Op zoek naar een video kaart - Read inside.

Pagina: 1
Acties:

• DaBeast.net
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-01-2025
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje te denken om een casemod te doen, en plannen te maken. Maar ik heb al een nette Chieftec case die ik niet graag in stukken snij :P .

Nu heb ik wat zitten denken, ik ben een redelijke retro console fan. Het is compleet legaal om backup roms van je originele collectie te hebben, dus dacht ik wat als ik nu gewoon van een PC een soort van MAME box maak, maar dan voor op TV. Zeg maar een soort PC-Emu console. Ik ben van plan om dan verschillende converters te kopen, zodat ik ook de originele controllers kan gebruiken op de emulators.

Het probleem:
De pc waarop ik dit wil doen is redelijk low-spec (meer is niet nodig, aangezien de te emuleren software ook low-spec is):

Pentium 4 2,4 Ghz
2X 512 MB ram
Geforce 4200 TI (128 Mb versie)
80 GB harde schijf
Asus P4PE mobo

Het probleem zit hem dus in de graka, die net ietsje low-spec is. Aangezien ik eigenlijk mijn PC gewoon op eender welke TV wil aansluiten, zonder er een bijkomend scherm voor nodig te hebben. En het beeld moet ook redelijk scherp zijn, op tv (wat dus niet is met die 4200 TI) .

Bestaat er een kaart (mobo heeft trouwens AGP voor graka slot) die specifiek gemaat is voor op TV's aan te sluiten? (component of scart) Of weten jullie misschien een andere oplossing?

Koekje aan degene die me kan helpen :> :')

Groetjes

• maxsurf
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-02-2025
Als je een video-out op je graka hebt zitten dan is het gewoon mogelijk om hem op je tv aan te sluiten. Let wel dat op CRT tv's je vaak een slechter beeld hebt. Dus je bureaublad ziet er vaak crapie uit, maar dat komt omdat CRT tv's je pc resoluties niet ondersteunen.

Je video-out kan je gewoon direct met de kabel op je tv inpluggen. Als je het via scart wilt doen zul je het met een scart verloop stuk moeten doen. Zie hier beneden.

Afbeeldingslocatie: http://www.stegen.com/images/avw082.jpg

Heb je een LCD tv zal hij beter resoluties ondersteunen, moet je even nagaan welke tc je hebt en welke resoluties die ondersteund.

Verder is het net hoe intens je GRAKA gebruikt wordt. Je kunt bijv bij ATI best nieuwe kaarten de HD 3000 serie ook nog op AGP krijgen, misschien dat alleen je CPU dan het onderbelichte kindje wordt.
Ik zou het eerst zo uitproberen.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik heb een geforce 6200 pci gehad welke via de s-video uitgang component aangesloten kon worden, hiervoor zat een verloopje erbij, hiermee kon ik dus perfect 720p op mijn samsung tv bekijken, 1000x beter dan s-video zelf.

volgens mij is dit met heel erg veel kaarten gewoon mogelijk, geforce 6 serie is iig nog steeds te verkrijgen in agp formaat

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• DaBeast.net
Het hoogste wat ik wil emuleren is de N64 (PSX en Sega Saturn (die ik binnenkort eens koop op ebay) hebben lagere emulatie eisen nodig) (en heeeel miscchien nog de Dreamcast, als hij ooit zou draaien op die ouwe bak)

Overigs heeft mijn 4200 TI ook wel een overloopje, met Component en S-Video. Ik heb wel alleen nog maar met S-Video geprobeert, aangezien iemand me vertelde dat deze beter zou zijn als een Component (1 kabelig natuurlijk, niet die met RGB draden). Het zag er toen redelijk wazig uit enzovoort.

Wat ik dus wil is het gevoel krijgen dat je zeg maar gewoon de console zelf aansluit.

Overigs wil ik een simpele front end loader programmeren zodat je geen windows hebt. Het moet dus puut een Emu-Box worden, niet nog eens met films enzovoort bij (wat gaat Tiny-XP goed zijn werk doen :') ).

Groetjes

• maxsurf
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-02-2025
Gebruik je nu een CRT tv of een LCD tv dat maakt het voor de wazigheid misschien wel uit.

Verwijderd

Ik kan maar 1 ding zeggen over de Dreamcast emulatoren... ik heb nog nooit een werkende gezien, dus dat mag je alvast uit je hoofd zetten.

