[C#] Kan niet verbinden met SQL DB met mixed mode *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb een prog. in C#, en om connectie met de database te maken maak ik nu gewoon gebruik van de Win. Authentication.

Alleen NU wil ik gebruik maken van SQL Server Authentication.
Heb in SQL een login aangemaakt username: garage en password: garage.

Als connectionstring heb ik nu

<connectionStrings>
<add name="Garage.Properties.Settings.Garage2005" connectionString="Data Source=(LOCAL)\SQLEXPRESS;Initial Catalog=Garage;User ID=garage;Password=garage"
providerName="System.Data.SqlClient" />
</connectionStrings>

krijg het alleen niet voor elkaar om connectie te maken met de database. Op internet hebben ze het overal over dat je Mixedmode goed moet staan en over Named Pipes maar dit staat (als klopt wat er op internet staan) allemaal goed.

We maken gebruik van een peer-to-peer omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je SQL ook gerestart nadat je de mode van Win-Only naar mixed hebt gewijzigd?

(En wil je voortaan een beetje een titel kiezen die de lading dekt? "SQL Connection" zegt zo...niks... :) )

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 13-05-2009 09:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 21:03
Probeer voor de grap eens met deze gegevens in te loggen op SQL Server Management Studio Express. Wanneer je niet met deze gegevens kan inloggen, dan zal waarschijnlijk de login instelling niet goed staan. Deze even aanpassen (rechter muis op hoogste niveau, dan properties, en bij security kan je dan kiezen voor Windows Authentication, Sql Authentication of beide).

Kan je wel inloggen, check dan even je string op www.connectionstrings.com

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jup heb het al gerestart (ben er al een paar dagen mee aan het klooien)

Op www.connectionstrings.com had ik al gekeken, daar had ik ook vandaan dat ik
User ID=garage;Password=garage moest gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 16:08

beany

Meeheheheheh

En wat is dan precies de error die je krijgt??

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En wat is de melding die je krijgt? Lukt het wel om met de Management Studio op de gewenste manier te verbinden? En heb je, eventueel, al even gekeken of het via TCP/IP wel lukt i.p.v. named pipes? Werkt het uberhaupt wel met Windows authenticatie? En heb je al gekeken naar, bijv. , de firewall op beide betrokken PC's?

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 13-05-2009 09:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 20:16
denyos schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:32:
Probeer voor de grap eens met deze gegevens in te loggen op SQL Server Management Studio Express. Wanneer je niet met deze gegevens kan inloggen, dan zal waarschijnlijk de login instelling niet goed staan. Deze even aanpassen (rechter muis op hoogste niveau, dan properties, en bij security kan je dan kiezen voor Windows Authentication, Sql Authentication of beide).

Kan je wel inloggen, check dan even je string op www.connectionstrings.com
Heb je toevallig het vinkje aan laten staan met "change password on first login"? Dan kun je proberen wat je wilt, maar zal je nooit met een applicatie kunnen inloggen.

Zoals denyos al zei: probeer eens in te loggen met S.S. Management Studio, om te kijken of die login werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel gewoon inloggen in SQL Server met de aangemaakte login.
Maak gebruik van TCP/IP
Firewall staat op beide pc's uit.
Als ik gebruik maak van Windows Aut. doen werkt het wel.

Ga de error nog ff een keer naspelen, zal um zo ff neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 23:58

TeeDee

CQB 241

Mag je met die user überhaupt wel een connectie maken op die db? Iets met "CONNECT" rechten op je tables etc.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was net een beetje te voorbarig.
Met windows authentication werkt het ook niet.
naarom probeerik het op deze manier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
TeeDee schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:49:
Mag je met die user überhaupt wel een connectie maken op die db? Iets met "CONNECT" rechten op je tables etc.
Connect rechten geef je niet op je tabellen, maar op je SQL Engine. Rechten op de tabellen zijn bijvoorbeeld SELECT, UPDATE, DELETE, enzovoort.

Probeer eens de naam van de machine in de connectionstring te zetten. (LOCAL)\SQLEXPRESS kan volgens mij nog wel eens problemen geven. Dus probeer eens: MACHINENAAM\SQLEXPRESS, en kijk of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Acid__Burn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:26:
Probeer eens de naam van de machine in de connectionstring te zetten. (LOCAL)\SQLEXPRESS kan volgens mij nog wel eens problemen geven. Dus probeer eens: MACHINENAAM\SQLEXPRESS, en kijk of dat werkt.
:D 8)7 Uiteraard wel even (LOCAL) veranderen ja als je naar een andere machine connect :X

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
RobIII schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:29:
[...]

