Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

microcontroller doet raar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers

ik zit hier met een vervelend probleem...
Ik ben bezig met een project,namelijk een wekker.
Hiervoor programmeer ik met een AT89S8253.
De klok zelf werkt perfect. Hieraan had ik het alarm + instellen uur aan toegevoegd.
Het werkte allemaal perfect.

Daarnet had ik nog iets veranderd in het programma, wat blijkbaar niet werkte.

Nu het probleem is dat het vorige ook niet meer werkt. Hij lijkt precies elke keer weer opnieuw vast te lopen:s.
(dit kan dan toch niet aan mijn prog liggen?)

zou hij miss gwn kapot zijn??? (vind ik raar want enkel klok werkt wel nog)

mijn klok wordt weergegeven op een 7segment van 57mm

iemand miss een idee wat het zou kunnen zijn?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Fuse bits staan goed? Die heb je niet per ongeluk overschreven?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer overschrijf je die?? en hoe zou je dit kunnen controleren?

Ik gebruik een extern kristal van 24MHz

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
elke keer opnieuw vastlopen.. dus hij loopt wel..

Ergens zit een foutje waardoor hij dus zichzelf reset of overflowt of iets.

- Watchdog timer is uit?
- Zijn alle interrupts opgevangen? ISR(TIMER1_OVF_vect bijvoorbeeld)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht wel dat die uitstond, maar heb voor de zekerheid WDTCON nog eens gereset en dit geeft nog altijd hetzelfde resultaat....

Ik gebruik enkel de interrupt van timer 1. Zijn die andere dan opgevangen?? (zo nee hoe doe je dat?)

(btw ik programmeer in assambler)

• LED-Maniak
maak eens een simpele knipperled. dan weet je zeker of hij het nog doet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
maf niet te geloven,

ik heb het programma er enkel terug opnieuw ingestoken en nu doet ie het wel perfect...

Ben eens benieuwd wat hij morgen zal gaat doen...

Verwijderd

Topicstarter
ja een knipperlichtje doet hij

• LED-Maniak
Misschien een bitje niet helemaal goed gegaan met programmeren. Gebeurt wel eens :)

Verwijderd

Topicstarter
ja maar 10x na elkaar en de elfde keer niet?? toch wel raar hoor :)

maar miss heeft het resetten van mijn watchdog dan toch geholpen

Verwijderd

Topicstarter
pff hij doet het echt niet meer hoor, elke keer ik het programma erin steek doet hij iets anders vannaf het begin.

Soms toont hij n keer 58 : 00 en dan schiet het alarm weer eens aan vanaf het begin,... soms toont hij gewooon niets meer.

Miss moet ik toch eens naar die fuse bits kijken? Maar hoe stel ik deze opnieuw in? (is me niet echt duidelijk)

Of zouden er nog andere oorzaken kunnen zijn?

Alvast bedankt!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je je voeding wel goed ontkoppeld? Zonee even een paar 100nFjes tussen gnd en vcc dichtbij je ICtjes plaatsen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Aangezien je een klok aan het bouwen bent en ook nog eens een extern kristal eraan hebt hangen zou ik ook nog eens 3x je PLL, clock etc instellingen controleren. Je problemen klinken mij iig heel bekend (ook al was dat niet een AT dan). :)

Spolap: Interactive webcomic

Verwijderd

Topicstarter
1. aan mijn voeding ligt het niet, ik gebruik een goede voeding... dus verder ontkoppelen is niet echt nodig

2. hoe controleer je deze dan???

3. Heb nog een vraagje:

Poort 0 op de microcontroller heeft geen interne pull up's. Ik zou hier graag een drukknop op plaatsen die ik dan verbindt met de massa... Maar hij ziet de pin dan altijd als een 0.
Heb er ook al een weerstand van 10k tussen gehangen maar daar doet hij juist hetzelfde.

Alvast bedankt!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:04:
1. aan mijn voeding ligt het niet, ik gebruik een goede voeding... dus verder ontkoppelen is niet echt nodig
Doe toch maar wel; meer condensators is altijd beter :)
3. Heb nog een vraagje:

Poort 0 op de microcontroller heeft geen interne pull up's. Ik zou hier graag een drukknop op plaatsen die ik dan verbindt met de massa... Maar hij ziet de pin dan altijd als een 0.
Heb er ook al een weerstand van 10k tussen gehangen maar daar doet hij juist hetzelfde.
Heb je de weerstand wel goed lopen? Dus tussen VCC en de poort?
(De weerstand moet dus NIET tussen de poort en de schakelaar, en ook NIET tussen GND en de schakelaar.)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Pagina: 1