Saturn emulatie is op zijn zachtst gezegt buggy te noemen waardoor ongveer 75% van de games niet werken.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

crt tv heeft maar n resolutie van 640x480, of kleiner (???x320), en als je groter instelt valt dr gewoon heel veel weg, en wordt het "wazig"

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 13-05-2009 18:07 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

AlexanderB schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 18:07:
crt tv heeft maar n resolutie van 640x480, of kleiner (???x320), en als je groter instelt valt dr gewoon heel veel weg, en wordt het "wazig"
Absoluut.
Ik denk dat het raadzaam is om een oude normale monitor te vermommen ofzo.
DaBeast.net schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:36:
Het hoogste wat ik wil emuleren is de N64 (PSX en Sega Saturn (die ik binnenkort eens koop op ebay) hebben lagere emulatie eisen nodig) (en heeeel miscchien nog de Dreamcast, als hij ooit zou draaien op die ouwe bak)

Overigs heeft mijn 4200 TI ook wel een overloopje, met Component en S-Video. Ik heb wel alleen nog maar met S-Video geprobeert, aangezien iemand me vertelde dat deze beter zou zijn als een Component (1 kabelig natuurlijk, niet die met RGB draden). Het zag er toen redelijk wazig uit enzovoort.

Wat ik dus wil is het gevoel krijgen dat je zeg maar gewoon de console zelf aansluit.

Overigs wil ik een simpele front end loader programmeren zodat je geen windows hebt. Het moet dus puut een Emu-Box worden, niet nog eens met films enzovoort bij (wat gaat Tiny-XP goed zijn werk doen :') ).

Groetjes
Ik denk dat je Composiet bedoeld ipv Component.
Component is nl met 3 of 5 kabels voor RGB en optioneel H en V Sync.
Composiet is twee aders in een draad, en dat is de laagste vorm van TV signaal wat je uit je PC kan halen. S-Video, met een MiniDIN stekker is dan al beter, maar niet optimaal.

Ik heb voor mijn HTPC een VGA naar RGB Scart omzetter gekocht. Was wel ff 5 tientjes, maar het is echt het scherpste wat je kan krijgen op een CRT TV.

[ Voor 68% gewijzigd door McKaamos op 13-05-2009 18:14 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:42:
Ik kan maar 1 ding zeggen over de Dreamcast emulatoren... ik heb nog nooit een werkende gezien, dus dat mag je alvast uit je hoofd zetten.

Saturn emulatie is op zijn zachtst gezegt buggy te noemen waardoor ongveer 75% van de games niet werken.
Idd, op Youtube heel wat video's van werkende games, maar zelf nog nooit deftig aan de praat gekregen (met al die plugins :s). En om nu een Dreamcast te halen enkel en alleen voor "Radio Jet Set" is me ook teveel van het goede.

N64 gaat redelijk, maar niet alle games willen even goed gaan. Ook is de besturing niet zo goed vergeleken met een N64-controller.

Alles tot 16bit en PSX gaat soepel.

Eventueel kan je opteren voor een PS2? PSX games werken, en voor de rest zijn er compilatie-cd's te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door 0X55AA op 13-05-2009 18:20 ]

• DaBeast.net
Over de Dreamcast emulators had ik het over de nullDC en Chancast emulators. Zelfs heb ik deze wel nog nooit gebruikt, dus wist nog niet wat de werkende games waren. Ook Saturn had ik nog niet geprobeert.

Project 64 werkt anders best soepel moet ik zeggen, ook is de PSX emu lekker op full speed.

Wat ik wil hebben is dat ik die PC op eender welke TV kan aansluiten. Zodat als ik hem mee neem naar bv een kammeraad zijn thuis om daar een game avond te houden ofzo :p , dat ik geen problemen heb dat hij wazig is, of bv dat ik geen beeld krijg door een on-ondersteunde video formaat of weet ik veel :') .

Ik wil dus ook een heleboel verschillende gamepad naar USB converters kopen, en deze in de case inwerken.

Bedankt al voor de vele reacties.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DaBeast.net schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:47:
Over de Dreamcast emulators had ik het over de nullDC en Chancast emulators. Zelfs heb ik deze wel nog nooit gebruikt, dus wist nog niet wat de werkende games waren. Ook Saturn had ik nog niet geprobeert.

Project 64 werkt anders best soepel moet ik zeggen, ook is de PSX emu lekker op full speed.

Wat ik wil hebben is dat ik die PC op eender welke TV kan aansluiten. Zodat als ik hem mee neem naar bv een kammeraad zijn thuis om daar een game avond te houden ofzo :p , dat ik geen problemen heb dat hij wazig is, of bv dat ik geen beeld krijg door een on-ondersteunde video formaat of weet ik veel :') .

Ik wil dus ook een heleboel verschillende gamepad naar USB converters kopen, en deze in de case inwerken.

Bedankt al voor de vele reacties.
Sja, in princiepe moet het gewoon werken. Wazig zal het altijd zijn omdat je simpelweg een ander videoformat uitspuugt dan wat de TV normaliter slikt.
Het scherpste wat je kan krijgen is RGB Scart, en daarvoor heb je een VGA->RGB Scart converter nodig.

De enige methode die geen wazigheid oplevert is een VGA, DVI of HDMI aansluiting gebruiken en die in een LCD of Plasma TV met een dergelijke ingang proppen. Niet iedereen heeft daar een van though, dus dan ben je aangewezen op Scart of nog minder.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1