:D 8)7 Uiteraard wel even (LOCAL) veranderen ja als je naar een andere machine connect :X
Geen idee of het echt een fysiek andere machine betreft. Daar is de TS niet echt duidelijk in. Maar kan me herinneren dat ik ook ooit eens problemen heb gehad met LOCAL. SQLExpress is daar iets lastiger in. Normaal werkt dit wel met de volledige SQL Server namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 23:58

TeeDee

CQB 241

Acid__Burn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:26:
[...]
Connect rechten geef je niet op je tabellen
Ik kan prima bij Effective Permissions van een user aanzetten of deze wel of niet mag connecten.(En update, select etc.)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
TeeDee schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:40:
[...]

Ik kan prima bij Effective Permissions van een user aanzetten of deze wel of niet mag connecten.(En update, select etc.)
Offtopic:
In SQL Server niet hoor. Effective Permissions is alleen maar om te kijken wat een user op een object in de database mag. Niks meer, niks minder. Rechten geven of aanzetten via Effective Permissions lijkt me een hele rare zaak.

Rechten uitdelen op objecten doe je of via de user (securables), database roles (db_reader, db_writer), of via een custom DB Role / Application Role.

[ Voor 13% gewijzigd door Acid__Burn op 13-05-2009 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal ff het hele verhaal uitleggen.

Heb voor mijn stage een programma gemaakt.
ik heb het op pc1 staan en op pc2 en als er dan op pc 2 iets wordt gewijzigd moet dat ook bij pc 1 zo zijn.
Dus ze gebruiken beide de database van pc1... bekend verhaal waarschijnlijk.

Via windows authentication kreeg ik het niet voor elkaar. (had nog zo'n knakker gekeken die er zogenaamd verstand van heeft maar die lukte het ook niet). Dus kan ik (als stagaire met nog geen 2 jaartjes school ervaring) het op gaan lossen.

Heb in het verleden zitten klooien met 2 pc's en toen werkte het ineens doormiddel van SQL Server aut..(alleen geen flauw idee hoe). Vandaar dat ik het nu op deze manier wil doen, en ik gewoon in de code de username en het password meegeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Maar je komt, keer op keer, niet met nieuwe informatie (en sterker: zet ons op de verkeerde voet). We hebben nog steeds geen foutmelding gezien noch enige andere zinnige informatie. Ik vermoed dat je probleem in (LOCAL) zit in je connectiestring (wat natuurlijk fout is als je naar een andere PC anders dan localhost probeert te verbinden) maar linksom of rechtsom: dit is gewoon basic. Als je nou gewoon even de moeite neemt je te verdiepen in de materie in plaats van het ons op te laten lossen door in onze glazen bol te moeten laten kijken dan was je waarschijnlijk al lang en breed klaar geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 13-05-2009 10:56 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:52:
Dus kan ik (als stagaire met nog geen 2 jaartjes school ervaring) het op gaan lossen.
ocharme ...
Heb in het verleden zitten klooien met 2 pc's en toen werkte het ineens doormiddel van SQL Server aut..(alleen geen flauw idee hoe). Vandaar dat ik het nu op deze manier wil doen, en ik gewoon in de code de username en het password meegeef.
Ondertussen heb je wel nog steeds niet de error vermeld die je krijgt.
Ben je er zeker van dat remote connections toegelaten zijn ? Volgens mij is dit standaard uitgezet op Sql Server 2005

Kan je vanaf pc2 met Sql Server Managment Studio connecten naar de SQL Server die op pc1 staat ?

[ Voor 7% gewijzigd door whoami op 13-05-2009 10:56 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik het probeer met de Windows authentication krijg ik:

Cannot connect to PCNAAM/SQLEXPRESS
additional information:
login failed for user". The user is not associated with trusted SQL Server connecttion
(Microsoft SQL Server, Error: 18452).

Met de SQL Server geeft hij niet echt een error maar een . waar normaal de database naam staat (zo is dat geprogrammeerd(niet door mij)).

