Toon posts:

vreemd probleem chello...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Chello is geinstalleerd bij een vriend van mij in Rotterdam-West. Een COM21 modem de 1ste twee lampjes branden groen en als de computer opgestart wordt (met de netwerkkaart) dan gaat ook het laatste (meest rechtse) lampje branden. Dit ziet er goed uit. In de bescheiden staat dat ik alles dynamisch krijg toegewezen, dus zo heb ik mijn tcp/ip van de netwerkkaart ook ingesteld (geen DNS, geen WINS, geen Gateway en WEL automatisch een IP adres verkrijgen). Als ik winipcfg doe, krijg ik allemaal nullen of een ip dat begint met 169. dat betekent ook weinig goeds. Ik heb alle netwerkonderdelen al verwijderd en weer opnieuw toegevoegd, nog steeds hetzelfde probleem. Ook op een andere computer geprobeerd met een andere netwerkkaart (10/100Mbit) moet ook geen probleem zijn, werkt ook niet :(. Even de specificaties: Windows 98SE, Intel-netwerkkaartje, geinstalleerde netwerk onderdelen:

Client voor Microsoft Netwerken
De intelnetwerkadapter
TCP/IP van de intel netwerkadapter

Iemand misschien nog een tip?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo heb ik het ook allemaal ingesteld! Maar bel gewoon ff de helpdesk daar zijn ze voor. En ligt chello er niet gewoon uit?

PS Hoe post je dit zonder internet :?

Verwijderd

er staat toch dat het bij een vriend geinstalleerd is

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26
ik heb ook COM21, maar volgens de installateur was het semi statisch (dwz. alleen bij stroomuitval krijg je een ander adres).

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59
Op woensdag 28 februari 2001 12:46 schreef DrDelete het volgende:
ik heb ook COM21, maar volgens de installateur was het semi statisch (dwz. alleen bij stroomuitval krijg je een ander adres).
Hmm ik heb zelf ook een com 21, maar bij mij staat alles vast, dus niet dynamisch :?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:50

Wildfire

Joy to the world!

Het lijkt erop dat DHCP niet werkt... en dus krijgt je PC geen instellingen...

Helpdesk opbellen, gegevens vragen en statisch instellen dan maar.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
DHCP, yep zou kunnen, maar daar heb ik dan wel een vraagje over:

moet op tabblad winsconfiguratie (van de eigenschappen van de tcp/ip van de netwerkkaart) DHCP voor winsomzetting aangevinkt staan, of moet de winsresolutie gewoon uit staan?

Verwijderd

je moet er ook rekening mee houden dat je niet zomaar alle netwerk kaarten kan gebruiken. omdat chello dan gaat zeuren met die mac adressen. Ik zou zeggen bel upc en vraag welk mac adres erstaat en verander het eventueel dan heb je binnen 10 min weer internet

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, dit verhaal begrijp ik niet helemaal. Hoe zit het precies met mac-adressen en het al dan niet kunnen gebruiken van een bepaalde netwerkkaart?

Verwijderd

mac adres is een bepaald nummer uniek aan die netwerkkaart.... chello registreert de macadressen van de netwerkkaarten die uitgegeven worden... als je nu met een andere netwerkkaart wilt internetten moet je eerst het macadres doorgeven zodat ze dat bij chello kunnen veranderen...

Verwijderd

Topicstarter
Okay das duidelijk thanx, maarruh hoe kom ik er achter wat het mac adres van een netwerkkaart is (als ik het goed begrijp is het het mac adres niet een eigenschap van de COM21 modem, maar van de netwerkkaart). Moet ik bij de eigenschappen kijken van de netwerkkaart ofzo?

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Hey,

ga naar start --> uitvoeren --> winipcfg dan selecteer je de netwerkadapter en het adapteradres is het MAC adres.

edit:

ohw ja en als je er niet uitkomt schroef je de PC open en kijk je op het stickertje wat op de netwerkkaart zit:)

Verwijderd

maar waarom zou je niet de standaard netwerkkaart gebruiken als je er al achter was dat het dus niet daar aan lag...??

Verwijderd

Topicstarter
wat is ook alweer de manier om dit in windows2000 naar voren te brengen iets met cmd ofzo?

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:29
dóh, je moet alles invullen zoals op de installatie formulier staat

als jij naar www.tweakers.net surft surf je toch ook niet naar www.tweaksters.net ?

Verwijderd

Topicstarter
De gegevens heb ik overgenomen van de bescheiden (lees mijn posting bovenaan!)dus daar ligt het niet aan.
Ik wil weten of je niet kan internetten met chello als je een andere netwerkkaart gebruikt.

