[VB.NET]Loggen van veranderingen in Dataset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Aangezien ik met mijn vorige vraag super goed door jullie ben geholpen, wil ik jullie daarom dit keer weer iets vragen.

Ik heb in Vb.net een form met een datagridview waarin de gebruiker verschillende gegevens kan invoeren, wijzigen en verwijderen.

Nu wil ik de veranderingen(invoeren, wijzigen, verwijderen) loggen in een logfile. Ik heb echter geen idee hoe het moet in VB.Net. Daarom vraag ik jullie om mij een duw in de juiste richting te geven.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al gegoogled? Wat heb je zelf al bedacht en geprobeerd? Duwtjes in de goede richting kun je natuurlijk altijd krijgen, maar alleen nadat je het eerst zelf hebt geprobeerd. Daar leer je het meeste van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:51

Haan

dotnetter

Kijk eens naar eventhandlers. Op ieder event (invoeren, wijzigen, verwijderen) hang je een eventhandler waarin je de logging doet.
@hierboven: zoeken als je niet de juiste termen weet kan nogal lastig zijn ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Haan op 11-05-2009 11:42 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor logging zou ik eens kijken naar log4net ( http://logging.apache.org/log4net/ ), dat is een compleet logging framework voor het .net framework. Ook microsoft heeft een Logging Application Block (http://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc309506.aspx), daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar zal ongetwijfeld ook goed te gebruiken zijn.

De wijzigingen die er gedaan worden kan je inderdaad afvangen met de events van de DataGridView

[ Voor 32% gewijzigd door Woy op 11-05-2009 12:05 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik kom er niet echt uit. Misschien dat jullie mij tips kunnen geven?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je zult toch wat specifieker moeten zijn. Wij kunnen niet raden wat jij precies wil. Je Topic Start geeft al erg weinig informatie, en dan krijg je een paar tips van mensen die proberen te raden wat je wilt, en dan reageer je alleen met "Ik kom er niet uit".

Op deze manier heeft het topic niet echt bestaansrecht, dus ik geef je nog even de kans om een wat concretere vraag te stellen, maar anders gaat het topic op slot.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:29
Elke rij in een datatable heeft een RowState property. Deze kun je uitlezen en geeft aan of een rij nieuw is, verwijderd is, of gewijzigd, of ongewijzigd. Hier zou je een eind mee kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke duidelijk Woy

Ik heb in vb.net een datagrid(tabel) waar gebruikers data kunnen invoeren, aanpassen of wijzigen. Wat ik dus wil is dat er een eventhandler komt dat wordt aangeroepen wanneer er wijzigingen in de tabel plaats vinden.

Dus stel dat jij nieuwe data aan de tabel toevoegd dan moet dat worden gelogt. Wat ik dus van die eventhandler moet meerkrijgen is de de gewijzigde waarde en tabel

Zoiets als dit moet eruit komen

Deleted value: "SCHAAP"
Tablename: "BLAAT"
By User: WOY
TIME: 22:22:00
Date: 21-12-2003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maar wat wil daar dan niet aan lukken. Je kunt wel zeggen van: "Dit wil ik doen, maar het lukt niet!", maar dan zul je toch wat meer uitleg moeten geven wat je allemaal zelf al gedaan hebt, en wat daar niet aan wil lukken.

We verwachten hier op GoT en in PRG wel enige inzet van de TS om zijn probleem duidelijk uit te leggen.

Geef bijvoorbeeld eens een stukje relevante code, en geef aan wat daarbij niet wil lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Kijk eens naar de 'ColumnChanged' event van de datatable bv.

Daar kan je een eventhandler aanhangen. De eventhandler die je er aan hangt, heeft een argument van het type 'DataColumnChangeEventArgs'.
Met de gegevens die in dit argument zitten, moet je er alles kunnen uithalen wat je wil.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 18:00

Eguna

AMD is liev

Voeg deze regel toe na het declareren van je DataTable (of DataSet), vervang DtGev met de naam van je DataTable

code:
1
AddHandler DtGev.RowChanged, AddressOf DtGev_RowChanged

En ergens anders dit stukje
code:
1
2
3
4
 Private Sub DtGev_RowChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As DataRowChangeEventArgs)
'in e zit de property Row, en die Row bevat de cellen met gewijzigde waarden

End Sub

Mischien kan je hier mee een stukje verder

My life for hire!

Pagina: 1