Matrix RAID klapt eruit / onvindbaar voor de ICH9R

Pagina: 1
Acties:

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02 11:18
Hallo zojuist gebeurt en ik ben nu al ten einde raad...

Ik heb al heel erg lang een Matrix RAID draaien op de ICH9R bestaande uit 4 x een HD501LJ Samsung.

Ik had daarin een partie van 100GB in RAID 10 draaiende en een partie in RAID0 1,5TB in totaal.

Dit is altijd prima gegaan en veilig geweest gezien ik mijn belangrijke data immers in RAID10 had staan.

Zojuist is echter na wat overklokken en een blue-screen mijn pc opnieuw opgestart en nu vind de ICH9R opeens geen RAID volumes meer...

De HDD herkent hij wel alle 4 en daar is voor zover ik kan constateren geen probleem mee...het is alleen dat mijn RAID volumes vanuit de controler gewist zijn oid...De controller zegt: 4 HDD's found...None arrays found

Wat kan ik hieraan doen om deze weer terug te halen? ? ? De data staat er immers (hoop ik toch) nog steeds op...

Ik heb inmiddels gekeken of in de bios instellingen zijn versprongen betreffende de RAID controller, maar daar is alles correct als ik mij niet vergis

SATA RAID/AHCI Mode = RAID
SATA Port0-3 Native Mode = Disabled (Enabled ook geprobeert overigens)

Onboard SATA/IDE Device = Enabled
Onboard SATA/IDE Crtl Mode = RAID/IDE

kan zijn dat hier een foutje in zit, maar dat heeft volgens mij geen effect op het wel of niet vinden van de raid arrays...

help help help...als ik mijn RAID10 data maar terug kan krijgen...de rest boeit niet echt

edit::

Ook wanneer ik het RAID menu in ga via crtl+i kan ik alleen maar nieuwe array's maken, de modus voor reset to non-RAID werkt niet gezien er geen RAID volumes gespecificeerd zijn en alle HDD's op NON-RAID Disk staan.

Ik kan misschien wel de RAID volumes opnieuw aanmaken...de vraag is alleen of mijn data daarna nog vindbaar is...
Het moederbord is overigens een Gigabyte GA-P35C-DS3R

[ Voor 11% gewijzigd door StraightOn.NL op 13-05-2009 13:23 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een bekend probleem met Samsung disks, die vallen vrij snel uit hun array is mijn ervaring, ik heb exact hetzelfde gehad met RAID0 arrays van mijn samsungs.
Je kunt ze er wel weer opnieuw inhangen (nieuwe array aanmaken met dezelfde instelingen), dat wil vaak je data nog wel terug kunnen krijgen.
Wil je het op safe spelen, trek dan images van die 4 disks en ga daarmee aan de slag.

• StraightOn.NL
TERW_DAN schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:23:
Een bekend probleem met Samsung disks, die vallen vrij snel uit hun array is mijn ervaring, ik heb exact hetzelfde gehad met RAID0 arrays van mijn samsungs.
Je kunt ze er wel weer opnieuw inhangen (nieuwe array aanmaken met dezelfde instelingen), dat wil vaak je data nog wel terug kunnen krijgen.
Wil je het op safe spelen, trek dan images van die 4 disks en ga daarmee aan de slag.
Hoe bedoel je images maken van de disks?

De RAID Arrays opnieuw aanmaken zou dus misschien kunnen werken? Ik weet alleen niet meer exact de instellingen die ik ooit heb gedaan...helaas...kan ik dit meerdere keren proberen, dus door het volume te verwijderen en weer opnieuw een aan te maken, of is het een one shot one chance actie ?

overigens lijkt het erop dat dit niets met de samsung schijven te maken heeft...ik ken de problemen dat schijven soms uitvallen, maar dat probleem heb ik verholpen gelijk aan het begin (2 jaar terug) dit is echt dat de controller, de ICH9R gewoon z'n instellingen kwijt is (tenminste dat denk ik dan...)

[ Voor 15% gewijzigd door StraightOn.NL op 13-05-2009 13:27 ]

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:22
inderdaad maakt de nieuwe array's aan maar doe geen init,
gewoon aanmaken en opnieuw opstarten

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• StraightOn.NL
bdevogt schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:26:
inderdaad maakt de nieuwe array's aan maar doe geen init,
gewoon aanmaken en opnieuw opstarten
Geen init ? wat bedoel je daarmee :)? ja ik wil op safe spelen en geen dingen verkeerd begrepen hebben :P

Probleem is dat ik precies 100GB had aangemaakt als partie, maar ik weet even niet meer zeker of ik dat nu gerekend had met 1024MB in een GB ...

