MBP 17" unibody opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn MBP heeft sinds afgelopen weekend een raar probleem. Tijdens het opstarten wordt het toetsenbord genegeerd. Het indrukken van de option-toets, de eject toets of de toetsen voor een pram reset halen helemaal niets uit.

Het probleem is ontstaan nadat ik via bootcamp Win 7 probeerde te installeren. In plaats van de Windows installer te laten zien kreeg ik gewoon een zwart schem te zien, en de dvd spinde nog een seconde of 10 door alvorens stil te vallen. Daarna bleef de MBP in deze loop, zelfs na het volledig uit- en weer aan zetten. Ook het verwisselen van de hdd verhielp deze loop niet, en zoals gezegd op de toetsen reageerde het systeem ook niet meer. Afkoppelen van de dvd drive had tot gevolg dat de MBP na het aanzetten even een grijs scherm liet zien om daarna volledig op zwart te gaan.

De MBP reageert echter wel op een usb toetsenbord, en ik heb meerdere pram resets en smc resets uitgevoerd.

Zit er ergens op het logicboard nog een knopje die een algehele reset van de EFI tot gevolg heeft of zoiets, of is er nog een andere reset die verder gaat de de eerder genoemde twee? Het apparaat is duidelijk van slag, en geen enkele versie van Windows laat zich nog installeren terwijl dat in het verleden wel gewoon ging (Vista sp1 en Win 7 beta).

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb ook problemen gehad met een gebrande dvd van windows 7 (x64 build 7100). Blijkbaar wil die dvd niet booten vanuit het macbios, om het zo maar even te noemen.
Ben er na meermaals op verschillende knopjes te duwen achtergekomen dat je de optionkey toch in moet houden na 2 seconden dat de macbook opstart. vervolgens krijg je doodnormaal het keuzevenster macbookschijf / windowsschijf / dvd..

Als het een hardware issue is, dan ligt het probleem natuurlijk ergens anders, maar jouw probleem lijkt bijna 100% op het mijne.. eject knop en andere dingen werkten ook niet.

Get Airflow, save the world.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:47
Wat je denk ik het beste kan proberen, is om met een extern toetsenbord te booten met alt ingedrukt, en dan booten vanaf je OS X partitie.

Verwijder vervolgens met de bootcampassistent je Windows partitie, en controleer je hele disk met schijfcontrole (herstel permissies, controleer disk).

Ik heb in het verleden zoiets soortgelijks meegemaakt, het lijkt inderdaad alsof er een soort "extra code" in het systeem hangt als je bezig bent met het installeren van Windows via Bootcamp.

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Via een extern toetsenbord inderdaad in OS X kunnen booten, en Bootcamp partitie verwijderd en permissies gerepareerd (geen fouten gevonden).

Daarna weer nieuwe partitie aangemaakt van 32GB en install weer gestart. Precies hetzelfde euvel, alleen nu kon ik via het externe toetsenbord wel weer in OS X komen. De MBP reageert tijdens het booten totaal niet op toetscombinaties van het interne toetsenbord, dus er lijkt wel degelijk iets 'kapot' te zijn want voorheen was dat wel het geval.

Ik probeer trouwens Vista sp1 te installeren vanaf de originele Microsft dvd, dus geen zelf gebrande dvd. Met precies deze dvd is het 2 maanden geleden op dezelfde MBP wél gelukt.

Overigens als ik via de option-toets het keuzemenu te zien krijg met Vista dvd erin, en ik kies voor Windows dan springt het scherm op zwart (met backlight) en zie ik linksboven nog 2 keer een cursor knipperen en dan blijft het zwart.

Booten vanaf EFI levet inmiddels een BSD fout (double kernelpanic) en vervolgens een héél raar scherm dat doet denken aan een powerpoin-presentatie: van boven naar beneden wordt het scherm in ongeveel 10 stappen telkens een stukje donkerder, terwijl er met witte letters een aantal foutcodes getoond worden (lijkt op een black screen of death) :?