[PHP] Opensource PDO classe voor queries

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enige tijd gebruik gemaakt van eq_sql wat een classe is om simpel queries te doen in je script.

Nu is hier ook een PDO versie, wat opzich een positief is iets, echter er zullen er vast meer zijn.

Er is natuurlijk Zend_DB, maar op een of andere manier ben ik toch meer opzoek naar kleinere en simpelere classes welke je zelf goed kunt onderhouden indien nodig.

Zijn er mensen welke voorkeur hebben bij bepaalde classes welke PDO onsteunen, en zo ja welke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat is er niet goed aan Zend_Db dan? Het is erg simpel in gebruik en het wordt met regelmaat ge-update. Nooit meer zelf queries schrijven, geweldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cartman! schreef op zondag 10 mei 2009 @ 18:26:
Wat is er niet goed aan Zend_Db dan? Het is erg simpel in gebruik en het wordt met regelmaat ge-update. Nooit meer zelf queries schrijven, geweldig :)
Ik heb het persoonlijk niet zo op grote bedrijven die dit ontwikkelen.

Klein en opensource heeft gewoon mijn voorkeur !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk niet dat je een extra class nodig hebt, PDO doet eigenlijk al wat ex_sql deed, en als je aanpassingen wilt maken kan je gewoon PDO of PDOStatement extenden met een eigen class.

Verder is Zend_DB een heel ander soort abstractielaag, welke je ook afschermt van de SQL.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Zend_Db als component is ook klein en het is gewoon open source. Als dat je enige reden is om het niet te gebruiken dan kun je net zo goed geen extra class gebruiken imo.

edit: opensource an sich zegt ook geen zak.... en trouwens...de lui achter Zend Framework, die bouwen ook PHP zelf. Als je het niet op dergelijke bedrijven hebt zou ik maar helemaal stoppen met PHP.

[ Voor 37% gewijzigd door Cartman! op 10-05-2009 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zend_Db is exclusief Zend_Db_Profiler en Zend_Db_Table 378,9KiB groot (aan opslag in filesystem). Ik zou me er niet druk om maken en daarmee verder gaan. Het is extreem handig in gebruik, buitengewoon stabiel, heeft beschikbare documentatie en met een duidelijke developer & community erachter. Voor mij is de keuze niet heel moeilijk dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, zend_db lijkt dan opzich wel een goede optie. Ik krijg alleen altijd het gevoel dat je van steeds meer afhankelijk wordt... iets dat je opzich niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 19:33:
[...]

Ik heb het persoonlijk niet zo op grote bedrijven die dit ontwikkelen.

Klein en opensource heeft gewoon mijn voorkeur !
Je vindt liever het wiel zelf opnieuw uit?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op zondag 10 mei 2009 @ 23:19:
[...]

Je vindt liever het wiel zelf opnieuw uit?
Ligt eraan. Het lijkt erop dat MySQLi meer voorkeur heeft om MySQL development dan PDO... de vraag is dus waarom je PDO dan eigenlijk zou kiezen....

Lastig dit allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 23:24:

Ligt eraan. Het lijkt erop dat MySQLi meer voorkeur heeft om MySQL development dan PDO... de vraag is dus waarom je PDO dan eigenlijk zou kiezen....

Lastig dit allemaal.
daar loopt een hele discussie over:
[PHP] MySQL_ of MySQLi of PDO ?

en fyi Zend_DB heeft tig adapters waaronder natuurlijk ook MySQLi.

http://framework.zend.com...pter.adapter-notes.mysqli

[ Voor 7% gewijzigd door iH8 op 11-05-2009 00:12 ]

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:36
Die discussie is ook van deze topicstarter.

Ik ken het wel, je bent op een bepaalde manier bekend met een manier van werken. Overstappen naar een andere methode, beter of niet, komt in beginsel vaak als omslachtig over. Na een tijdje kan je echter wel de voordelen er van gaan inzien op basis van nieuwe inzichten.

