Toon posts:

Is dit normaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 766 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee weken geleden een computer gekocht bij Alternate. De computer kwam met 1 TB aan opslag.

Nou zit ik even te kijken naar de harde schijven, en vind het toch een beetje raar allemaal. Ik heb nog geen documenten en dergelijke opgeslagen. Het enige wat ik heb gedaan is een game installeren, namelijk Lord of the Rings Online. Wat zo'n 8 GB in beslag heeft genomen van de C schijf en Microsoft Office wat denk ik niet echt veel ruimte in beslag neemt.

De C schijf is 85 GB groot, waarvan er nog maar 34 GB beschikbaar is. Oftewel er is al ruim 50 GB aan ruimte in gebruik. Ik vraag mij nu dus af, is dit normaal? Ik heb de mappen van de C schijf nog op ruimte zitten bekijken. En program files is maar 500MB, program files x68 is 15 GB, en Windows is 19 GB. Daarnaast zijn er nog wat kleine mappen die in totaal misschien 2 GB tellen.
Bij elkaar is dit dus: 0,5 + 15 + 19 + 2 = 36,5 GB aan ruimte. Toch geeft die aan dat er al meer dan 50 GB in gebruik is.

Hoe kan dit? En is het normaal om bij een nieuwe computer maar ongeveer 35 GB aan ruimte voor programma's te installeren beschikbaar hebt?

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:12

ManiacsHouse

Scheisse!

Reken er even de swap-file bij. En geen idee of je hybernate hebt aanstaan, dat is als je 4Gig geheugen hebt ook 4 GB. Tel er dus maar zo'n 5-8GB bij op. 36,5 + 8 is al 44,5.
Maar als je echt wilt weten wat voor ruimte elke directory inneemt zoek dan eens een tooltje zoals dit http://www.win.tue.nl/cgi-bin/usr/sequoia/download3.cgi

[ Voor 37% gewijzigd door ManiacsHouse op 11-05-2009 01:54 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
en treesize of spacemonger, wat zeggen die? (vergeet ook de pagefile en hybernate file niet, bijv)

specs

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Probeer eens Tune Up Utilities 2009, daar zit een mooie scanner in die precies kan vertellen wat je grote bestanden zijn en welke mappen de meeste ruimte innemen.
Ook de prullenbak al geleegd?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:34
Je vergeet voor het gemak je swap mee te rekenen, heb je misschien slaapstand aanstaan? En systeemherstel wil ook snel 10% van je schijf in beslag nemen, ook de prullenbak reserveert vaak wat.

Stel, je swap is 3 GB, dan 9 GB voor systeemherstel, en nog eens 2GB voor slaapstand, in totaal al ~14 + ~36.5 GB = ~50 GB, dan klopt het sommetje toch weer?

Edit: maniacshouse was eerlijk eerder :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door AndriesLouw op 11-05-2009 00:33 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
of even 'edit -> select all' en dan rechtsklikken en 'propertie's vragen van die bestanden weet je ook hoeveel er echt bezit wordt

en office pakt toch meer dan dat je denkt hoor - vooral bij full installatie.

en ja zie vooral info hierboven :) (want office gaat natuurlijk ookg geen 14 GB in gebruik pakken)

[ Voor 19% gewijzigd door soulrider op 11-05-2009 00:33 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

-onzin verwijderd-

[ Voor 89% gewijzigd door Emmeau op 11-05-2009 00:35 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Vista zeker. Shadow Copies, System Restore, en zo nog meer meuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat Swap en hybernate inhoud.

En daarnaast begrijp ik niet waarom een systeemherstel ruimte in beslag neemt?

Het gaat toch gewoon om de bestanden die er staan?

Eigenlijk wat jullie zeggen is dat het vrijwel normaal is? Maar dat zou betekenen dat ik niet meer zoveel programma's of games kan installeren. Als je al kijkt naar de ene game die ik geinstalleerd heb. Die neemt al 8 GB in beslag. Doe even 4 games en me C schijf is alweer vol.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:26

sanzut

It's always christmas time

maar het zal wel aan mij liggen, waar is de overige 915 GB dan gebleven :P?
Edit: overigen nemen de NTFS Master File Tables ook nog 12,5% van je HDD ruimte in beslag
quote: Microsoft
NTFS reserves 12.5 percent of the volume for exclusive use of the MFT until and unless the remainder of the volume is completely used up.
Bron: How NTFS reserves space for its Master File Table (MFT)

[ Voor 71% gewijzigd door sanzut op 11-05-2009 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
sanzut schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:38:
Ja dat is allemaal de D schijf. Die is 850 GB en dan nog een recovery van 30 GB ofzo. Maarja de C schijf is toch belangrijk voor het installeren van programma's.. en ik ben van plan er nog wel een aantal te installeren en met weinig ruimte tot beschikking zal dat niet echt lukken.

• AndriesLouw
Bushidodo vergeet te melden dat hij een D partitie heeft, waarop hij prima zijn spellen, programma's en documenten kan plaatsen!

Niet zo moeilijk doen, niet alles hoeft op de C partitie hoor.. :z

[ Voor 3% gewijzigd door AndriesLouw op 11-05-2009 00:40 ]

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-02 11:11
Ja zoiets had ik ook maar goed het kan zijn dat dat op de D partitie staat.

