Vervanging voor dynamische disk

Pagina: 1
Acties:

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 00:09
Ik heb twee harde schijven van ieder 1 TB groot. Nu zou ik deze twee harde schijven als een schijf zien zodat ik een partitie van 1,5 TB kan maken. Echter wil ik op een van deze schijven ook een partitie van 30 Gb om Vista op te installeren + nog enkele partities. Nu dacht ik maak beide schijven dynamisch en dan kan ik ze indelen zoals ik dat bedacht had. Echter wanneer de schijven dynamisch zijn dan kan ik vista niet meer opstarten. Weet iemand of het mogelijk is op een andere manier?

Ik heb raid op het moederbord zitten echter zit er ook een blu-ray speler op de sata aansluiting die ook wordt meegenomen in de raid configuratie en kan hem op geen enkele wijzen erbuiten houden.

Ik kan geen derde schijf erbij plaatsen omdat er geen ruimte voor is in de kast.

[ Voor 5% gewijzigd door Vulpecula op 13-05-2009 08:18 ]

Verwijderd

Je kan gewoon Raid-0 aanzetten je blu-ray speler blijft het dan gewoon doen.

• Vulpecula
Nou wanneer ik raid het aangezet in de bios en dan vista wil installeren dan vraagt hij om cd-rom drivers die ik nergens kan vinden. Wanneer ik raid weer uitzet in de bios en dan weer ga installeren dan lukt het wel.

Verwijderd

Welk moederbord heb je dan?

• Vulpecula
Ik heb een ASUS M2A-VM HDMI moederbord.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:22
even een ander spelertje er aan hangen om te installeren. Ik heb dat ook gehad met dit bord. Verder moet je even de laatste versie van de raiddrivers van de asus site halen.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Kleine voorzet: RAID aanzetten, RAID drivers downloaden van fabrikant en op USB stick zetten, drivers laden tijdens Vista setup, klaar.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Vulpecula
arvidbeheerder schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:33:
even een ander spelertje er aan hangen om te installeren. Ik heb dat ook gehad met dit bord. Verder moet je even de laatste versie van de raiddrivers van de asus site halen.
arvidbeheerder, jij hebt het werkend gekregen op dit moederbord? Dat zou geweldig zijn. Ik ben al maanden bezig om het voor elkaar te krijgen. Ik heb gister de pc weer opnieuw geinstalleerd zonder raid of iets anders.

Heb je trouwens een ide speler gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door Vulpecula op 13-05-2009 08:46 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals SgtStrider reeds aangeeft zul je inderdaad de RAID drivers tijdens de Windows Setup moeten toevoegen. In het geval van Windows Vista kun je de drivers inderdaad op een USB stick zetten, bij Windows XP is een diskette nog "verplicht".

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Van een dynamische disk kan je toch prima booten? Het enige 'probleem' is dat dit niet van een RAID-0 kan. Zorg dus voor een kleine bootpartitie van een paar MB, en vervolgens een OS (en evt data) partitie in RAID-0.

Al is een RAID-opstelling via de controller van je moederbord natuurlijk mooier.

• Vulpecula
_Dune_ schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:23:
Zoals SgtStrider reeds aangeeft zul je inderdaad de RAID drivers tijdens de Windows Setup moeten toevoegen. In het geval van Windows Vista kun je de drivers inderdaad op een USB stick zetten, bij Windows XP is een diskette nog "verplicht".
Ik weet dat ik deze drivers moet toevoegen bij de installatie alleen vraagt hij bij de installatie op drivers voor de cd- of dvd-rom speler. Bedoelt hij eigenlijk de drivers voor de raid controller?

