Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een dual boot hebben met als default W7 en als optie XP. Ik heb XP op schijf 1 geinstalleerd, en W7 op schijf 2. Mijn boot.ini op de 'XP-schijf' ziet er als volgt uit:

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Windows 7 Ultimate" /fastdetect /NoExecute=OptIn

XP wordt goed opgestart, maar als ik kies voor W7 dan krijg ik alleen een zwart scherm...Hoe kan ik dit oplossen (rdisk en partition kloppen volgens mij wel)? Moet ik nog files van XP naar W7 kopieren, aangezien W7 niet met een boot.ini file werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Ik weet niet wat je precies gedaan hebt maar toen ik Win7 naast mijn XP installeerde heeft Win7 de bootmanager zo ingesteld dat zowel Win7 als XP konden opstarten. Daar heb ik zelf helemaal niks voor hoeven doen. Wat je nu probeert is de XP bootmanager te vertellen dat hij Win7 moet booten terwijl het precies omgekeerd is, je moet je Win7 bootmanager duidelijk maken dat hij ook XP als optie moet gebruiken.

Ik denk dat je het beste de Win7 install DVD kan booten en daar de repair optie kiezen. Daar kan je de Win7 boot manager laten repareren. En zodra je Win7 weer werkend hebt kun je daar een repair programma als EasyBCD gebruiken om de bootmanager optie XP te repareren dan wel toe te voegen. Succes!

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat ResuCigam zei, en ik voeg daar aan toe: Wáár krijg je het zwarte scherm? Ik heb zelf wel eens een half uur lopen puzzelen met zoiets (terwijl mijn PC leek te werken), en toen bleek dat ik mijn TV-out nog aangesloten had, keurig W7 op mijn TV. Stekkertje er uit getrokken, reboot, en hij deed-ut-weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ResuCigam: Wat ik heb gedaan is een nieuwe harde schijf in mijn pc gestopt en daar W7 op geinstalleerd. Daarna bedacht ik me pas dat het toch wel handig is om af en toe in XP op te starten, en heb toen mijn oude 'XP' harde schijf erbij geplaatst. Niet de handigste manier, ik weet het...

Umbrah: Ik krijg dat zwarte scherm zodra ik bij het opstarten voor W7 kies. Opstarten in XP gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ResuCigam: Nog even voor de duidelijkheid: er is in principe niets mis met mijn W7 installatie, want als ik mijn kabeltjes omleg zodat de PC automatisch via W7 opstart, werkt het prima. Alleen krijg ik dan niet de keus om XP te kiezen bij het opstarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
In dat geval zou ik Windows 7 opnieuw installeren, maar dan met beide schijven aangesloten. Dan krijg je vanzelf een Dual boot configuratie.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl1jht
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-07-2024
De bootloader van vista is ook anders dan die van XP. Misschien moet je eens de bootloader van Win7 gebruiken. Vista kon je ook niet vanaf de boot.ini rechtstreeks starten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
je bent nu van het booten van je xp boot manager... gaat niet werken zo. de xp boot manager kan niet omgaan met alles nieuwer dan xp (vista en w7 dus). Wat je ff moet doen is deze handleiding door lezen.
vista is wat betreft boot manager en dergelijken toch praktisch hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal inderdaad W7 eens opnieuw installeren vanuit XP...

Maar stel nu dat in de toekomst mijn 'XP' schijf zou crashen, kan ik dan nog wel gewoon W7 opstarten, en vice versa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Advies van Rupie en Craven87 heeft geholpen, opstart probleem is nu verholpen en dual boot werkt nu prima. Mijn laatste vraag geldt overigens nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
als het goed is is dat geen probleem en anders kan je dat altijd fixen met de herstel console op de dvd van het besturingssysteem dat je in wil. Als je XP schijf er mee ophoudt kan je hoe dan ook nog gewoon Windows 7 in en vanaf daar de dual boot ongedaan maken!

[ Voor 4% gewijzigd door Rupie op 11-05-2009 20:12 ]

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1