Toon posts:

[UPGRADE] Intel Pentium D925 / P5RS600-FVM

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Na veel op internet gezocht te hebben bij allemaal site's leek tweakers me tog echt een goed forum om me reis in hardware land te starten zeg maar :P Ik ben bezig me ouwe pc te upgraden naar goed werkende muziek machine. Ik heb hiervoor een sterkere processor nodig dan die wat ik nu erin heb zitten ( d925 @3.00ghz ) en ben dus verder gaan kijken naar me upgrade mogelijkheden. Ik heb zelf voor beter geluid en beeld gekozen voor de video kaart van ATI namelijk de Sapphire HD4670 ( 1GB DDR3 ). Ben zeer tevreden over deze upgrade en ben daarna gaan kijken tijdens kracht van me computer dus de processor. Ik heb beetje online nagezocht wat de mogelijkheden waren wat ik heb en dan kom ik tog uit bij de e5200. Ik heb deze dan ook besteld 2 dagen geleden en wacht nu af op de levering ( maandag of dinsdag zou die hier moeten zijn ). Nu heb ik het volgende probleem, zoals veel noobs die iets proberen voor de eerste keer heb ik totaal vergeten naar alle eisen van deze processor te kijken kwa moederbord. Dus met andere woorden ik heb alleen naar de voor de hand liggende info gekeken en daarop ervan uitgegaan dat de processor wel zou passen op mijn moederbord. Nu kreeg ik gisteren wat dinge te horen dat het kan zijn dat mijn mobo deze processor helemaal niet ondersteunt en toen ben ik beetje research gaan doen om te kijken wat me nu als optie overbljft, doorsparen en nog een betere mobo erbij halen?? Of kan iemand me hier gerust stellen met een bevestiging dat deze processor op me P5RS600-FVM gaat werken.

ps. het gaat om een Fujitsu Siemens Scaleo L pc met hun eigen merk mobo..

Sorry als ik misschein dingen heb fout opgeschreven ofzo, ben zelf echt helemaal nieuw met dit maar je moet tog ergens beginnen en ik zag dat hier op tweakers.net tog wel heel veel ervaren mensen zitten dus vandaar...

Hier een stukje uit de manual van de pc geknipt...

LGA775 socket for Intel® Core™2 Extreme/Core™2 Duo
/Pentium® D/Pentium® 4 /Celeron® D Processors
Compatible with Intel® 06/05B/05A processors
Supports Intel® next generation 65nm processors
Supports Intel® Enhanced Memory 64 Technology
(EM64T), Enhanced Intel SpeedStep® Technology (EIST),
and Intel® Hyper-Threading Technology

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2009 11:49 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:12
Volgens de documenten op de site van Fujitsu ondersteunt jouw moederbord alleen 65nm C2D's, dus alleen E2xxx, E4xxx en E6xxx processoren.

http://support.ts.fujitsu...OM&RN_FAQ=Search%20result

Die E5200 gaat dus naar alle waarschijnlijkheid niet goed werken. Het beste wat je kunt doen is die E5200 terugsturen en ergens een E6600 tweedehands op de kop tikken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

zoek ff op benchmarks en revieuws op internet over je processors. Dat weet je waaraan je het meest hebt. maar een e6600 werkt snel genoeg in een muziek pc lijkt me.

en is het eigenlijk wel nodig om een nieuwe processor te kopen? hoeveel % van je cpu gebruik je doorgaans tijdens muziek bewerken? ik doe dat ook wel eens op me x2 en die gebruikt ook weinig van de cpu namelijk. en een athlon x2 is denk ik minder qua prestaties dan wat jij nu in je pc hebt hangen. (een d925)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2009 13:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het niet over een " muziek luister pc " he mensen. Ik praat hier van een producer pc waar je redelijk zware programma's op moet draaien. ik ben zelf producer en maak daardoor beats voor rappers etc en moet daarom een snellere processor dan wat ik nu heb. Een vriend van me heeft een OC'd e5200 die op 3200mhz loopt en dat loopt perfect op alle programma's wat we erop proberen. mijn processor die ik nu heb word tot aan 98% belast als ik alles heb aanstaan wat ik nodig heb en dat bevalt me niet echt want ik merk best veel vertraging zo tussen springen bij programma's etc

