Toon posts:

Het bewegen van je pc ivm de harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren moest ik even me pc verplaatsen toen hij nog aanstond (zat wat dingen te testen en moest me s-video en audio kabel erin doen), ik tilde hem zachtjes recht op en zette hem een halve meter verderop neer.

Nu vraag ik me toch af, hoeveel kan een harde schijf hebben ? niet kwa trilling want ik zette hem zo zachtjes mogelijk neer maar kwa kantelen, hij kantelde zowat niet, misschien maar 1-2 cm maar toch vraag ik het me af (als hij aanstaat dus).

En waarom kunnen de harde schijven in de mp3 spelers (zoals deze die ik in mijn mp3 speler heb:
Fujitsu MHS2020AT 20GB UDMA/100 4200RPM 2MB 2.5" IDE Hard Drive
http://www.geeks.com/deta...nvtid=MHS2020AT-R&cat=HDD ) alles aan ? rennen, springen, op zijn kop.

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-12 15:49
Uit eigen ervaring weet ik dat (nieuwere) hardeschijven dit wel kunnen mits ze natuurlijk erg voorzichtig gekanteld worden (ga je ineens van horizontaal naar verticaal is er een reëele kans dat je HD stuk gaat),

Zelf heb ik het meerdere keren gedaan zowel met 2.5" als 3.5" HD's en deze doen tot op de dag van vandaag gewoon nog alles en vertonen verder geen fouten.

Maar merk je problemen dan? en zo ja, welke

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

zoek anders eens de spec's van de hdd op, bij mij kan ie geloof ik 300G verdragen als ie uit staat en 70G als ie draait.. :)

en over de vraag van de kleine diskjes : die zijn minder gevoelig omdat ze langzamer draaien dan "grote" hdd's

[ Voor 31% gewijzigd door BGB4rn op 10-05-2009 01:16 ]

Signature

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet wel erg lomp omgaan met je kast wil je het ding daadwerkelijk stuk laten gaan. Een klein tikje kan hij best hebben. De leeskoppen zweven namelijk boven de platters, doordat deze ronddraait wordt er een luchtkussen gecreeerd waar de leeskop op zweeft. Als je het dan iets kantelt blijft dat luchtkussen er nog steeds doordat het ding ronddraait.

2.5" hdds zijn vaak wat robuuster gebouwd, waardoor ze wat meer klappen kunnen verduren (maar ook die krijg je met een flinke knal wel stuk hoor).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
"zat wat dingen te testen en moest me s-video en audio kabel erin doen"
Mag je dit wel doen, als de pc aanstaat.

Verwijderd

BGB4rn schreef op zondag 10 mei 2009 @ 01:13:
en over de vraag van de kleine diskjes : die zijn minder gevoelig omdat ze langzamer draaien dan "grote" hdd's
Mij lijkt de hoofdreden eerder dat ze een kleinere diameter hebben. En dus minder massa = minder centrifugaal kinetisch momentum dat zijn oriëntatie wil behouden. De gyroscopische effecten zijn veel kleiner dus de kans dat een kop een platter raakt door een plotse beweging van de schijf is kleiner.

Ik rol mijn PC's al jaren heen en weer en opzij en dergelijke. Terwijl ze aan staan. Daar kunnen de schijven echt wel tegen. Als je het maar rustig doet. Ook mijn huidige PC met 4 schijven er in.

OK eentje is een SSD maar toch :P

Audio/videokabels moet je ook gewoon 'live' kunnen in- en uitpluggen zonder problemen.
Als je PC daarvan vastloopt zou ik de aarding maar eens controleren cq of je geen kortsluiting maakt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2009 08:08 ]

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 08:00:
[...]
Mij lijkt de hoofdreden eerder dat ze een kleinere diameter hebben. En dus minder massa = minder centrifugaal kinetisch momentum dat zijn oriëntatie wil behouden. De gyroscopische effecten zijn veel kleiner dus de kans dat een kop een platter raakt door een plotse beweging van de schijf is kleiner.
maar komt dat dan ook niet omdat de meeste 2,5'' disks op ipv. 7200rpm op 5400rpm draaien dan ? O-)

Signature

Verwijderd

De gyroscopische effecten worden ook kleiner met een lager toerental, dus een lager toerental speelt zeker mee.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:09

Exirion

Gadgetfetisjist

jan99999 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 07:46:
"zat wat dingen te testen en moest me s-video en audio kabel erin doen"
Mag je dit wel doen, als de pc aanstaat.
Hier zijn inderdaad al heel wat signaalinputs en -outputs mee gesloopt. Je kunt het beter aansluiten als 1 van de apparaten z'n stekker niet in het stopcontact heeft zitten zodat er geen potentiaalverschil is (bij een TV ook de antennekabel los).