Ik denk dat daar nu de uitdaging ligt voor de topicstarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:30:
Die die discussie is ook van deze topicstarter.

Ik ken het wel, je bent op een bepaalde manier bekend met een manier van werken. Overstappen naar een andere methode, beter of niet, komt in beginsel vaak als omslachtig over. Na een tijdje kan je echter wel de voordelen er van gaan inzien op basis van nieuwe inzichten.

Ik denk dat daar nu de uitdaging ligt voor de topicstarter.
Dit klopt.

Om een beetje scheiding aan te brengen tussen de onderwerpen heb ik een extra topic hiervoor aangemaakt.

Ik denk er sterk over zend_db te gaan gebruiken aangezien dit zeer flexibel werkt.

Het zij zo dat je dan niet allees 100% in de hand hebt, echter dat heb je met de PHP modulen zelf ook niet uiteraard en ik mag aannemen dat zend_db anders wel geport gaat worden mocht zend er de brui aan geven (wat ik echter niet verwacht ;))

Hoewel MySQLi me toch ook erg aantrekt, lijkt me zend_db een beter optie. MySQLi is erg mooi... met zend_db ben je nog wat vrijer denk ik.

Dat wordt morgen lekker querien :) (hoop ik ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, begin gemaakt, eerste query in 15 seconde welke toch wel langer duurde met zoeken wat de beste manier was met mysql_ ;)

Dit is gewoon niet leuk meer hoe simpel dit is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Gefeliciteerd, :+. Een van de grootste kritiekpunten die ik op PHP, en dan vooral PHP ontwikkelaars zelf heb is dat ze allemaal het wiel opnieuw uit willen vinden, terwijl er veel betere libraries en dergelijke zijn die ze veel tijd kunnen besparen. Ik ben blij om te zien dat je daar vanaf durft te stappen.

Je zou ook naar de andere componenten van het Zend Framework kunnen kijken voor bepaalde taken - ZF is volledig modulair opgebouwd, dus je kunt willekeurige modules in je project gebruiken.

Ook zou je, als je de databasecommunicatie en dergelijke nog verder wilt abstraheren, eens kunnen kijken naar een volledige ORM zoals Doctrine. Nadeel hiervan is trouwens dat je een nogal nieuwe versie van PHP nodig hebt, dus als je een website maakt die je op internet wilt zetten, controleer dan eerst of de PHP versie van je host wel hoog genoeg is om Doctrine te draaien voordat je daarmee begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
YopY schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:44:
Gefeliciteerd, :+. Een van de grootste kritiekpunten die ik op PHP, en dan vooral PHP ontwikkelaars zelf heb is dat ze allemaal het wiel opnieuw uit willen vinden, terwijl er veel betere libraries en dergelijke zijn die ze veel tijd kunnen besparen. Ik ben blij om te zien dat je daar vanaf durft te stappen.

Je zou ook naar de andere componenten van het Zend Framework kunnen kijken voor bepaalde taken - ZF is volledig modulair opgebouwd, dus je kunt willekeurige modules in je project gebruiken.

Ook zou je, als je de databasecommunicatie en dergelijke nog verder wilt abstraheren, eens kunnen kijken naar een volledige ORM zoals Doctrine. Nadeel hiervan is trouwens dat je een nogal nieuwe versie van PHP nodig hebt, dus als je een website maakt die je op internet wilt zetten, controleer dan eerst of de PHP versie van je host wel hoog genoeg is om Doctrine te draaien voordat je daarmee begint.
Hoewel Doctrine inderdaad verder gaat, ben ik ook al gecharmeerd van Zend_Db met Zend_Db_Table en een eigen model. Je maakt een model, maakt een modelMapper die je aan je model kan mappen en een model_DbTable met je tabel informatie. Dan heb je best veel van het ORM gedeelte afgevangen. Het werkt namelijk ook met 1:1, 1:n en n:m relaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8

iH8

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 02:00:

