Ik heb het meest goedkope ADSL wat ik kon vinden, nl. compuserve (je weet wel, van die cd-tjes in de jaren 90): een 20/1mbit voor slechts 20 euro/mnd (zonder bijkomende kpn kosten oid). Nu was prijs mijn belangrijkste motivatie voor dit abo, en weet ik dat je dan dus ook niet al teveel moet verwachten. Maar net zag ik het volgende bij het downloaden van een populaire torrent:

Op 2/3 van de download heb ik een VPN verbinding naar mijn universiteit opgestart. Na korte tijd is mijn dl weer ongeveer hetzelfde als daarvoor, maar de upload snelheid wordt echt vele malen hoger. Ik heb dit al een paar keer geprobeerd, steeds met ongeveer dezelfde resultaten: als ik onzichtbaar maak wat ik op het internet doe voor mijn provider, dan gaat mijn torent upload snelheid met sprongen omhoog. rara hoe kan dit?
Overigens haal ik bij speed test:
met VPN: down 6.9 mbit, up 2.4 mbit
zonder VPN: down 9.0 mbit, up 0.9 mbit
dit is ook wel vreemd lijkt me, VPN is in principe een extra omweg, (daarom wordt de download denk ik ook langzamer), maar waarom de upload zoveel sneller wordt?!?
Op 2/3 van de download heb ik een VPN verbinding naar mijn universiteit opgestart. Na korte tijd is mijn dl weer ongeveer hetzelfde als daarvoor, maar de upload snelheid wordt echt vele malen hoger. Ik heb dit al een paar keer geprobeerd, steeds met ongeveer dezelfde resultaten: als ik onzichtbaar maak wat ik op het internet doe voor mijn provider, dan gaat mijn torent upload snelheid met sprongen omhoog. rara hoe kan dit?
Overigens haal ik bij speed test:
met VPN: down 6.9 mbit, up 2.4 mbit
zonder VPN: down 9.0 mbit, up 0.9 mbit
dit is ook wel vreemd lijkt me, VPN is in principe een extra omweg, (daarom wordt de download denk ik ook langzamer), maar waarom de upload zoveel sneller wordt?!?