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 10-05-2009 09:43 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-10 11:04
Zolang je rustig beweegt en de kast niet laat vallen o.i.d. zal het wel goed gaan. Laatst bij casemodden per ongeluk een oude 60gb hd in zijn bay laten zitten terwijl ik die met de hamer bewerkte. Dat was wel einde oefening, schijf tikt alleen nog maar.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

Dijkstra30 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 10:10:
Zolang je rustig beweegt en de kast niet laat vallen o.i.d. zal het wel goed gaan. Laatst bij casemodden per ongeluk een oude 60gb hd in zijn bay laten zitten terwijl ik die met de hamer bewerkte. Dat was wel einde oefening, schijf tikt alleen nog maar.
dan moet je je hdd's ook in rubbers ophangen :P

Signature

Verwijderd

BGB4rn schreef op zondag 10 mei 2009 @ 09:13:
[...]

maar komt dat dan ook niet omdat de meeste 2,5'' disks op ipv. 7200rpm op 5400rpm draaien dan ? O-)
Dat is _ook_ een factor uiteraard :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46

Madrox

Oh, Pharaoh!

BGB4rn schreef op zondag 10 mei 2009 @ 09:13:
[...]

Nee. hoe harder iets draait, hoe meer gyroscopische krachten het genereert. Wat dat betreft is 5400rpm juist een nadeel.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

Madrox schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:11:
[...]

Nee. hoe harder iets draait, hoe meer gyroscopische krachten het genereert. Wat dat betreft is 5400rpm juist een nadeel.
en op welke manier is dat dan een nadeel ?

Signature

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BGB4rn schreef op zondag 10 mei 2009 @ 01:13:
zoek anders eens de spec's van de hdd op, bij mij kan ie geloof ik 300G verdragen als ie uit staat en 70G als ie draait.. :)
300G klinkt stoer, maar dat is niet meer als een vrije val van ongeveer een meter (of zelfs minder) geloof ik. Dat is natuurlijk afhankelijk van zijn gewicht en de ondergrond. Een betonnen vloer geeft niet mee en dus staat die schijf dan met een zeer hoge versnelling stil.

• BGB4rn
  • Nu online

BGB4rn

mijn hdd hangt in rubber touwtjes dus die 300G haal ik niet zo gouw (hoop ik)

En wie laat zijn hdd nou van een meter op beton vallen :S :+

Signature

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik deed dat een keer met een 72Gb 15K SCSI schijf :p Collega schrok zich dood toen ik dat gebeurde. Gelukkig moest dat ding toch vernietigd worden want hij kwam uit een firewall en de policy zegt dan dat die harde schijf nooit meer gebruikt mag worden.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-12 20:01
De platters in deze disks zijn natuurlijk kleiner waardoor de uitslag waarschijnlijk minder zal zijn bij flinke schokken als die van een 3,5inch schijf. Maargoed dat is ook het geval bij een 2,5inch schijfje.

[ Voor 29% gewijzigd door Stijnd op 11-05-2009 16:24 ]

Verwijderd

Vergeet ook niet dat de leeskop tussen 2 stukjes neodymium in het luchtledige "hangt".
Daar krijg je dus echt geen millimeter verticale beweging in, ook al laat je zo'n schijf vallen, dan nog krijg je de leeskop echt niet makkelijk tegen de platter aan.

Die magneetjes zijn zo sterk dat je echt een schroevendraaier als breekijzer moet gebruiken om ze van elkaar te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 16:41 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12 00:27
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 16:41:
Vergeet ook niet dat de leeskop tussen 2 stukjes neodymium in het luchtledige "hangt".
Daar krijg je dus echt geen millimeter verticale beweging in, ook al laat je zo'n schijf vallen, dan nog krijg je de leeskop echt niet makkelijk tegen de platter aan.
Er is niets luchtledig aan een HDD. Sterker nog, zou je een HDD starten in het luchtledige is het eerste wat je krijg een kop die tegen de platter aan crasht.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

kalizec schreef op maandag 11 mei 2009 @ 22:33:
[...]