Zit al een paar dagen te google , alles wat daar wordt aangedragen heb ik geprobeerd maar werkt nog steeds niet. Aangezien ik niet echt een expert ben vind ik het wel lastig om precies aan te geven waar het in zit enzo.

Heb ook als op Error: 18452 gezocht maar daar kom ik ook niets verde mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Is die installatie wel een SQLExpress installatie? Laat die \SQLEXPRESS eens weg.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is Mircosoft SQL Server Management Studio Express

heb /SQLEXPRESS ff weggehaald maar dat maakt geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Grijze Vos schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:35:
Is die installatie wel een SQLExpress installatie? Laat die \SQLEXPRESS eens weg.
Dat is (min of meer) wat ik zeg: Basic. Als je wil gaan verbinden met een SQL server is toch wel het minste wat je mag verwachten dat iemand de moeite neemt om überhaupt te beseffen wat er ingevuld wordt in de connectiestring (en waar dat voor zou dienen).

Ik heb het idee dat TS met een honkbalknuppel in een donkere gymzaal op zoek is naar een piñata.
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:47:
is Mircosoft SQL Server Management Studio Express

heb /SQLEXPRESS ff weggehaald maar dat maakt geen verschil
Heb je gekeken wat de instance name (if any) dan wél zou zijn? Kijk eens in troubleshooters als deze en deze.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 13-05-2009 11:54 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Mwoah, ik heb toevallig hier gisteren hetzelfde gehad nadat onze stagiair een test server had opgezet. Hij had twee instanties van de server geinstalleerd, express en "normaal". Op de express variant kan ik nog steeds niet remote inloggen, maar op de "normale" variant wel.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Kun je uberhaupt wel met SSMS Express wel connecten met een full versie SQL editie? Met welke (Windows) user probeert de TS verbinding te leggen met de database. Probeer eens als Administrator onder Windows in te loggen en dan alsnog verbinding met de database te maken.

Maar als jij stagier bent, waar je dan in godsnaam je stage begeleider en waarom kan deze je niet verder helpen? Althans ik ga er vanuit dat je stage loopt bij een bedrijf welke aansluit bij je opleiding en daar ook werkzaamheden uitvoert welke bij je opleiding past. Heb je de afgelopen dagen als eens met een leraar gesproken en gevraagd of hij je kan helpen?

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar als jij stagier bent, waar je dan in godsnaam je stage begeleider en waarom kan deze je niet verder helpen? Althans ik ga er vanuit dat je stage loopt bij een bedrijf welke aansluit bij je opleiding en daar ook werkzaamheden uitvoert welke bij je opleiding past. Heb je de afgelopen dagen als eens met een leraar gesproken en gevraagd of hij je kan helpen?
Mijn stage begeleider weet er niet veel van. Wordt meestal geholpen daar een externe programmeur. maar die wist het ook niet.

Ik ga us ff kijken wathij onder administrator doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
Ok, heb geen zin om te quoten, dus dan maar zo:

Zonder \SQLExpress erachter zal het nooit gaan werken, want dan roep je de server aan en niet de SQL Engine.

Probeer het eens met deze connectionstring (werkt zeker, komt uit mijn app):

code:
1
2
3
    <connectionStrings>
        <add name="NaamConnectionstring" connectionString="Data Source=SERVERNAAM\SQLEXPRESS;Initial Catalog=DATABASENAAM;Persist Security Info=True;User ID=USERNAME;Password=PASSWORD;"/>
    </connectionStrings>

De error "[Login failed for user ' ']" geeft aan de connectionstring niet goed opgebouwd is. Op een of andere manier kan de username niet uit de connectionstring gehaald worden, dus probeert hij het met een lege username. Zorg er ook altijd voor dat als je SQL authentication wil gebruiken, je de "Integrated security = true" uit de connectionstring haalt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Acid__Burn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:09:
Ok, heb geen zin om te quoten, dus dan maar zo:

Zonder \SQLExpress erachter zal het nooit gaan werken, want dan roep je de server aan en niet de SQL Engine.
Nee; dan roep je de default instance aan itt de named instance. Het \foo gedeelte is optioneel en specificeert dus hooguit de named instance.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 13-05-2009 13:11 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
RobIII schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:10:
[...]

