Thuisnetwerk / Twee internetproviders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiend
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 15:15
Sinds kort heb ik op mijn adres twee ADSL2 internetaansluitingen 8)

Uiteraard heb ik ook een thuisnetwerkje. Draadloos voor de laptops, bedraad voor een paar andere machines die continu staan te draaien voor wat hobbymatige toepassingen en dan heb ik nog een Pc die ik als download PC gebruik. Dit werkte allemaal via de internetaansluiting en router van provider A. Sinds provider B de ADSL-aansluiting opgeleverd heeft draait alles (perfect) via de router en internetaansluiting van provider B.

De bedoeling was oorspronkelijk om provider A op te zeggen als alles van provider B goed zou werken. Nu heb ik een vraag / idee waar ik zelf niet zo goed uit kom:

Kan ik mijn thuisnetwerk zo inrichten dat ik via mijn thuisnetwerk over twee internetaansluitingen kan beschikken? Dat ik dus via de netwerkinstellingen van de individuele computers kan instellen dat computer 1,2,3 en 4 via internetverbinding 1 moeten werken en computer 5 en 6 via internetverbinding 2? Kan dat simpel door de router van provider A aan te sluiten op die van provider B en dan in de router van provider A de setup wat aanpassen, of denk ik nu te simpel?

Wie kan er iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
Je kunt of 2 gescheiden netwerken aanhouden, of een router aanschaffen met dual WAN. Wat is het doel van de 2 verbindingen, hogere snelheid/beschikbaarheid/?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 19:51

dominic

will code for food

^ met hem, dual WAN router, deze kun je als load balanced, fail-over, backup configureren. De meeste ouwe Draytek's kunnen het al.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heel simpel.
Zorgen dat beide routers (van ISP A en ISP B ) een ander IP adres in je thuisnetwerk hebben, en DHCP uitschakelen op beide. Daar na stel je handmatig op alle computers IP adressen in en stel je het IP adres van ISP A of ISP B op de betreffende computer in als standaard gateway en primaire DNS server.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Of zoals ik het heb, alles gaat default over de ene verbinding, bij deze router blijft de DHCP aanstaan en als je 1 pc over de andere verbinding wil laten lopen stel je deze statisch in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-10-2024
Wat je ook kan doen is DD-WRT op je router installeren als deze dat ondersteund. Op de officiele website vind je tutorials die je uitleggen hoe je een lan poort kan omtoveren naar een wan poort en loadbalancing kan toepassen op deze 2. Natuurlijk wel opletten dat je router vlan's ondersteund.

exop.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 11:16

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Of zelf een pc uitrusten met drie netwerk kaarten en deze als router het internetverkeer laten verdelen tussen ISP A en ISP B.

Op deze machine kun je dan ook instellen welke PC, welke internet verbinding gebruikt.
Zonder dat je pcs het risico lopen elkaar niet meer te zien intern.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
McKaamos schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:10:
Heel simpel.
Zorgen dat beide routers (van ISP A en ISP B ) een ander IP adres in je thuisnetwerk hebben, en DHCP uitschakelen op beide. Daar na stel je handmatig op alle computers IP adressen in en stel je het IP adres van ISP A of ISP B op de betreffende computer in als standaard gateway en primaire DNS server.
Je kan dan beter de 2 aparte routers vervangen door een dual-wan-router en dan op elke pc die router als default gateway opgeven (je kan dan intern ook gewoon werken met DHCP en zelfs portforwarding)

Of zet achter die 2 routers bv een linux bak (bv pfsense ofzo) die de load-balancing en fail-over enzo doet.
Dan hou je voor je pc's weer 1 defaultgateway aan: die linux-bak. En die kan dan ook firewall spelen op beide connectie's.
Anders moet je steeds alles instellen op beide routers, en vergeet je er eentje, dan heb jij een vals gevoel van veiligheid.
Hoe het er verder (vanaf de clients voorbij die linux-bak) aan toe gaat, is niet van belang voor je clients eh.
(en als 1 van beiden door de werkgever wordt meebetaald, kan je bv je werkvrekeer van je laptop via die connectie laten gan maar je downloadverkeer dan weer via je eigen connectie, zodat je baas er niets van weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Geen zin om reacties te lezen :> maar het kan wel.

