PC benaderen via Internet: pc mag in stand-by?

Pagina: 1
Acties:

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-01 09:34
Ik ben een leek op netwerkgebied.
Ik wil via de pc van mijn ouders mijn eigen pc kunnen benaderen. Bijv, via remote desktop. Ik neem aan dat ik dan bij de power opties op mijn pc ervoor moet zorgen dat hij niet na x-minuten inactiviteit op stand-by gaat toch? Of als er een verzoek komt springt hij dan vanzelf uit de stand-by?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of je ouweheer bellen dat ie hem even aanzet ...

anders is wol nog een optie http://www.draytek.co.uk/support/kb_vigor_wol.html

[ Voor 46% gewijzigd door Fish op 10-05-2009 13:35 ]

Iperf

• SAICRJMPM
Bedankt.
Dus iedereen die een pc als server heeft ingericht heeft ervoor gezorgd dat hij nooit in een stroombesparing modus kan gaan na in-activiteit? Of ze gebruiken dus dit wake on LAN? Het maakt natuurlijk niet uit als de monitor uitgaat na 1 uur of zo.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Of je belt papa of mama.

Iperf

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Er is een verschil tussen monitor uit of standby of de PC uit in standby.
De monitor mag gerust uit of standby. Aan de meeste servers hangt zelfs helemaal geen monitor.
In inderdaad, ik heb ervoor gezorgd dan mijn server niet in standby mode gaat. Er hangt geen monitor aan en harddisks vallen stil na 30 minuten inactiviteit.
Let wel even op de stroomrekening. Afhankelijk van het type PC ben je zomaar €20,- per maand (of soms dus nog veel meer) aan extra kosten kwijt als hij 24/7 aanstaat.

Als een PC standby gaat, kan je dat gewoon zien als "net niet helemaal uit". Maar hij is genoeg uit om niet meer te luisteren naar TCP/IP netwerk verkeer.
Daarvoor moet hij dus aan blijven staan en niet in standby vallen.
Wel mogen harddisks in de PC standby staan. De PC blijft dan gewoon reageren, zij het wat trager omdat de harddisks eerst op gang moeten komen.

Als zo'n PC in standby zit, kan je deze vaak nog wel via WOL aankrijgen. Maar of dat met de betreffende PC ook echt kan, moet je uitzoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 10-05-2009 13:50 ]

Alles kan stuk.

• SAICRJMPM
Het is me helemaal duidelijk.

En Fish ik bel papa en mama niet. Ik ben al bij hen in de woonkamer (waarom dan nog bellen???).
Ik wil vanaf hun pc mijn eigen pc benaderen via remote desktop.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Persoonlijk denk ik dat je inderdaad het beste Wake-On-Lan via internet kan instellen; Dat is soms best lastig aan de praat te krijgen, afhankelijk van het soort modem je hebt, je netwerktopologie etc. Zoek eens wat dingen op over WOL en of het mogelijk is op je eigen PC, probeer daarna eerst uit of het werkt via je eigen netwerk. Om je eigen PC te kunnen benaderen moet je het zogenaamde 'magic packet' naar het broadcast adres sturen. Soms is dat niet mogelijk (bij mij ook), en dan moet je het pakket direct naar het goede adres sturen. Afhankelijk van je modem/router moet je dan soms een statische entry aanmaken, zodat hij je PC niet 'vergeet' als je em uitzet.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39
Wake on lan (via wan) kan inderdaad vrij makkelijk, je moet er gewoon de poort (meestal 7) in de router forwarden, en in het bios van de pc WOL aanzetten.

Als je een pc uit stand-by wilt halen, moet je waarschijnlijk ook nog bij je netwerkkaart de optie 'allow this device to bring the computer out of standby' aanvinken.
Pagina: 1