Nee; dan roep je de default instance aan itt de named instance. Het \foo gedeelte is optioneel en specificeert dus hooguit de named instance.
Excuus, je hebt helemaal gelijk. Ik heb idd de verkeerde naam gebruikt. Bij deze, excuus RobIII :P

Maar blijf bij mijn standpunt dat \SQLEXPRESS meestal veiliger is, omdat de praktijk uitwijst dat SQLExpress beter zo aangeroepen kan worden dan zonder de instantienaam.

[ Voor 18% gewijzigd door Acid__Burn op 13-05-2009 13:14 . Reden: Add ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 21:03
Voor remote access:
http://www.datamasker.com/SSE2005_NetworkCfg.htm
En verder natuurlijk wat er verder al gezegd is in dit topic.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:14:

additional information:
login failed for user". The user is not associated with trusted SQL Server connecttion
Heb je al eens geprobeerd om de forwardslash naar een backslash te veranderen, in je connectionstring? Ik ga er even vanuit dat dit een copy-paste melding is.

Heb het even voor de zekerheid getest, en dan krijg ik namelijk een connect foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:14:

additional information:

Met de SQL Server geeft hij niet echt een error maar een . waar normaal de database naam staat (zo is dat geprogrammeerd(niet door mij)).

Zit al een paar dagen te google , alles wat daar wordt aangedragen heb ik geprobeerd maar werkt nog steeds niet. Aangezien ik niet echt een expert ben vind ik het wel lastig om precies aan te geven waar het in zit enzo.

Heb ook als op Error: 18452 gezocht maar daar kom ik ook niets verde mee.
Even googlen op de foutmelding (zonder jouw typefout) levert anders al aardig wat suggesties op. Controleer even:
  1. Staat de server echt op mixed mode; en heb je hem herstart
  2. Staat de gebruiker zelf wel met SQL authenticatie aan (default namelijk niet!)
  3. Draait de SQL Server Browser service (zonder deze service kan je namelijk helemaal niet verbinden met een named instance en deze service staat default UIT)
Het tweede deel van deze pagina is ook wel interessant, aangezien de gebruikersnaam in jouw foutmelding leeg is: http://decipherinfosys.wo...ed-sql-server-connection/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Allereerst bedankt voor al jullie reacties.
Heb het inmiddels al op een andere manier opgelost.(dus niet met SQL Server aut.)

Heb SQl opnieuw geinstalleerd. Nu stond er INGEBOUWD/gast tussen. (dat was eerst niet zo).
Deze gast heb ik dbo rechten gegeven, ik kan nu zonder problemen connectie maken met de andere pc en dus werkt het programma zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 15:38

Arethusa

Niet die server

Waarom dat beveiligingslek? Is het niet verstandiger om een gebruiker aan te maken met wachtwoord en deze eventueel dbo rechten te geven? Zo kan in ieder geval niet iedereen zomaar in je database komen.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 14:00:
Heb SQl opnieuw geinstalleerd. Nu stond er INGEBOUWD/gast tussen. (dat was eerst niet zo).
Deze gast heb ik dbo rechten gegeven, ik kan nu zonder problemen connectie maken met de andere pc en dus werkt het programma zoals het moet.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHH!!!

Dat is dus qua security de meest slechte oplossing... Maar dat betekent dus ook dat je een nieuwe user aan moet kunnen maken die dezelfde rechten heeft, en die wel werkt. Dat zou ik doen eigenlijk...

[ Voor 11% gewijzigd door Acid__Burn op 14-05-2009 14:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Acid__Burn schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 14:08:
[...]

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHH!!!

Dat is dus qua security de meest slechte oplossing... Maar dat betekent dus ook dat je een nieuwe user aan moet kunnen maken die dezelfde rechten heeft, en die wel werkt. Dat zou ik doen eigenlijk...
Nee, het kan erger. Ik ken een intermediair kantoor waar Everyone in de administrator (domain) groep zit zodat deze *zonder* problemen overal (shares, databases, etc) bij kan. Maar ja, daar is ook ook 'geheim' het admin wachtwoord.

Ironisch genoeg zijn zij tegen het EPD vanwege de beveiliging risico's.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hebben jullie idd wel een punt.
En zoals hier wordt gezegd lijkt me dat ook wel moet kunnen werken.
ga ut als ik tijd heb ook maar ff op die manier proberen.

Bedankt voor al jullie reacties
Pagina: 1