Toon posts:

Best Buy config AMD Phenom II X4 955 start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik heb afgelopen vrijdag een upgrade kit gehaald bij Cdromland Breda bestaand uit de componenten uit Best Buy gids van mei zijde:
Processor AMD Phenom II X4 955
Koeler Scythe Mugen 2 - SCMG-2000
Moederbord Gigabyte GA-MA790XT-UD4P

Geheugen Corsair 2x2GB DDR3 CM3X2048-1333C9DHX

Ik heb deze gecombineert met een Zalman 600W voeding en een XFX 7900GT videokaart.

Verder nog niets aangesloten omdat ik eerst de voltage van de geheugen wilden instellen enz.
Het systeem wil echer niet opstarten. Allen de fans van mb, psu en cpu draaien.

Zonder videokaart stoppen zelfs de fans binnen 2 seconden na opstarten.

Ik heb ook geen 'beep' melding over een fout. (Heb ook geprobeerd om het systeem zonder geheugen op te starten om te zien of ik dan een melding krijg.)

Voeding en videokaart zouden oke moeten zijn. Installatie is volledig veilig en geaard gebeurd en alle voedingsconnectoren zijn volgens specs.

Iemand op het AMD forum stelde dat misschien door een oudere bios de mb mijn cpu niet herkent. Is dit mogelijk?

Hoe kan ik een diagnose stellen?

Ik heb weinig zin om eer rekening te krijgen voor onderzoekskosten (per component volgens mij) als ik de gehele systeem inlever.

Kan iemand mij helpen?
Thnx

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Ja, het is mogelijk dat je cpu een bios update nodig heeft voor die cpu, dit ligt eraan welke revisie je van het moederbord gehad hebt, maar een andere vraag: Heb je je moederbord speaker er wel opzitten? Deze wordt vaak los meegeleverd.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Nee, die speaker zit meestal in de behuizing. Maar heb je die dus aangesloten?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

Topicstarter
Op doos of mb heb ik geen melding over de biosvesie kunnen vinden. En volgens mij bestaat er maar een hardware revisie van mijn mobo. Heb wel een mail naar gigabyte gestuurd of zij die, aan de hand van de serienummer kunnen vertellen. Het kan volgens mij wel lang duren voordat zij reageren.

En voor de speaker. Die zit niet op mijn mobo. Ik heb de chassisspeaker aangsloten.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 02:17
Ik denk idd BIOS, zie http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=3010

Vanaf BIOS versie F4A (is ook meteen de laatste versie) wordt de X4 955 ondersteund.

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 10:34

Crp

ik had toen ook eens hetzelfde probleem met een nieuwe pc, maar was toen het voedingsstekkertje naast de cpu vergeten x)

Verwijderd

Topicstarter
Beide voedingsstekkers (24pins en 2x4 pins) zijn aangesloten.

Ik heb veel op internet gezocht maar nog nergens iemand met mijn probleem gevonden. Daarom vraag ik me af of bij een te nieuwe processor en oude bios normaal is dat he systeem geen teken van leven geeft?

Kan ik een bios upgrade onder garantie aanvragen?

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Is inderdaad een nieuwe bios voor nodig. Ik heb hetzelfde gehad toen ik een Phenom II 940 kocht ism met een Asus M3A79-T moederbord, deze moest ook eerst geflashed worden naar de laatste bios.

Tenzij je nog een oudere AMD cpu hebt liggen, zou ik even naar een lokale computershop gaan, die willen dit vast wel voor je doen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Bij gebrek aan BIOS ondersteuning hoort een Athlon, Phenom of Phenom II wel op te starten, maar slechts op 800 MHz en mogelijk met minder dan het aantal aanwezige cores. Als je systeem dus helemaal niet start dan ligt dat niet aan de combinatie CPU + BIOS.

Zoals anderen schrijven, sluit een speaker aan, luister naar de foutcode en zoek deze op in de handleiding. Maar ik begrijp uit je relaas 'deels' dat je die speaker wel aan aangesloten hebt en dat er toch geen piepjes te horen zijn? Zo ja, controleer of je de speaker echt goed aangesloten hebt en probeer het eens zonder CPU, zonder geheugen en zonder videokaart. (Kortom, alleen voeding + mobo). Als er dan nog steeds geen piepjes zijn, is of de speaker of het moederbord kapot.

Verder klopt het dat het systeem uitschakeld zonder videokaart.

Mocht er nog meer aan de hand zijn, neem ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 23:26
Probeer eens met 1 dimm. Heb je verder wel de eventuele voeding voor je videokaart aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Zal eens proberen om de kale mobo aan te sluiten.

Ik wist niet eens dat dit kan.

Heb het systeem zonder geheugen al geprobeert maar nog niet met een. Dan ga ik ook nog iets lezen.

