Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

|XP] bij installatie raid-drivers toevoegen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een probleem met de installatie van XP Pro. Op een Thunder K8W moet je de raid drivers van Silicon image tijdens installatie via een floppy doorgeven. Het gaat om si3114r. XP zegt later tijdens de installatie dat hij de betreffende files niet kan kopieren.
Het is mij vier jaar geleden wel eens gelukt, na een hoop gepuzzel, maar ik denk dat dat toen toeval was.
Nu ben ik deze machine met het K8W mobo weer aan het opbouwen sinds het systeem na een verhuizing niet meer werkte.
Ik heb al uren op het net gezocht met alle mogelijk zoektermen en kom veel van hetzelfde probleem tegen, alleen geen oplossingen. Ook de leveranciers Silicon Image en Tyan geven niet thuis.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben.
Heeft iemand suggesties ?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:31

PeaceNlove

Deugleuter

Probeer de drivers eens aan je windowsinstallatie cd toe te voegen door te slipstreamen met nLite.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:42
Heb je een van deze drivers geprobeerd?

http://www.siliconimage.c...ts.aspx?pid=28&cat=3&os=4

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb al die drivers geprobeerd. Behalve xp pro sp3 32bit, ook xp pro 32 bit sp1 en xp pro 64 bit met bijbehorende drivers.
De laatste las de drivers wel in, maar bleef in de laatste stage van de installatie steeds rebooten.
Slipstreamen is mijn allerlaatste optie; waar moeten die drivers staan; ik neem aan onder i386, maar waar precies.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan die drivers gewoon met Nlite slipstreamen. Je hoeft niet zelf te puzzelen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom op GoT!

Ik merk dat de topictitel per ongeluk niet is afgemaakt (alleen '|XP]'). Ik vul het dus even aan :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• chim0
Welke RAID probeer je te installeren? Heb je wel twee dezelfde schijven en heb je uberhaupt wel een RAID gebouwd (vaak met F10 of F11 kom je in de RAID bios). Op mijn moederbord kan ik een de BIOS onder Storage options kiezen tussen SATA of RAID, staat deze wel goed?

• Noork
  • Niet online
chimo schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:26:
Welke RAID probeer je te installeren? Heb je wel twee dezelfde schijven en heb je uberhaupt wel een RAID gebouwd....
Volgens mij is dat helemaal niet het probleem. Lijkt me dat de TS een herinstallatie wil doen, en z'n schijfconfiguratie an sich wel goed is.

• chim0
Noork schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:28:
[...]

Volgens mij is dat helemaal niet het probleem. Lijkt me dat de TS een herinstallatie wil doen, en z'n schijfconfiguratie an sich wel goed is.
Hij zegt dus dat ie tijdens het installeren de bestanden niet kan kopieren maar wat voor foutmelding krijgt ie? Dan zou er iets met die schijf moeten zijn of iets dat de toegang voor schrijven blokkeert.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 nieuwe samsungs 320 GB in raid geplaatst. Tijdens opstarten kan ik in het raid bios komen door F4 in te drukken en daar staan ze goed. Ook in het gewone bios staan de instellingen goed (Raid).

Bij XP installatie druk ik op F6 om de sataraid drivers te kunnen laden; na even wachten op XP vraagt de installatie om de floppy en toont keurig twee drivers; één voor xp en één voor NT.
Ik kies voor de xp driver en XP laad deze. Na verloop van tijd tijdens het laden van andere drivers, komt de melding dat XP verschillende files niet kan laden en dat zijn nu juist de files op de floppy.

Dus eerst ziet en leest XP ze wel en later weer niet.

Het is een bekend probleem van silicon image, maar een oplossing heb ik nog steeds niet gevonden. Overigens wel de opmerking om de txt-oem file aan te passen, zodat de drivers niet merkafhankelijk zijn, maar dat werkt kennelijk op losse raid kaarten en dus niet op ingebouiwde raid biossen.

Overigens bedankt voor het aanpassen van de topic naam; was ik vergeten.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je vertelt niet wat voor floppy drive je gebruikt. Is dat misschien een USB floppy drive?

Die dingen zij erg handig voor dit soort (en vele andere) zaken. Alleen kunnen de XP installatie CD's problemen hebben met deze dingen omdat maar een aantal merken standaard ondersteund worden. Ik liep daar laatst ook tegenaan met een Iomega USB-FDD en vond dat bevestigd in een KB artikel bij Microsoft. Daar werd geen oplossing geboden en stond dat het simpelweg niet werkte. Omdat dit me toch een beetje te dol leek nog maar eens verder gezocht en toen kwam ik dit tegen. Werkte perfect.

Zonder deze fix gebeurt met dergelijke USB-FDD's nl. precies hetzelfde. In de initiële tekstfase zolang de USB-FDD ondersteuning nog uit de BIOS komt ziet de installatieprocedure de FDD en de bestanden maar zodra de installatieprocedure naar de grafische Windows-mode overschakelt is ie plotseling 'vergeten' hoe ie met die USB-FDD om moet gaan omdat dit dan niet meer via de BIOS loopt maar er Windows ondersteuning voor moet zijn.

Mocht je een USB-FDD gebruiken dan kan dit evt. van pas komen.

8)

• chim0
Zou het niet een kapotte diskette kunnen zijn? Of het diskettestation? Heb je het geprobeerd om de drivers op een USB stick te zetten, mits je moederbord dit ondersteunt?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is een gewone ide floppy drive (hoewel tegenwoordig kom je ze haast niet meer tegen in pc's).
En de floppy doet het gewoon, ik heb met XP 64 het wel vooor elkaar gekregen de floppy in te lezen.
Zie mijn eerdere berichten.
Ik heb diverse floppies geprobeerd, om uit te schakelen dat er een defect is/was.

Ben overigens bezig te slipstreamen. Hou iedereen op de hoogte hoe dat afloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, slipstreamen werkte zeer goed.

Installatie werd nog wel onderbroken door een MCE bluescreen.
Dus de ultimate bootcd maar eens gepakt en diverse tests uitgevoerd. Liepen allemaal goed.
Daarna opgestart zonder de UBCD en de installatie werd vanaf een vrij vroeg punt weer opgepakt en tot mijn verbazing liep alles daarna goed.

Dus ik heb een (voorlopig) werkend systeem.

Nu nog even verder testen op hardware problemen, want ik vertrouw die MCE eigenlijk toch wel; er zal wel ergens iets fout zitten

In ieder geval iedereen bedankt voor de goede raad.
Pagina: 1