Mogelijk probleem met schijf

Pagina: 1
Acties:

• Xorecs
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:07
Hallo tweakers!

Sinds kort heb ik een probleem op me laptop (HP HDX-18 1100). Het begon dat de laptop zonder rede opnieuw opstarte, opzich geen probleem, alleen kon ik vervolgens windows ook niet meer opstarten (soms BSOD, en de laatste tijd kwam hij gewoon niet verder dan het windows boot scherm). Ik moest via de herstel iets doen, en die fixte een probleem op de schijf met het besturingssysteem.
Vervolgens kon ik gewoon weer opstarten en windows in, maar sinds die keer is het vaker gebeurd. Nog erger is dat de laptop elke 30 seconden een minuut, of langer, vast zit. In die tijd kan ik helemaal niks doen en het hardeschijf lichtje brandt constant op me laptop in de tijd dat de computer vast zit.

Het is nu dus vrijwel onmogelijk om ook maar iets op de laptop te doen. Ik heb wel HDTune erop gezet en die laten lopen, in de benchmark zie ik 2x dat hij een dikke daling heeft naar 0,7 (max 80). Bij de health check zegt hij dat er niks aan de hand is.
Als ik een quick scan doe bij de error scan vind hij niks, maar doe ik een normale scan, dan vind hij al 2 rode blokjes in de eerste rij (tot nu toe geen tijd gehad om hem af te laten lopen).

Mijn vraag is of de schijf gewoon aan het overlijden is (lijkt me vreemd, laptop is 3 maanden oud), of is er iets anders fout (ik ben zelf niet erg ervaren op dit gebied..)?

Alvast bedankt,

Xorecs

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Xorecs schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:29:
Mijn vraag is of de schijf gewoon aan het overlijden is (lijkt me vreemd, laptop is 3 maanden oud), of is er iets anders fout (ik ben zelf niet erg ervaren op dit gebied..)?
Ook schijven van 3 maanden oud kunnen kapot gaan. Geen aannames doen zonder ze te testen. Zorg dat je backups hebt, en blijf regelmatig backuppen!

Gaat het hier om Vista of XP? Al eens geprobeerd Windows opnieuw te installeren?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Xorecs
Backups heb ik wel, alleen heb niet de recovery dvd's gemaakt van HP. Maar dat mag geen probleem zijn ;).
Het gaat hier overigens over Windows Vista Home Premium.

Opnieuw installeren heb ik al wel aan gedacht, maar dat was wel het laatste wat ik wou proberen, maar als je zegt dat dat helpt ga ik dat morgen zeker doen. Mocht dat niet helpen, kan ik dan aannemen dat de hardeschijf kapot is, of zijn er nog programma's die ik kan gebruiken om dit goed te testen (naast hdtune)?

Bedankt voor de snelle reactie trouwens :D

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Opnieuw installeren zou kunnen helpen. Die kans is er.

3 maanden oude harddisken kunnen ook defect gaan, als dat echt het geval is, dan helpt een herinstallatie ook niets. Dus misschien kan je jezelf wat tijd (en ergernis) besparen door gewoon even die scan af te laten maken, zodat bad blocks worden gemarkeerd, zodat je er geen last meer van hebt en dan hopen dat het aantal bad blocks niet nog verder uitbreidt.
Dus als je zodadelijk naar bed gaat, zet je die scan aan. (en vergeet niet om in energie beheer het in slaap vallen van de laptop uit te schakelen...)
Virusscanner even uitzetten btw.

[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 13-05-2009 00:42 ]

Alles kan stuk.

• Xorecs
Ok heel erg bedankt. Hij is nu aan het scannen in veilige modus (normaal opstarten duurde eeuwen omdat hij steeds even vast bleef zitten), veilige modus ging iets sneller.
Ik zal morgen even een berichtje zetten als er nieuws is.

In ieder geval bedankt voor de snelle antwoorden, welterusten mensen :)..

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Xorecs schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:45:
Ok heel erg bedankt. Hij is nu aan het scannen in veilige modus (normaal opstarten duurde eeuwen omdat hij steeds even vast bleef zitten), veilige modus ging iets sneller.
Ik zal morgen even een berichtje zetten als er nieuws is.
Doe de scan eventueel na opstarten van een BartPE of Knoppix live CD, dan is je OS onafhankelijk van de harde schijf.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Xorecs
Het scannen is voltooid, hij heeft 3 rode (damaged) blocks gevonden. Ik had er een plaatje van gemaakt maar die kan ik niet uploaden omdat hij telkens hangt.
Misschien heeft het er mee te maken: als hij vast loopt kan ik zeg maar wel gewoon met de muis bewegen en andere vensters die open staan selecteren, ze verschijnen dan ook, maar als ik er dan iets in doe dan hangt die ook. Bij internetpagina's is het zo dat als hij vast loopt ik een bericht van Chrome krijg dat de pagina niet meer reageert (keuzes: afsluiten of wachten), ik kan hier gewoon een keuze maken, en dan verdwijnt dat kleine schermpje gewoon.

Ik vind het een erg vreemde situatie :P. Maar wat is de volgende stap, de scan nogmaals uitvoeren via knoppix?

Groetjes,
Xorecs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vogel even uit welk merk hdd je hebt en pak het testtooltje van de fabrikant. Maar dit lijkt me gewoon een kwestie van een stervende disk.
Pagina: 1