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 16:50 schreef bokkel het volgende:
De gegevens heb ik overgenomen van de bescheiden (lees mijn posting bovenaan!)dus daar ligt het niet aan.
Van mijn papieren klopte ook helemaal niets. Ook ik dacht dat ik een dynamisch ip had. Was ook niet zo.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik nagevraagd, dynamisch klopt! Vraag blijft, kan je nou wel of niet zonder aanpassingen te doen met een andere netwerkkaart internetten via chello. Is er misschien een site waar ik hierover mee info kan vinden (ik heb zelf al een tijdje lopen zoeken maar vind nog niks :( )

Moet ik bij dynamisch in het tabblad wins eigenlijk DHCP ingeschakeld hebben??

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:39
LUISTER EN HUIVER

Com21 modems zijn volledig Statisch bepaald.
Ik weet zo niet wat je IP adres en je gateway is, maar je DNS servers zijn 212.142.28.66 en 212.142.28.130

Verder bel je ff 0800-1424, zeg tegen die frontoffice trut dat je de helpdesk wil omdat je com21 TCP/IP instellingen niet goed zijn en je de papieren niet hebt.

Vervolgens hang je een hang uur in de wacht..

Dat krijg je een hell-desker aan de tel.

Zeg je Call ID, zeg dat je je gegevens wil en dat hij die in Crisp op moet zoeken.

Vraag je IP adres, Vraag je Gateway.

Zorg nu dat je netwerk profiel de volgende items bevat:

Client voor microsoft netwerken
Netwerkkaart met groen icoontje ervoor
TCP/IP --> netwerk kaart

Haal er dubbele netwerken kaarten ff uit, als je 2 netwerkkaarten erin hebt heb je ooit van die zeikerige helldeskers die je dan niet helpen :r.
Vul je IP adres in bij TCP/IP -> tabblad IP adres

Vul je Gateway in bij TCP/IP -> tabblad Gateway

en vul je DNS'en in bij TCP/IP -> Tabblad DNS configuratie

je volledige DNS configuratie moet zijn

Host:NS
Domein: Chello.nl
Zoekvolgorde blalba:
212.142.28.66
212.142.28.130

voila, je kan weer internetten.

I want to live forever, so far.. so good.

Verwijderd

Topicstarter
Top Reply, maar helaas... dit geldt niet voor district Rotterdam (danwel Zuid-Holland). Hier heeft Chello ook een ander nummer 0800-0103 en dit is ook te merken ook. Een heel andere helpdesk die echt zeer weinig know-how heeft, heel irritant! In ieder geval werken ze in RŽdam wel met een Com21 modem en dynamisch IP adres, dus helaas niet statisch

• MRic3
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Zover iK'UT weet...

chello geeft dynamische IP adressen die aan jou 'verhuurt' worden. Ken zijn voor maanden, ken zijn voor fffffkes. Ik had 5 maanden hetzelfde IP adres en toen werd het ineens 2 keer veranderd in een maand.... voor nu BOEIU, maar straks lastiger as ik een server ga draaien.... OH, solly, dat mag niet... >:) >:) >:)

Kabelmodem reageert alleen op MAC adres van MEEGELEVERDE netwerkkaart.

Kleine tip.. als ik af en toe problemen hep (1x per 6 maanden) comp. uit, even de stekker van kabbelmodem eruit, 20 sec wachten, inpluggen en weer opstarten... :?:?:? maar het werkt wel

Gewoon regelmatig je IP adres sjekken en zo'n ramp is een dynamisch ip adres ook weer niet. Trouwens hier in E'hoven werk sjello en DHCP zooi verders perfect.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
maar ik moet dus wel de meegeleverde netwerk kaart van chello gebruiken. Okay, daar ga ik dan mee stoeien. De UTP kabel van kabelmodem naar netwerkkaart is toch een normale en geen crosscable?

• MRic3
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ja, je moet de netwerk kaart gebruiken die meegeleverd word door sjello.

De kabel is "UTP cat.5 2 pair patch cable" (tis dat ie hier op de grong lig) ...Zo staat het op de kabel en wa vor un kabel da da krek is wik ok nie :?:?:?

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Bij de LanCity's die Chello in het oude A2000-netwerk (naja oud, was beter dan ooit bij Chello) zijn de MAC-adressen van de netwerkkaart gekoppeld aan het kabelmodem.
Voor deze Chello-ers geldt dan ook:

###Geef je nieuwe MAC-adres aan Chello door###

Met een beetje mazzel heb je binnen 24 uur iemand aan de lijn en kun je na 24,5 uur weer internetten. (Of je moet je oude netwerkkaart blijven gebruiken)

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 20:25 schreef MRic3 het volgende:
Zover iK'UT weet...

