[CMS]De volgende stap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297645

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een paar website online zetten, de ideeen zijn er al.
Ik ben een tijd geleden begonnen met html & css. Ik heb dat nu redelijk onder de knie.
Nu heb ik wampserver 2 geinstalleerd en ben begonnen met de SQL taal te leren, wat goed vordert.
Ook wou ik meer weten over CMS en heb ik Joomla geinstalleerd. Alleen nu loop ik vast.

Ik wil graag een website kunnen bouwen waarbij gebruik wordt gemaakt van een cms / database / formulieren. Ik heb het een en ander aan onderzoek gedaan / tutorials gevolgd noem maar op, maar the big picture blijft een blur.

Hoe bouw ik een website op een cms? Moet ik eerst beginnen met leren van php?
html / css / flash lukt al goed. sql-taal begint te komen. php ben ik nog op 0.

Wat is de volgende stap en hoe kan ik die het beste uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Wat wil je doen?

Als je een statische website zelf wilt maken, maak je deze met HTML.
Als je een dynamische website zelf wilt maken, maak je deze met bijvoorbeeld PHP.
Als je een CMS wilt gebruiken, dan moet je deze installeren, bijvoorbeeld Joomla zoals je zelf aangeeft.

Aangezien het niet duidelijk is wat je doel is en waar je op vastloopt en wat je bedoelt met 'het bouwen van een website op een CMS', kan ik je verder niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Heb je de documentatie bij Joomla wel goed doorgenomen? Installatie, configuratie, aanmaken van content, maken van menustructuur, veranderen van layout/template, formuliertjes maken, etc etc. Het staat allemaal wel ergens beschreven in de documentatie. Het meeste kun je doen zonder een regeltje PHP.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Een cms systeem moet je meestal maar 1 keer installeren, configureren en dan is het gebruiksklaar. Dan kan je in de paginas van het cms (die meegeleverd zijn met het CMS) extra paginas toevoegen, customizen etc.

Een cms heeft veel voordelen, namelijk dat je niet super IT begaafd moet zijn om er mee om te gaan en nieuwe content toe te voegen. Ook het standaardiseren van paginas, en gebruiksvriendelijkheid bij grote websites is mooi meegenomen. Een nadeel van een CMS is dat je niet alles zomaar kan customizen zonder in de (soms zeer ingewikkelde) code te duiken.

Als je dus joomla geinstalleerd hebt, kan je gewoon paginas toevoegen door op de joomla admin module naar new content of iets dergelijks te gaan en daar paginas, menus etc te maken.

Je kan vast en zeker op google ook wel dingen vinden, zoek eens op "joomla getting started"

Tharuler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stel, Ik maak een website. Die website heeft een blog. Op die blog wil ik een nieuw bericht posten.
Dan wil ik niet in de html / css code gaan werken, maar gewoon kunnen opgeven wat de bijv de titel / datum / schrijver / inhoud is. en dat die dat vervolgens met de goede opmaak op de site plaatst.

Hoe verbind ik bepaalde punten van mij site aan het cmsysteem? Zoals ik al zei de big picture is totaal niet duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 297645 op 12-05-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In programming gaat het over het zelf programmeren van applicaties. Ik zie in je posts eigenlijk geen concrete programmeer vraag.

Een CMS is gewoon een stukje software wat je helpt bij het beheren van de Content van een Site. Het gebruik van een CMS heeft dan ook niet direct wat met programming te maken.

Het aanpassen van een bestaand CMS of het creeeren van een eigen CMS heeft dat dan weer wel. Hoe dat precies gaat is afhankelijk van welk CMS je gebruikt en in welke taal het CMS gemaakt is.

Als je vragen hebt over hoe je een template ( uiterlijk ) voor een CMS moet maken, heeft dat meer met HTML/CSS te maken en hoort dat meer thuis in Webdesign, Markup & Clientside Scripting, heb je vragen over hoe je een webserver/CMS moet installeren hoort dat meer in Windows Servers en Server-software of Internetproviders en Hosting.

Wat wil je dus eigenlijk precies weten?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Wat jij wilt is niet leren programeren, maar op basis van bijvoorbeeld wat je zelf al gebruikt, joomla, een website klaar zetten. Je hebt joomla al geinstaleerd zeg je. Zoek vervolgens een template erbij die op jouw idee lijkt. Pas je plaatjes aan, pas de css aan aan de kleuren die jij wilt. En dan moet je verder komen.

Als je serieus wilt leren hoe je een cms systeem inelkaar wilt klussen kan je beter eerst leren programeren. Maar dat is denk ik een overkill voor wat jij van plan bent.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Anoniem: 297645 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 14:23:
Stel, Ik maak een website. Die website heeft een blog. Op die blog wil ik een nieuw bericht posten.
Dan wil ik niet in de html / css code gaan werken, maar gewoon kunnen opgeven wat de bijv de titel / datum / schrijver / inhoud is. en dat die dat vervolgens met de goede opmaak op de site plaatst.
Je wilt dus een dynamische website gemaakt met bijvoorbeeld PHP.
Hoe verbind ik bepaalde punten van mij site aan het cmsysteem? Zoals ik al zei de big picture is totaal niet duidelijk.
Welke punten aan welk CMS systeem? Of bedoel je dat je zelf een blog in Joomla wilt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is wel duidelijk dat ik er weinig van snap :P Mijn idee was dat je via html de opbouw van je site regels, met css de opmaak maakt. Vervolgens met php bepaalde modules of templates maakt zodat je in sql bijv een tabel hebt met: nieuws_titel nieuws_schrijver nieuws_content. daarin je tekst invoerde. Vervolgens leest php dat uit en zet dat op de goede plaats in je html. en je css zorgt automatisch dan voor de opmaak ervan.

cms is dan de grafische interface waarin je een bijv een artikel schrijft, die vervolgens in je database wordt gezet en dan weer uitgelezen wordt door php etc..

