Toon posts:

Samsung Spinpoint 1 TB is niet te clonen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik besteede vier dagen aan onderstaand probleem, waarvan een halve dag oplossing zoeken - vergeefs - op internet ( incl. Gathering natuurlijk ).

Ik heb 7 Samsung Spinpoint harde SATA2 schijven ( in wisselsleden, die probleemloos werken ), 4 stuks Spinpoint 320 GB en 3 stuks Spinpoint 1 TB.

De 320 GB schijven laten zich probleemloos naar 320 GB clonen ( en ook image restore trouwens ).
Van 320 GB naar 1 TB clone gaat ook prima.
Maar van 1 TB naar 1 TB lukt - na dagenlang vergeefs ploeteren - niet.

Het OS op de cloon ( let wel : een bit voor bit copy, dus geen image backup ) is niet startbaar, hoewel de gecloonde data en progs etc. alle WEL goed gecopieerd op de clone staan.

Als clone progs heb ik behalve Acronis_11 ook Ghost_14 geprobeerd, beide met dezelfde resultaten.
( Overigens : ook als ik niet clone, maar als image back up en daarna restore ) is de restored 1TB HD niet startbaar ).

De clones worden wel herkend in BIOS ( maar zijn niet startbaar ) en verschijnen ook in de Verkenner als slave station ( onder een wel startbare master ).

De clone staat actief gevlagd ( = bootable ).
Ook de Master Boot Record wordt meegecopieerd.

Daarnaast heb ik Samsungs Sata 3>1,5 GB/s flash tool uitgevoerd ( HD's zijn SATA2, bordje is SATA1, ).
Nogmaals : de 320 GB schijven, ook SATA2, gaan prima op het SATA1 bordje, zelfs zonder de Samsung flash tool.

In BIOS zette ik Spread Spectrum uit ( dat bespoedigt het opstarten en is noodzakelijk voor stabiliteit ).
Ok SS on probeerde ik natuurlijk.
Alle overige BIOS-instellingen uitentreuren gecontroleerd.

Samenvattend : het lijkt dat het probleem niet in de cloneprogramma's zit, niet in het OS, niet in het BIOS, maar in de interactie tussen 2 Spinpoint 1 TB schijven ( ik heb er drie, alle drie tegen elkaar geprobeerd, alle drie zijn wel goed clonebaar vanaf de 320 GB schijven en werken dan perfect ).

Ik ben nu aan het eind van mijn Latijn.
Maar ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem ?

Mailen naar Samsung haalde nog niets uit.

Wie of wie ???
Je bent verzekerd van mijn dank ...
Ik ben benieuwd.

Enige systeem data :

AMD Athlon 64x2 @ 6 GHz, OS XP-SP3, chipset NF3, bordje AM2NF3-VSTA ( geen enkel probleem mee gehad ), BIOS AMI 1.40 , 4 GB Ram DDR2-800 dual ch., SATA2 HDD's , ATI X1950 Pro.
Zeer stabiele config ( al anderhalf jaar ).

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Start het OS helemaal niet of krijg je een BSOD?

[ Voor 14% gewijzigd door Occy74 op 13-05-2009 00:44 ]

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
oeps.. in alinea 8 moet GB natuurlijk Gb zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Occy74 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:43:
Start het OS helemaal niet of krijg je een BSOD?
Geen BSOD, maar de standaard BIOSvraag om een - wel - bootable medium ( cloned OS start dus helemaal niet ).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien een vreemd idee, en ik weet niet of het onder Vista nog bestaat...maar probeer anders onder een commandline het DISKCOPY commando eens?

Als dat ook niet werkt is het enige dat ik me voor zou kunnen stellen een stukje op de schijven zelf dat in geval van 1 TB een stukje firmware verzorgt ofzo...maar kan me zoiets nauwelijks voorstellen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:57:
...maar probeer anders onder een commandline het DISKCOPY commando eens?
Zit nog wel in XP maar werkt niet met harde schijven ( wel b.v. floppies ).

Verwijderd

In Ghost 14 zou het wel moeten werken hoor...

Heb je copy MBR aan staan en make drive active? Wellicht ook handig om dan het origineel er even uit te trekken (bij de reboot)...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 01:29:
In Ghost 14 zou het wel moeten werken hoor...

Heb je copy MBR aan staan en make drive active? Wellicht ook handig om dan het origineel er even uit te trekken (bij de reboot)...
Ja, zoals ik al aangaf, beide staan " aan" .
En bij reboot, na einde cloning, schakelde ik het origineel - natuurlijk ..- af.