Kabelmodem reageert alleen op MAC adres van MEEGELEVERDE netwerkkaart.
Voor de Rijnmond geldt dit als Bullshit.......

De Com21 heeft een mac ( staat op de onderkant ), wat gekoppeld is aan het huisadres, dit wordt dus ingevoerd in het Chellosysteem...........
of je nu nic's van pietje puk gebruik maakt geen ene reet uit.....
in de regio Rijnmond zet je de nic-instellingen gewoon alles op dynamisch en de Winsresolutie kan je beter uitzetten(hoe dit in andere regio's is, weet ik niet),
als je nu nog geen IP krijgt ligt de dhcp-server van Chello gewoon plat....

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 11:56 schreef bokkel het volgende:bla bla bla....
Iemand misschien nog een tip?
Het zou ook nog eens zo kunnen zijn dat je rj45 stekkertjes verkeerd of te los zijn geknepen, dat de juiste lichtjes branden hoeft niet altijd zo te zijn dat je verbinding hebt.

Verwijderd

Topicstarter
nu is het zo dus dat het mac adres van de kabelmodem is gekoppeld aan het huisadres: degene woont op 18a-1, maar in de gegevens hebben ze het adres op 18 gezet. Kan het zijn dat hierdoor erg geen dhcp totstand komt?

• Enforcer
  • Niet online
Even over die DHCP server ed. In regio R'dam is het dus zo dat Chello "dynamische" ip-adressen uitgeeft, dat houdt dus in dat je vanzelf een ip-adres krijgt toegewezen door de server zodra er verbinding is gemaakt. Houdt tevens in dat daar een 'release-periode' op staat, dit is een paar uur als het goed is (hoeveel precies weet ik niet. misschien wel 24h). Met die release-periode wordt bedoelt dat het kabelmodem geen contact heeft met de computer! Als die release-periode is verlopen (dus dat het kabelmodem een paar uur geen contact heeft gekregen met de computer dmv. computer uit/ utp stekker los), wordt dus autom. bij chello dat ipnummer 'gereleased' en krijg je dus autom. de volgende keer een ander ipnummer toegewezen. Zodra je nog binnen die release-periode je pc verbinding heeft gemaakt met het modem krijg je dus hetzelfde ip-adres toegewezen.
Punt 2. Als het internet vanaf het begin af aan niet heeft gewerkt dan kan het hoogstwaarschijnlijk het utp-stekkertje zijn, wat net niet goed contact krijgt.
Als het internet voorheen wel heeft gewerkt, en je zet er een andere nic in en je laat daar het kabelmodem mee verbinden en daar kan je niet mee internetten, dan zit er dus wel degelijk een mac-adres van je nic in het chello systeem, en moet je dus de kaart gebruiken die voorheen wel heeft gewerkt.
Of Chello bellen en zeggen dat ze dat mac adres van je nic uit het systeem moeten halen.

Das dat :)

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 22:30 schreef bokkel het volgende:
nu is het zo dus dat het mac adres van de kabelmodem is gekoppeld aan het huisadres: degene woont op 18a-1, maar in de gegevens hebben ze het adres op 18 gezet. Kan het zijn dat hierdoor erg geen dhcp totstand komt?
Hmmmm.......Daar zeg je me wat Bokkel, zou best eens kunnen dat ze het verkeerd in het systeem hebben ingevoerd, zou ik maar eens navragen...:?

Wat Master_of_HellSound zegt is gedeeltelijk waar, het maakt alleen geen ene f$ck uit wat voor nic je erin hebt zitten, ik heb hier in Vld al 10 tallen nic's geprobeerd en het werkt als een tiet.

• Warbringer
Probeer het toch eens bij de eindhovense Helpdesk. Naar mijn weten krijgt iedereen daar training, dus weten ze iig wat een IP adres is :) Maar aangezien alles uit dezelfde database gehaald wordt, maakt het geen ruk uit. Ik zou zeggen, probeer het.

1 probleem, vanaf 1 maart (vandaag) is het nummer 22 cent/minuut, en dat zuigt.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand het nummer van de helpdesk Chello in Eindhoven?