maar zou die e5200 wel bv "tijdelijk" op mijn moederbord kunnen en tog boven mijn prestaties blijven? want zover ik begrijp via verschillende page's zou die eventueel wel passen maar via een bios update maar niet aan zijn volle prestaties komen..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar zie je dan staan dat je niet de volle prestaties zou komen?
De E5200 is wel een 45nm cpu, en zoals NitroX infinity al aangeeft doet het ding waarschijnlijk alleen 65nms. Maar goed, als je het ding toch al hebt besteld, test het gewoon en je komt er vanzelf wel achter of het werkt of niet.

en toch schrijf je met CH, niet met een G

Verwijderd

rustig... :)
ik had het in bovenstaande post ook over het bewerken van muziek. jij gebruikt natuurlijk hele andere programma's dan ik. (ik als amateur) Maar als je denkt dat je een nieuwe cpu nodig hebt zou je gewoon even in everest oid moeten kijken naar wat voor moederbord je precies hebt, en dan kijken wat voor cpu je erop kan prikken. Maar ik verwacht eerlijk gezegt niet dat je baanbrekende prestatiewinsten zult krijgen met een E5200. Ik zou persoonlijk dan voor een quadcore gaan.

En over dat je denkt dat je geen volle prestaties krijgt, volgens mij werkt het of werkt het niet, en is er geen tussenweg. Het kan wel zijn dat een bepaald onderdeel van je setup een bottleneck vormt.

Verwijderd

Topicstarter
okay dat is dus duidelijk
Nou dan het volgende, kunnen jullie me helpen bij het kiezen van een nieuw moederbord?
Ik wil dan proberen zo onder de 80,- te blijven en was zelf aan denken richting .. MSI P43 NEO-F, P43, Socket-775, DDR2, --- 1600FSB, ATX, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16 --- € 64,50 ( zou m onder rembourts bestellen dus zou op 80,- uitkomen )

iemand advies hierop ??

• Nielson
  • Laatst online: 15:44
Ken je type pc zo niet, maar controleer even of er niet alleen mATX borden in je kast passen, is vaak zo bij merk-pc's.

Verwijderd

ik zou zelf een mobo met een amd chipset nemen denk ik, omdat je een ati grafische kaart hebt. Dan kan je die in hybrid crossfire laten draaien met je onboard grafische kaart. De phenom2 processors presteren vergeiljkbaar/beter dan de intel core2quads, en bovendien kan je dan ook nog upgraden naar high end processors als je wilt. Als je voor een socket 775 gaat kan dat niet, want dan moet je weer een ander moederbord nemen want een i7 gaat op een andere socket. Enigste nadeel is dat een AMD mobo met am3 socket wel iets duurder is dan 80 euro.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:12
Waarom wordt er nou meteen weer over upgradesetjes gesproken? Een C2D E6600 presteerd al stukken beter dan een Pentium D 925.

Tegen de tijd dat die E6600 niet meer voldoet kun je waarschijnlijk al voor de huidige prijs van een i7 920 (€235) een complete upgradeset kopen die hetzelfde of beter presteerd.

[ Voor 42% gewijzigd door NitroX infinity op 10-05-2009 17:57 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 17:12:
okay dat is dus duidelijk
Nou dan het volgende, kunnen jullie me helpen bij het kiezen van een nieuw moederbord?
Ik wil dan proberen zo onder de 80,- te blijven en was zelf aan denken richting .. MSI P43 NEO-F, P43, Socket-775, DDR2, --- 1600FSB, ATX, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16 --- € 64,50 ( zou m onder rembourts bestellen dus zou op 80,- uitkomen )

iemand advies hierop ??
Wat je moet kopen is iets dat je zelf moet beslissen. Aan de hand van reviews, specs en benchmarks moet je een heel eind kunnen komen lijkt me.

Omdat dit topic uitdraait op een 'wat moet ik kopen' vraag gaat dit topic op slot. Of je nu een nieuw mobo moet kopen met cpu, of alleen een cpu voor je huidige systeem is op basis van de hierbovenstaande info wel uit te komen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.