Toon posts:

Waarom is FastForward (FF) altijd sneller dan ReWind (RW)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zelf heb ik een UPC Digitale Video Recorder (DVR) en het viel me gisteren op dat (nog steeds) FF een stuk sneller is dan RW
(dus: vooruit spoelen o.t.t. terugspoelen)
Ik bedoel het is allemaal digitale content op de HD, dit moet toch geen verschil maken? :?

M.b.t. een oude video recorder (bandjes/analoog) kan ik nog wel bedenken dat het motortje misschien niet snel in reverse kan draaien 8)

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
Ik denk dat dat vooral is omdat je sneller iets wil overslaan, en dan traag terug omdat je te ver bent gegaan. Zo gaat het bij mij altijd allesinds :)

Als ik in media center nog eens duw, gaat het wel sneller. Dus misschien moet je nog eens op FF of RW duwen?

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
de video staat gecomprimeerd opgeslagen, om dus terug te spoelen moet hij eerst beeldjes opbouwen aan de hand van keyframes en bewegingsframes. Vooruitspoelen staat alles al in de goede volgorde en kan gewoon het normale pad afgelopen worden, maar dan sneller dus.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Faust schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:19:
de video staat gecomprimeerd opgeslagen, om dus terug te spoelen moet hij eerst beeldjes opbouwen aan de hand van keyframes en bewegingsframes. Vooruitspoelen staat alles al in de goede volgorde en kan gewoon het normale pad afgelopen worden, maar dan sneller dus.
Dat maakt niks uit, het zijn gewoon ingestelde frames die geskipt worden.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
Of hij buffert naar voren, maar niet naar achteren? Daarnaast draait de harde schijf niet achteruit. Om zo maar even een paar ideëen te roepen.

Verwijderd

Topicstarter
Faust schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:19:
Dat is mijn punt, er is digitaal toch geen volgorde?
Je springt met een soort 'pointer' toch van frame naar frame?

Bestandsopbouw moet niet uitmaken volgens mij.
Bijvoorbeeld als je willekeurig wat 'sprongetjes' maakt (tijdstippen) in filmes of muziek, komt er toch ook meteen beeld/geluid ongeacht je nou vooruit 'springt' of achteruit?
(Bv. van 10m 10s naar 9m 30s of andersom)

Edit: dat bufferen zou het kunnen zijn idd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2009 08:28 ]

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
bij ongecomprimeerde avi zou het niet uitmaken

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:27:
[...]
Dat is mijn punt, er is digitaal toch geen volgorde?
Je springt met een soort 'pointer' toch van frame naar frame?

Bestandsopbouw moet niet uitmaken volgens mij.
Bijvoorbeeld als je willekeurig wat 'sprongetjes' maakt (tijdstippen) in filmes of muziek, komt er toch ook meteen beeld/geluid ongeacht je nou vooruit 'springt' of achteruit?
(Bv. van 10m 10s naar 9m 30s of andersom)
Nee, er is bij digitaal juist wel een volgorde. Bij achteruit spoelen zal het apparaat steeds een bepaalde hoeveelheid bytes naar achteren moeten gaan en vandaar beginnen met lezen. Pas als er een keyframe gevonden wordt, kan begonnen worden met opbouwen van beeld. Bij mijn apparaat (niet UPC) zie je dan ook dat het apparaat tijdens RW iedere keer een key frame + een paar frames erna laat zien en dan weer een stuk naar achteren gaat. Bij vooruit spoelen is het veel eenvoudiger, aangezien je de datastream makkelijk op 2x of 4x kunt lezen zonder vooruit te hoeven springen in het bestand. Je kunt dus iedere keer een keyframe pakken zonder te hoeven zoeken.
Wikipedia: Video compression picture types

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk :)

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ras

gewoon het schijfje omdraaien, zoals je met cassettebandjes ook altijd deed ;)

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Pagina: 1