• Vulpecula
Ter informatie:

Ik heb 4 sata aansluitingen, 2 daarvan zitten de harde schijven en 1 zit de blu-ray speler. Wanneer ik de raid controller activeer dan denkt hij dat alle vier de sata aansluiting tot de raid configuratie behoren, terwijl alleen de twee harde schijven gebruikt mogen worden.
Fauna schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:42:
Van een dynamische disk kan je toch prima booten? Het enige 'probleem' is dat dit niet van een RAID-0 kan. Zorg dus voor een kleine bootpartitie van een paar MB, en vervolgens een OS (en evt data) partitie in RAID-0.

Al is een RAID-opstelling via de controller van je moederbord natuurlijk mooier.
Hoe doe je dat dan? Ik had eerst vista geinstalleerd op een basis disk. Toen in schijfbeheer heb ik hem dynamisch gemaakt. Toen ik daarna opnieuw opstartte kreeg ik een foutmelding dat hij niet kon booten. Vervolgens maar een xp cd erin gedaan partitie weer op basic disk gezet en opnieuw geinstalleerd.

Hoe zou het volgens jou moeten?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Vulpecula schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:16:
meegenomen in de raid configuratie en kan hem op geen enkele wijzen erbuiten houden.
Je weet dat dynamische schijven en raid op je moederbord twee compleet andere dingen zijn?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Vulpecula
IorGie schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:36:
[...]

Je weet dat dynamische schijven en raid op je moederbord twee compleet andere dingen zijn?
Yes i know. Ik wilde eerst via raid proberen en kwam er toen achter dat wanneer ik twee harde schijven (sata) en een blu-ray speler (sata) aansluit op de raid controller dat vista dan niet kon installeren. Daarna wilde ik proberen om dit met dynamische schijven te doen maar dan installeerd vista wel maar krijg ik een foutmelding bij het opstarten.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Vulpecula schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:31:
Ter informatie:

Ik heb 4 sata aansluitingen, 2 daarvan zitten de harde schijven en 1 zit de blu-ray speler. Wanneer ik de raid controller activeer dan denkt hij dat alle vier de sata aansluiting tot de raid configuratie behoren, terwijl alleen de twee harde schijven gebruikt mogen worden.
Je moet natuurlijk wel een array aanmaken he. Normaal worden er nooit automatisch schijven toegevoegd aan een array, dus dat zul je (waarschijnlijk via CTRL-I tijdens het bootproces) zelf moeten doen. Sla de handleiding van je moederbord er eens op na. Hoe dan ook, een array van 2 schijven met een andere losse disk of cd-rom speler zou geen probleem moeten zijn.
Hoe doe je dat dan? Ik had eerst vista geinstalleerd op een basis disk. Toen in schijfbeheer heb ik hem dynamisch gemaakt. Toen ik daarna opnieuw opstartte kreeg ik een foutmelding dat hij niet kon booten. Vervolgens maar een xp cd erin gedaan partitie weer op basic disk gezet en opnieuw geinstalleerd.

Hoe zou het volgens jou moeten?
Ik weet niet beter dan dat ik ooit op een Windows 2000 installatie de bootschijf dynamisch heb gemaakt om van de 3 partities een RAID-1 te maken. Dit werkte direct en zonder problemen. Of Vista daar ineens anders mee om gaat weet ik niet, want na win2k heb ik alleen gebruik gemaakt van hardwarematige RAID-controllers.

• Vulpecula
Ja de array heb ik ook aangemaakt. Maar ik ga nu naar huis en kijken wat ik gedaan krijg.

• Vulpecula
De melding van de drivers voor de cd-rom die vista geeft blijkt dus niet te kloppen. Ik heb nu op mijn usb stick de drivers voor de raid controller geplaatst. Zodra de melding op het scherm kwam heb ik de map op mijn usb stick aangewezen voor de drivers en nu installeerd hij gewoon verder. Vervolgens kreeg ik het scherm te zien om een partitie aan te maken en daar zag ik mooi 1800+ gb staan. Dus me is weer helemaal happy :D en heeft al die maanden voor niets zitten ploeteren 8)7 . Iedereen bedankt.
Pagina: 1