Verander de router ipadressen elk naar een zelfde range zoals :
Router ISP A : 192.168.10.2
Router ISP B: 192.168.10.3
IP adressen manueel instellen : 192.168.10.10 - 30
DNS : Open DNS of ISP DNS
Default gateway : Voor Pc 1234 IP van Router ISP A voor Rest IP router van ISP B.
1 netwerk 2 gateways.

[ Voor 4% gewijzigd door LuckY op 11-05-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
Of prop een oude cisco router in je netwerk, welke verkeersstromen kan sturen over beide verbindingen.

M0n0wall doet het ook goed trouwens, 16 mb compact flash kaartje, oude hardware en gaaaan ;)

[ Voor 32% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 11-05-2009 19:55 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Een Draytek Vigor 2940 is betaalbaar en goed in te stellen. Óf "fair use", of specifieke sites naar WAN1 of WAN2, ook in te stellen per computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:10
@wiend

Waarom wil je eigenlijk deze configuratie hebben? je hebt 2 ADSL abonnementen maar uit eindelijk gaan zij beide over de zelfde kabel buiten, of is er ook buiten een aparte kabel getrokken naar de wijkcentra enzovoort? Ik ga vanuit dat je over zelfde kabel gaat buiten en aangezien zowat bijna alle ISP's over de kpn netwerk en backbone gaan denk ik dat je niet echt een redundantie hebt of zo tenzij er echt iets specifiek met je ISP is.
Zover ik mij herinner kan er ook niet meer dan 20Mb over de normale telefoon kabels die buiten liggen (tenzij je iets van glas vezel hebt).
Graag hoor ik de reden want als je echt redundatie en meer snelheid uit kan halen lijkt het me intressant om ook zoo iets te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meestal lopen er 2 aderparen je huis in, als dit het geval is kun je 2 ADSL verbindingen tegelijk hebben. Je hebt dus ook 2 fysieke aderparen naar de wijkkast lopen, en kunt dus in theori in totaal 40 Mbps halen. Redunantie is inderdaad niet zo heel veel groter, maar mijn ervaring tot nu toe is dat als er iets uit ligt het meestal de DNS servers van Telfort zijn. In dit geval kan ik dus nog vrolijk op het Planet abo verder om de adressen van OpenDNS op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:10
code:
1
2
3
4
Also ADSL2+ allows port bonding. This is where multiple ports are physically provisioned to the end user and
the total bandwidth is equal to the sum of all provisioned ports. So if 2 lines capable of 24 Mbit/s were bonded 
the end result would be a connection capable of 48 Mbit/s. Not all DSLAM Vendors have implemented this 
functionality. ADSL2+ port bonding is also known as G.998.x or G.Bond

Volgens mij bedoel je het volgende, maar dan moet de leverancier van de lijn dat ondersteunen als ik het zoo begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee bedoel niet bonding. Als je van 2 verschillende sources tegelijk download over de 2 verbindingen kun je de 40 Mbps halen. Bonding wordt normaal gesproken alleen bij SDSL ondersteund door de provider. Je load balancing e.d. moet je zelf regelen via een dual WAN router, linux distro o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-04 21:24
McKaamos schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:10:
Heel simpel.
Opzich kun je op 1 van de routers DHCP laten aanstaan. De computers die via router 2 het internet op moeten daarbij stel je een vast IP in met de gateway van router 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiend
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 15:15
pouyann schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:11:
@wiend

Waarom wil je eigenlijk deze configuratie hebben? je hebt 2 ADSL abonnementen maar uit eindelijk gaan zij beide over de zelfde kabel buiten, of is er ook buiten een aparte kabel getrokken naar de wijkcentra enzovoort? Ik ga vanuit dat je over zelfde kabel gaat buiten en aangezien zowat bijna alle ISP's over de kpn netwerk en backbone gaan denk ik dat je niet echt een redundantie hebt of zo tenzij er echt iets specifiek met je ISP is.
Zover ik mij herinner kan er ook niet meer dan 20Mb over de normale telefoon kabels die buiten liggen (tenzij je iets van glas vezel hebt).
Graag hoor ik de reden want als je echt redundatie en meer snelheid uit kan halen lijkt het me intressant om ook zoo iets te nemen.
Als ik het goed begrepen heb van KPN, is de standaard bekabeling in een huis 2 x 2 koperdraden.In de meeste huishoudens wordt slecht 1 aderpaar gebruikt. Je had daar bijvoorbeeld je telefoonaansluiting op en hebt later ADSL erbij gekregen en de beroemde splitter aangesloten.Dit aderpaar gaat uiteindelijk naar de wijkcentrale en je kunt dus maximaal 20 Mb downloaden.

