Wii (VGA) + HTPC (DVI/HDMI) naar Beamer (alle aansluitingen)

Pagina: 1
Acties:

• precious1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03-2024
Ik heb aan de ene kant van mijn huiskamer een Wii en (binnenkort) een HTPC staan. De ene heeft VGA en de ander digitaal signaal voor het beeld. Boxjes voor geluid staan gewoon naast de Wii/Htpc en zal ik handmatig aansluiten afhankelijk van welk apparaat ik gebruik.

Echter, het lijkt mij een beetje overdreven om 2x een 10m kabel door mijn kamer aan te leggen voor de video, en dan ook die nog handmatig te moeten koppelen als ik van apparaat wil wisselen. Dit vooral omdat mijn beamer een beetje hoog hangt en ik er dus niet zomaar bijkan.

Is er een oplossing waarbij ik aan 1 kant in een (goedkoop) kastje/splitter/oid zowel 1x VGA als 1x DVI/HDMI aansluit, en vandaar met 1x 10m kabel (liefst digitaal natuurlijk, maar op vga basis mag eventueel ook, beamer kan allebei aan, resolutie 1680x1050) naar de beamer kan gaan?

Alvast bedankt!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 14:28
Vraag voor het LPPR forum...

Waarom niet allebei aansluiten, en softwarematig switchen?
Als jou beamer HDMI ondersteunt heeft ie daarnaast ZEKERWETEN nog een VGA ingang.

Elke moderne beamer kan softwarematig van input switchen
misschien is het handig dat wij het typenummer van je beamer weten.
Een VGA kabel kost 1 euro per meter, en een HDMI kabel 2 euro per meter... i don't see the problem..

Een splitter gaat zeker duurder worden, al helemaal een HDMI EN vga kassie!

Edit, ik heb btw 7x 10 meter naar mijn beamer lopen

[ Voor 21% gewijzigd door Daan00 op 12-05-2009 23:36 ]

• precious1
100% duidelijk,

thanks voor je hulp!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft niets met videokaarten en weinig met monitoren te maken. Ik verplaats dus idd naar LCD, Plasma, Projectie & Recording

Move VB -> LPPR

On-topic:
Heb zelf exact dezelfde situatie en heb toch twee kabels lopen, HDMI en component. HDMI voor de HTPC en component voor de Wii. Reden is dat Wii Component->VGA niet zo'n succes is. De Wii verandert aspect ratio op een manier dat de beamer (Acer H5350) niet bepaald lust. Gevolg is dat het beeld voor 30 sec op zwart gaat iedere keer dat dat gebeurt, wat niet bepaald bevorderlijk is voor Guitar Hero :(

Met component gaat het gewoon goed. Bovendien zou een VGA splitter hoogstwaarschijnlijk het analoge VGA beeld van de HTPC verneuken (high-res gaat niet goed samen met teveel splitters/schakelaars).

Oslik blyat! Oslik!

• Daan00
Even goed op internet zoeken, ik vind zo een VGA kabel van 10 meter voor €11,20...

En een HQ profi HDMI kabel voor €19,80, als je een no-name kabel wilt ben je maar €12,95 kwijt.

Succes ernee, en veel speel- en kijkplezier!

• Daan00
Ik zou dan bij nader inzien ook voor component gaan, meerdere voordelen;
Als je overstapt op een andere spelcomputer (xbox,ps) kan je de componentkabel ook gebruiken, component is namelijk echt 'video'.
Als je je beamer weggooit, kan je je wii nog aansluiten op een TV, niet alle TV's hebben VGA in, meerdere hebben wel component in.

Nadeel; laptop snel op beamert aansluiten kan niet, tenzij je een laptop hebt met HDMI out.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Daan00 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:52:
Ik zou dan bij nader inzien ook voor component gaan, meerdere voordelen;
Als je overstapt op een andere spelcomputer (xbox,ps) kan je de componentkabel ook gebruiken, component is namelijk echt 'video'.
Als je je beamer weggooit, kan je je wii nog aansluiten op een TV, niet alle TV's hebben VGA in, meerdere hebben wel component in.

Nadeel; laptop snel op beamert aansluiten kan niet, tenzij je een laptop hebt met HDMI out.
Xbox 360 en Playstation 3 hebben beiden HDMI (niet alle modellen van de Xbox 360 hebben HDMI, maar als je er nu een in de winkel koopt heeft hij sowieso HDMI ).

En als je TV component heeft dan heeft hij meestal ook wel VGA. Ik weet dat er TV's zijn die geen VGA hebben, maar een beetje recente LCD TV heeft zowel component als VGA.

• precious1
thnx dion_b. Ik heb inderdaad ook de acer h5350, en zal dus niet voor vga gaan...

Om het met composiet te kunnen laten werken moet ik daarvoor echter 2x een male aan elkaar verbinden en weet niet hoe dit moet.

Ik had hiervoor al een nieuw topic geopend, maar ik zet het hieronder ook nog even neer, omdat het eigelijk hierbij hoort
ik kan alleen composiet kabels vinden (van 10m) die aan beide kanten een Male-aansluiting hebben.

