Programma dat zomaar Ubuntu icons gebruikt, mag dat wel? *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als bijbaantje werk ik in een videotheek, nu gebruikt deze een heel mooi programma waar de database in is ondergebracht maar tevens transacties etc bijhoudt. Nu kijk ik eens goed naar die interface en gewoon elk icoontje komt rechtstreeks uit ubuntu.

Aangezien die videotheek software gewoon in opdracht is gemaakt en zeer zeker grof voor betaald is... vraag ik me af of dit niet gewoon keiharde diefstal is.

Vind nergens de credits terug van de maker ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Als de icons onder de LGPL licentie vallen dan mag het, maar volgens mij moet je dan nogsteeds credits voor de maker vermelden. Bij GPL is het sowieso niet zomaar toegestaan om het te gebruiken voor commerciele toepassingen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nou, keiharde diefstal is overdreven. Volgens wikipedia valt het "artwork" van ubuntu, en de tango iconen (ik neem aan dat het daarom gaat) onder een Creative Commons licentie, en wel de CC-BY-SA 2.5 .
Hierin staat BY voor verplicht vermelden van de bron, en SA voor Share Alike, wat inhoudt dat afgeleide werken weer onder dezelfde licentie moeten vallen.
Dus alles wat ze moeten doen is vermelden waar ze de iconen vandaan hebben, en dan is er niets aan de hand.
Dat is dan dus niet conform de licentie en niet zo netjes.

Overigens maakt deze creative commons licentie geen onderscheidt tussen wel of niet commercieel gebruik dus dat is verder geen issue.

[ Voor 25% gewijzigd door u_nix_we_all op 11-05-2009 17:25 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Exirion schreef op maandag 11 mei 2009 @ 17:08:
Bij GPL is het sowieso niet zomaar toegestaan om het te gebruiken voor commerciele toepassingen.
zeker wel, dat is zelfs freedom number zero: het recht om het programma te draaien, ongeacht het doel.

Je mag alleen niet de binary aan iemand geven, zonder ze toegang te geven tot de sources, en ze het recht te geven die sources ook weer te verspreiden volgens de voorwaarden van de GPL.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mag dat wel?
Een dergelijke nietszeggende topictitel? Nee B)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:32

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 17:04:
Als bijbaantje werk ik in een videotheek, nu gebruikt deze een heel mooi programma waar de database in is ondergebracht maar tevens transacties etc bijhoudt. Nu kijk ik eens goed naar die interface en gewoon elk icoontje komt rechtstreeks uit ubuntu.

Aangezien die videotheek software gewoon in opdracht is gemaakt en zeer zeker grof voor betaald is... vraag ik me af of dit niet gewoon keiharde diefstal is.

Ik heb wel wat vragen bij deze bewering, kun je die onderbouwen?
  • Kun je de papieren (contract, licenties) inzien die bij de levering van de transactiesoftware zijn meegeleverd? Nee? Te weinig informatie om te oordelen of dit wel of niet rechtmatig is.
  • Is het OS ook Ubuntu? Kan er een standaard icon zijn gekozen uit het OS?
  • Grof betaald, waar blijkt dat uit?

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Pagina: 1