probleem met nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Hallo,

Ik zit met een probleem, ik ben van een Samsung T220 (1680x1050) naar een iiyama Prolite E2407HDS (1920x1080) gegaan. Nu is het zo dat ik in Windows zelf heel tevreden ben met het scherm op 1920x1080. Echter, als ik Battlefield 2 ga spelen of Warcraft 3 (games die geen native widescreen ondersteunen) wordt het beeld opeens erg kartelig. Lijnen van gebouwen/muren etc. worden gewoon lelijk. Dit had ik niet met de Samsung T220 ondanks dat die ook een "uitgerekt" beeld had bij deze oudere games.
Weet iemand misschien wat dit te betekenen heeft? Ik heb Anti Aliasing gewoon op het hoogst. Of is deze monitor gewoon slecht? Het beeld in Windows is prima, kan het dan toch aan de monitor liggen of is het gewoon door de vervormingen dat het zo lelijk wordt? Alvast bedankt voor de info

Verwijderd

is je grafische kaart sterk genoeg? heb je het ook met een andere kabel?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:05:
is je grafische kaart sterk genoeg? heb je het ook met een andere kabel?
En wat hebben die dingen ermee nodig?

Als de games geen widescreen ondersteunen op wat voor reso heb je de monitor dan staan onder de games?

• Joown
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-12-2023
zoals ik hier zie ben je niet alleen naar een groter beeldscherm gegaan, maar je bent ook van een 16:10 beeldscherm overgestapt op een 16:9 beeldscherm. hierdoor wordt door de games misschien een resolutie gekozen die je beeldscherm niet helemaal prettig vind.

je kan trouwens met battlefield 2 proberen om bij de snelkoppeling " +fullscreen 1 +szx 1920 +szy 1080" in het target vak achter het standaard te zetten. hierdoor word battlefield geforceerd om toch de juiste resolutie te gebruiken

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:45

g0tanks

Moderator CSA
Post eens een screenshot, is makkelijker dan uitleggen.

Je kan ook een widescreen resolutie gebruiken door -widescreen, -szx en -szy toe te voegen aan de shortcut, voorbeeld:
C:\Program Files\EA Games\Battlefield 2\BF2.exe" +menu 1 +widescreen 1 +szx 1920 +szy 1200

[ Voor 1% gewijzigd door g0tanks op 12-05-2009 20:13 . Reden: Drukte perongeluk al op versturen ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• SuX DeLuXe
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:09:
[...]

En wat hebben die dingen ermee nodig?

Als de games geen widescreen ondersteunen op wat voor reso heb je de monitor dan staan onder de games?
1280x1024 denk ik...of 1600x1200 geeft ie nu aan maar volgens mij ondersteunt BF2 dat niet native.
Ik weet niet waardoor maar het beeld is lelijker geworden. Ik heb allerlei resoluties gebruikt, en ook de AA via de drivers. Het wordt niet beter, ook niet met een widescreenfixer. Voor de rest in Windows heb ik goed beeld en bij films ook.
g0tanks schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:13:
Post eens een screenshot, is makkelijker dan uitleggen.

Je kan ook een widescreen resolutie gebruiken door -widescreen, -szx en -szy toe te voegen aan de shortcut, voorbeeld:

[...]
doe ik morgen even denk ik

[ Voor 21% gewijzigd door SuX DeLuXe op 12-05-2009 22:15 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:45

g0tanks

Moderator CSA
Als 1280x1024 wordt opgerekt naar 1920x1080 mag je wel verwachten dat het lelijk wordt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• SuX DeLuXe
Ik heb even een screenshot gemaakt, daar valt nauwelijks iets op te zien van de kartels. Hieruit kan ik dus concluderen dat dit puur een monitor probleem is. Oftewel zeer slechte beeldkwaliteit in games bij iiyama, ik had dan ook alleen ervaring met Samsung. Maar wat een degradatie is dit dan zeg, Samsung is dan waaay better, ik kon op de Samsung ook nog eens beter in de verte kijken. :/

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 16:03

Haan

dotnetter

Je moet het niet zoeken in AA settings, als je resolutie niet goed staat, is het beeld gewoon wazig. Je moet in je videokaart drivers de juiste opties voor scaling* instellen, dan moet het wel goed gaan. Daarmee blijft de beeldverhouding bewaard en krijg je zwarte balken aan de zijkant.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JGNjCeLCV43sRMHdPZHyy6GK/full.png

*zo heet het bij Ati, Nvidia kan anders zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Haan op 13-05-2009 18:44 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• SuX DeLuXe
Haan schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 18:40:
Je moet het niet zoeken in AA settings, als je resolutie niet goed staat, is het beeld gewoon wazig. Je moet in je videokaart drivers de juiste opties voor scaling* instellen, dan moet het wel goed gaan. Daarmee blijft de beeldverhouding bewaard en krijg je zwarte balken aan de zijkant.

Zo dus:
[afbeelding]

*zo heet het bij Ati, Nvidia kan anders zijn
Thanks voor je hulp, ik heb het net geprobeerd met die scaling settings.
Het kan op 4 manieren: 1 Do not scale, 2 Use Nvidia scaling, 3 Use display built in scaling 4 Use nividia scaling with fixed aspect ratio

Nou ik heb ze alle 4 geprobeerd, ik krijg ze niet verzet. Hij springt steeds terug op "Use displays scaling". Ik heb ook met wat andere settings gespeeld in het Nvidia Control Panel maar het helpt niet echt.
Ik ben bang dat ik voor een andere monitor ga uitkijken want hier ben ik niet tevreden over :'(
Pagina: 1