ddr3 1333 of 1600 en welke

Pagina: 1
Acties:
  • 1.404 views

• Jelte12345
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05-2024
Hey

ik ga een nieus systeem kopen en omdat dd3 ondertussen een stuk goedkoper is wil ik dat erin stoppen
zo gaat et er ongeveer uizien:

Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
en natuurlijk een 64 bit OS

ik weet dat het moederboor ddr3 1600 kan gebruiken wil ik graag weten of het verschil in snelheid nou echt veel uitmaakt met ddr3 1333 en of het het prijsverschil waard is.
en wat is een beetje een goede keus qua geheugen?
in de bestbuy guide stond OCZ maar is dat nou echt goed?
en wat is nou eigenlijk het verschil tussen platinum en gold van OCZ?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verschil tussen 1333MHz en 1600MHz geheugen is te verwaarlozen en slecht geheugen bestaat niet. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een klein maandje geleden MUSHKIN Black Frostbyte gekocht op 1600MHz gewoon omdat toen het minder als €20 duurder was tov van 1333MHz (zelfde merk) met zelfs een betere latency (CL8 op 1600MHz tov CL9 op 1333MHz)

Geen volledig antwoord op je vraag, maar misschien maakt het je keuze wel makkelijker. Mijn geheugen was wel voor een i7 die toch standaard op 1066MHz draait zeker, maar het geeft een kleine marge.

[ Voor 30% gewijzigd door kluyze op 11-05-2009 10:22 ]

• Jelte12345
kluyze schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:20:
met zelfs een betere latency (CL8 op 1600MHz tov CL9 op 1333MHz)
wat is er handig aan een lagere latency?
ik bedoel wat betekent het eigenlijk?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:57
Jelte12345 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:54:
[...]

Grof gezegd, hoe lager de latency (vertraging) hoe sneller je geheugen benaderd wordt. Dus als je veel gebruik maakt van je geheugen dat ie constant moet lezen/schrijven of bij games, is een lagere latency dus sneller. Ik heb trouwens mooie 6GB 1600 kitjes gezien van OCZ met CAS-7.

• Jelte12345
-The_Mask- schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:13:
Verschil tussen 1333MHz en 1600MHz geheugen is te verwaarlozen en slecht geheugen bestaat niet. ;)
dus je merkt het helemaal niet of is het het prijsverschil van die 15 euro niet waar?
en er zijn dus niet duidelijk betere geheugenmerken, als de specs hetzelfde zijn maakt het dus niks uit?

• Jelte12345
chimo schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:00:
[...]
Grof gezegd, hoe lager de latency (vertraging) hoe sneller je geheugen benaderd wordt. Dus als je veel gebruik maakt van je geheugen dat ie constant moet lezen/schrijven of bij games, is een lagere latency dus sneller. Ik heb trouwens mooie 6GB 1600 kitjes gezien van OCZ met CAS-7.
die zag ik ook maar ik ga toch eerder voor de 4 gb en die waren er ook met cas-7 maar wist niet wat dat betekende en of het beter was dan cas 8

• -The_Mask-
  • Niet online
Jelte12345 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:00:
[...]

dus je merkt het helemaal niet of is het het prijsverschil van die 15 euro niet waar?
en er zijn dus niet duidelijk betere geheugenmerken, als de specs hetzelfde zijn maakt het dus niks uit?
De ene geeft wat langere garantie dan de andere, maar als de specs hetzelfde zijn zit er geen verschil in prestatie.
Of het de 15 euro waard is dat moet je zelf weten. De ene vind het het wel waard de andere niet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• -The_Mask-
  • Niet online
Jelte12345 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:02:
[...]

die zag ik ook maar ik ga toch eerder voor de 4 gb en die waren er ook met cas-7 maar wist niet wat dat betekende en of het beter was dan cas 8
In dit topic staat veel info over timings en frequenties en geheugen. :)
\[DDR/DDR2/DDR3] Informatie- en Overklokresultaten - deel 2

AMD Nieuwsdiscussie

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:55

iMars

Full time prutser

[...]

Geen ervaring hier, maar het komt er op neer:
Je merkt er waarschijnlijk heel weinig van, en vind je het de moeite waard om er meer voor neer te leggen?

Misschien een rare vergelijking: Als jij een auto hebt, merk je niet veel of je 1 pk meer of minder hebt (100pk of 101pk). Bij een formule 1 wagen is die ene pk weer wel belangrijk.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Neem Crucial ballistix 2x2GB 1333MHz 6-6-6-20 voor 62 euro @ komplett. Prima geheugen wat compatible gaat zijn met je moederbord.