En ja, Ghost 14 werkt overigens perfect, behalve bij 1 TB naar 1 TB.

Verwijderd

Heb je de mogelijkheid om een van de schijven na het klonen op een andere PC te proberen? Kijken of je OS opgestart wordt. Of en als ie dan een BSOD geeft door HAL/hardware-incompatibiliteit geeft niet, het is maar een kloon en het gaat ook alleen maar om te kijken of de boot überhaupt geinitialiseerd wordt.

Op een of andere manier lijkt het er toch op dat de active-flag niet goed overkomt, of dat de bootsector niet op de juiste plaatst gevonden wordt :?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2009 01:51 ]

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 16:27
Ik heb wel met active os klonen gehad dat hij ging goochelen met de boot.ini harddisk volgorde in samenhang met welke gebruikte sata of ide poort de harddisk zat, en hoeveel er ingeplugged zaten. (dus dan in praktijk naar de verkeerde of niet aanwezige hd verwees voor booten)

Kun je het origineel niet schrinken met een loze partitie?
Misschien is het de 1TB grootte die ergens in de software chain een bug creert.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 01:51:
Heb je de mogelijkheid om een van de schijven na het klonen op een andere PC te proberen? Kijken of je OS opgestart wordt. Of en als ie dan een BSOD geeft door HAL/hardware-incompatibiliteit geeft niet, het is maar een kloon en het gaat ook alleen maar om te kijken of de boot überhaupt geinitialiseerd wordt.

Op een of andere manier lijkt het er toch op dat de active-flag niet goed overkomt, of dat de bootsector niet op de juiste plaatst gevonden wordt :?
Helaas hier geen andere S-ATA computer bij de hand.( alleen enkele oudere P-ATA IDE computers ).
Binnenkort krijg ik nog wel een computer ( met denkelijk een S-ATA bordje ) van mijn dochter, maar dat is pas na de 23e Mei a.s. en ik heb met het clonen van de 1 TB schijven nogal haast.

Ook mij verbaast dat de " set active flag " en " copy MBR " niet lijken te doen wat ze behoren te doen.
Maar nogmaals :
- ik probeerde het clonen met zowel Acronis alsook met Ghost met dezelfde resultaten en
- het clonen van 320 GB op 320 GB en 320 GB op 1 TB gaat perfect met dezelde " set active flag "en " copy MBR " installingen.

Rara.

Verwijderd

Topicstarter
EnderQ schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 02:08:
Ik heb wel met active os klonen gehad dat hij ging goochelen met de boot.ini harddisk volgorde in samenhang met welke gebruikte sata of ide poort de harddisk zat, en hoeveel er ingeplugged zaten. (dus dan in praktijk naar de verkeerde of niet aanwezige hd verwees voor booten)

Kun je het origineel niet schrinken met een loze partitie?
Misschien is het de 1TB grootte die ergens in de software chain een bug creert.
Boot.ini was inderdaad een der eerste bestanden die ik gecontroleerd heb.
Syntax en volgorde zijn daar in orde.

Het door jou beschreven probleem kan ik me overigens uit een verder verleden ( met IDE klonen ) maar al te goed herinneren.
Vandaar dat ik boot.ini nog aardig ken....

En shrinken, nou zo eentweedrie kan ik dat niet.
De originele partitie is de volledige 1 TB ( minus de sys.overhead ) en ik weet niet of/hoe die partitie alsnog te verkleinen zonder mijn hele hebben en houden op de HD kwijt te raken.
In XP-schijfbeheer kan dit in ieder geval niet.

Maar weet iemand hier wellicht een tooltje voor ?
Wel safe a.u.b., nogmaals, mijn hele hebben en houden .. etc >:)

Overigens opper je een interessant idee !

Verwijderd

Je hoort sowieso een backup te hebben van bestanden die je niet kwijt wilt raken. Een externe schijf bv.

Wat doet ie als je een schijf gecloned hebt en je dan die schijf, en enkel die schijf, aan je controller hangt? Op poort 1.

IDE-compatibility modussen in de BIOS uitgeprobeert? IDE/Legacy/AHCI/SATA/whatever jouw BIOS je aan opties geeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 02:25:
Je hoort sowieso een backup te hebben van bestanden die je niet kwijt wilt raken. Een externe schijf bv.

Wat doet ie als je een schijf gecloned hebt en je dan die schijf, en enkel die schijf, aan je controller hangt? Op poort 1.

