Windows XP in combinatie met Canon Pixma MP980

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een nieuwe printer aangeschaft omdat ik dacht dat de oude niet meer juist werkte. Maar helaas bij de nieuwe printer gebeurt er precies hetzelfde.
Ik kan foto's printen, maar kan geen emails/excel bestanden/etc printen. Wel als er bijv. een kleurenbalk in verwerkt is, dan wordt deze wel uitgeprint en als het me al eens lukt om iets te printen dan wordt dit in licht paars afgedrukt ipv zwart.
Nu heb ik het idee dat er bij de instelling van Windows XP iets is fout gegaan in de loop van de tijd.
Ik ben totaal geen expert dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt voor de reaktie.

Mvg
Miep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
De keren dat het niet lukt, krijg je dan foutmeldingen of iets dergelijks? Komt er rechtonderin je scherm (ergens links van het klokje) wel een printertje te staan als je een mail uitprint?

en kijk even bij 'printer en faxaparaten', wat voor printers staan daar? 'printer en faxaparaten' kan je vinden in het startmenu of in het configuratiescherm.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je er komt rechtsonderin het scherm dat de printer aan het afdrukken is. De printer doet ook gewoon alsof ie aan het afdrukken is, maar de blaadjes die eruit komen blijven blanco.
Bij printers en faxapparaten staat de juiste printer geselecteerd.
Snap er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Als je bij printers en faxapparaten de eigenschappen van jou printer bekijkt dan staat daar als het goed is ergens een tabblad bij over kleuren en dergelijke. Kan het zijn dat je daar een verkeerde optie aangevinkt hebt staan ofzo? ik heb momenteel geen XP bij de hand dus ik kan het niet echt voor je nakijken ofzo!

Edit:
onder kleurbeheer moet 'automatisch' geselecteerd zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Rupie op 11-05-2009 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even nagekeken maar ook deze staat inderdaad op automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
ik denk een verrote driver. en als je deze stappen eens volgt:

Stap 1
Haal de stekker van de printer uit de pc

Stap 2
Ga naar Configuratiescherm en klik op Software verwijderen (of hoe die ook heet in XP). Verwijder alle software die te maken heeft met printers.

Stap 3
Als je dit gedaan hebt ga je vanuit het configuratiescherm naar 'Printers en faxaparaten'. Klik met de rechtermuisknop op de printer en kies verwijderen. Doe dit voor ook voor je oude printer.

Stap 4
ga in het scherm 'printers en faxaparaten' naar bestand en kies 'eigenschappen van afdrukserver' (in xp kan die heel iets anders heten) ga naar het tabblad 'Drivers' (of stuurprogramma's) en verwijder stuk voor stuk alle drivers die je kan verwijderen.

Stap 5
PC opnieuw opstarten, maar sluit de printer nog niet aan! Dit mag pas bij stap 8!!!

Stap 6
Download vanaf de website van de leverancier de juiste software. In jou geval staan ze hier: http://software.canon-europe.com/software/0032895.asp?model=. klik op mypwin161nl.exe, vink 'i accept' aan, klik op 'download software' en wacht af.

Stap 7
Start het .exe bestand dat je zojuist gedownlaod hebt, als het goed is begint het installatieprogramma.

Stap 8
De software geeft vanzelf aan wanneer je de printer aan mag sluiten.

Stap 9
Als de software geinstalleerd is moet je misschien nog een keer opstarten, als het nodig is geeft de software het wel aan.

Stap 10
probeer een pagina uit word of een mailtje te printen en laat even horen wat het resultaatis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Maar nu was ik zoals genoemd bij stap 4 naar de drivers aan het zoeken maar deze staan daar niet.
Ik kan wel drivers vinden op mijn computer, maar deze hebben geen betrekking op een printer.
Ook heb ik een zoekopdracht gegeven op mijn oude printer, maar deze is helemaal van de computer verdwenen. Ik had namelijk mijn oude printer eerst verwijderd voordat ik de nieuwe ging installeren.
Enig idee waar ik nog verder kan zoeken naar de drivers van deze nieuwe printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Onder het tabblad stuurprogramma's staat geen enkel geinstalleerd printerstuurprogramma? Als dat het geval is zou ik verder gaan met stap 5 en kijken wat er gebeurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Nou ik heb gedaan zoals je omschreven had, maar helaas zonder resultaat.
Ik heb zojuist een mailtje geprint waar zowel kleur als zwarte tekst op stond. De kleuren tekst wordt geprint, maar de zwarte tekst nog steeds niet.
Ook heb ik van internet tekst met afbeeldingen ernaast geprint en alleen de afbeeldingen worden geprint en ook de tekst weer niet.
Ik heb nogmaals mijn cartridges nagekeken, maar ook die zitten er allemaal goed in.