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Bij gebrek aan BIOS ondersteuning hoort een Athlon, Phenom of Phenom II wel op te starten, maar slechts op 800 MHz en mogelijk met minder dan het aantal aanwezige cores. Als je systeem dus helemaal niet start dan ligt dat niet aan de combinatie CPU + BIOS.

Dit gaat blijkbaar niet altijd op: was namelijk bij mij wel het geval, systeem starte gewoon niet op. Beeld bleef zwart, fans gingen wel draaien.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• robineaux
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04-2018

Bij mij was dat precies het geval. Alles draaide maar de processor bleef op 800 MHz steken. Nieuwe BIOS F4a was de oplossing. Dit moet dus haast wel iets anders zijn

• ride277
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

robineaux schreef op zondag 10 mei 2009 @ 13:24:

Bij mij was dat precies het geval. Alles draaide maar de processor bleef op 800 MHz steken. Nieuwe BIOS F4a was de oplossing. Dit moet dus haast wel iets anders zijn
Precies, ligt niet aand de bios. Misschien heeft iemand al zitten rotzooien met je mobo voordat jij em kreeg. Probeer eens een Clear CMOS?

| system specs |

Verwijderd

Topicstarter
Mobo is nieuw en volgens mij nog nooit opengemaakt.

Ik heb ook een cmos reset geprobeerd en dat helpt ook niet.

Heb net overigens alles eraf gehaald en alleen mobo met en zonder videokaart geprobeerd. Met 2 verschillende systeemspeakers.

Niets.

Morgen RMA aanvragen voor de moederboard.

Zal nog iets laten weten.

Bedankt allemaal

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als je de speaker goed heb aangesloten en hij piept niet als er niks inzit, geen cpu, geen ram, en geen videokaart, etc, als die dan niet piept en vraagt om cpu en ram, dan is je mobo hoogst waarschijnlijk DOA. (of je heb hem zelf gesloopt, kan ook nog :) )

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 10-05-2009 18:03 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:17
-NJ- schreef op zondag 10 mei 2009 @ 12:56:

Dit gaat blijkbaar niet altijd op: was namelijk bij mij wel het geval, systeem starte gewoon niet op. Beeld bleef zwart, fans gingen wel draaien.
Is idd niet altijd het geval. Voor een Phenom II 920 op een Asus moederbord heb ik ook eerst met een X2 4600+ de boel mogen flashen voordat het systeem werkte. Bij een MSI moederbord die ook een BIOS update nodig had werkte het dan weer wel, die startte gewoon op met een "Unknown CPU at 3GHz".

Verwijderd

Topicstarter
Valt een bord met een te oude bios onder garantie?
mad_max234 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 18:01:
... dan is je mobo hoogst waarschijnlijk DOA. (of je heb hem zelf gesloopt, kan ook nog :) )
DOA raad ik. :P de afgelopen 25 systemen die ik gebouwd heb, waren allemaal foutloos.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:19:
Valt een bord met een te oude bios onder garantie?
Nee. Hij zou het met een door de BIOS ondersteunde processor het toch wel gewoon?

Verwijderd

Topicstarter
TKing schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:27:
[...]

Nee. Hij zou het met een door de BIOS ondersteunde processor het toch wel gewoon?
... maar niet met de cpu dat ze erbij hebben verkocht

• kalizec
Anyway, TS heeft gemeld dat de boel zonder CPU, zonder RAM en zonder videokaart niet piept met verschillende speakers.

Kortom, moederbord is DOA en dat valt onder garantie. Dus dat wordt een RMA aanvragen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:35:
[...]

... maar niet met de cpu dat ze erbij hebben verkocht
Verkochten zij het als set? Zo niet, is het geen garantie, aangezien je losse onderdelen bestelt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:17
kalizec schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:38:
Anyway, TS heeft gemeld dat de boel zonder CPU, zonder RAM en zonder videokaart niet piept met verschillende speakers.

Kortom, moederbord is DOA en dat valt onder garantie. Dus dat wordt een RMA aanvragen.
Zegt helemaal niks. Een moederbord zonder CPU hoeft niet te piepen, ben ze zelf nog niet tegengekomen die dat wel doen. Het eerder genoemde Asus moederbord piepte ook niet na het verwijderen van geheugen, alleen het vervangen van de CPU door een ouder AM2 ding en daarmee de BIOS flashen was bij mij de oplossing toen.

• robineaux
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04-2018
In mijn eerdere reply zei ik dat het bij mij wel opstartte (zelfde hardware) maar in shop hebben ze mijn CPU en memory modules geïnstalleerd en getest. Ik merkte in de bios de ze de memory een extra voltage hadden toegediend van 0,300 Volt. Misschien deed hij het eerst niet en hebben ze het een en ander veranderd zodat hij wel draaide. De oplossing voor de BIOS-herkenning van mijn CPU was de BIOS flashen naar F4a.
Ik heb de shop een mail gestuurd om het na te vragen, over dat veranderen van dingen in de BIOS. Als het interessant is post ik het hier wel.