IDE-compatibility modussen in de BIOS uitgeprobeert? IDE/Legacy/AHCI/SATA/whatever jouw BIOS je aan opties geeft.
Ik heb back ups van alle data bestanden ( slepen van Verkenner van de Master schijf naar Verkenner van de 1 TB's gaat prima )
Maar ik moet clonen ( of imagen ) om het OS en vooral de registry program entries te kunnen behouden.
Clonen is ook nodig om in geval van mishap met een druk op de knop ( vandaar de wisselslede ) te kunnen doorwerken.
Ik heb - voor het ergste geval - alle programmaturen nog wel op twee aparte 320 GB schijven staan.
Maar voor mijn werk betekende dat steeds schijven en OS verwisselen en vandaar dat ik alles op een 1 TB HD heb gezet.Nu die nog zien te clonen..

Ik heb veel audiovisuele alsmede electronische ATE ( Automated Test Equipment ) programma's en het herinstalleren daarvan zou me een week vakantie kosten, afgezien van bijkomende ellende.
Have been there.

Als ik na het clonen alleen de clone aan de juiste poort hang, vraagt BIOS om een bootable medium.

In mijn BIOS meen ik alle IDE/SATA opties juist doorlopen en ingesteld te hebben.
Maar ik ga er nog eens extra naar kijken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Met booten kun je op een knop duwen(f8 of f11 of zie bios boekje), dan kun je je bootable device kiezen, zo kun je snel alle mogelijkheden proberen.(en zien wat er bootable is).

Wat zegt je bootable windows cd, indien je naar het herstelconsole gaat en mbr fix en boot fix uitvoer.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 16:27
Maar weet iemand hier wellicht een tooltje voor ?
Wel safe a.u.b., nogmaals, mijn hele hebben en houden .. etc
Partition magic Wikipedia: PartitionMagic kan dat, en dan een deel data op een andere schijf, (verkeerd gelezen misschien staat hij toch niet vol). Misschien eerst even defraggen van het origineel komt alles netjes bij elkaar te staan.

Ik zou me wel even inlezen op het gebruik van partition magic.

[ Voor 5% gewijzigd door EnderQ op 13-05-2009 18:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen dank.
Een der ideen was om de te klonen partitie kleiner dan de volle 1 TB te maken.

Ik heb daarom de originele partitie van 1 TB ( minus sys overhead ) verkleind naar 990 GB en guess what ?
De 1 TB Spinpoint is nu perfect kloonbaar ( copie, dus geen image ) van de ene 1 TB naar de andere 1 TB HD.

Blijft evengoed raar maar na vijf dagen zoeken vind ik het nu welletjes.
Een enkele partitie van 990 GB is nu genoeg voor mij en heb ik toch mijn zin.

Een Samsung HD verkoper meende nog dat in de HD-firmware ( op de schijf zelf dus ) een probleem zou zitten.
Maar dan had je daar anderen dan toch ook wel over horen piepen...

Verwijderd

Zijn/waren de schijven wel van het exact zelfde merk en type? Want 1TB is niet altijd 1TB .. er kan wat verschil in zitten tussen merken en revisies. Maar zolang het niet 100% vol staat met data moet dat eigenlijk geen punt zijn. Naar een kleinere schijf klonen moet gewoon werken zolang de datasize passend is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 04:17:
Zijn/waren de schijven wel van het exact zelfde merk en type? Want 1TB is niet altijd 1TB .. er kan wat verschil in zitten tussen merken en revisies. Maar zolang het niet 100% vol staat met data moet dat eigenlijk geen punt zijn. Naar een kleinere schijf klonen moet gewoon werken zolang de datasize passend is.
Ja, drie precies dezelfde schijven, zelfde merk, zelfde type, zelfde rev.

Overigens ( vergat ik eerder te melden ) had ik zekerheidshalve ook nog mijn BIOS geflashed ( nu de laatste versie van April 2009 ).
Had ik dus ook al als boosdoener uitgesloten.

Verwijderd

Wat heb je eigenlijk op die schijven staan dat het met zoveel TB tegelijk gaat? :P

Verwijderd

Topicstarter
Zie mijn bericht van 13 Mei 02.44 u. ( reactie op jou ).

( Een enkel videoproject neemt gemakkelijk >300 GB.
En opgeslagen ATE 24/7 gedigitaliseerde meetdata, te verwerken in NIDAQ en LABVIEW, kunnen > 1 TB belopen. )
Pagina: 1