Toon posts:

Watercooling in Thailand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Medetweakers...

Ik woon sinds een aantal jaren in Thailand. Je kunt hier HEEL erg veel mod en tweakzooi krijgen in de vele en vele computershops. Watercooling doen ze ook erg veel mee. Ik ben daarom ook eigenlijk benieuwd of watercooling in een land als Thailand zin heeft ivm de buitentemperatuur.

Het is hier eigenlijk altijd wel een graadje of 30, en de pc zuigt dus lucht de kast in wat al 30 graden warm is. In het hete seizoen al gauw 35 graden en hoger.
Kan een waterkoeling zijn warmte wel fatsoenlijk kwijt met deze temperaturen? Ik ben bang dat de processor met waterkoeling alleen maar warmer wordt ipv kouder...

Ervaringen met waterkoeling in warme landen?

[edit]
was even vergeten mijn systeem te plaatsen wat gekoeld wordt....

Asus P5Q-Premium
Intel Q9550
Asus GTX295
4x 2Gb Ram (GEiL)
6x WD 1TB (black edition)
2x WD 250Gb (Green edition)
Tagan 900 Watt PSU
NZXT Whisper Full Steel tower

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 09:48 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zit nu een tijd in China en heb vanuit Nederland maar mijn WC spullen meegenomen. Moest in Europa 2 keer mijn tas legen omdat er zoveel zwarte dingen (metaal) te zien waren. Ik ben hier zelf heel weinig tegengekomen in shops, maar omdat veel gemaakt wordt in China kun je het sporadisch nog wel vinden. Vooral in online shops / veilingen is het makkelijker.

Waterkoeling heeft met het warme weer zeker wel zin. Met luchtkoeling kom je niet ver met lucht van 30 graden, maar het idee is dat je met water juist een enorm koeloppervlak hebt om het verschil tussen de omgeving en het water zo klein mogelijk te houden. lager dan omgevingstemperatuur kom je niet. Als het hier te warm wordt gaat de airco trouwens aan. Nu is het vandaag hier 32 graden en het gaat net zonder airco.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je info, waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is het effect van lucht wat direct op het koellichaam wordt geblazen ipv water wat de warmte afvoert...

Ik bedoel... Met een luchtkoeler blaas je lucht direct op je koellichaam/processor. De lucht is al warm vanwege de hoge temperaturen hier. Als je dit met waterkoeling vergelijkt wordt de warmte dus opgenomen door de vloeistof die het naar de radiator transporteert. De radiator moet het water dus weer afkoelen met 'warme' lucht wat door de fans op de radiator wordt geblazen.

Lukt het de radiator om het water zover af te koelen dat het betere koel eigenschappen heeft dan een luchtkoeler rechtstreeks op de cpu? In normale omstandigheden overduidelijk JA, maar ook als de buitentemperatuur gemiddeld 30 graden en in extremen 40 graden is?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

radiator heeft een veel groter effectief oppervlak, dus er gaat meer lucht langs, en de processor blijft dus koeler..

als de buitentemperatuur hoger is dan beinvloed dat toch luchtkoelers net zo goed als waterkoelers? waterkoeling is en blijft koeler dan luchtkoeling (mits goed in elkaar gezet)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
AlexanderB schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:53:
waterkoeling is en blijft koeler dan luchtkoeling (mits goed in elkaar gezet)
Nee hoor.. Is gewoon afhankelijk van het oppervlak van de luchtkoeler en de warmteafgifte van het te koelen object. Als zowel het afgifteoppervlak van de waterkoeler gelijk is aan dat van een luchtkoeler zal de waterkoeler door verliezen zelfs een hogere temperatuur opleveren.

Waterkoeling is in principe niets anders dan luchtkoeling, je gebruikt alleen water om de warmte te transporteren naar een koeloppervlak (heatpipes doen hetzelfde).
Alleen heeft in dit geval water ook nog een bepaalde warmtecapaciteit.
De huidige luchtkoelers die je kunt vinden zijn al behoorlijk effectief, waardoor je flink je best zult moeten doen om dit ook met waterkoeling voor elkaar te krijgen.