Suc6

Heb het nagevraagd, maar geen bijzonderheden. Aanpassing voltage van de memory had te maken met het feit dat het overclockte memory modules zijn. Verder geen problemen dus

[ Voor 13% gewijzigd door robineaux op 11-05-2009 17:51 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

kalizec schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:38:

Dat is het enigste juiste conclusie, geen piepjes als er geen extra hardware is aangesloten behalve een systeemspeaker duidt op een kapot mobo of bios.

Processor ondersteuning is dan helemaal niet aan de orde omdat het bord helemaal niet de bios opgestart krijgt, kan iets fysiek kapot zijn of bios zelf die niet werkt. Ga er wel vanuit dat verder als goed is aangesloten om de systeem piepjes te kunnen horen.

Sluit het bord ook nog even buiten de kast aan voordat je hem in de doos stopt, zodat kortsluiting met de kast ook kan uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles los op de werkbank aangesloten gehad. Blijft dood.

Vandaag bel de technische dienst van cdromland en vraag een RMA nummer aan.

Nu hopen dat ze bij een DOA een vervangend bord geven en ik niet 2 keer daar naartoe moet rijden.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Het klinkt heel raar, maar sluit de speaker eens andersom aan? Ik had een keer dat dat kortsluiting veroorzaakte :X

Verwijderd

Topicstarter
Een speaker kortsluiting omdat deze verkeerdom aangsloten is?
Normaal zou dat niet uit mogen maken.

Hoe dan ook. Heb ook met een tweede losse speaker gebrobeerd.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Toch is het zo. Maar dat is het dus niet.
Dat was trouwens wel toen hij al in de behuizing zat. Het zou alsnog niet uit mogen maken, maar goed.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Een speaker die kortsluiting veroorzaakt? Dat is een beetje onzin volgens mij.

Waarschijnlijk moet je je gehele systeem wegbrengen voor een RMA bij Cdromland. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een P5N-E SLI. Ik had ook alles netjes geinstalleerd en toen bleek na onderzoek dat het mobo gewoon moeilijk deed met het geheugen. Helaas was er geen geheugen op voorraad wat wel compatible was en zo kreeg ik dus een ander type mobo (in overleg natuurlijk). Opzich prima service maar het kost je een ritje en wat tijd.

PS. Er worden onderzoekskosten gerekend als blijkt dat je iets verkeerd hebt geinstalleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Stijnd op 11-05-2009 11:55 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44
mad_max234 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 02:17:
[...]
Processor ondersteuning is dan helemaal niet aan de orde omdat het bord helemaal niet de bios opgestart krijgt, kan iets fysiek kapot zijn of bios zelf die niet werkt. Ga er wel vanuit dat verder als goed is aangesloten om de systeem piepjes te kunnen horen.
Wat een onzin, een bord zonder cpu zal nooit kunnen piepen, dit is namelijk een functie van de bios, en zonder cpu wordt de bios nooit gestart.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Stijnd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:54:
Een speaker die kortsluiting veroorzaakt? Dat is een beetje onzin volgens mij.
Het leek mij ook sterk, maar het was opgelost toen ik de speaker stekker omdraaide.

Verwijderd

Topicstarter
En het is nog niet afgelopen.

Ben vadaag terug geweest bij Cdromland. Werd daar zeer vriendelijk ontvangen en ze hebben mijn spullen meteen getest. (Mb, cpu, geheugen). Alles werkt.

Ze hebben meteen de bios geupdate en de biosinstellingen voor geheugen in orde gebracht. En niets aangerekend. Was blij met de service.

Ik kom thuis, sluit (los op antistatische werkblad) enkel mijn voeding en videokaart erbij aan en ... niks.

Voeding en videokaart in een Core 2 Duo syteem werken wel (vandaag getest)

Ik ga alsnog met een nieuwe voeding en videokaart proberen, maar het wordt langzaam een zeer moelijke bevalling.

ps. Voordat er opmerkingen komen. Ik weet zeker dat er geen kortlsuiting is. En de voedingstekkers zijn correct. Ik heb zelf elke draadje gecontroleerd mbv de connectorschema's.

Zal wel iets laten horen.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 02:17
Lijkt me de voeding en/of de videokaart dan, als het bij hun wel werkt.

• kalizec
Als je het zo beschrijft dan komt bij mij de vraag naar boven of dit niet een conflict tussen het moederbord en de voeding is.

De probleem staat beschreven in het onderstaande kopje onder Turn-On Delay.

Verwijderd in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 22"

Verwijderd

Topicstarter
Het was dus de voeding. Die werkt, maar niet meer goed.

Mijn andere pc werkt ermee, maar de 5 en 12V zijn echt niet wat ze zouden moeten zijn.
Nu maar wachten op de RMA.

Bedankt voor alle input en goede ideen.
Pagina: 1