Heb je misschien nog meer suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de pixma 980 draaiend onder XP gedurende 2 maanden en totaal geen last met printen van wat dan ook. Wel gaan de bijgeleverde cartridges snel op.

Hoe staat het met inktniveau in de cartridges; je kunt dit zien op de printer of met de bijgeleverde software.
Draai even aan het wieletje op de printer of start (Canon) My printer.

Zijn de cartridges echt goed geplaatst, want dat gaat zeker de eerste keer wat moeilijk.
En als je ze er toch uithaalt; zijn de stickers geheel verwijderd?

Eventueel kun je de installatie van de pixma ongedaan maken. PC afsluiten en weer opstarten en dan de driver cd van Canon weer gebruiken voor een installatie.

Zie hiervoor het stappenplan van Rupie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2009 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is dat bij mijn vorige printer (HP deskjet 880c) ik op een gegeven moment precies hetzelfde probleem had. Ik dacht dus dat het aan de printer lag en heb een nieuwe aangeschaft. Maar nu blijkt het probleem dus nog niet verholpen te zijn.
Het vreemde is dat er geen zwarte tekst wordt uitgeprint. Zet ik de tekst in elke andere kleur neer, dan wordt
deze gewoon geprint.
Ik heb het stappenplan van Rupie meerdere malen herhaald, maar er veranderd niets.
Alle cartridges zijn goed geplaatst, want de alle rode lichtjes branden toen ik ze er in deed.Cartridges zijn ook nog allemaal vol, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik heb zelf het idee dat er ergens in XP een instelling niet goed staat, waardoor deze de zwarte tekst niet print, alleen ik zou niet weten waar ik dit zou moeten zoeken. Ik ben al zoveel mogelijkheden afgegaan, maar kan niets vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
De enige manier om er zeker van te zijn dat het in je installatie zit is om de printer even aan een andere pc te hangen. Als hij daar wel zwart print zou ik toch gaan overwegen om windows opnieuw te installeren, ik heb het idee dat dat de oplossing is die het minste zoekwerk oplevert.

Wat ik mij nog wel afvraag: vanuit wel programma print je de foto's en vanuit welke programma's print je de bestanden die niet goed gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Om echt alle print gerelateerde dingen te verwijderen probeers Spooler Cleaner eens:
Cleanspl.exe: Spooler Cleaner

Spooler Cleaner (CleanSpl) is a GUI tool that restores the print spooler to its original state. It deletes all print jobs, printers, printer drivers, and spool files on a specified local or remote server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miep,

Heb je de printkop tijdens de installatie uitgelijnd volgens de voorgeschreven procedure en kwam daar wel een zwarte en blauwe afdruk uit ?

Zo niet dan kun je dat als nog doen volgens de beperkte versie van de online handleiding (in de uitgebreide handleiding kon ik het zo snel niet vinden ) bij routine onderhoud; gebruik wel het bijgeleverde papier.

Als die wel zwart/blauw is en het printen gaat nog steeds niet, dan is de printer ok, maar de xp instelling ergens niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het uitlijnen is goed gegaan. Blauw en zwart is geprint.

Ik zal de spooler cleaner ook proberen en als ik windows opnieuw wil installeren. Is het dan gewoon de schijf erin en wordt windows dan overschreven of moet ik windows eerst helemaal verwijderen.
Als ik het helemaal moet verwijderen wat gebeurt er dan met mijn bestanden die er nog wel op staan.

Ik ben vanaf vanmiddag weg en pas maandag weer terug, dus ik zal proberen of ik maandag hiermee verder kan. Ik laat dan wel even weten hoe het gegaan is.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, je printer is dus goed, maar heb je van uit je PC nu geprobeerd te printen; bijvoorbeeld de testpagina of een wordpad documentje met tekst.

Overigens als je de Canon driver CD goed hebt geinstalleerd zul je ook allerlei Canon software voor de printer moeten vinden.

Ik weet niet wat voor PC je hebt. Of je hebt een originele installatie CD, een recovery CD of een recovey partitie. Daar hangt van af wat je moet doen om XP weer te installeren.

