Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07-2018
Hallo mensen,

Ik heb gister een Z-5500 bestel met 2 optische kabels, ik wil de Z-5500 aansluiten op m'n computer (met een GA-EP45-DS3R) met een optische kabel, zodat ik digitaal geluid krijg. Als ik de optische kabel in m'n computer stop, en vervolgens een film afspeel met DTS geluid, moet ik dan verder nog wat instellen kwa software (bijvoorbeeld bij mijn sounddrivers, Realtek HD audio mananger) naast dat ik in VLC player intstel bij audiospoor: DTS en bij audio aparaat: A/52 over S/PDIF? Of als ik dus een film afspeel via VLC player zorgt VLC player dat het DTS geluid rechtstreeks de S/PDIF uitgaat het naar m'n PODcenter gaat van de Z-5500 die er vervolgens voor zorgt dat ik DTS geluid krijg?

Want bij Realtek audio HD staat wel bij die keuzes van: Hoofdtelefoon, 2CH, 4CH 6CH, 8CH, en Dolby Digital 5.1 maar geen DTS, maakt dit verder niks uit als ik gewoon een film afspeel in VLC?

Ik heb ook even gegoogled naar m'n onboard soundchip, de Realtek ALC889 en er staat dat die DTS wel ondersteunt, maar op het moederbord zit geen DTS connect, betekent dit dat ik wel DTS signaal kan afspelen?

Groeten,

Pavlof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zoals ik het weet met optisch en DTS is het voordeel van een Z-5500 het DTS zelf kan decoden.
Je PC doet hier dus niks mee, en stuurt het pure DTS signaal naar je z-5500.
Dit doet bijvoorbeeld een PS3 ook naar de Z5500 of elke willekeurige DTS receiver(ik heb ook een Z-5500 + PS3) dus weet dat dat zo werkt.
Moet m'n pc nog optisch aansluiten, maar dan moet er weer een optische switch tussen... dus dat komt nog wel :P
Maar ik denk dat er geen enkel probleem is :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22
woutjeeh schreef op maandag 11 mei 2009 @ 18:59:
Ik heb gister een Z-5500 bestel met 2 optische kabels, ik wil de Z-5500 aansluiten op m'n computer (met een GA-EP45-DS3R) met een optische kabel, zodat ik digitaal geluid krijg. Als ik de optische kabel in m'n computer stop, en vervolgens een film afspeel met DTS geluid, moet ik dan verder nog wat instellen kwa software (bijvoorbeeld bij mijn sounddrivers, Realtek HD audio mananger) naast dat ik in VLC player intstel bij audiospoor: DTS en bij audio aparaat: A/52 over S/PDIF? Of als ik dus een film afspeel via VLC player zorgt VLC player dat het DTS geluid rechtstreeks de S/PDIF uitgaat het naar m'n PODcenter gaat van de Z-5500 die er vervolgens voor zorgt dat ik DTS geluid krijg?

Want bij Realtek audio HD staat wel bij die keuzes van: Hoofdtelefoon, 2CH, 4CH 6CH, 8CH, en Dolby Digital 5.1 maar geen DTS, maakt dit verder niks uit als ik gewoon een film afspeel in VLC?

Ik heb ook even gegoogled naar m'n onboard soundchip, de Realtek ALC889 en er staat dat die DTS wel ondersteunt, maar op het moederbord zit geen DTS connect, betekent dit dat ik wel DTS signaal kan afspelen?
Je moet in je audiodrivers instellen dat het uitgaande signaal over de optische uitgang gaat. Al zal menig pc sowieso deze poort kiezen als er verder geen apparaten zijn aangesloten. Je kan het voor de zekerheid dus even nakijken in je drivers/configuratiescherm.

Verder kan het zijn dat als je een DVD afspeelt dat deze niet standaard op DD of DTS staat. Veelal wordt de eerste audiobron gekozen bij het afspelen. Als dit dan toevallig 2.0 stereo is zal dit uitgegeven worden naar je Z-5500. Maar dat is op te lossen in het menu van de dvd of in je player door gebruik te maken van "audio".

Zoals gezegd maakt het niet uit dat je pc geen DTS ondersteunt. Je pc put namelijk gewoon een digitaal pakketje uit en je Z-5500 codeert dat naar de juiste codec.

DTS Connect is hetzelfde als Dolby Digital Live!. Dit komt er op neer dat je pc real-time 5.1 geluid kan maken. Dus als je 2.0 geluid af zou spelen vanaf je pc kan je geluidskaart daar meteen 5.1 van maken. Maar dat heeft dus te maken met je chip en niet met je Z-5500.
DennusB schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:02:
Moet m'n pc nog optisch aansluiten, maar dan moet er weer een optische switch tussen... dus dat komt nog wel :PMaar ik denk dat er geen enkel probleem is :)
Een mooiere oplossing is gebruik te maken van een optische naar coaxiale converter. Hierdoor kan je je pc via de coaxiale ingang aansluiten op je Z-5500. Qua kosten zit je dan wel wat hoger, maar de oplossing is veel mooier. Aangezien je dan alles kan switchen via het controlpanel van de Z-5500 en niet met een losse switch.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ok ik DENK dat ik het snap, dus stel dat ik een film afspeel op m'n computer, en ik laat het geluid via de optische kabel naar de Z-5500 gaan, hoef ik alleen in VLC Audio spoor op DTS te zetten en audio aparaat op: A/52 over S/PDIF te zetten en dan werkt het? En dan natuurlijk op het POD center van de Z-5500 DTS instellen em dam zorgt de Z-5500 er voor dat er ook echt DTS geludi is?