OCZ doet vaak moeilijk, helemaal met Asus bordjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Stijnd op 11-05-2009 11:13 ]

Verwijderd

Er zijn ook modules van OCZ die geoptimaliseerd zijn voor de AM3 socket

zoals deze

Maar wat de toegevoegde waarde is?

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:14:
Er zijn ook modules van OCZ die geoptimaliseerd zijn voor de AM3 socket

zoals deze

Maar wat de toegevoegde waarde is?
Voor OCZ is de toegevoegde waarde waarschijnlijk meer winst aangezien er waarschijnlijk meer op wordt verdient.

Voordeel voor de consument vrij weinig tot niks. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jelte12345 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:54:
Buiten het feit dat CL7 sneller is als CL8 en CL9 is ook CL7 op 1600MHz sneller als CL7 op 1333MHz omdat die latency waarden uitgedrukt zijn in clock's (klok tikken) en dus 1 clock bij 1600MHz korter is als op 1333MHz.

Ik zou gewoon kijken naar de hoeveelheid (single latje x aantal) in een kitje dat je wil hebben. bv 2x1GB en dan prijzen vergelijken en wat er in je QVL staat (te vinden op de site van de fabrikant van je moederbord.)
Verder kun je ook het moederbord en het geheugen ingeven op google of kun je de forums op de site van de fabrikant van het moederbord en het geheugen door zoeken om te kijken of iemand die combinatie al getest heeft.

Die kleine meer prijs is waarschijnlijk belangrijker (de moeite waard) indien je gaat overclocken.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 11-05-2009 11:40 ]

• Jelte12345
webmail schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:06:
[...]

Geen ervaring hier, maar het komt er op neer:
Je merkt er waarschijnlijk heel weinig van, en vind je het de moeite waard om er meer voor neer te leggen?

Misschien een rare vergelijking: Als jij een auto hebt, merk je niet veel of je 1 pk meer of minder hebt (100pk of 101pk). Bij een formule 1 wagen is die ene pk weer wel belangrijk.
bedoel je dus dat je et niet merkt op een midrange pc maar wel op een high-end?
of juist anderzom?

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee hij bedoelt dat het handig kan zijn voor een wereld record, maar voor een normale gebruiker niks uitmaakt. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Jelte12345
kluyze schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:38:
[...]
Buiten het feit dat CL7 sneller is als CL8 en CL9 is ook CL7 op 1600MHz sneller als CL7 op 1333MHz omdat die latency waarden uitgedrukt zijn in clock's (klok tikken) en dus 1 clock bij 1600MHz korter is als op 1333MHz.

Die kleine meer prijs is waarschijnlijk belangrijker (de moeite waard) indien je gaat overclocken.
wat is dan sneller 1333 met CL6 of of 1600 met CL7?
en bij die van 1600 mocht ik hem nog overklocken naar 1.95 zonder dat de levenslange garantie deraf ging in plaats van 1.9, maakt dat veel verschil?
want er zat niet veel prijsverschil tussen

[ Voor 3% gewijzigd door Jelte12345 op 11-05-2009 16:49 ]

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10 09:59
Wat sneller is is heel simpel: CAS Latency/Frequentie => kleiner getal is beter.

Verder, wil je gaan overklokken met je PC?

Nee => Neem kingston/corsair valueram van 1066/1333MHz, meer ga je niet merken

Ja => Neem evt wat beter geheugen, iets waarbij je eventueel met de voltages wat meer ruimte heb, maar dan alsnog heb je niet echt beter geheugen nodig. Ik weet niet 100% zeker of AMD net als Core i7 met een geheugenmultiplier werkt, als dit zo is moet je even uitzoeken wat de minimale multiplier is en uitvogelen hoe snel je geheugen gaat lopen als je overklokt (wel even verdiepen in het overklokken dan, zoek dan een optimistische verwachting van je overklok en zoek dan naar bijpassend geheugen)

