Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11 16:51

GG85

.......

Topicstarter
Na al een paar maandjes het idee te hebben dat ik fiks minder geld overhoud aan het einde van de maand ben ik eens goed naar m'n loonstrookjes gaan kijken en wat blijkt, sinds januari dit jaar is m'n uurloon welliswaar maarliefst 20 cent gestegen (;)) maar wordt er echt veel meer geld van m'n brutoloon ingehouden waardoor ik iets van 15% minder netto overhoud aan het einde van de maand (toch al gauw een fiks avondje stappen ;)!

Als student werk ik parttime 1 dag per week bij een bedrijf. Dat zijn dus 4 en soms 5 (afhankelijk van de maand) dagen per maand wat neerkomt op 32 of 40 uur per maand.
Door de loonheffingskorting werdt er tot januari bijna niets ingehouden en hield ik netto een bedrag over wat op een paar procent na bijna gelijk lag aan het brutoloon.
Nu is er sinds januari op m'n loonstrook een post "LH- Dag Tabel" bijgekomen die bovenop de Bijdrage ZVW van 6,9% nog eens 15% van m'n brutoloon opsnoept.

Vraag is of jullie enig idee hebben wat dit is? Google werkt niet echt mee namelijk. Ik dacht zelf dat het loonheffing was aangezien ik nu in 4 maanden al bijna meer loonheffing (volgens totalen op m'n loonstrook) heb afgedragen dan heel vorig jaar (icl zomervakantie werk) maar m'n heffingskorting staat nog gewoon op ' ja'.

Bedankt

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41
Weten ze het bij de loonadministratie ook niet? Of heb je misschien ooit een dummy loonstrookje gekregen met uitleg van de termen e.d.?

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Het is een redelijk klein bedrijf dus de loonadministratie wordt extern gedaan. Leek me dat als iemand het hier weet ik het net zo goed op deze manier kan doen.
Er is de laatste 2 maanden namelijk (buiten mij om) een fout gemaakt met m'n uren dus dit is even niet het moment om bij degene die de uren doorgeeft te gaan zeuren :).

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Garantie tot de deur webserver:

Inderdaad is LH = loonheffing. Kan je met wat geluk aan het einde van het jaar terug krijgen. Geen idee waar de 15% vandaag komt, maar kijk http://download.belasting...ngen_2009_lh0221t91fd.pdf even door.

Maar je zou dus direct die externe partij kunnen benaderen, lijkt me.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Het kan heel goed zijn dat je bij 4 dagen per maand nagenoeg geen belasting betaald en bij 5 dagen per week een paar tientjes. Dit zou echter niet anders mogen zijn in 2009 dan in 2008.

Stel:
€15 per uur, ofwel €120,-- per dag.
Loonheffingskorting €2.000,-- per jaar, ofwel €166,-- per maand.

4 dagen werken: inkomen = €480,--, te betalen belasting = (480*0,33) -/- 166 = €0,--
5 dagen werken: inkomen = €600,--, te betalen belasting = (600*0,33) -/- 166 = €34,--

Die €34,-- is echter circa 5% en niet 15%.

Ik zou het loonadministratiekantoor maar even bellen. Dan heb je meteen antwoord.

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 11-05-2009 15:36 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 18:12 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
OK, 2 mogelijkheden

- Je verdient een zodanig uurloon dat je bij 8 uur/week al belasting betaalt, in welk geval je denk ik niet hoeft te klagen 8) , of, waarschijnlijker
- Je zit nu loonheffing te betalen die je volgend jaar april weer terug kunt vragen van de belastingdienst. Vraag of de werkgever loonheffingskorting wil gaan toepassen (gebaseerd op 40 uur/maand werken). Je moet daarvoor een formulier invullen.

Misschien passen ze de korting wel toe, maar baseren ze die op een fulltime contract bv. Dan is de korting per gewerkt uur natuurlijk veel lager. In ieder geval krijg je het dan volgend jaar wel van de belasting terug (met rente), dus geen zorgen...als je het liever meteen hebt, moet je het eens navragen bij je baas of het administratiekantoor.

• argro
Wilke schreef op maandag 11 mei 2009 @ 16:38:

Misschien passen ze de korting wel toe, maar baseren ze die op een fulltime contract bv. Dan is de korting per gewerkt uur natuurlijk veel lager. In ieder geval krijg je het dan volgend jaar wel van de belasting terug (met rente), dus geen zorgen...als je het liever meteen hebt, moet je het eens navragen bij je baas of het administratiekantoor.
Loonheffingskorting wordt niet gebaseerd op het aantal contracturen, maar op de frequentie van het uitbetalen van salaris. Of je nou 100, 10 of 1 uur per week werkt maakt hiervoor niets uit.

Wanneer jij wekelijks salaris krijgt wordt iedere keer 1/52ste deel van de jaarlijkse loonheffingskorting toegepast. Wanener jij maandelijks salaris krijgt wordt iedere keer 1/12de deel van de jaarlijkse heffingskorting toegepast. Et cetera.

[ Voor 10% gewijzigd door argro op 11-05-2009 16:48 ]

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Het is een nieuwe post op m'n loonstrookje sinds januari maar volgens diezelfde strook wordt er wel heffingskorting toegepast, beetje vreemd dus maar ja.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hoeveel is de loonheffing en hoeveel de heffingskorting? Als het om een bijbaantje gaat zou je wellicht ook je loonstrookje kunnen posten (zonder je eigen NAW of naam werkgever), maar misschien dat je daar niet zo'n zin in hebt.

[ Voor 60% gewijzigd door Cocytus op 11-05-2009 17:19 ]

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:52
Heb er ook last van. Op een gegeven moment is je heffingskorting "op" en ga je gewoon loonheffing betalen over je inkomen. Als je zoveel verdient moet je btw ook de inkomensgrens van de IBgroep in de gaten houden... Anders raak je straks ook nog je stufi / ov kwijt (12.000 euro o.i.d.).

• argro
Supermario16 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:14:
Heb er ook last van. Op een gegeven moment is je heffingskorting "op" en ga je gewoon loonheffing betalen over je inkomen. Als je zoveel verdient moet je btw ook de inkomensgrens van de IBgroep in de gaten houden... Anders raak je straks ook nog je stufi / ov kwijt (12.000 euro o.i.d.).
offtopic:
Wanneer je mogelijk over die grens gaat moet je in de maand voordat je die grens passeert je stufie stopzetten en je OV-studentenkaart inleveren. Op die manier raak je niets kwijt. De overgebleven maanden houd je namelijk tegoed. Maar wel iets om in de gaten te houden inderdaad.

Pagina: 1