Hoewel MySQLi me toch ook erg aantrekt, lijkt me zend_db een beter optie. MySQLi is erg mooi... met zend_db ben je nog wat vrijer denk ik.
als ik dit zo lees dat merk ik dat je als mensen je goedbedoeld advies geven, dat ook eens een keer moet lezen.
iH8 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:11:

en fyi Zend_DB heeft tig adapters waaronder natuurlijk ook MySQLi

http://framework.zend.com...pter.adapter-notes.mysqli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het wiel moet je niet opnieuw uit willen vinden, dit heb ik zelf ook vaak puur omdat ik niet van anderen afhankelijk wil zijn. Dit zit met zend_db wel goed denk ik.

Het enige wat ik even niet voor elkaar krijg is een join query om te zetten naar zend_db... er is wel wat documentatie over, alleen ben ik er nog niet helemaal uit.

Het gaat om een query welke ik hier eens in een topic met hulp samengesteld heb:

code:
1
SELECT * FROM `gebruikers` LEFT JOIN `user_ver` ON  user_ver.userid = gebruikers.userid INNER JOIN `verenigingen` ON verenigingen.id=user_ver.verid WHERE gebruikers.userid="1"

Ik kan niet vinden hoe je LEFT JOINS en INNER JOINS kunt onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Wel de handleiding gelezen?

Adding Another Table to the Query with JOIN

[ Voor 17% gewijzigd door Cartman! op 11-05-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ben daar een eind mee, en kan de query gewoon omzetten naar een string. Alleen het begin van de select wil niet helemaal, joins gaan prima... ook wel weer makkelijk eigenlijk :D

Ik krijg de joinLeft tables ook aan het begin van mijn query na select, hierna gaat alles wel weer goed... gaat iets mis dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8

iH8

zoiets kan véél handiger zoals mithras ook al aanstipte: Zend_Db_Table relationships, een one-to-many bv:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
class Parents extends Zend_Db_Table_Abstract
{
    protected $_name = 'parents';
    protected $_dependentTables = array('Children');
}

class Children
{
    protected $_name = 'children';
    protected $_referenceMap = array(
        'Parent' => array(
           'columns' => array('parent_id'),
           'refTableClass' => 'Parents',
           'refColumns' => array('id')
        )
    );
}

$parent = $parents->fetchRow('id = 1');
$children = $parent->findDependentRowset('Children');

dat heeft niet alleen een voordeel qua het opbouwen van die query maar denk ook aan constraints etc.

http://framework.zend.com....table.relationships.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat komt wellicht nog wel een keer... deze manier vind ik ook best handig :)

Waar ik wel tegenaan loop is:

code:
1
2
3
4
5
$query2 = $db2->select(); 
$query2->from('users'); 
$query2->joinLeft(array('user_comp'), 'user_comp.user_id=users.id'); 
$query2->joinInner(array('company'), 'company.id=user_comp.comp_id'); 
$query2->where('users.id = ?', $userid);

Wordt:

code:
1
SELECT `users`.*, `user_comp`.*, `company`.* FROM `users` LEFT JOIN `user_comp` ON user_comp.user_id=users.id INNER JOIN `company` ON company.id=user_comp.comp_id WHERE (users.id = '1')

Waar je kunt zien dat het begin van de query niet helemaal volgens plan gaat.... krijg dit er niet 1,2,3 uit.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Maar wat gebeurt er nu dat je niet wilt hebben dan? Als je doelt op dat ie nu alle data ophaalt van alle tables moet je eens kijken naar de derde paramter van de join-functie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 15:35
Zend Framework _/-\o_

Voorheen maakte ik binnen al mijn projecten gebruik van een inhouse ontwikkeld framework, welke dus ook een database class had.

Nu ik ZF gebruik (waar we vervolgens weer een eigen framework "op" hebben draaien) bespaar ik gigantisch veel tijd met development en vooral het database gebeuren. Je kunt zo ontzettend eenvoudig requests doen, en zoals al was aangedragen: het schrijven van queries is in principe niet nodig.