Ownee..ik moet het opgeven in aantal GB's dus dan kan ik gewoon 100 invullen denk ik...

probleem is wel dat ik de melding krijg: WARNING ALL DATA ON SELECTED DISKS WILL BE LOST...continue?

[ Voor 36% gewijzigd door StraightOn.NL op 13-05-2009 13:32 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

StraightOn.NL schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:25:
[...]

Hoe bedoel je images maken van de disks?
Maak van iedere disk een image naar een nieuwe disk en ga met die disks aan de gang als je je data niet kwijt wilt zijn. met RAIDreconstructor zou je iets soortgelijks moeten kunnen doen.

• bdevogt
als je de arrays aanmaakt, krijg je daarna de optie om ze te initialiseren.
dat laaste moet je niet doen.

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• StraightOn.NL
TERW_DAN schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:33:
[...]

Maak van iedere disk een image naar een nieuwe disk en ga met die disks aan de gang als je je data niet kwijt wilt zijn. met RAIDreconstructor zou je iets soortgelijks moeten kunnen doen.
Oke dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik heb geen andere disks ter beschikking op het moment...maar ik begrijp wat je bedoeld...alleen is het dan hopen dat ik iets van de schijven kan lezen, of dat windows ze uberhaupt herkent in deze staat...

• StraightOn.NL
bdevogt schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:33:
als je de arrays aanmaakt, krijg je daarna de optie om ze te initialiseren.
dat laaste moet je niet doen.
Oke ik ben benieuwd...ik kies dan maar voor continue

• StraightOn.NL
Oke tot nu toe niet goed...boot disk failure... :(

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik neem aan dat je geen disks van SATA poort verwisseld hebt ? En is je "nieuwe" config 100% gelijk aan de oude ? En zijn ze "online" ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• StraightOn.NL
SKiLLa schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:42:
Ik neem aan dat je geen disks van SATA poort verwisseld hebt ? En is je "nieuwe" config 100% gelijk aan de oude ? En zijn ze "online" ?
Yup correct...ik heb de PC niet open gehad, en niets is gewijzigd wat dat betreft.

En ze zijn inderdaad online en bootable (maar ik kan er dus uiteindelijk nog niet van booten...

Ik ben nog even de bios settings aan het doorlopen...ik had load - fail safe gedaan, dus mogelijk dat daar wat gewijzigd is...

Ik dacht dat dit de juiste instellingen waren, maar ik kan me vergissen...

SATA RAID/AHCI Mode = RAID
SATA Port0-3 Native Mode = Disabled (Enabled ook geprobeert overigens)

Onboard SATA/IDE Device = Enabled
Onboard SATA/IDE Crtl Mode = RAID/IDE

Onboard is de Gigabyte chip, die heeft er niks mee van doen en kan dus gewoon op disabled.

[ Voor 23% gewijzigd door StraightOn.NL op 13-05-2009 13:52 ]

• StraightOn.NL
Hmmm de nieuwe RAID volumes worden slechts herkent als niet gepartioneerde ruimte...vandaar ook dat er niks op de vinden is...

wat nu ?!
Modbreak:Gebruik de editnop eens. Continu je topic kicken is erg asociaal namelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door TERW_DAN op 13-05-2009 14:10 ]

• bdevogt
Dan ben ik bang dat het tijd wordt voor een nieuwe installatie,
welkom bij de perikelen van RAID controlers,
en zeker met overkclocken een slecht idee

• StraightOn.NL
bdevogt schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:15:
Dan ben ik bang dat het tijd wordt voor een nieuwe installatie,
welkom bij de perikelen van RAID controlers,
en zeker met overkclocken een slecht idee
Tja ik heb deze array sinds juni 2007 gebruikt...en ik ben echt een heavy user...pc staat vaak 24/7 aan en ik game best veel. Ik wist dat de kans dat het fout ging er zeker in zat, en dat heb ik dus ook voor lief genomen.

Al met al ben ik toch zeker tevreden met RAID...maar het is wel enorm k*t want ik wilde nu net alles gaan back-uppen, en had daarom net een hoop plaats vrij gemaakt op mijn externe...dus eigenlijk het meeste van de documenten weggegooid om het opnieuw erop te zetten...dom natuurlijk, maar jammer...

Shit happens :P toch bedankt voor de snelle hulp hier, maar ik ben ook bang dat het nu einde oefening is...
Pagina: 1