Eventueel, mocht je een wat ruimer budget hebben en toch een klein beetje extra prestatie willen, neem dan wat beter geheugen, maar besteed niet meer dan een paar tientjes extra, het is gewoon zonde om voor 500 euro aan geheugen te kopen terwijl je voor 80 euro bij wijze van spreken 8GB DDR3 en een SSD kunt kopen. Mocht je toch nog een hoop geld overhebben, neem dan iets anders, leuk nieuw scherm, extra harde schijf, nieuw toetsenbordje, extreem snel geheugen zijn meetbaar wel sneller, maar voor de ervaring maakt het geen **** uit.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Ik ging zeker voor 1600MHz. Is altijd fijn mogt je gaan overklokken. Doe je dat niet, kan je ze altijd nog op een lagere snelheid instellen.
En 1600MHz is sneller dan 1333MHz, ongeacht de latencies.
Het is ook belangrijk te kijken op wat voor snelheid je je CPU wilt laten lopen. Het kan bv zijn dat 1333MHz je tegen zal houden.
Zelf heb ik ook 1333MHz, wat net geen 1600MHz wil lopen.( Q6600@3,6GHz 9x400).Nu loopt het geen 1:2 meer met me CPU. Vind ik best jammer, was ik voor 1600MHz gegaan, had ik dit probleem niet.

[ Voor 57% gewijzigd door kobus71 op 11-05-2009 17:53 ]

• robineaux
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04-2018
Ik heb een Patriot extreme Perf. 1600 MHz emt 7-7-7-20 gekocht met dezelfde mobo en processor.
De hardwareshop had het zaakje voor me geïnstalleerd en ze hebben de voltages ingesteld op 1,9 V. Je krijgt dan een warning van je BIOS maar volgens hun kan je dat gewoon negeren.
Klinkt logish, maar ze zeiden ook dat het geheugen met auto voltageregelaar van de BIOS waarschijnlijk foutmeldingen zou geven omdat het overgeclockte kaartjes zijn.
Dat is niet het geval bij mij (het staat nou op auto-regelen want ik heb default settings geladen), en nou vraag ik me af of ik ze weer terug moet zetten naar de verhoogde voltage. Wat is jullie opinie hierover?

• Jelte12345
robineaux schreef op maandag 11 mei 2009 @ 21:47:
Ik heb een Patriot extreme Perf. 1600 MHz emt 7-7-7-20 gekocht met dezelfde mobo en processor.
De hardwareshop had het zaakje voor me geïnstalleerd en ze hebben de voltages ingesteld op 1,9 V. Je krijgt dan een warning van je BIOS maar volgens hun kan je dat gewoon negeren.
Klinkt logish, maar ze zeiden ook dat het geheugen met auto voltageregelaar van de BIOS waarschijnlijk foutmeldingen zou geven omdat het overgeclockte kaartjes zijn.
Dat is niet het geval bij mij (het staat nou op auto-regelen want ik heb default settings geladen), en nou vraag ik me af of ik ze weer terug moet zetten naar de verhoogde voltage. Wat is jullie opinie hierover?
is dit niet meer iets voor een eigen topic?

Verwijderd

maar goed, vast staat nu dat je er waarschijnlijk niets van merkt, de uiteindelijke keuze zou je zelf meoten maken

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]

Extra Mhz merk je niet als je niet overklokt. Je CPU stampt toch op z'n eigen bussnelheid data naar het geheugen toe.
De latency is wel belangrijk want dat is bij elke snelheid van belang.

Het komt er dus op neer welk geheugen je kan krijgen met de beste (lagere) latency waarde tegen de beste prijs. Als dat toevallig 1600 ipv 1333 is, leuk natuurlijk, maar niet specifiek nuttig.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Slecht geheugen bestaat de laatste tijd niet meer.
Bijna alle merken verkopen tegenwoordig gewoon goed geheugen.

Als je niet een die hard overclocker bent gewoon 1333 pakken.
Scheelt soms ook weer in prijs.

Maar als je 1600 kunt vinden die net zo duur is waarom niet die nemen?

• Jelte12345
ik ben miss van plan te gaan overclocken en die paar euro extra schelen niet zoveel op men hele systeem
dus ik denk dat ik maar voor de 1600 ga denk ik de OCZ Platinum kopen maar ik kan het wat is het verschil tussen de gewone en de EB versie?
en wat betekent dat eigenlijk?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jelte12345, in plaats van alles te vragen mag je ook zelf wel een beetje moeite tonen.

Wat je moet kopen is iets dat je zelf kunt beslissen aan de hand van specs, reviews, benchmarks en ervaringen. Zijn dingen niet duidelijk, zoek ze dan op. RAM FAQ is een goed uitgangspunt voor vragen mbt het geheugen.

Dit topic gaat op slot omdat het een opeenstapeling van vragen is die met een beetje moeite (voor een groot deel) zelf te beantwoorden zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.