Is het dan de bedoeling dat ik zoiets er tussen zet?
http://www.kabeltje.com/h...rmd-koppelstuk-p-376.html

Of moet ik iets specifiekers hebben.
Alvast bedankt voor het antwoord, ik kom er echt niet uit zo, ondanks googlen etc.
edit: nog 1 vraagje, is er een eenvoudige manier om het audio-gedeelte (composiet) om te zetten naar iets waarop ik een standaard pc-speaker aan kan sluiten? thnx

[ Voor 10% gewijzigd door precious1 op 17-05-2009 18:45 . Reden: extra vraagje ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Composiet is voor video. Welk audio signaal heb je het nu over? En wat wil je precies?

btw dion_b heeft het over component en jij over composiet, da's heel wat anders. Eerst even duidelijkheid.
dion_b heeft een component kabel van z'n Wii naar z'n beamer voor zover ik begrijp.
Component video zijn eigenlijk 3 kabels (rood, blauw & groen apart).
Composiet is het meest simpele (en slechte) om video te transporteren gaat maar over 1 kabel (vaak gele tulp)

[ Voor 70% gewijzigd door kaajee op 18-05-2009 16:43 ]

• Daan00
Een mannetje mannetje verbind je met een vrouwtje vrouwtje connector (goh ;))

Als ik me niet vergis, wat ik niet vaak doe, dan komt er (standaard) uit een wii composiet + audio.
Kabels kunnen dit natuurlijk niet upscalen ofzo...

De H5350 heeft trouwens (zoals je weet) composiet, component, s-video, VGA en HDMI aansluitingen.
Ik heb deze beamer ook, en aangezien ik al VGA, composiet en S-video had liggen, maar deze van matige kwaliteit waren, heb ik er nog een HDMI kabel en componentkabel naast gelegd, allemaal 10 meter lang.
de beamer hangt aan het plafond en 'even' een kabeltje bijprikken kan niet.
Kost wat (1/2 van de beamer) maar heb je ook wat, nooit meer gezeur dat je een kabel niet hebt liggen.....

• precious1
hmm, dus ik kan voor de kwaliteit toch beter Component nemen...

even kijken dan hoor:
een component kabel van 10m + Wii aansluitsetje + 3xrca female = (bij kabeltje.com) zo'n 50 euro
composiet kabel van 10m + 1xrca female = 25 euro
(incl verz)

scheelt op zich nog wel 25 euro... Is het verschil in beeldkwaliteit echt groot genoeg om dit te doen? Ik bedoel, de Wii speel je toch vooral vanwege de acties/reacties en niet vanwege de hoogstaande graphics ofzo... Kan die 25 euro goed gebruiken voor een 10m dvi kabel :D tsja echt rijk ben ik niet, 'k zit niet meer in de computerbusiness enzo :D

Zowel bij composiet als bij component zijn er kabels voor audio (l/r). Hoe kan ik deze eventueel omzetten?
Ik wil namelijk gewoon een 2.1 of 5.1 Pc-speaker setje gaan gebruiken (ook vanwege htcp uiteraard).

ps. ~250 euro enkel en alleen voor de bekabeling, Daan00??? Damn....

[ Voor 4% gewijzigd door precious1 op 19-05-2009 13:30 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
precious1 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:28:
..............

scheelt op zich nog wel 25 euro... Is het verschil in beeldkwaliteit echt groot genoeg om dit te doen? Ik bedoel, de Wii speel je toch vooral vanwege de acties/reacties en niet vanwege de hoogstaande graphics ofzo... Kan die 25 euro goed gebruiken voor een 10m dvi kabel :D tsja echt rijk ben ik niet, 'k zit niet meer in de computerbusiness enzo :D
Ja het verschil in beeldkwaliteit is echt aanzienlijk/enorm!
precious1 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:28:
Zowel bij composiet als bij component zijn er kabels voor audio (l/r). Hoe kan ik deze eventueel omzetten?
Ik wil namelijk gewoon een 2.1 of 5.1 Pc-speaker setje gaan gebruiken (ook vanwege htcp uiteraard).
.........
Ik weet niet waar je speakersetje komt te staan, maar je kan natuurlijk overal de audio 'aftappen/afsplitsen'. Als je een mini-jack ingang hebt, zul je een verloopje van 2x tulp naar mini jack moeten nemen. Als je tulpingangen hebt kun je die rechtstreeks gebruiken.

• Daan00
Bij allebei de kabels zal je een female/female koppelstuk moeten kopen, dan kan je je audio gewoon een andere kan op sturen.

Ik gebruik composiet en component om via mijn DVDrecorder tv te kijken, ik heb ook weleens S-VHS getest...

ik kan bijna niks tot geen verschil waarnemen, tussen composiet en component, bij allebei is de beeldkwaliteit belabberd, maar dat ligt mede aan mijn kabelaansluiting...

je hebt vastwel 2 RCA/tulp audiokabels (links rechts)
Sluit je wii eens via component en composiet aan, en bekijk het verschil.
Als je beamer aan het plavond hangt zet je de wii even op een stoel, het is maar een testopstelling.

Ja, aan de €250,- voor kabels kom ik wel ongeveer ja, dat is inclusief 2 x 10 meter audio....
Vooral de component en hdmikabel waren geen pretje qua prijs, al helemaal als je ziet dat 4 meter van die kabel overtollig is.....

• precious1
Okdan, volgens mij vat ik hem nu :D
thanks voor de hulp heren!!
Pagina: 1