Zit ik zo in de goede richting? ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je haalt inderdaad alles een beetje door elkaar.

HTML/CSS: gebruik je om iets weer te geven bij de client, dat is het gedeelte wat over de lijn word gestuurd, en door de browser behandeld wordt. ( Zoals je inderdaad aangeeft is HTML meer voor de structuur en CSS voor de opmaak )
PHP: een programmeer taal die op de server staat, en als output vaak HTML heeft. PHP kun je dus gebruiken om dynamische HTML te genereren
CMS: een content managment systeem, die in PHP geschreven kan zijn. Een CMS is dus een applicatie waarmee je je content kunt beheren. Deze content word dan meestal in een database opgeslagen ( d.m.v. SQL )

Een CMS kan dus een programma zijn die in PHP geschreven is, en d.m.v. Templates en de ingevoerde Content HTML/CSS output levert.

Maar de vraag is wat je nu precies wilt. Want op deze manier hoort het topic ieder geval niet in PRG thuis.

[ Voor 23% gewijzigd door Woy op 12-05-2009 15:03 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik wil. Een dynamische website maken. Die ik makkelijk kan updaten via een cms.
Ik wou graag weten wat ik vervolgens het beste kon gaan doen.
php leren, met een cms leren omgaan, SQL etc. Hoe en in welke volgorde ik dat het beste kon leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 297645 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:14:
Wat ik wil. Een dynamische website maken. Die ik makkelijk kan updaten via een cms.
Dan kun je van deze zaken
php leren, met een cms leren omgaan, SQL etc
de eerste en de laatste schrappen. Installeer en configureer Joomla, gooi er een template overheen en je kunt met klikken en slepen een site in elkaar bouwen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik design mijn websites in photoshop en vertaal dit vervolgens naar html / css, Ik wil dan ook geen klikkliksleep site en daar ligt dan het probleem dat ik geen standaard template kan gebruiken omdat die dan niet helemaal klopt wel? Ik wil uiteindelijk alles kunnen. (x)html css flash javascript php sql cms etc. En vroeg mij dus af hoe en in welke volgorde ik dit het beste kon leren. Blijkbaar komt dat niet helemaal goed over. javascript laat ik het liefst ff links liggen. en wou meteen een grotere stap zetten naar de dynamische websites.

Ik wou gewoon zo effectief mogelijk leren en had hier graag wat tips bij.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 297645 op 12-05-2009 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dán moet je zelf templates gaan maken voor Joomla, of een ander CMS. Hierbij meng je eenvoudig html met dynamische onderdelen, zonder dat je zelf deze onderdelen hoeft te programmeren met php, javascript of sql. :)

Het gebruiken van Joomla-modules in jouw template gaat heel eenvoudig met tags als:
HTML:
1
2
3
<jdoc:include type="component" />  
<jdoc:include type="modules" name="left" />
<jdoc:include type="modules" name="footer" />

Maar dat kun je zelf vinden op de duizenden sites met tutorials.

[ Voor 35% gewijzigd door CodeCaster op 12-05-2009 15:32 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Dan zijn je volgende stappen:

1. leren programeren
2. Leer met php omgaan
3. lees sql
4. leer hoe sql in je php moet zetten
5. Leer hoe je een nette siteopbouw moet bedenken en maken

En dan ergens kan je bedenken wat je zou willen maken in een cms. Maar dat kan dan nog wel een tijdje duren. Wat makkelijker is aanklooien met templates zoals CC hierboven al zegt, maar of je daar wat van leert ;)

[ Voor 14% gewijzigd door disjfa op 12-05-2009 15:32 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

disjfa schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:32:
Wat makkelijker is aanklooien met templates zoals CC hierboven al zegt, maar of je daar wat van leert ;)
Je leert ermee werken met een CMS ;) Dat is één van de dingen die TS wil.

Je kunt níet zonder enige php- en met weinig sql-kennis binnen afzienbare tijd zelf een werkzaam CMS neerzetten, wat dan minstens de functionaliteit heeft van bijvoorbeeld Joomla. TS moet nog veel leren, en dat wil hij ook, hulde daarvoor.

TS, als je wil leren programmeren: kijk naar een andere taal als php. Ga wat rommelen met Java, of kijk eens naar C#, maar lees je vooral in over Design Patterns. Leer na te denken voor je code inklopt.

Als je alleen dynamische websites wil bouwen heb je genoeg aan kennis van html, css, sql en php. Ieder van deze vlakken heeft zijn eigen eigenaardigheden en zaken waar je op moet letten. Het enige wat je aan te raden is als je iets wil leren: koop een boek.

[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 12-05-2009 16:23 ]

Pagina: 1