Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aanhalingstekens aan kolom toevoegen [Open office Calc]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een excel document met daarin alle postcodes van nederland, inclusief longitude, latitude, om deze als csv te kunnen importeren binnen een stuk software moeten alle 3 de kolommen omringd zijn door aanhalingstekens, dit is automatisch gebeurd bij de latitude en longitude kolom, alleen de daadwerkelijke postcode kolom krijgt dit niet als ik hem opsla als csv. Als ik de boel dan importeer wordt de postcode kolom niet herkend, en wordt het een bende met als resultaat een database met niet werkende postcodes. Graag zou ik willen weten of iemand mij kan vertellen hoe ik de postcode kolom ook van aanhalingstekens kan voorzien. Van belang is dat er niet meer kolommen bij komen, dus maximaal 3. Ik heb het namelijk via een rekensom geprobeerd, door er 2 kolommen voor te gooien, maar als ik die csv importeer herkent ie dit ook niet goed.

Even voor de duidelijkheid, zo komt mijn csv er nu uit te zien:

9446 "52.94235" "6.61312"

Zo moet de csv er uitzien om goed geïmporteerd te kunnen worden:

"9446" "52.94235" "6.61312"

De aanhalingstekens van de longitude en latitude kolom zijn overigens in Calc niet zichtbaar, maar worden pas zichtbaar als je ze in een csv opent.

Iemand een idee?

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
In het onderwerp noem je "Open office Calc". Welke is het nou?
[...]
Even voor de duidelijkheid, zo komt mijn csv er nu uit te zien:

9446 "52.94235" "6.61312"

Zo moet de csv er uitzien om goed geïmporteerd te kunnen worden:

"9446" "52.94235" "6.61312"

De aanhalingstekens van de longitude en latitude kolom zijn overigens in Calc niet zichtbaar, maar worden pas zichtbaar als je ze in een csv opent.

Iemand een idee?
Dat bij de export naar CSV het postcodegetal geen quotes krijgt en de coördinaten wel, ligt aan het feit dat het postcodegetal echt als getal wordt gezien: in de spreadsheet (of het nou calc of excel is) staat die standaard rechts uitgelijnd in zijn cel. De coördinaten worden door calc beschouwd als tekst, omdat de punt "." geen onderdeel uitmaakt van een getal (dat moet nl. een komma zijn). Je ziet ook dat die links uitgelijnd in hun cel staan.
Om het postcodegetal bij de export naar csv ook van quotes te voorzien, moet je ervoor zorgen dat hij als tekst wordt beschouwd. Dat kan bijvoorbeeld door het bij het intypen te laten voorafgaan door een single quote ('):
'9446
Je zult zien dat hij dan ook links in de cel komt te staan.
Om een hele kolom getallen te converteren naar tekst, kun je in calc het best de functie TEXT(getal, format) gebruiken, waarbij format in dit geval "####" (4 cijfers) is.