Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik heb onlangs nog een MSI NX8600GT-TD256E-OC/D2 op de kop weten te tikken voor mijn HTPC om full-HD materiaal beter te kunnen afspelen. Nu dacht ik natuurlijk dat ik de fanspeed ervan zou kunnen regelen via Rivatuner. Dat lukt dus blijkbaar niet... De fan draait steeds op 100%, bij de opstart, idle, tijdens een game, gewoon altijd. Zoals jullie je kunnen in beelden is dat niet zo aangenaam voor het gebruik met een htpc...
Nu vroeg ik af of jullie mss wisten hoe ik dat probleem zou kunnen oplossen?
Ik denk niet dat het aan de temperaturen ligt, die blijven netjes rond de 40 in idle en rond de 55 tijdens een spelletje et ongeveer 45 bij het afspelen van een blueray.
Kan iemand mij helpen?
Het product dat ik er aan heb gekoppeld is niet met de juiste afbeelding, daarvoor ga naar : http://eu.msi.com/index.p...&cat2_no=136&prod_no=1319

[ Voor 11% gewijzigd door LaurentS op 10-05-2009 10:31 ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-08 03:05
zoals zichtbaar is op de foto heeft je fan van je GPU slechts 2 kabeltjes. Dit wil zeggen dat de snelheid niet zal kunnen geregeld worden via software.
Ik vrees dat je een andere koeler zal nodig hebben op die kaart om hem goed te kunnen regelen.

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
http://www.pureoverclock....ion=review&id=646&page=10
Ik lees op deze site dat zij de fanspeed hebben kunnen aanpassen door deze op een andere connector aan te sluiten. Mijn kaart is niet 100% dezelfde maar ik zie wel nog een andere connector die vrij is. Kan het kwaad om dat eens uit te proberen? en te zien of dat iets verandert aan de geluidsproductie? Ik heb niet echt veel zin om er een dure koeler op te zetten...

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb die ondertussen al geprobeerd, de connector past er niet in en ik heb geen adapter.
Mss kan ik hem zonder fan laten draaien? Zoals je kan zien op de site zit er een heatsink op en ik heb een goede airflow in mijn kast. In mijn sidepanel zit er een 250mm fan die er recht op blaast. Zou dit gaan? of moet ik het vergeten en leren leven met het geluid of een nieuwe koeler kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-08 03:05
geen idee daarover , totaal geen ervaring met nvidia kaartjes maar als die andere ook een fan connector is denk ik niet dat je je fan gaat slopen door hem daar op aan te sluiten. Het blijft natuurlijk altijd op eigen risico met die kaart klooien ;)

Edit : zag nu je 2de reactie.
Ik vrees dat het dan leven met het geluid wordt ja. Zowiso zou ik eens kijken naar een aftermarket koeler als je die kaart echt wil gaan gebruiken in je htpc. Misschien zijn er passieve koelingen te vinden en die maken totaal geen lawaai.
Over het loskoppelen van de fan : ik zou het niet doen omdat die fan dr zowiso op zit met een reden. Je kan het eventueel wel is proberen en je temps goed in het oog houden. Eerst even opzoeken hoe warm de chip maximaal mag worden en dan beetje experimenteren. Zowiso zal je chip het liever kou dan warm hebben ;)

[ Voor 54% gewijzigd door sleepwalkerbe op 10-05-2009 11:09 ]

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik zal eens proberen zonder fan, of dit geen al te grote invloed heeft op de temperatuur van de gpu. Wat is zo ongeveer het maximum dat de gpu zou mogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb het geprobeerd met de fan erop uit, gpu 50 idle en 66 na 1,5 uur cod5. Ik denk dat die temperaturen in orde zijn niet? In elk geval, het maakt VEEL minder lawaai :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sleepwalkerbe schreef op zondag 10 mei 2009 @ 10:52:
zoals zichtbaar is op de foto heeft je fan van je GPU slechts 2 kabeltjes. Dit wil zeggen dat de snelheid niet zal kunnen geregeld worden via software.
Ik vrees dat je een andere koeler zal nodig hebben op die kaart om hem goed te kunnen regelen.
Dat is niet per definitie waar. Ventilators met maar twee draadjes kunnen ook geregeld worden op basis van de spanning. Het enige wat dan niet kan is het toerental uitlezen. Natuurlijk moet de nodige hardware wel aanwezig zijn om de spanning te regelen. Anders kan je het inderdaad niet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Admiral Freebee schreef op zondag 10 mei 2009 @ 16:27:
[...]

Dat is niet per definitie waar. Ventilators met maar twee draadjes kunnen ook geregeld worden op basis van de spanning. Het enige wat dan niet kan is het toerental uitlezen. Natuurlijk moet de nodige hardware wel aanwezig zijn om de spanning te regelen. Anders kan je het inderdaad niet regelen.
En ik neem aan dat deze nodige hardware een fancontroller is? Wat ik dus niet heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, maar dan op de kaart zelf. Als de kaart deze niet heeft, moet je die van je moederbord gebruiken of een aparte aanschaffen. Of je kan de ventilator op 5V laten lopen door deze aan te sluiten op een molex. Het beste is natuurlijk automatische sturing, maar daar heeft je videokaart dus bepaalde hardware voor nodig. Soms is de hardware wel aanwezig, maar is het BIOS niet geschikt om er gebruik van te maken. In dat geval kan je videokaart BIOS aanpassen soms helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Deze fancontroller of de grafische kaart heb ik blijkbaar dus niet.
Ik heb het eens getest zonder fan, wel met mijn 2x120mm, 1x250mm en 2x80mm case/voeding en cpufans aan.
Dit veroorzaakt een heleboel minder lawaai. De temperaturen na 1 uur Crysis Warhead van deze 8600 gt zijn 75°. Ik denk dat dit nog wel er mee door kan niet? Ik zal er sowieso bijna niet op gamen, dit wordt gedaan op mijn gamesysteem en niet op mijn htpc.
Ik denk dat die temperatuur dus nog wel kan, ik zou wel eens willen testen wat de maximum mogelijke temperatuur is. Is er ook zoiets als een gpu stresstest zoals orthos voor de cpu? Of is dit gewoon 3dmark of een tijdje een zwaar spel spelen? Ik heb eventjes gezocht of google en kwam op dit : http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/
Zou dit een goede stresstest zijn hiervoor? OF kunnen jullie mij iets anders aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
75°C is inderdaad zeer acceptabel. Mijn passief gekoelde 8600GT werd wel 95°C in de eerste kast waar hij zat. De warmteproductie testen doe ik meestal met ATiTool. De tester werkt ook voor nVidia kaarten, ondanks de naam van het programma.

[ Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-05-2009 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/
Zou dit een goede stresstest zijn hiervoor? OF kunnen jullie mij iets anders aanraden?
Als je met 16xMSAA gaat draaien wel staat wel ergens in een menu.
Furmark is stukken zwaarder, als die dat goed doet, doet die games sowieso goed.
Maar ik zou de fan niet helemaal los halen, zet hem dan op 5 volt. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
En hoe kan ik die fan op 5 volt zetten? Dat weet ik jammer genoeg niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Deze aansluiting heb je als het goed is op je voeding zitten.
Afbeeldingslocatie: http://www.heatsink-guide.com/psplug.gif

Als je de rode draad van de fan aansluit op de rode draad van de voeding en de zwarte op de zwarte. Loopt de fan op 5 Volt. Simpel toch? :D

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
-The_Mask- schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:22:
Deze aansluiting heb je als het goed is op je voeding zitten.
[afbeelding]

Als je de rode draad van de fan aansluit op de rode draad van de voeding en de zwarte op de zwarte. Loopt de fan op 5 Volt. Simpel toch? :D
Nu op dit moment, is de fan wel aangesloten de pcb van de grafische kaart. Maakt dit iets uit? Deze rode en zwarte draad zitten in een aansluiting die dan in een aansluiting van de pcb gaat, die gaan niet naar de voeding.

Dus als ik wil doen wat jij mij nu uitlegt, moet ik dus die rode en zwarte eruit trekken, en die aansluiten op een rode en een zwarte van mijn voeding (lassen of gwn in mekaar draaien, of weer via een andere aansluiting?)

Sorry, maar ik heb dit nog nooit geprobeerd :p, dit is mijn eerste eigen pc, waar ik dus wat aan modifieer, ik kan nogn iet alles :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
freddyronny schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:31:
[...]

Nu op dit moment, is de fan wel aangesloten de pcb van de grafische kaart. Maakt dit iets uit? Deze rode en zwarte draad zitten in een aansluiting die dan in een aansluiting van de pcb gaat, die gaan niet naar de voeding.
Je had de fan toch al los gehaald?
Dus als ik wil doen wat jij mij nu uitlegt, moet ik dus die rode en zwarte eruit trekken, en die aansluiten op een rode en een zwarte van mijn voeding (lassen of gwn in mekaar draaien, of weer via een andere aansluiting?)
Je kunt het connectortje van het PCB halen en in alle 2 gaatjes een paperclip steken en die bijvoorbeeld in de molex steken. En dan wat met plakband isoleren en vast zetten.

Dan hoef je ook niks kapot te maken. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Jaja idd ik had de fan eruit getrokken, gewoon de aansluiting eruit. Maar nu zit ik met een groter, probleem, hij start niet meer op... Zie op welke voeding heb ik nodig voor meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
freddyronny schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:44:
Jaja idd ik had de fan eruit getrokken, gewoon de aansluiting eruit. Maar nu zit ik met een groter, probleem, hij start niet meer op... Zie op welke voeding heb ik nodig voor meer uitleg.
Ook niet meer als je de fan er weer op zet?

Anders lijkt het wel op kortsluiting zoals ik al zei. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
De fan zit er nog steeds op, ik heb gewoon de connector die de fan doet draaien uitgetrokken.
Ok, hoe moet ik dit dan oplossen? Of is hier geen oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
freddyronny schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:48:
De fan zit er nog steeds op, ik heb gewoon de connector die de fan doet draaien uitgetrokken.
Ok, hoe moet ik dit dan oplossen? Of is hier geen oplossing voor?
Ik bedoel als je de connector weer op zet doet die het dan weer?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
De fan draait zoals de andere fans een fractie van een seconde, en dan is het gedaan, dan werkt er niets. Of ik de connector er weer op zet of niet.
Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Elke keer hoe kan ik het oplossen erbij zetten helpt niet hoor. ;)
Zit de videokaart er nog wel goed in geen kortsluiting ergens gemaakt tussen de aansluitingen van de voeding of is er misschien een connector los geschoten?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Sorry. Ik ben nogal over mijn toeren... Ik hoop dat er echt niets kapot is!
Hoe controleer ik of hij nergens kortsluiting heeft gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Normaal gesproken met je ogen. Dus kijken of er iets waar spanning opstaat iets aan raakt wat niet onder spanning hoort te staan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
ok danku, zal ik onmiddellijk eens nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik zie nergens iets dat kortsluiting zou kunnen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Zou mijn voeding kapot zijn? Nochtans, het lampje van mijn mobo brandt en hij start een fractie van een seconde op om weer uit te vallen.

Pagina: 1