• Enforcer
  • Niet online
Uhm ... dat wat ik zei over die nics is dus niet waar volgens jouw ?
Dus als ik mijn 3com nic uit mun pc sloop en daar een realtec nic voor in de plaats zet, dan moet het gewoon werken volgens jouw ?
Waarom doet ie dat dan niet ???
Ik heb dus gebelt naar die helpdesk, en het blijkt dat die mac-adres van die 3com nic nog in het systeem staat met een daarbij behorende ip. Als ik dus verbinding wil maken met die realtec nic dan werkt dat dus niet. Het KAN wel zo zijn, dat er een dubbel ip-adres tevoorschijn kan komen zodat je dus WEL verbinding kan maken via die realtec nic, maar dan nog blijft dat mac-adres van die 3com nic er gewoon staan (misschien knalt die er na verloop van de release-periode ook uit? geen id). Ik zeg dus niet dat het NIET kan, ik zeg alleen maar dingen wat ik dus meemaak, en bij mij is het dus zo, dat ik niet een andere nic erin kan zetten en um daarmee kan verbinden omdat gewoonweg die 3com nic in het systeem staat geregt op dat modem en misschien wordt dat na die release-periode er weer uitgeknalt, geen id. En misschien werken ze daar bij jouw wel met een ander systeem ed. Hier in omg. rotterdam heb ik dus dit probleem wel, hoewel ik van andere weer hoor dat zij wel probleemloos die nic kunnen vervangen. Hoe en wat weet ik ook niet, zal wel weer dmv. een optie bij ut chello systeem zijn.

• Enforcer
  • Niet online
Bokkel:
Heb jij (of wie dan ook waar je ut over hebt) nog geen 1 keer verbinding gekregen sinds dat de 1ste monteur is geweest?
Want als dat het geval is, gelijk bellen voor een nieuwe afspraak want naar mijn id is dan het utp-stekkertje verkeerd, Of je nic werkt niet, maar als die andere nic het er ook niet op doet, dan is het een probleem van je utp-kabel oid.

• Warbringer
Op donderdag 01 maart 2001 14:52 schreef Master_of_HellSound het volgende:
Uhm ... dat wat ik zei over die nics is dus niet waar volgens jouw ?
Dus als ik mijn 3com nic uit mun pc sloop en daar een realtec nic voor in de plaats zet, dan moet het gewoon werken volgens jouw ?
Waarom doet ie dat dan niet ???
Ik heb dus gebelt naar die helpdesk, en het blijkt dat die mac-adres van die 3com nic nog in het systeem staat met een daarbij behorende ip. Als ik dus verbinding wil maken met die realtec nic dan werkt dat dus niet. Het KAN wel zo zijn, dat er een dubbel ip-adres tevoorschijn kan komen zodat je dus WEL verbinding kan maken via die realtec nic, maar dan nog blijft dat mac-adres van die 3com nic er gewoon staan (misschien knalt die er na verloop van de release-periode ook uit? geen id). Ik zeg dus niet dat het NIET kan, ik zeg alleen maar dingen wat ik dus meemaak, en bij mij is het dus zo, dat ik niet een andere nic erin kan zetten en um daarmee kan verbinden omdat gewoonweg die 3com nic in het systeem staat geregt op dat modem en misschien wordt dat na die release-periode er weer uitgeknalt, geen id. En misschien werken ze daar bij jouw wel met een ander systeem ed. Hier in omg. rotterdam heb ik dus dit probleem wel, hoewel ik van andere weer hoor dat zij wel probleemloos die nic kunnen vervangen. Hoe en wat weet ik ook niet, zal wel weer dmv. een optie bij ut chello systeem zijn.
MAC van modem en MAC van ethernetkaart is aan elkaar gekoppeld.

- Doe een IP Release All
- Sluit computer af
- wissel kaart om
- start computer op
- Doe IP Renew All

Voila.. het werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ook al branden alle lampjes op het COM21 Modem goed, dan nog kan het zijn dat 1 of beide stekkertjes verkeerd / los zijn?

• Enforcer
  • Niet online
Ja, dat klopt...
Als je goed naar het utp-stekkertje kijkt, dan moet je dus aan beide kanten dezelfde kleurvolgorde hebben. Als dat niet het geval is, gaat het modem ervan uit dat het een crosscable is en dat werkt dus niet!
Tevens moet je goed opletten dat alle 'draadjes' GOED contact maken op het einde van je utp-stekkertje... Als dat ook niet het geval is kan het zo zijn dat je GEEN verbinding krijgt met Chello.

Verwijderd

Topicstarter
Master of Hellsound en alle andere bedankt voor jullie hulp, ik ga morgen weer naar R'dam en met jullie hulp weer ik bijna zeker dat ik er uit ga komen!

I'll get back to you

Thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, het werkt. Thanks voor alle hulp (waar de oplossing nou in zat, waarschijnlijk hebben ze bij chello iets veranderd!) :)
Pagina: 1