• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 14:09

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Allereerst even de specs van mijn computer:

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 1333 6MB Box
OCZ 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 SLI XTC
XFX MB-N780-ISH9 nForce 780i MCP, SATA2 RAID
Gigabyte Videokaart PCI-e GeForce GTX280 1GB DDR3 2xDVI/HDCP
Seagate 500GB SATA300 32MB, ST3500320AS
OCZ Powersupply EliteXstream 800W
Windows 7 beta

Ik heb nu al een lange tijd een probleem, dat hoogst waarschijnlijk aan mijn videokaart ligt. Bij de meeste (niet alle) spellen die ik wil spelen loopt mijn computer vast na 5 minuten. Mijn scherm wordt dan zwart, en mijn monitor begint tussen analoog en digitaal te switchen, wat erop duidt dat deze geen signaal meer krijgt van de videokaart. De computer blijft overigens wel gewoon aan.

Spellen waarbij dit probleem voorkomt zijn:

Crysis
Anno 1701
World in Conflict
Demigod

Mijn huidige OS is windows 7, maar ik had dit probleem ook op windows Vista. Ik heb ook geprobeerd om de games op lagere resoluties en settings te draaien, maar dit had verder geen positief effect.

Mijn vermoeden is dat: óf de videokaart oververhit raakt, óf deze te weinig stroom krijgt (mijn computer zit op dezelfde groep als de wasmachine en droger). Wat voor programma kan ik gebruiken om mijn GPU temperatuur te meten?

Alvast bedankt

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
zelf gebruik ik Hwmonitor, eenvoudig te vinden via google of zelfs wel via de meuktracker

het lijkt mij sterk dat je pc te weinig stroom krijgt, dan zou de pc uitvallen. De voeding die je erin hebt liggen lijkt mij ook zwaar zat. Er zijn wel programma's die je kan gebruiken om je hardware te testen, dan zou je relatief eenvoudig uit kunnen zoeken wat je probleem is.

heb je trouwens wel de laatste drivers geinstalleerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Rupie op 12-05-2009 18:29 ]

Desktop | Server | Laptop

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Rupie schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:27:
zelf gebruik ik Hwmonitor, eenvoudig te vinden via google of zelfs wel via de meuktracker

het lijkt mij sterk dat je pc te weinig stroom krijgt, dan zou de pc uitvallen. De voeding die je erin hebt liggen lijkt mij ook zwaar zat. Er zijn wel programma's die je kan gebruiken om je hardware te testen, dan zou je relatief eenvoudig uit kunnen zoeken wat je probleem is.

heb je trouwens wel de laatste drivers geinstalleerd?
Niet de laatste drivers, maar ik heb een tijdje terug wel de drivers geupdate, wat dus ook geen effect had, bedankt voor de tip van het programma iig.

EDIT

Ik weet niet precies welke temperaturen gezond zijn voor een GPU/CPU maar dit zijn de temperaturen onder weinig belasting:

CPU core 0: tussen de 47 en de 54 C
CPU core 1: 41 C
GPU: 52 C

Ik vind het wel opvallend dat er een temperatuurverschil van ruim 6 graden tussen de beide cores van mijn CPU zit. Iig, ik ga mijn computer nu wat zwaarder belasten, kijken hoever de temperaturen nu oplopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Neophyte808 op 12-05-2009 18:48 ]

• Rupie
Mwah, het is niet helemaal netjes maar mijn mediacenter met Atlhon 5200+ heeft ook een verschil van graad of 6 per core en die doet het al bijna 2 jaar zonder problemen dus daar zou ik mij niet heel druk om maken. De temperatuur van de GPU schrik ik ook niet heel erg van, de 4870 512 DDR5 die ik in mijn desktop heb zitten zat met de stock koeler altijd rond de 70. tot op heden niet echt waarden waar ik van schrik, maar wellicht denken anderen daar heel anders over ;)

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Goed dan, hier de (maximum)temperaturen van de CPU en GPU onder zware belasting:
CPU core 0: 60 C
CPU core 1: 46 C
GPU: 83 C

Dit waren de waarden zo'n 30 á 60 seconden voordat het beeld uitviel

• Rupie
een verschil van 14 graden tussen de cores vind ik wel groot en de 83 graden van de GPU is toch ook wel fors vind ik. Als ik jou was zou ik in ieder geval de CPU cooler even loshalen en die voorzien van een vers laagje koelpasta, al is dat denk ik niet het grootste probleem. Ik heb het idee dat je wel eens gelijk kan hebben met je conclusie dat de GPU te warm wordt

Heb je wel een beetje airflow in je kast? Wat gebeurd er als je dezelfde test draait als je de kast open hebt staan?