Verwijderd

Vond ik ook al raar :P

En daarbij maakt Vista gebruik van een Winsxs directory die heel groot lijkt d.m.v. hardlinks en andere rare acties. En dan nog pagefile , hybernate, systeemherstel etc.
Ik zou Treesize eens even runnen.

Verwijderd

Topicstarter
AndriesLouw schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:40:
Bushidodo vergeet te melden dat hij een D partitie heeft, waarop hij prima zijn spellen, programma's en documenten kan plaatsen!

Niet zo moeilijk doen, niet alles hoeft op de C partitie hoor.. :z
Dus programma's en dergelijke hoeven niet perse op de C schijf te worden geinstalleerd? Ik dacht altijd dat die allemaal bij program files moesten komen.
Zal dit ook niet voor problemen zorgen?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:41:
[...]
Zal dit ook niet voor problemen zorgen?
Je hebt nog nooit bij het instaleren op de "kies map" optie geklikt zeker. Gewoon op je andere schijf instaleren :P

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• AndriesLouw
Geen enkel probleem, ik heb gewoon een Program Files mapje op mijn D schijf aangemaakt, kun je prima alles op installeren. Programma's die enkel op een C schijf werken moeten uit het Windows 95 tijdperk komen..

Verwijderd

Topicstarter
AndriesLouw schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:43:
Geen enkel probleem, ik heb gewoon een Program Files mapje op mijn D schijf aangemaakt, kun je prima alles op installeren. Programma's die enkel op een C schijf werken moeten uit het Windows 95 tijdperk komen..
Oh dat zal het probleem grotendeels oplossen. Eigenlijk helemaal, ik wist nooit dat dit zomaar kon.

Maja ik ben dan ook een leek en dat is te merken ook :p Gelukkig bestaat tweakers :)

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:37:
Ik weet niet wat Swap en hybernate inhoud.

En daarnaast begrijp ik niet waarom een systeemherstel ruimte in beslag neemt?

Het gaat toch gewoon om de bestanden die er staan?

Eigenlijk wat jullie zeggen is dat het vrijwel normaal is? Maar dat zou betekenen dat ik niet meer zoveel programma's of games kan installeren. Als je al kijkt naar de ene game die ik geinstalleerd heb. Die neemt al 8 GB in beslag. Doe even 4 games en me C schijf is alweer vol.
daar dient google even voor als je dat niet kent :-)
en vermoed dat GoT daar ook een leuke faq over heeft in de fora

en ja dat is normaal.
hybernite.sys enzo zijn ook maar 'bestanden' op je schijf hoor....
enkel zijn dat systeembestanden die standaard verborgen zijn voor je - via beeld> mapopties kan je die tevoorschijn halen maar verwijder die niet zo maar.
en je kan de meesten ook beperking in grootte.
swap, systeemherstel, vuilbak, ruimte voor tijdelijke internet files, enzo ....

en dan installeer je die games niet op c-schijf maar op je d-schijf ....
of ga je binnen een maand klagen dat je schijf vol is terwijl je d-schijf nog even leeg is als nu ?

Verwijderd

@AndriesLouw, echter is er genoeg gare software die hardcoded op C:\ wil :+

@Bushidoho, ik weet niet hoe je resterende ruimte ingedeeld en hoe vol deze is, echter zou je natuurlijk de C partitie ook wat op kunnen rekken.

Verwijderd

Edit: overigen nemen de NTFS Master File Tables ook nog 12,5% van je HDD ruimte in beslag
Die staat gewoon bij de vrije ruimte aangegeven.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 01:31 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

AndriesLouw schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:43:
heb ooit een beetje een foutje gemaakt bij het herinstalleren van XP.
Mijn "data/zooi" schijf was c: geworden, mijn windows schijf D:
Na een x-maanden toch maar gefixt, want je wilt niet weten hoevaak ik een c:\windows of c:\program files map kon gaan verwijderen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:28:
De C schijf is 85 GB groot, waarvan er nog maar 34 GB beschikbaar is. Oftewel er is al ruim 50 GB aan ruimte in gebruik. Ik vraag mij nu dus af, is dit normaal?
ik zou beginnen met rechtermuisknop op je harde schijf en kiezen voor schijfopruiming. Vervolgens ga je naar het 2e tabblad van het schermpje dat zich opent (zie http://www.vista4beginner...cleanup/disk_cleanup4.jpg) en kies daar voor de optie om System restore en Shadow copies op te ruimen (http://www.mydigitallife....cleanup-restore-point.jpg). Dat kan je met gemak 20 GB schelen op je C schijf..

Desktop | Server | Laptop

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bushidoho, jouw topic start is zit duidelijk in elkaar, maar ik mis twee dingen, ten eerste slaat de topic title kant nog wal. Het is de bedoeling dat een topic titel gebruikt welke de inhoud van het topic of de topic start beschrijft. Daarnaast vraag ik mij af of je ook gebruik hebt gemaakt van de FAQ's of Search alvorens het topic aan te maken.

Over het "verdwijnen" van hardeschijf ruimte is al vrij veel geschreven hier op GoT, daarnaast is er ook genoeg informatie te vinden om tot een goede indeling van je hardschijf te komen. Daarom de tip je eens hierin te verdiepen en ook de search te gebruiken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.