Je hebt alleen het voordeel met waterkoeling dat je zelf kunt bepalen hoe groot het oppervlak van de warmteafgifte is (radiators), je zelf de plaatsing kunt bepalen, je meerdere fans op het oppervlak kunt krijgen etc.
maar het een hoeft echt niet perse beter te zijn als het andere :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 05:52:

Kan een waterkoeling zijn warmte wel fatsoenlijk kwijt met deze temperaturen? Ik ben bang dat de processor met waterkoeling alleen maar warmer wordt ipv kouder...
Wat denk je zelf? Als het met waterkoeling alleen maar warmer zou worden, waarom wordt het dan niet warmer met alleen luchtkoeling?

Natuurlijk betekent de hogere omgevingstemperatuur dat het koelvermogen afneemt en de processortemperatuur hoger zal zijn, maar zolang de processor warmer is dan de omgeving (en ga daar maar van uit), dan zal waterkoeling ook koelen.
Of het net zo effectief is als luchtkoeling hangt (net als in koelere omgevingen) van je setup af.

Signatures zijn voor boomers.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Twynn schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:03:
[...]

Nee hoor.. Is gewoon afhankelijk van het oppervlak van de luchtkoeler en de warmteafgifte van het te koelen object. Als zowel het afgifteoppervlak van de waterkoeler gelijk is aan dat van een luchtkoeler zal de waterkoeler door verliezen zelfs een hogere temperatuur opleveren.

Waterkoeling is in principe niets anders dan luchtkoeling, je gebruikt alleen water om de warmte te transporteren naar een koeloppervlak (heatpipes doen hetzelfde).
Alleen heeft in dit geval water ook nog een bepaalde warmtecapaciteit.
De huidige luchtkoelers die je kunt vinden zijn al behoorlijk effectief, waardoor je flink je best zult moeten doen om dit ook met waterkoeling voor elkaar te krijgen.

Je hebt alleen het voordeel met waterkoeling dat je zelf kunt bepalen hoe groot het oppervlak van de warmteafgifte is (radiators), je zelf de plaatsing kunt bepalen, je meerdere fans op het oppervlak kunt krijgen etc.
maar het een hoeft echt niet perse beter te zijn als het andere :)
zoals ik al zei, afhankelijk van hoe het in elkaar zit, je neemt in principe altijd een groot genoege radiator (die dan per defenitie al groter is dan een luchtkoeler. de grootste luchtkoeler '(dat ik weet) zijn 1x 120mm groot, een 240 radiator (afhankelijk van merk) heeft al meer oppervlakte, en 2x 240 kun je zelfs je videokaart meekoelen (kijk eens hoe klein het koelblokje op je videokaart is, en dan hoe groot de radiator is)

edit: ohja, en je hebt ook de eenheid "graden celcius per watt" die vroeger voor koelers gebruikt werd, die is gewoon lineair, en staat voor de processortemperatuur ten opzichte van de omgevingstemperatuur per watt die de processor uitstoot. als de omgevingstemperatuur 10 graden hoger word, gaat de processortemperatuur 10 graden omhoog, bij zowel lucht als waterkoeling. echter waterkoeling kun je dus zo in elkaar zetten dat de temperatuur van de processor lager is, omdat die graden C per watt beter is (/kan zijn)

[ Voor 14% gewijzigd door AlexanderB op 12-05-2009 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar volgens mij gaat je verhaal niet op. Je vergeet een aantal variabelen. De warmte moet naar de radiator getransporteerd worden. Het water in dit geval legt een bepaalde afstand af, en de radiator koelt het water af, niet de processor. De vergelijking dat het oppervlak van een radiator groter is en daarom beter koelt is appels met peren vergelijken. De radiator zit immers niet op de processor geplakt. Normale luchtkoeling koelt de cpu en zit erop geplakt. Waterkoeling maakt gebruikt van water om de processor te koelen, het water wordt vervolgens gekoelt door een radiator die weer met vergelijkbare luchtkoeling wordt gekoelt.

Als ik er 25 meter slang tussen monteer met een hele flinke pomp, dat heeft toch ook effect op de setup? Puur radiatoroppervlak geeft geen uitsluitsel.
Hoe je dus alleen het koeloppervlak in deze vergelijking gebruikt is me een raadsel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 19:06 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06

Epsilon

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:03:
Sorry maar volgens mij gaat je verhaal niet op. Je vergeet een aantal variabelen. De warmte moet naar de radiator getransporteerd worden. Het water in dit geval legt een bepaalde afstand af, en de radiator koelt het water af, niet de processor. De vergelijking dat het oppervlak van een radiator groter is en daarom beter koelt is appels met peren vergelijken. De radiator zit immers niet op de processor geplakt. Normale luchtkoeling koelt de cpu en zit erop geplakt. Waterkoeling maakt gebruikt van water om de processor te koelen, het water wordt vervolgens gekoelt door een radiator die weer met vergelijkbare luchtkoeling wordt gekoelt.

