Geheugenkeuze: zijn de "turbo" varianten nu echt beter

Pagina: 1
Acties:

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:28
Beste tweakers,

Ik sta voor een geheugenupgrade van 2x1GB naar 4x1GB DDR2-1066.
Momenteel zitten er twee OCZ Reaper HPC dimms in m'n moederbord (Asus P5Q Pro), geheugen is niet OC (5-5-5-15)

Nu ik ga upgraden zijn er, me houdende aan de QVL List, een aantal opties:

Crucial Ballistix 5-5-5-15, 2.0V
Kingston HyperX 5-5-5-15, 2.2V
OCZ Reaper HPC (idem aan wat al in m'n systeem zit), 2.2V

Prijsverschillen met OCZ zijn resp. 13 en 5 euro. Is het OCZ geheugen dat waard omdat het 't zelfde type is'. Theoretisch zou ik prima Crucial bij kunnen plaatsen. Of zorgt dat ivm het afwijkende voltage voor problemen?

Ik heb 't idee dat fabrikanten graag schreeuwen met termen als "HyperX" en "Reaper bla-bla-bla" zonder dat het nu daadwerkelijk een invloed heeft op de performance en duurzaamheid van je geheugen. Het gaat dus niet alleen om mijn individuele koopgeval, maar over geheugen in het algemeen. Veel info in de FAQ kon ik hier niet over vinden.

Wat is jullie advies hierover?

Tot slot; ik ben niet van plan m'n geheugen te OCen, maar mocht dat zo zijn, is er dan een significant voordeel van OCZ/Kingston boven de Crucial?

----
Systeem: Asus P5Q Pro, Q6600 @ 3.2Ghz, 2x 1GB OCZ Reaper HPC DDR2-1066 (PC8500), ATI Radeon 4870 @ stock, Vista Ultimate 32-bit (na geheugenupgrade: Win 7RC 64-bit)

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Het is verstandig van je om je aan de QVL te houden. Ik zou proberen om je 4 geheugen banken te vullen met dezelfde modules. Dit is natuurlijk een probleem aangezien je al reaper geheugen hebt. Waarschijnlijk zitten op de nieuwe reaper modules niet dezelfde chips waardoor het in worst case niet compatible is naast het andere.

Ik zou die 2x1GB verkopen (voor zover dat mogelijk is ivm het mega-aanbod) en hiervoor in de plaats 2x2GB plaatsen.

Verschil tussen merken is minimaal, al heb ik altijd een voorkeur voor Crucial. Met geheugen moet je altijd geluk hebben, wel kun je natuurlijk pc9200 geheugen kopen als je maar pc6400 nodig hebt. In de toekomst heb je dan toch wat "overklok" ruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door Stijnd op 11-05-2009 13:59 ]

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:28
De OCZ reepjes hebben hetzelfde typenr als wat er nu inzit (<1 jaar oud), dus dat zit wel goed. Verkopen en dan weer kopen lijkt me niet echt een goed plan gezien de enorme prijsconcurrentie op de geheugenmarkt. Ik twijfel nog steeds tussen de Crucial en de OCZ. Aanvullende reacties zijn welkom.

Verwijderd

ocz is meestal niet zo goed in verband met compitabiliteit. Ook asus doet daar vaak moeilijk mee. Ik zou voor een asus moederbord zoiezo geheugen nemen wat in de QVL staat.

Waarschijnlijk heb je dual channel geheugen. je het zou moeten werken als je gewoon je huidige geheugen op 0 en 2 doet, en dan je nieuwe op 1 en 3. bijvoorbeeld. Het enige belangrijke is dat je de modules in beide channels gelijk plaatst.

Bovendien heb je soms te maken met ss en sd geheugen. maar ik weet niet of dat voor jou ook van belang is om daarop te letten. ik vermoed het niet.