Toon posts:

noobvraag Ramdac vs Tmds chip

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na wederom lang gegoogel kan ik maar geen duidelijk antwoord vinden op m'n vraag , misschien dat er hier iemand zo aardig kan zijn dit me even kan verhelderen.

De werking van Ramdac en een Tmds chip verstaande , mag ik er dan vanuit gaan dat op een grafische kaart met enkel DVI erop of Hdmi deze geen Ramdac chip meer bevat maar slechts een Tmds chip ?

Wiki vermeld hier wel iets over maar als je die stelling als waar aanneemt vanwaar komt dat analoge signaal dan als je een converter op je DVI plaatst , er zijn daar op het type dat ik heb 4 pins voor een analoog signaal maarja,

Als ik echter dxdiag uitvoer op m'n Asus 7900GS staat er "integrated Ramdac" bij,

toen ik dit aan m'n docent vroeg, zei hij een DVI graka slechts een Tmds chip bevat en het mogelijke er uit te halen analoge signaal door een converter te gebruiken op een rare manier gesimuleerd word.

iets in me zegt me dat dit onbevredigend antwoord niet klopt maarja :?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Op een DVI aansluiting (Wikipedia: Digital Visual Interface) kun je nog steeds op C1 t/m C5 een analoog signaal vinden. Vandaar dat je middels een verloopje er nog steeds een VGA connector er op kunt schroeven. Voor de analoge output heb je dan nog steeds een RAMDAC (Wikipedia: RAMDAC) nodig. Op een HDMI aansluiting staat alleen een TMDS signaal waardoor hierbij eigelijk alleen een buffer nodig is tussen GPU en output.

[ Voor 0% gewijzigd door jeronimo op 12-05-2009 22:46 . Reden: typo ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Videokaarten met een DVI-I aansluiting bieden zowel DVI-A als DVI-D signaal aan. DVI-A is gelijk aan VGA (op de stekker na) en behoeft gewoon een RAMDAC.

Verder is het natuurlijk mogelijk (zoals bij je Asus 7900GS) dat de RAMDAC in de GPU zelf zit en dus met de beste wil van de wereld niet achterwege te laten is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ramdacs zitten zo goed als altijd gewoon in de gpu zelf tegenwoordig.

(optioneel zit er een in, en een naast, maar dat komt eigenlijk niet veel voor)