• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik merkte net iets eigenaardigs in mijn wiskundeboeken: Bij functies, wordt de letter i altijd overgeslagen. Dus het loopt zo: f(x), g(x), h(x), j(x), k(x)... Maar de i slaan ze over?

Is hier een logische wiskundige reden voor?

Misschien een gekke vraag, maar ik vraag het wel serieus!

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:39
Wordt de l (L dus) wel gebruikt? Zo niet, dan zou het wel eens kunnen komen omdat de hoofdletter i (I dus :P) teveel op een kleine letter L lijkt.

The devil is in the details.

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-12 16:29
Ik denk dat het is omdat een i teveel lijkt op een l. Helemaal bij een slordig handschrift. Kan snel voor verwarring zorgen. Bij autokentekens worden ook niet alle letters gebruikt om verwarring bij het lezen van het kenteken te voorkomen.

[ Voor 2% gewijzigd door -elw00d op 11-05-2009 22:28 . Reden: Hahn was sneller! ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het wordt meestal al gebruikt als imaginaire eenheid.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kan ook nog zijn om verwarring met de i van de complexe getallen te voorkomen, alhoewel ik de verwarring met de l aannemelijker vindt, aangezien de imaginaire eenheid niet direct iets te maken heeft met een functie(-voorschrift).

offtopic:
De hoogleraar die Calculus gaf vond de formule van Euler, de mooiste formule die er bestaat. Oordeel zelf: ei π + 1 = 0

[ Voor 55% gewijzigd door Cadezo op 11-05-2009 22:41 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

eamelink schreef op maandag 11 mei 2009 @ 22:28:
Het wordt meestal al gebruikt als imaginaire eenheid.
Met ^^

code:
1
i² = -1

Dat is wat i me nog levendig herinner van de leessen wiskunde :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
haha, verwarring met de kleine letter l is inderdaad aannemelijk :) De letter i word gestileerd geschreven, dus daaraan zal het niet liggen. Alhoewel sommige mensen niet echt een goed handschrift hebben :') alfa's die op a's lijken, beta's die op b's lijken, en gamma's die op g's lijken :+

Wat een simpel antwoord ook weer.. Maar toch bedankt.

[ Voor 33% gewijzigd door link0007 op 11-05-2009 22:56 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Wacht maar tot je in panne valt en je chassisnummer aan de bijstand moet doorgeven O-) Dan zal je vloeken op je garagehouder :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Borromini schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 02:56:
offtopic:
Wacht maar tot je in panne valt en je chassisnummer aan de bijstand moet doorgeven O-) Dan zal je vloeken op je garagehouder :P
Daarvoor is het militair alfabet. Dat zou iedereen moet leren op school.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Titel aangepast om verwarring met software functies (zoals gemeld in een TR en zoals ik zelf ook ervaarde) te voorkomen

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad, de i wordt bij mijn weten eigenlijk alleen maar gebruikt voor het imaginaire deel in complexe getallen. Daarnaast wordt de i in formules in Duitsland ook niet gebruikt, die gebruiken meestal de j of J. Ook in die complexe getallen. Overigens doen we dat hier in Nederland ook zodra we complexe getallen toepassen in de wisselstroomtechniek:
B.v. de notatie Z = j3 + 4 voor X = 3 Ω en R = 4 Ω.

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Daarnaast is alle letters aflopen als functienamen volgens mij iets typisch voor middelbareschoolboeken. Daarbuiten worden bepaalde delen van het alfabet vaak gebruikt voor vaste toepassingen. Bijvoorbeeld: a, b en c, zijn vaak constanten of parameters, f, g en h, zijn functies, i, j en k, zijn tellers in een sommatie, p en q zijn een teller en noemer, x, y en z zijn variabelen.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Ik heb letterlijk het hele Griekse alfabet als functienaam of variabele langs zien komen tijdens mijn studie.

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Confusion schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:07:
Ik heb letterlijk het hele Griekse alfabet als functienaam of variabele langs zien komen tijdens mijn studie.
De Griekse letters staan daar weer een beetje buiten. Maar natuurlijk kunnen alle letters worden gebruikt als je veel functienamen nodig hebt of een specifieke (bekende) functie wilt omschrijven (natuurlijk gebruik je bijvoorbeeld de zeta voor de Riemann zetafcuntie).

Maar als je zomaar een functie maakt, bijvoorbeeld voor in een oefenopgave, dan zul je deze toch snel f(x) noemen.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Andamanen schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:32:
Maar als je zomaar een functie maakt, bijvoorbeeld voor in een oefenopgave, dan zul je deze toch snel f(x) noemen.
Bij veel vakken niet. Ook in een oefenopgave is een golffunctie PhiA(x)

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Confusion schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:07:
Welke studie heb jij gedaan dan? want ik kan zo snel niks bedenken bij San en Sho, of Omikron

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

3V3RT schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 22:41:
Welke studie heb jij gedaan dan? want ik kan zo snel niks bedenken bij San en Sho, of Omikron
Wat zijn san en sho?.
edit: al gevonden.. apart.. toch wel grieks gehad vroeger maar die oude letters heb ik nooit gehad.
Zo te zien ook niet echt veel gebruikt. :)

[ Voor 29% gewijzigd door job op 16-05-2009 22:49 ]

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12 09:48

BaatZ

Prullenbakker :?

Interessante vraag inderdaad. Ik denk ook dat het komt door conventies voor parameternamen, wat andamanen zei.
het zal wel een combinatie zijn van conventies en verwarring met de imaginaire eenheid zijn; ook in mijn bachelorstudie natuurkundeben ik nooit een i als functienaam tegengekomen. Na f,g,h worden trouwens al snel indices aan functies gehangen: f1 en daarbij inderdaad ook fi, met i een lopende index. Soms wordt een functienaam na een transformatie vervangen door zijn Griekse variant; de x wordt een xi/ksi en die is verdomd lastig om te schrijven. Ik maak er altijd een èta van :)
Golffuncties krijgen meestal een griekse letter, net als dingen die met hoeken en rotatie te maken hebben.
Er is trouwens ook een enkele (voor zover ik weet) hebreeuwse letter in gebruik, de aleph (lijkt op alpha) voor een bepaalde klasse van getallen, aleph 0 is er eentje van in elk geval.
Letterverwarring met i,I en l, L lijkt me niet logisch, omdat meestal cursieve letters of handschriftletters worden gebruikt voor functienamen, zeker in drukwerk.

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lijkt mij dat de enige reden gewoon is verwarring met de imaginaire eenheid.

Bij elektrotechniek gebruiken we ook j ipv i, en gebruiken we wel i voor functies (de stroom om precies te zijn :P )

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Buiten complexe getallen, wordt i ook wel vaak gebruikt als increment, of als index in Einsteins sommatieconventie.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

3V3RT schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 22:41:
Natuurkunde. Ik was van deze tabel uitgegaan: Wikipedia: Greek alphabet. Omikron en Upsilon zijn de zeldzaamste; ik weet zo snel niet meer waar die weleens voor gebruikt werden. Overigens zit er natuurlijk ook veel wiskunde in zo'n opleiding.

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12 10:17
Ik studeer natuurkunde maar ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een j(x) functie heb gezien hoor ... i en j worden vaak gebruikt in sommaties en dergelijke, ik denk dat het daarmee te maken heeft!

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Pagina: 1