Toon posts:

9800 gx2 bottleneck???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers.ik heb de volgende vraag....
wat voor processor heb je nodig voor een 9800 gx2.
ik heb nu een e6850 en alles op stock staan.
niks overgeklokt.
mijn geheugen draait op 800 mhz en het lijkt me dat dat ook wel wat om hoog kan...
maar goed.
ik wil de boel wat gaan klokken....
maar kan ik niet beter gewoon een quadcore halen.
met sneller geheugen of zo?
wat te doen????

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Op het moment dat de boel nu goed draait zou ik niet gaan investeren in dure onderdelen.

Misschien wel handig voor ons om te vermelden wat voor besturingssysteem en moederbord je gebruikt en wat je precieze "probleem" is.

Als je puur de extra frames wilt en je processor niet de bottleneck voor je 9800GX2 wilt laten zijn kan je ook beginnen met overklokken, iets goedkoper dan een quadcore maar als het goed gebeurd zeker de tijd, pijn en moeite waard.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 19:00
De 9800GX2 zal, mits een game hem goed ondersteund, zeker een bottleneck vormen voor je e6850 zeker last hebben van een E6850 @ stock. Je zou een quadcore kunnen kopen, maar ik denk dat dat weer teveel van het goede is. Je kunt heel makkelijk je E6850 op bijvoorbeeld 3.2GHz zetten, om eens te beginnen met overclocken. Dit zal nagenoeg elke E6850 zonder problemen slikken en 9/10 keer ook wel zonder extra prik :)

Draai bijvoorbeeld eens 3Dmark06 voor en ná het overclocken, en kijk hoeveel winst je haalt. Stel je cpu zou de graka sterk bottlenecken dan zou het bij een OC van 200 MHz per core, de score al een stuk(je) hoger moeten liggen. Dus eerst even kijken hoever je kan komen zonder extra Vcore toe te hoeven voegen (65nm dus je hebt wel wat, maar niet heel veel speling), en dan telkens blijven stressen met programma's als Prime95 of Orthos, welke beide gratis te downloaden zijn. Als je overclock 8 uur stabiel is (voor de zekerheid) kun je hem weer stapjes omhoog zetten. Zodra het programma na een hogere stap een foutmelding geeft, weet je dat het een aantal dingen kan zijn. Of het geheugen klokt (te ver) mee, of je cpu heeft meer sap nodig (meest waarschijnlijk). Er zijn nog wat andere factoren maar begin eerst maar eens met de basis ;)

Zo zijn er zat mensen met een E6850 op 3,6GHz zonder problemen. Het lijkt mij dan ook slimmer om een goede cpu koeler te halen àlà Scythe Mugen ofzo. Gezien de E6850 best wel heet wil worden is het verstandig om dus even ~40 euro te investeren in zo'n koeler. Mocht je dan met OC'en niet het gewenste resultaat halen, kun je die koeler alsnog voor een quadcore gebruiken, aangezien hij daar groot/sterk genoeg voor is ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Wackoz op 11-05-2009 21:21 . Reden: Verkeerd om... ]

één is geen, twee is één

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:44
Je kunt er weinig van zeggen zolang je ons niet vertelt op welke resolutie je gamed. Op hoge resoluties is je cpu veel minder de bottleneck.

Overklokken van je cpu is overigens inderdaad heel makkelijk, maar zorg dan wel dat je alle instellingen in de BIOS goed zet voordat je begint, de belangrijkste twee zijn:
- Zet je PCI vast op 33MHz, of PCI-e op 100MHz
- Unlock je geheugen van je cpu, anders gaat je geheugen het waarschijnlijk niet trekken als je boven de 800MHz ermee komt. Je kunt hem bv 1:1 laten draaien met je FSB, welke nu 266MHz is, dan zal het geheugen (vanwege Double Data Rate) op 533MHz draaien. Daarna kun je alsnog gaan tweaken.

Er is overigent genoeg over te vinden hier en op internet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een gigabyte p35-ds3 en draai op wondows 64 bit en game op 1920x1080 @ 60hrtz
heb nu een stabiele overklok op 3600 mhz zonder met de voltages te knoeien...
heb het al wel geprobeerd.maar weet niet hoe dit werkt met dit mobo als ik hem namelijk manueel instel dan start ie niet meer op en loopt ie vast als iemand iets weet graag!
en ja een probleem is er eigenlijk nog niet.maar ik zou graag wat meer fps halen af en toe.vooral met crysis warhead....drm denk ik dat mn cpu de bottleneck is...
owja heb ook gelijk mn ram geklokt op 960 mhz geloof ik moet ik ff na checken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 21:08 ]

• A Lurker
Ja Crysis is op die reso wel cpu bottlenecked. Ik heb een vergelijkbare setup, een E8400 op 3GHz en 2x 8800GT in SLI, bijna even snel als 1 9800GX2. Ik ben er redelijk in performance op vooruit gegaan nu dat m'n E8400 op 3.6GHz draait.

Je moederbord verhoogt de voltages naar gelang je cpu sneller draait. Omdat je bij de eerste %-en niet evenredig veel meer volt nodig hebt, stopt je moederbord er onnodig veel volt doorheen, hetgeen bij te veel volt de componenten versneld naar de eeuwige jachtvelden stuurt. De normale gang van zaken is dat je voorzichtig steeds wat sneller gaat en dat je voltages op stock laat. Pas als je een instabiel systeem krijgt ga je je voltage wat omhoog zetten.

Omdat jij nu al een stabiel systeem hebt zou je ook kunnen proberen de voltages handmatig op dezelfde waarden als wat je moederbord gekozen had, en dan langzaam naar beneden tweaken. Overigens zou ik sowieso nog even kijken naar de temperaturen van je processor, ze worden vreemd genoeg een stuk warmer als je ze overklokt :P. Coretemp is daar een goeie tool voor.

Verwijderd

Topicstarter
hij word niet warm ongeveer 48 graden stressed in een antec 900 kast met een scythe ninja.maar goed ik weet niet wat mn mobo instelt voor voltages ja 1.38 voor de vcore maar heb nog meer voltages in te stellen namelijk ddr3 overvolt pci-e overvolt fsb overvolt en (g)mch overvolt...
ik zou niet weten hoe ik moet zien wat het mobo instelt bij auto instellingen.als ik hem op manueel zet en alleen de vcore instel op 1.38. dan loopt ie vast al voor ik in vista kom....

Verwijderd

Topicstarter
Behuizing:
Antec Ninehundred

Processor:
Intel E6850

Moederbord:
Gigabyte GA-P35-DS3

Grafische kaart:
Club3D Geforce 9800GX2

Geheugen:
Corsair CM2X1024-6400C4DHX
(4 Modules van 1042MB)

PSU:
Cooler master Real Power M520
(520 Watt modulaire voeding)

CPU Cooler:
Scythe NINJA 2

Geluidskaart:
Sound Blaster x-fi 5.1

• A Lurker
1.38 vCore is niet zorgwekkend, sterker nog dat is best wel laag. Over de overige voltages kan ik geen uitspraak doen.
Pagina: 1