Hoor het maandag wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb spooler cleaner geprobeerd maar helaas dit werkte ook niet.

Om windows opnieuw te installeren heb ik alleen de orginele cd.
Hierop staat cd voor opnieuwe installeren Micorsof Windows XP Home Edition
Inclusief Service Pack 1a

Kan ik deze cd gewoon in de pc doen en windows overschrijven of moet ik eerst alles ?!?!?! van Windows van mijn computer halen, voordat ik met deze verder kan.

Ik hoor het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat de bestanden die je wil bewaren ergens staan waar de installatie ze niet kan overschrijven (DVD, USB stick, externe schijf of een gescheiden partitie). Hou er rekening mee dat de installatie je hele partitie waar je windows op installeerd leeg gooit.

Verder hoef je waarschijnlijk alleen maar de cd erin te doen, pc opnieuw opstarten en de instructies volgen. Als het goed is zal je een keer moeten kiezen op welke partitie je windows wil installeren en verder is het normaal gesproken gewoon wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ehh, sorry hoor, maar wat is een gescheiden partitie.
Ik ben echt een leek.
Ik heb alleen 2 USB sticks en geen externe schijf en op een DVD branden kunnen we ook niet.
Ik heb heel veel foto's op de pc staan, die ik echt wil bewaren.

Is er niet ergens iets op internet waar je windows mee kan herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Je kan een harde schijf opdelen in meerdere partities. Als je in 'Deze computer' kijkt zie je dan meerdere schijven (C:, D: en E: bijvoorbeeld), terwijl er fysiek maar 1 harde schijf in de computer zit. Soms zie je dat de documenten die op een PC staan op schijf D: staan, terwijl windows zelf op C: geinstalleerd is. Voordeel hiervan is dat als je windows opnieuw installeert op C de bestanden op D bewaard blijven.

Op het moment dat je in 'Deze computer' alleen de C: schijf ziet staan en wellicht iets van een cd-speler of een floppy drive betekend dit dat je 1 partitie hebt. Deze aanmaken zou ik, met alle respect, niet aan beginnen als je er geen verstand van hebt, in XP gaat dat niet heel makkelijk en ook niet zonder risico. Als ik jou was zou ik er voor gaan zorgen dat je al die foto's en dergelijk ergens op kwijt kunt. Als je geen usb stick hebt waar je alles op kwijt kan is het wellicht zinvol om te kijken naar een externe hardeschijf. Niet alleen voor dit probleem, maar als er ooit iets met je computer gebeurd ben je ook alle foto's kwijt. Regelmatig een backup maken kan absoluut geen kwaad, je zal niet de eerste zijn die al zijn foto's kwijt is door een harde schijf die kapot gaat hoor!

Er zijn allerlei tools op internet om windows te herstellen, maar omdat het niet geheel duidelijk is wat jou probleem veroorzaakt (los van dat het hoogst waarschijnlijk een software issue is) en omdat de geboden tools als spool cleaner niet lijken te werken zou ik niet weten welke je zou kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.
Ik heb inderdaad alleen maar C staan, dus kan niet meerdere partities gebruiken.

Ik ga eerst wel eens een externe harde schijf aanschaffen en alles overzetten. Dan kan ik op mijn gemak mijn PC herstellen. Dit kan denk ik ook wel eens geen kwaad.

In ieder geval bedankt voor je hulp. Mocht ik er niet uitkomen dan meld ik mij wel weer op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik denk dat er nog één fase vergeten word.

Je zou namelijk eerst eens de hele installatie van de Canon Pixma opnieuw kunnen doen; maar eerst de oude Canon software drivers verwijderen en alle Canon software die geinstalleerd werd bij installatie vanuit de driver cd. En opnieuw opstarten (hoe vaak heb ik dat de afgelopen jaren al gezegd).

Daarna alles rustig volgens de voorschriften van Canon nog eens installeren.

Mocht dan blijken dat het probleem nog steeds bestaat, dan kun je aan een nieuwe windows installatie beginnen. Er is dan duidelijk geen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Daarom stond er in mijn post van de 11e in stap 2, 3 en 4 dat alles wat met printers te maken heeft verwijdert moest worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad Rupie.

En daarom vond ik het nodig dit nog eens te herhalen, temeer daar Miep kennelijk nog nooit een herinstallatie van Windows heeft uitgevoerd.
Pagina: 1