[ Voor 29% gewijzigd door Rupie op 12-05-2009 19:14 ]

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik heb 2 intake ventilatoren, 1 voor en 1 linksachter recht boven de CPU, verder heb ik nog een CPU koeler (niet stock) die de lucht ook in deze richting verplaatst. Ik heb echter geen exhaust ventilator achter. En ik zal later proberen om de test met open kast te doen.

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
je kan ook de fan linksachter omdraaien en er een exhaust van maken. Een kast met alleen intakes is niet echt handig

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
steppert schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:43:
je kan ook de fan linksachter omdraaien en er een exhaust van maken. Een kast met alleen intakes is niet echt handig
Nee ik heb nog een fan liggen, die hang ik er wel in als exhaust.

Maar het is nog erger dan ik dacht, ik heb de test herhaald met open kast, maar dat maakte het probleem maar een klein beetje minder. Ik kon Crysis zo'n 3x zo lang spelen, en toen kreeg ik weer een zwart scherm. Nouja, in ieder geval hebben we nu wel de oorzaak van het probleem gevonden. Overigens had ik tussen mijn 2 cores weer een temperatuurverschil van 14 graden. Dat worden een nieuwe VGA koeler en een tubetje koelpasta denk ik dan?

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 08:39
Ik heb dit probleem ook eens gehad.
Bij sommige games heb je het niet, maar bij de meeste wel. Het enigste spel wat ik nog
kon spelen was COD4.
Kijk eens of aero aanstaat. Dit stond bij mij uitgeschakeld, en dat was het probleem.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
da_PSI schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:09:
Ik heb dit probleem ook eens gehad.
Bij sommige games heb je het niet, maar bij de meeste wel. Het enigste spel wat ik nog
kon spelen was COD4.
Kijk eens of aero aanstaat. Dit stond bij mij uitgeschakeld, en dat was het probleem.
Sorry maar, wat is aero?

• Rupie
Aero is de windows interface die er onder andere voor zorgt dat de taakbalk etcetera de glas achtige uitstraling heeft. Zie http://www.microsoft.com/...eatures/details/aero.mspx

rechtermuisnkop op je bureaublad, "Aan persoonlijke voorkeur aanpassen". Klik op "Kleur en vormgeving van vensters". Klik op "Eigenschappen van klassieke vormgeving openen voor meer kleuropties". Kies hier voor kleurenschema "Windows Aero".

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
In windows 7 is het al weer veranderd, en staat aero standaard aan. Als ik namelijk naar de eigenschappen ga staat daar: to turn on Windows Aero, select a Windows theme en ik heb het thema nooit verandert, dus het moet wel een windows theme zijn.

EDIT

Ik heb zojuist een test gedaan met een andere videokaart (geforce 8800 GTS 320 MB), en een ander testprogramma: FurMark. Ook deze videokaart werd (met open kast) onder volle belasting 85 graden, maar bij deze kaart viel de computer niet uit tijdens de test. Ik heb hetzelfde programma vervolgens ook gebruikt voor de GTX 280, en toen viel het beeld op een gegeven moment (rond de 85 graden) uit. Overigens heb ik ook de airflow van mijn kast een beetje verbeterd door een extra exhaust fan toe te voegen.

Maargoed, ik denk dat ik koelpasta opnieuw moet aanbrengen op de processor en nog een nieuwe VGA koeler kopen. Zou dit genoeg effect hebben? Immers loopt mijn computer ook vast als ik de videokaart zwaar belast terwijl mijn case open is.

[ Voor 38% gewijzigd door Neophyte808 op 13-05-2009 18:52 ]

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Volgens mij klopt er iets niet hoor, hoort een videokaart niet de 120 graden te kunnen halen voordat deze uitvalt? Ik bedoel, ik weet dat 85 graden niet weinig is, maar dan hoort de kaart toch nog niet op te houden met draaien?

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 09:28
Inderdaad, waar dit aan licht weet ik ook niet maar een gtx280 moet met gemak boven de 85 graden kunnen,
en 120 is niet aangeraden maar wel nog te doen voor zo'n kaart.
ik denk dus dat er sowiezo iets mis is met de kaart, en dus ook de kaart terugsturen.

Verwijderd

op de site van nvidea staat dat de kaart max 105 graden mag worden, dus dat lijkt me niet het probleem, misschien een nieuwe windows installatie proberen?
want ik had (ati) ook dat probleem, nieuwe instal van windows en deed het weer goed

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Zoals ik al zei, ik had hetzelfde probleem ook al onder windows Vista, dit heeft het probleem niet verholpen.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-05 14:28
Als die 8800 GTS het gewoon prima doet dan kan ik niet anders concluderen dan dat het gewoon aan die GTX 280 ligt. Als je de mogelijkheid hebt om die GTX 280 in een ander systeem te testen wordt je waarschijnlijk wel een stuk wijzer.
Pagina: 1