Met behulp van ZF kan je dus eenvoudig je query formuleren, zonder daar echt een query voor te schrijven. Het framework doet de rest.

Kan niets anders zeggen dan een aanrader, het is opensource, volledig modulair, je kunt er op verder bouwen en Zend erachter zit ook achter PHP. Wat wil je nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cartman! schreef op maandag 11 mei 2009 @ 14:13:
Maar wat gebeurt er nu dat je niet wilt hebben dan? Als je doelt op dat ie nu alle data ophaalt van alle tables moet je eens kijken naar de derde paramter van de join-functie :)
Hij doet het wel goed... het is alleen een andere (betere) syntax...

Wow, het PHP leven wordt weer leuk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dus ie er geen probleem? Ik begreep er namelijk uit dat het resultaat niet was wat je wilde ;)

En inderdaad, met ZF hou je je weer vooral bezig met het maken van de site zelf, ipv. het framework :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cartman! schreef op maandag 11 mei 2009 @ 14:53:
Dus ie er geen probleem? Ik begreep er namelijk uit dat het resultaat niet was wat je wilde ;)
Opzich komt er niet direct uit wat ik wil.

Ik krijg met de query normaal gesproken 2 rows terug, als ik met ZF deze query doe krijg ik er met rowCount maar 1 terug, dit vind ik gek.

Dus daar ben ik even aan het vogelen hoe dat kan.

En ja... je bent meer met je site/applicatie bezig dan met je framework... scheelt heel veel tijd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het gek om met ZF toch je eigen Login systeem te maken terwijl er Zend_Auth is ?

Ik vind het erg makkelijk om allee database typen te kunnen benaderen, echter meer functies heb ik niet direct nodig.

Natuurlijk kies je zelf wat je wil gebruiken, maar zouden er nadelen aan kunnen zitten om Zend_Auth niet te gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8

iH8

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:59:
Is het gek om met ZF toch je eigen Login systeem te maken terwijl er Zend_Auth is?
als je net heel die discussie over zelfbouw of framework achter de rug hebt en bij Zend_Db uitgekomen bent, is dit niet een beetje vragen naar de bekende weg? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iH8 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:48:
[...]

als je net heel die discussie over zelfbouw of framework achter de rug hebt en bij Zend_Db uitgekomen bent, is dit niet een beetje vragen naar de bekende weg? ;)
Denk het niet aangezien iedereen een andere voorkeur heeft.

De vraag is... doe je er beter aan zoveel mogelijk van een dergelijke framework te gebruiken ookal staat het je hier en daar niet aan omdat je het niet lekker vindt werken hier en daar.

Dus... kun je beter en "slikken" dat je het "lekker" vindt of gewoon je eigen ding doen ?

/me bedoelt verder niets met de laatste zin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 14:03:
[...]

Denk het niet aangezien iedereen een andere voorkeur heeft.

De vraag is... doe je er beter aan zoveel mogelijk van een dergelijke framework te gebruiken ookal staat het je hier en daar niet aan omdat je het niet lekker vindt werken hier en daar.

Dus... kun je beter en "slikken" dat je het "lekker" vindt of gewoon je eigen ding doen ?
Zend Framework laat je vrij. Je zit niet vast in een bepaalde structuur of aan bepaalde modules. Als je je eigen authenticatie / authorisatie beter snapt dan blijf je die gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8

iH8

ik kan niet anders dan zeggen dat ik zoveel mogelijk ZF zou gebruiken, dan leer je er tenminste fatsoenlijk meewerken. ik gebruik DB, Auth, Session, Registry, Config, Form momenteel in mijn CMS en ben er hardstikke weg van. _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door iH8 op 12-05-2009 14:39 . Reden: was al te offtopic :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is iemand bekend hoe je alleen het query gedeelte eruit kunt rippen ?