Edit:

http://img87.imageshack.us/my.php?image=realtek.png een plaatje van m'n audio driver, daar zie je dus staan: 2CH, 4CH Dolby digital 5.1 en al die dingen, en onderin Dolby digital live en al die dingen, wat moet ik hier mee doen dan en hoe moet ik dit instellen? Want stel dat ik een gewoon muzieknummer (dus geen 5.1 mp3tje) of een gewone film af wil spelen, en ik dat dolby digital live inschakel bij die Realtek HD audio manager, zorgt mijn geluidskaart er dan voor dat het normale muzieknummer of de normale film alsnog word afgespeelt in 5.1 surround? Of is het zo dat ik gewoon dolby digital 5.1 in kan schakelen in het POD center en dat de Z-5500 al het signaal wat binnenkomt automatisch omzet in dolby digital 5.1 en dat het niet uitmaakt of het mp3tje wat ik dan afspeel standaard geen dd 5.1 ondersteunt? Of is het zo dat je het POD center bijvoorbeeld alleen op DTS kan zetten als je ook een film afspeelt die ook echt van oorsprong DTS is? En als je bv een normale film die geen DTS bevat afspeelt en dan in het POD center hem op DTS instelt, krijg je dan gewoon geen geluid of kan het POD center van een standaard DVD zonder DTS DTS geluid vormen?

[ Voor 133% gewijzigd door woutjeeh op 11-05-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik heb vandaag de spullen ontvangen :*) , alles zag er goed uit en ik heb het spul natuurlijk meteen geïnstaleerd,
nadat ik het spul had geïnstaleerd heb ik de set achter m'n PC gehangen met de optische kabel, toen wou ik een Full HD DTS movie afspelen (met VLC) en dat stotterde als de nete, dus toen had ik even gegoogled, en dat lag dus aan VLC, dus had ik K-lite codecs gedownload, daarna het opnieuw geprobeerd met Windows Media player classic, en toen kreeg ik eerst DTS niet voor elkaar, maar nadat ik 1 softwarematige encoder had uitgezet werkte de DTS en liep alles zoals het een hoort te gaan, het geluid was in 1 woord: super! :*) Echt heel gaaf geluid.

Nu zit ik alleen nog met 1 probleempje, ik had ook nog een film op m'n computer staan die DD 5.1 moest hebben, en als ik die dus afspeelde pakt de Z-5500 geen DD 5.1 maar bv Pro Logic II, het gaat om .vob bestand ik heb zelfs nog ingesteld in het menu DD 5.1 maar hij blijft op Pro Logic II? Iemand idee waar dit aan ligt?

De film die het wel gewoon deed zoals het hoorde was een Mastroka file, een Full hd movie DTS, die ging gewoon meteen op DTS (met WPM classic), maar bij de .vob files krijg ik het niet voor elkaar en worden ze niet gezien als digitaal, en krijg je bv Pro Logic II of stereo?

Edit:

Ik heb nog een tijdje door staan prutsen met WMP Classic met de AC3 filter en ik weet niet hoe het komt maar hij gaat nu in ieder geval automatisch op DD :) !

Heeft DTS altijd dezelfde bitrate van afspelen? En als DTS goed doet, gebruikt hij dan altijd de maximale bitrate of kan het zijn dat iets dat inhoud ofzo?

Klopt het dat ik zo dus DTS heb met deze instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/1513/instellingen.th.png

[ Voor 19% gewijzigd door woutjeeh op 12-05-2009 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:40
Hallo,

Mijn Z-5500 is momenteel via een optische kabel aangesloten op m'n PS3. Nu wil ik mijn PC er ook op aansluiten en wel digitaal, dus of optisch, of via coax. Nu heeft mijn PC geen "coax-out", wel optisch, maar dit ingang is op de Z-5500 dus al ingenomen door m'n PS3. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, is dit wat: http://www.smartdigital.n...h-naar-coax-omvormer.html ? Of is het een goed idee een geluidskaart aan te schaffen met een "coax-out"?

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door TheDeuce op 08-11-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je kunt bij (bijvoorbeeld) kabeltje.com een topische verdeelkast.splitter kopen, waar je een kastje krijgt met een aansluitmogelijkheid van 3 optische kabels. Vervolgens gaat er 1 kabel naar de Z-5500.

Ik heb zelf ook zo`n kastje aangesloten op de Z-5500 en dat werkt perfect (xtreamer, PS3 en BluRay).

Zo`n kastje kost een tientje..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22
Een dergelijke converter werkt gewoon goed. Op zich wel duurder dan een optische switch, maar qua gemak en afwerking wel een stukje mooier. Met een switch moet je telkens handmatig van input wisselen. Als je een converter gebruikt kan je gewoon het andere apparaat op de digitale coax van de Z-5500 aansluiten waardoor je dus kan switchen met de remote van de Z-5500.

Over wat duurder:
Een optische switch is inderdaad een tientje en je hebt in totaal drie optische kabels nodig.
De converter is zelf al rond de 20 (?) euro en dan heb je twee optische kabels nodig en één digitale coax.

Het is maar net wat je wilt...

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 08-11-2010 18:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:40
Prima, bedankt voor de antwoorden. Ik weet genoeg, ik ga voor de optie met de converter, dan kan ik inderdaad de switch van de Z-5500 gebruiken :)

Bedankt!
Pagina: 1