Als ik er 25 meter slang tussen monteer met een hele flinke pomp, dat heeft toch ook effect op de setup? Puur radiatoroppervlak geeft geen uitsluitsel.
Hoe je dus alleen het koeloppervlak in deze vergelijking gebruikt is me een raadsel.
De oppervlakte van de radiator bepaald voor een groot deel de prestatie van je waterkoeling, zo simpel is het. Dat de warmte getransporteerd wordt door stroming (water) en niet door geleiding (door een groot koelblok) heeft daar niet zo veel mee te maken. De radiator is eigenlijk ook het enige onderdeel wat de koelcapaciteit van je systeem bepaald. Blokken zijn ook belangrijk, die keuze is het zelfde als bij luchtkoeling, maar die bepalen in een mindere mate de koelcapaciteit. En pomp is wat dat betreft het minst belangrijkste. 100 liter / uur flow is in principe al voldoende (voor de mensen die anders beweren: ga maar rekenen ;)). Meer is uiteraard beter.

De lengte van je slangen hebben bijna geen effect op je prestatie van je koelsysteem als je daar een deftige pomp aan hangt. Let wel, hier zijn grenzen aan. Pompen produceren warmte en worden netjes door het zelfde water gekoeld.

P.S. Gebruik geen spreekwoorden als je niet weet hoe je ze moet gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Epsilon op 12-05-2009 21:57 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Epsilon schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:52:
De lengte van je slangen hebben bijna geen effect op je prestatie van je koelsysteem
precies, en als je een koperen staaf verhit heeft de lengte wel invloed op de prestaties, dus een koeler zonder heatpipes kan n maximale grootte worden, dan blijven de vinnen koud en gaat ie niet meer beter koelen. omdat waterkoeling gebruikt maakt van stroming ipv geleiding, kunnen waterkoeling radiatoren 'oneindig' groot worden. (thus, water = kamertemperatuur), en word je cpu temperatuur alleen nog maar afhankelijk van de qualiteit van je waterblok.

echter oneindig groot komt niet voor, maar een beetje degelijke setup heeft de watertemperatuur maar een paar graden boven kamertemp, de grootste temperatuur stap zit tussen de core en het water (vandaar dat goede waterblokken kopen *wel* zin heeft).

luchtkoelers worden niet groter dan n bepaalde maat gebouwd, en het is makkelijk om veel grotere radiatoren in je case te zetten..

[ Voor 25% gewijzigd door AlexanderB op 12-05-2009 22:10 ]

Verwijderd

Je kunt ook overwegen om een waterbongsysteem te maken.

Wikipedia: Bong cooler

Voordeel:
A bong cooler or evaporative cooling tower is a bong-shaped device that is able to cool water to temperatures below room temperature (sub-ambient) via evaporative cooling. Its primary use is in computer cooling.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 22:09 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

moet je dr wel ff rekening mee houden dat bong koelers alleen echt goed werken in een droog klimaat, en dat er snel algen en andere bacterien in groeien, wat euh.. slecht voor de gezondheid kan zijn ('veteranenziekte' bijvoorbeeld)

Verwijderd

Wil je nou sneller kunnen gamen of niet? Prioriteiten ;)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:09:
Je kunt ook overwegen om een waterbongsysteem te maken.

Wikipedia: Bong cooler

Voordeel:
[...]
Hehe, grappige wiki pagina, ik zou eens willen weten of de mensen die dat geschreven hebben enig idee hadden van waar ze mee bezig waren. Een 'Bong cooler' 8)7 Wat ze eigenlijk gemaakt hebben is dit en dan klopt de quote van de 'bong cooler' pagina ook niet meer echt.
Its primary use is in computer cooling
Heel vreemd dat er geen enkele link wordt gelegd met een koeltoren. Wat toch een grotere toepassing is van dit principe.

Nuja, een klein beetje off-topic.
Pagina: 1