05-2009 19:39 ]

• Brackpc
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-05 09:12
Installeer je vista vanaf een cd met sp1 included of heeft die nog geen sp1?

als ik het goed herriner hangt de install zonder sp1 af en toe door 4gb ram, haal eens 2gb uit je systeem en probeer het dan

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 13:23
Mischien een brakke / slecht leesbare DVD?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Elonoir
Ik heb meerdere DVD's geprobeerd, ik heb zelfs een nieuw ISO bestand gedownload, geeft nog steeds dezelfde problemen. Heb in totaal met 3 verschillende DVD's geprobeerd.
Beide zijn met SP 1 inbegrepen, ( één met alle updates tot maart en één met updates tot februari )

De installatie zelf lijkt nu gelukt maar de Windows installatie draait nog steeds niet goed.

[ Voor 25% gewijzigd door Elonoir op 13-05-2009 17:56 ]

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Brackpc schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 17:42:
Installeer je vista vanaf een cd met sp1 included of heeft die nog geen sp1?

als ik het goed herriner hangt de install zonder sp1 af en toe door 4gb ram, haal eens 2gb uit je systeem en probeer het dan
^^^^^^

• Elonoir
Ik zal eens 2GB uit mijn systeem halen en kijken of het wat oplevert bij de huidige installatie. Zal daar het probleem zich ook blijven voordoen wanneer de installatie eenmaal is 'gelukt'?
Zoals het er nu uit ziet lijkt deze installatie gelukt, alleen heel traag en werkt hij niet goed, maar bij een nieuwe installatie mag ik opnieuw beginnen.

Edit: De huidige installatie met 2GB geeft nog steeds dezelfde problemen: Ik open wat vensters, start bijv. Windows update, systeem loopt compleet vast.

[ Voor 27% gewijzigd door Elonoir op 13-05-2009 18:23 ]

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

Misschien een brakke SATA kabel?
Welke voeding hangt eraan? En hoe zijn de voltage lijnen in het bios?

[ Voor 52% gewijzigd door Strikie op 13-05-2009 18:39 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:28
Doe eens een Linux Live CD zoals die van Ubuntu. Draai ook eens memtest (staat ook wel op de Ubuntu Live CD). Check verder je SATA kabels en je instellingen mbt SATA.

Het zou het geheugen kunnen zijn, maar ik verdenk eerder je harde schijf of SATA controller van niet optimale werking of kapot zijnde.

-> Move naar PMG

• Elonoir
Ik heb het met 2 harde schijven geprobeerd dus SATA kabel is het denk ik niet. De voeding is een CoolerMaster Real Power 620W Modular, voltage lijnen zal ik even opzoeken hoe ik dat moet controleren. Leek mij allemaal wel goed, zal voor zekerheid alles extra zeker opzoeken. :) Bedankt voor die hint.

Er komt op het moment ook even langs met een DVD waarvan hij 100% zeker weet dat hij werkt. Kunnen we dat in ieder geval met zekerheid afsluiten. (ook al is 3dvd's met hetzelfde probleem erg toevallig. ) Zal er met hem ook even verder kijken of ik iets over het hoofd zie of niet. Bedankt voor de hulp zover.
Zal later hier nog even een update plaatsen.

Edit: Had reactie van GENETX nog niet gezien.
Vergeten de plaatsen: Ik heb een Live CD van Linux Mint 32 geprobeert, deze weigert op te starten.
meen mij daar ook iets van error te herinneren, zal eventueel deze later even plaatsen.
Mijn geheugen verwacht ik al te doen, heel stom wel nog niet getest, aangezien ik voor HW assemblage heb betaald zullen ze dat toch wel getest hebben? (ze zeggen testjes gedaan te hebben, )

Zie dat ik nog redelijk wat instellingen heb te controleren: Voltages, geheugen en CPU instellingen even zeker weten, SATA instellingen leken me wel goed maar kan ook geen kwaad om die nogmaals te controleren.
Ik kan denk wel even vooruit, merk gelijk wat voor flut-tweaker ik eigenlijk ben. :P

Minor update: Er begint me iets op te vallen: het lijkt alsof hij vastloopt als er meerdere bewerkingen op de Harde Schijf zijn (laden,schrijven,openen). GENETX lijkt gelijk te hebben?

Major update: Degene die was langsgekomen had nog DVD met Vista, deze installatie ging wel soepel.
Na 3DVD's werkt de 3e wel.
Somehow werkt het nu wel allemaal, merk geen problemen. Toch bedankt voor jullie reacties.
Dit topic mag worden gesloten.

[ Voor 46% gewijzigd door Elonoir op 13-05-2009 22:05 ]

Pagina: 1