Er is niets luchtledig aan een HDD. Sterker nog, zou je een HDD starten in het luchtledige is het eerste wat je krijg een kop die tegen de platter aan crasht.
Maak eens een harde schijf open.
Je ziet dan de leeskop, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.reuk.co.uk/OtherImages/inside-a-hard-disk-drive.jpg

De achterkant van de leeskop zweeft tussen de magneten, waar hier actuator staat, en is alleen verticaal vastgezet met de ronde pen die je voor de magneten ziet.

Verwijderd

En nog steeds is een HDD niet luchtledig ;)

Bekijk je schijven maar eens goed. Dan vind je zelfs een gaatje om de druk in de schijf met de druk van buiten gelijk te kunnen trekken.

Verwijderd

Madrox schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:11:
Je wil net zo weinig mogelijk gyroscopische krachten. De leeskop roteert niet en beweegt mee met de kantelende behuizing, de platters werken gyroscopische en gaan tegen de kantelbeweging in en slaan daarmee tegen de platters.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal, sorry voor de late reactie van mij, had het een beetje druk en was vergeten dat ik deze topic had gemaakt.

En nee, ik merk geen problemen, was gewoon benieuwd hoe en wat voor de zekerheid.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-12 16:09

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zoals iemand al zei kan een harde schijf volgensmij ongeveer afhankelijk van de kwaliteit van de schijf 70G aan, volgens wikipedia staat dit gelijk aan dit: "Death or serious injury likely >50 g".

Kortom, doet best pijn en een hardeschijf zou er gewoon tegen kunnen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Mijn mp3 speler (sony) met harde schijf staat bijna verticaal in mijn auto en rust in een klein vakje. Als je dan wat te enthousiast door een bocht gaat (lees een ruk aan het stuur geven) dan gebeurt het wel eens dat die uit dat vakje vliegt en op de vloermat kletst. Dit is wel al meerdere malen voorgevallen en dat ding draait ondertussen al 2 jaar rondjes zonder enig probleem. Ook ligt dat in de zomer gewoon op mijn dashboard in de zon te bakken en in de winter vriest het bijna vast.

Die harde schijven kunnen dus wel wat verdragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jegapia op 21-06-2009 04:39 ]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12 13:40

mad_max234

AMD Athlon II M320

In het verleden heb ik meerdere van mijn laptops laten gevallen en nooit problemen gehad. HDD is na mijn mening niet gemakkelijk kapot te krijgen en al helemaal niet door hem rust te kantelen.

Verplaats mijn laptop ook bijna dagelijks als die aanstaat, en dan klap ik hem dicht en neem hem onder de arm een trap op en trap af, en loop dan echt niet voorzichtig de trap op en af en laptop gaat meerdere keren van verticaal naar horizontaal.

Ik zou het echt knap vinden als je door gewone kantelen je HDD kapot weet te maken, daar is toch wel een hele harde klap voor nodig, zoals al eerder is opgemerkt heb je heel wat G-krachten nodig om je HDD te doen crashen.

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:04
Hier ook wel eens gehad met een oude Maxtor 40 gb, Ik was bezig een hardeschijf erin te zetten. Maar per ongeluk een klein stootje tegen de schijf. En hij viel met een mooie knal op de grond. Het ding werkte daar nog.

Of gisteren wou ik een hardeschijf in een computer er bij zetten, Het was een oude Maxtor 80 gb. Dat ding heeft vliegles gehad van een halve meter met salto's. Werkt nog steeds perfect.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb drie gevallen meegemaakt waarbij de schijf kapot is gegaan bij het verplaatsen.

Op mijn werk was ik een HD aan het testen. De PC was open en de HD lag los op mijn bureau. Ik verplaatste de schijf een beetje (gewoon horizontaal) en hoorde meteen getik. De schijf was nog bruikbaar maar had veel slechte sectoren.
De schijf van mijn laptop had na een paar weken ook veel slechte sectoren. Of dat met het verplaatsen te maken had weet ik niet.
De kuisvrouw had de PC van mijn vader verplaatst terwijl de PC aan stond. Harde schijf was onherstelbaar kapot (luid getik en werd niet meer herkend).

Dat is allemaal wel jaren geleden. Ik heb zelf ondertussen al veel draaiende pc's verplaatst zonder problemen.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12 11:31

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Tijdje terug stond hier een 250 G pata-schijfje op z'n kant, in de lengterichting. Ding was afgekoppeld.
Ding is waarschijnlijk heel ongelukiig terecht gekomen, want hij kukelde om, kwam met z'n onderkant plat op de tafel terecht (harde klap) en is wegens niet meer te benaderen in de kliko gedeponeerd.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Pagina: 1