In mijn geval heb ik het tweede aderpaar ook laten activeren. Ik heb dus een tweede verbinding die ook tot in de wijkcentrale loopt, uiteindelijk (via een hele dikke kabel van KPN). Volgens mij kan je op dit tweede aderpaar ook maximaal 20 Mb downloaden omdat beide aderparen fysiek van elkaar gescheiden zijn.

Ik weet alleen niet of het mogelijk is om beide aansluitingen op de 1 of andere manier te koppelen, zodat je bijvoorbeeld maximaal met 40 Mb zou kunnen downloaden.Heel kort door de bocht zou je zeggen dat als je bijvoorbeeld download uit nieuwsgroepen, een PC van twee netwerkkaarten voorziet en netwerkaart 1 op aansluiting 1 bij provider 1 aansluit en idem voor netwerkkaart 2 en provider 2 en je gebruikt de juiste downloadsoftware, dat de snelheid dan aanzienlijk hoger zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
dat kan door aan load-balancing te doen.

Je kan daarbij instellen dat bepaald verkeer steeds via connactie A of B gaat, maar net zo goed dat voor elk soort 'extra' trafiek er gewoon via de minst belastte verbinding moet gewerkt worden.
En dan zouden bv van de 20 connectie's die je mag hebben naar je nieuwsservers 10 via connectie A en 10 via B gaan bij een 50/50 verdeling zonder ingestelde voorkeuren. Of alle connectie's naar newsgroep-aanbieder A via provider A en die voor newsgroep-provider B via connectie B.

Beetje inventief zijn in de regels die je opsteld voor die loadbalancing.
Of een 'belast beide Wan-connectie's gelijkmatig'-regel instellen.
Daar hoef je niet onmiddellijk een 2de netwerkkaart voor in je pc te hebben - omdat je dan ook nog routes enzo moet gan instellen. (je netwerkkaart met 100Mbps is sneller dan 2x 20Mbps. en met een 1Gbps-connectie/netwerk is dat zeker geen probleem)

En dan kan je zelfs perfect pc 1 laten leechen vanaf newsgroep-provider A en pc 2 via newsgroep proiver B, terwijl mogelijk de helft van de trafiek van pc1 via provider A loopt en de rest via provider B.
(wat dan wellicht wel een 'logged on via another IP'-warning/error geeft. Maar ook dat is oplosbaar door op je loadbalncer je trafiek te bundelen.)

[ Voor 32% gewijzigd door soulrider op 16-05-2009 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:09
Wiend schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:42:
[...]
Ik weet alleen niet of het mogelijk is om beide aansluitingen op de 1 of andere manier te koppelen, zodat je bijvoorbeeld maximaal met 40 Mb zou kunnen downloaden.Heel kort door de bocht zou je zeggen dat als je bijvoorbeeld download uit nieuwsgroepen, een PC van twee netwerkkaarten voorziet en netwerkaart 1 op aansluiting 1 bij provider 1 aansluit en idem voor netwerkkaart 2 en provider 2 en je gebruikt de juiste downloadsoftware, dat de snelheid dan aanzienlijk hoger zou kunnen zijn.
Ik heb dit opgelost door middel van een Dual Wan router. Het is dan inderdaad mogelijk om de bandbreedte van beide verbindingen gelijktijdig te benutten.

Via de interface van de Dual Wan router kan je aangeven via welke verbinding (WAN) een IP-adres moet lopen (dit heet 'load balancing'). In mijn situatie heb ik het IP-adres van de newsserver van de ene nieuwsgroepprovider gekoppeld aan WAN1 (internet provider 1) en het IP-adres van de newsserver van de andere nieuwsgroepprovider aan WAN2 (internet provider 2).

De gecombineerde bandbreedte is op deze manier alleen volledig te benutten als je twee newsservers (en dus twee IP-adressen) instelt in je newsreader (ik gebruik zelf NewsLeecher).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maw hetzelfde verhaal geldt eigenlijk als bij SMP - je applicatie(s) moet(en) ingesteld zijn om je bandbreedte te benutten. Met één enkele instelling op één PC ga je dus geen voordeel halen. Ofwel je moet doen wat One_Gandalf voorstelt (waarmee je dus twee USPs nodig hebt), danwel je moet zodanig veel PCs aan te sluiten hebben dat het verkeer vanzelf al naar meerdere bestemmingen moet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1