Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veranderen a-records domeingegevens

Pagina: 1
Acties:

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wil een domeinnaam laten verwijzen naar het IP-adres van een webserver. Bij de domeinregistrant kan ik zelf a-records wijzigen. Nu wil ik weten welke ik aan moet passen? Een aantal dingen heb ik zelf al uitgezocht. Maar ik kon niet alles vinden.

*.mijndomein.nl en www.mijndomein.nl staan nu nog verkeerd. Deze moet ik dus in ieder geval veranderen.

Verder heb ik nog iets wat er als @.mijndomein.nl uitziet. Wat betekend "@" in dit geval? Kan er nergens iets over vinden.

Als laatste heb ik nog mail.mijndomein.nl. Deze kan blijkbaar gebruikt worden voor mailforwarding. Iets wat we overigens niet gebruiken. Op het moment POPpen we de mail bij de domeinregistrant. Kan dit a-record dan weg?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijndomein.nl ook verwijst naar het juiste IP-adres? Zit dit al in het a-record *.mijndomein.nl of moet ik dit toch via een cname-record regelen?

Alvast bedankt.

Thom

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 08:02
Het enige dat je hoeft te wijzigen zijn de records *.mijndomein.nl en www.mijndomein.nl.

Wat betreft @.mijndomein.nl, wanneer dit een a-record is dien je deze ook te wijzigen. Deze staat voor de root van het domein, en dus zonder subdomein als www. en * .

Ik raad je sterk aan om mail.mijndomein.nl te laten staan anders komt wellicht je mail niet meer aan. Tenzij je dit bij een ander domein afneemt.

mijndomein.nl is @.mijndomein.nl , een cname is in dit geval niet nodig.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het sterretje in *.mijndomein.nl is een zogenaamde 'wildcard', dat betekend dat dat specifieke record alles wat je niet apart hebt gedefinieerd als het ware "opvangt" en toch van een antwoord voorziet.

Bijvoorbeeld als iemand een keer een tiepfout maakt een wwww.mijndomein.nl of ww.mijndomein.nl tiept, maar feitelijk alles van soep.mijndomein.nl en dit.is.mijndomein.nl wordt erdoor afgevangen. Als het maar eindigt op "punt mijndomein punt nl".

Zou je dat wildcard-record niet hebben, zou iemand die zo'n tiepfout maakt als hierboven, een "pagina niet gevonden" melding krijgen. Ook kun je dan niet zomaar subdomeinen gebruiken.

In de meeste situaties (en zeker als je niet precies weet wat het doet) wil je die gelijk houden aan het adres www.mijndomein.nl - zeker als je niet weet waarom je dat niet zou willen. :)

Het apenstaartje is geen DNS-standaard, dat is dus waarschijnlijk iets wat je provider zelf gebruikt. Dat zou je dus even bij hen na moeten vragen.

Welke ik trouwens mis in je rijtje, is het domein zonder punt ervoor, dus mijndomein.nl - ook die wil je in principe naar hetzelfde IP laten wijzen, anders krijgen mensen die er geen 'www' voortiepen ook een "pagina niet gevonden" melding, en dat wil je niet. Dat zijn er best nog wel wat namelijk, en je moet maar net doorhebben dat het dan met www ervoor wel werkt. :)

Verwijderd

Er zijn veel verschillende notaties mogelijk maar over het algemeen zijn dit de meest voorkomende notaties voor de zone mijndomein.nl

code:
1
2
3
mijndomein IN A xxx.xxx.xxx.xxx
www IN CNAME mijndomein
ftp IN CNAME mijndomein

Of zo:

code:
1
2
3
mijndomein IN A xxx.xxx.xxx.xxx
www IN A xxx.xxx.xxx.xxx
ftp IN A xxx.xxx.xxx.xxx

Maar ook zoiets mag:

code:
1
2
3
mijndomein.nl. IN A xxx.xxx.xxx.xxx
www.mijndomein.nl. IN A xxx.xxx.xxx.xxx
ftp.mijndomein.nl. IN A xxx.xxx.xxx.xxx

Of zo:

code:
1
2
3
mijndomein.nl. IN A xxx.xxx.xxx.xxx
www IN CNAME mijndomein.nl.
ftp IN CNAME mijndomein.nl.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Roelant schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:11:
Het apenstaartje is geen DNS-standaard, dat is dus waarschijnlijk iets wat je provider zelf gebruikt. Dat zou je dus even bij hen na moeten vragen.
Mjawel, sort of. Is een configuratie-optie in BIND zonefiles. :)

@ verwijst (in BIND) naar de $ORIGIN directive van je zonefile; zie bijvoorbeeld dit voorbeeld.

Maargoed, daar hoeft TS dus niet echt over wakker te liggen.
Zorg alleen wel dat je mijndomein.nl. (let op de laatste punt) goed gedefiniëerd staat.

mijndomein.nl.       IN      A     <ipadres>

[ Voor 14% gewijzigd door r0b op 11-05-2009 21:07 ]

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Thx all.

Ik zal *.mijndomein.nl, www.mijndomein.nl en (@.)mijndomein.nl aanpassen.

Mail.mijndomein.nl nog maar even niet. Vanwege een publiciteitscampagne is het kunnen ophalen van mail te belangrijk.

Overigens was er ook nog een localhost.mijndomein.nl. Deze stond/staat al goed op 127.0.0.1.

Groetjes,
Thom

• r0b

r0b

--nvm--

[ Voor 112% gewijzigd door r0b op 11-05-2009 21:07 ]

Verwijderd

r0b schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:38:
[...]

Mjawel, sort of. Is een configuratie-optie in BIND zonefiles. :)
Toch ben ik heel voorzichting met dit soort dingen. Ik beheer zowel nsd als bind servers en het zou best eens kunnen dat het @ in andere nameserver software onverwachte resultaten geeft. Voor zover ik weet is het @ alleen in het RR SOA record toegestaan waar het idd ORGIN vervangt.

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:55:
[...]

Toch ben ik heel voorzichting met dit soort dingen. Ik beheer zowel nsd als bind servers en het zou best eens kunnen dat het @ in andere nameserver software onverwachte resultaten geeft. Voor zover ik weet is het @ alleen in het RR SOA record toegestaan waar het idd ORGIN vervangt.
Daar heb je een punt inderdaad, heb het voor de zekerheid maar even weggehaald, weet ook niet 100% of het per specificatie is. Zie het wel regelmatig gebruikt worden met cname's, overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door r0b op 11-05-2009 21:20 ]

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 08:02
[b][message=31929880,noline]

Welke ik trouwens mis in je rijtje, is het domein zonder punt ervoor, dus mijndomein.nl - ook die wil je in principe naar hetzelfde IP laten wijzen, anders krijgen mensen die er geen 'www' voortiepen ook een "pagina niet gevonden" melding, en dat wil je niet. Dat zijn er best nog wel wat namelijk, en je moet maar net doorhebben dat het dan met www ervoor wel werkt. :)[/norml]
De @ word vaak gebruikt om de root van het domein (het domein zonder punt ervoor) aan te duiden bij veel hosters. Het is inderdaad niet DNS standaard maar word wel door veel grote hosters gebruikt.
Pagina: 1