• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Hallo, ik heb zins December een nieuwe PC gebouwd:
MSI P45 Platinum
COD 8400
Samsung Spinpoint F1 1TB
CoolerMaster RealPower M520
Sapphire 4870
en hij loopt nu vast na het BIOS scherm.
Er is alleen een knipperend wit streepje te zien.

Op het mobo zitten 4 groene lampjes en als er iets niet goed is worden ze rood. Nu waren die al een paar maand rood voordat een Microsoft laadschermpje kwam, ook merkte ik dat het BIOS scherm heel lang te zien was.
Misschien heeft dat er wat mee te maken.

Ik heb geprobeerd op wat op internet te zoeken maar kon niet echt goed iets vinden.

Weet iemand misschien waar het aan kan liggen of wat ik moet doen?

Alvast bedankt, Thijs.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
Heb je de meest recente BIOS?
Kan je nog wel in de BIOS komen?
En staat er niet iets in de handleiding over die lampjes?
En wat gebeurd er als je opstart zonder videokaart of met minder RAM of iets dergelijks?
Misschien de hangen en opstartproblemen troubleshooter?

Desktop | Server | Laptop

• chocolade-reep
De normale BIOS staat er op, ik heb daar niets aan gedaan en ik kan nog gewoon in de bios komen.

Wat ik nu gedaan heb is de videokaart vervangen, HDD en de CD eruit gehaald. toen kreeg ik dit
reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key

Toen 1 reepje geheugen eruit gehaald, terug gezet en de andere eruit gehaald, met de HDD en de oude videokaart er bij. er gebeurde niks.

Later alles er weer ingezet en toen starte hij weer normaal op!
Toen starte ik hem opnieuw op en toen bleef het scherm zwart.

P.S. Die rode lampjes die ik kreeg betekent gewoon dat hij alles opstart dus dat is in orde.

EDIT:
Als ik de BIOS reset dan start hij daarna goed op.

[ Voor 4% gewijzigd door chocolade-reep op 11-05-2009 20:04 ]

• Rupie
chocolade-reep schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:00:
Als ik de BIOS reset dan start hij daarna goed op.
En blijft hij het nu ook doen of heb je weer problemen op het moment dat je opnieuw opstart?

• chocolade-reep
Rupie schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:14:
[...]

En blijft hij het nu ook doen of heb je weer problemen op het moment dat je opnieuw opstart?
Nee, als ik dan opnieuw opstart doet hij het niet meer.

• Rupie
Heb je de CMOS batterij al eens vervangen?
If the battery is dead or not in good contact, once you start your PC after a day or two, your CMOS on the M/B is lacking the hardware data because it is erased due to lack of battery power. Therefore, your PC may stutter while it is detecting the hardware and other default configuration data, FSB, memory frequency, timings, etc.. But once the PC is started and hardware is detected, the capacitors start charging,too. If you re-start the PC, then the already-charged capacitors on all the boards supply power for CMOS to keep data. You turn off your PC. The charged capacitors discharge slowly, keeping hardware configuration in CMOS for some time.

This may explain why you do not have problem if you restart your PC within a reasonable period of time.

If this is the case, then your PC is not at par because your CMOS loads the default configuration after receiving power. That is why I suggested checking the battery. Since you yourself built your own PC, I guess there is a possibility that the battery has not been seated properly in its housing.

You may also wonder why the time is correct !!! Once Windows starts, it may synchronize the time with Microsoft servers before you notice it.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:19
Trek stroom kabel los, druk start knop pc in(houd 3 sec vast).
Sluit stroom weer aan, start pc. Indien hij nu werkt(bij meerdere keren testen), en bij warme reboot weigert hij dan heb je iets verkeerd aangesloten(aarde/kortsluiting), of hardware werkt niet goed.(misschien blijft hardware in een stand staan waar hij niet gereset word, door stroom helemaal van de kast afhalen gaat hardware weer goed staan).

Hd testen met fabrikant software, hd tune (oppervlakte kontrolle).
Is de moederbord goed ingebouwd, geen aarde probleem.
Pc geaard.
Anders steeds 1 onderdeel eruit halen, of vervangen om te kijken of het weg gaat.
Bios langzaam laten booten.
Reset bios.

Met google zoeken op je
"MSI P45+problem"
"MSI P45+bios+problem"
"MSI P45+boot+problem"

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 12-05-2009 08:18 ]

• chocolade-reep
Ik heb nog nooit de batterij van het moederbord vervangen.
Denk je dat ik die moet vervangen?

Dat bovenste van Jan99999 zei heb ik gepobeerd maar dat werkte niet.
Het moederbord zit helemaal goed op zijn plek, die had ik laatst nog er opnieuw ingezet.
Gister had ik een reepje geheugen er uit gehaald, getest en toen de andere. Toen deed hij het ook niet, dus daar licht het ook niet aan denk ik. De harde schijf zou ik kunnen vervangen maar volgens hd tune is die niet beschadigt.

Zelf heb ik toch het vermoeden dat het aan het mobo ligt, als ik hem even reset doet hij het weer.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

chocolade-reep schreef op maandag 11 mei 2009 @ 17:06:

Op het mobo zitten 4 groene lampjes en als er iets niet goed is worden ze rood. Nu waren die al een paar maand rood voordat een Microsoft laadschermpje kwam, ook merkte ik dat het BIOS scherm heel lang te zien was.
Dan snap ik niet waarom je dan binnen een OS een oplossing gaat zoeken eerlijk gezegd :)
Klinkt alsof er in de hardware detectie tijdens bootup/BIOS al wat mis gaat.

Ik verplaats je topic naar Processors, Moederborden & Geheugen - je zal toch echt eerst de basis al goed moeten hebben wil $willekeurigOS probleemloos lopen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• chocolade-reep
alt-92 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:57:
[...]

Dan snap ik niet waarom je dan binnen een OS een oplossing gaat zoeken eerlijk gezegd :)
Klinkt alsof er in de hardware detectie tijdens bootup/BIOS al wat mis gaat.

Ik verplaats je topic naar Processors, Moederborden & Geheugen - je zal toch echt eerst de basis al goed moeten hebben wil $willekeurigOS probleemloos lopen.
Bedankt.
Ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen.

• chocolade-reep
JA! Hij doet het, ik heb de batterij vervangen en hij doet het weer

• Rupie
goed om te horen, succes ermee!

• Schaapje1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07-2023
shit sorry... zat weer eens in de verkeerde tab te kijken. deze kan verwijderd worden.

[ Voor 92% gewijzigd door Schaapje1987 op 13-05-2009 18:46 ]

Pagina: 1