Ik heb het idee dat ik wat problemen ondervindt met de hele library dus zit er over te denken om alleen het query gedeelte de adopteren en dit in mijn eigen functies-pagina te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Je wil dus eigenlijk alleen Zend_Db en Zend_Db_Select (de select is het query gedeelte neem ik aan?). Dan gooi je alles in Zend/ wg behalve Db.php en de map Db. Ook gooi je alles weg in Zend/Db/ behalve Select.php, Exception.php en Zend/Db/Select.

Je moet binnen Zend/Db nog wel kijken naar dependencies (bijvoorbeeld van Zend_Db_Table misschien). Maar op zich hoef je niets weg te gooien. Het scheelt je wel ruimte op je fs, maar de bestanden worden niet geladen als je het niet nodig hebt. De hele library laten staan geeft dus niet heel veel overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb een aantal reacties over Zend_Auth afgesplitst naar [PHP] Zend_Auth

Dan kan het hier vooral over Zend_DB gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 13:36
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:26:
Is iemand bekend hoe je alleen het query gedeelte eruit kunt rippen ?

Ik heb het idee dat ik wat problemen ondervindt met de hele library dus zit er over te denken om alleen het query gedeelte de adopteren en dit in mijn eigen functies-pagina te plaatsen.
Is het niet beter om je problemen op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 12:29:
[...]
Is het niet beter om je problemen op te lossen?
Probleem is wel opgelost... ben nog verder aan het optimaliseren.

Echter vind ik dat je eruit moet rippen wat je niet nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

mithras schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:31:
De hele library laten staan geeft dus niet heel veel overhead.
De full is wel bijna 50 MB groot, dus dat zou ik niet te snel zeggen :P En de minimal is met 2147 bestanden en 23 MB ook nog aan de flinke kant.

Dat scheelt wellicht geen overhead als het toch niet geladen wordt, maar het neemt toch diskspace in, en moet gebackupt worden...

[ Voor 30% gewijzigd door CodeCaster op 13-05-2009 20:02 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:56:
[...]

De full is wel bijna 50 MB groot, dus dat zou ik niet te snel zeggen :P En de minimal is met 2147 bestanden en 23 MB ook nog aan de flinke kant.

Dat scheelt wellicht geen overhead als het toch niet geladen wordt, maar het neemt toch diskspace in, en moet gebackupt worden...
Ja, die dingen zijn goed ge-tarred :)

Het is inderdaad 23 MB... ik vraag me af of niet alles geladen wordt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:56:
[...]

Ik deel mijn applicatie altijd zo in:
/locatie/naar/mijn/applicatie/
  library/
    myLib/
    Zend/
    ZendX/
  application/
    configs/
    layouts/
    modules/
  public/
/locatie/naar/ZendFramework-1.8.1/
  library/
     Zend/
  extras/
    library/
      ZendX/
De ZendFramework-1.8.1 is gewoon de uitgepakte tar. Ik symlink van mijn applicatie naar de library. Alle klanten (we hebben een reseller account, ze staan allemaal op dezelfde hosting) hebben dus een symlink naar dezelfde source. Mocht later het framework updaten, linken we voor nieuwe klanten naar de nieuwe library. Zo heb je minimaal ruimte ingenomen. En voor klanten waarbij de oude versie van het framework compatible is met de nieuwe, kunnen we ook een nieuwe symlink maken.
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:09:
[...]

Het is inderdaad 23 MB... ik vraag me af of niet alles geladen wordt overigens.
Nee, alleen de bestanden die nodig zijn. Zeker met de nieuwe Autoloader moet dat nogal wat performance winsten opleveren. Voor debug doeleinden is deze toolbar wel extreem handig: http://jokke.dk/blog/2009..._the_scienta_zf_debug_bar
Daar zie je precies de variabelen van je view, de queries naar de database, het geheugen, de rendertijd en geladen bestanden. Een van de meest handige tools die ik atm gebruik.
Pagina: 1